Jump to content
MAINOS

Norjan sairaanhoitajat lakkoon


Reportteri

Recommended Posts

Norjan sairaanhoitajat aloittivat lakon perjantaina osana kunnallasia palkkaneuvotteluja. Sairaanhoitajien tavoitteena on saada hallituksen aikaisemmin lupailemaa tasa-arvoerää. Miesten ja naisten välinen palkkaero on n. 20%, sairaanhoitajat vaativat nyt tämän eron korjaamista tietyssä ajassa.

Lakkoon osallistuvien sairaanhoitajien määrää nostetaan ensi viikon keskiviikkona.

Lue lisää: Sairaanhoitajaliitto

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Itse olen ollut Norjassa n. 16 vuotta töissä ja kokenut 3 sairaanhoitajalakkoa, olematta kuitenkaan päivääkään lakossa kun teholla työskentelen. Nyt lakko alkoi heti anestesia-ja instrumenttihoitajista ja heräämön hoitajista. Eli nyt isketään hieman kovemmin kuin ennen.

Norjassa vain valitettavasti on sellainen laki, joka pakottaa lakon loppumaan ja palauttaa neuvottelijat pöytään niin pitkäksi aikaa kunnes sopu on löytynyt. Ja hallitus käyttää AINA tätä lakia kun hoitajat lakkoilee. Noi 3 lakkoa mitä olen kokenut, on lopetettu aina melko nopeasti hallituksen taholta. Ja niin käy nytkin. Meillä Norjassa ei ole samaa lakko oikeutta kuin Suomessa.

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja lakko loppui tänään. Palkkaa tulee vajaa 2000€ vuodessa, eli aika kauas jäätiin tavoitteista. Mutta työajassa tuli suuri voitto. Nyt vuorotyömme rinnastetaan teollisuuden vuorotyöhön. Eli vuorotyöläisen työaika tippuu 2 h/vko. Nyt työskentelemme 35.5 h/vko ja 01.12 alkaen 33.5 h /vko. Eli tuon työajan näen suurena saavutuksena. Vuositasolla tuo tuntimäärä jo näkyy.

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pile paljos siellä on nyt kuukausi palkka jos siel tehdään 35,5h/kk? ja paljon pitää veroa maksaa?

I´am Wizard

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...