Jump to content
MAINOS

SAIRAUSLOMALLA TYÖPAIKALLA


venas

Recommended Posts

Jos olen sairauslomalla (lääkäritodistus toimitettu, toimenpiteestä toipumassa) onko minulla automaattisesti kielto käydä työpaikallani? Onko olemassa lakisääteinen peruste tämmöiselle?

Minulla kävi niin että kävin työpaikallani sairaalalla, en todellakaan tervehtimäsä työkavareitani vaan etsin vapaan tietokoneen, kirjauduin sille ja etsiskelin Terveysportista tietoja. Kotikoneellani en näille sivuille pääse.

Joku sitten oli ilmeisesti nähnyt käyntini, jota en tietenkään millään tapaa pyrkinyt salailemaan, yhtään työkaveria ei vain sattunut tulemaan vastaan.

Seuraavana päivänä sain osastonhoitajalta puhelun, jossa hän kielsi minulta työpaikallani käynnin, totesi vain että herää epäily että sairauslomani on aiheeton koska pystyn liikkumaan ja toimimaan niin hyvin ja tulen jopa työpaikalleni. Ja asiaa kuulemma selvitellään johtotasolla asti (mikä on johtotaso?) perusteellisemmin sitten kun palaan sairauslomalta.

Kuuntelin vuodatuksen ja totesin lopuksi vain että okei, selvitellään sitten. Mielestäni en ole tehnyt mitään väärää enkä rikollista.

Muistelen, että usea työkaverini on poikennut sairauslomalla ollessaan työpaikallaan, mutta ilmeisesti juuri minun olisi pitänyt ilmottautua ja tuoda pullakahvit :D

Lisäys: en siis ollut opiskelijan ominaisuudessa vaan tein aiempaa koulutusta vastaavaa työtäni eli lähihoitaja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

En laista tiedä, mutta kyllä täälläpäin on vakiintunut käytäntö että varsinkin pidemmillä sairaslomilla tullaan välillä työpaikalle hengailemaan ja juomaan kahvit ja vaihtamaan kuulumisia. Jotkut taas tuo äitiyslomalla muksuaan näytille ja sitä rataa. En ole kuullut että siitä mitään ongelmaa olisi koskaan ollut missään. Tietenkään jokapaikassa ei ole niin tiiviitä työyhteisöjä että sinne vapaa-aikana vaivauduttaisiin, mutta en ymmärrä miksi tuollaisen pitäisi olla kiellettyä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä en noista virallisista ohjeista tiedä, mutta omalla työnantajallani olen törmännyt osastoihin, joissa kielletään vapaa-ajalla työpaikalle tulo eli ei siis saa työpaikallaan vapaa-aikana näyttäytyä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joka taas on ristiriidassa sen kanssa, että meillä esim. työntekijän tulee toimittaa sv-tod. viim. 7 pv:n kohdalla, mikäli kyseessä pitkä sairis. Ellei sitten halua ansiomenetyksiä.

Parit pyhät väliin ja jos ei luota Itellan toimittamisiin....milläs viet?

Veikkaan närää aiheutuneen siitä, että istuit koneella?

*kaikki tuhat typoa* :blink:

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitään työpaikalla käyntiä sairausloman aikana kieltävää lakia ei tule mieleen, mutta toki työnantaja voi halutessaan kieltää työpaikalla olemisen muuna kuin työaikana.

Tietysti kaikkia tulee kohdella tasapuolisesti jos tällainen kielto on olemassa.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Voi ristus näitä terveydenhuollon murheita.

Zen ja moottoripyörän kunnossapito: tutkimusmatka arvojen maailmaan. (valitettavasti Zen ei ymmärrä mitään moottorikelkkojen sielunelämästä)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nimenomaan tasapuolisuutta ajattelenkin. Ilmeisesti on hyväksyttyä käydä juoruilemassa ja kahvittelemassa työkavereiden kanssa ja sillä varjolla käydä sitten katsomassa vaikkapa omat laboratoriovastaukset, kun taas oman asian hoitaminen itse millään tavalla työnantajatahoa haittaamatta tuntuu olevan kiellettyä. Omituista ja epäreilua.

Ja minun kun vielä on käsketty liikkua mahdollisimman paljon......edistää toipumista :) En vain arvannut kiellettyä suuntaa..

Oh:n vuodatuksesta ymmärtelin että paha seikka oli myöskin se, että olin "salakavalasti" käynyt paikalla eli en ollut ilmoittanut läsnäoloani kenellekään. Totesin vain että miksi pitäisi, kun kerran pystyin hoitamaan asiani itse. Ja ihan taatusti näkyvyyteni oli mitä huomattavin talon valvontakameroissa, kaipa siellä semmoiset on.

Mielenkiinnolla odotan saanko seuraavalla kerralla vartijan kimppuuni :D :D

Lisäys: Otto; juuri näin ::)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Ja mitä pahaa on siinä, että käy omalla ajallaan työpaikallaan päätteellä, kunhan kirjautuu sinne henk.koht tunnuksilla?

Ei liene lainvastaista. Miksi se herättäisi "närää" kenessäkään?

En kylläkään ymmärrä, miten joku vapaaehtoisesti menee käymään vapaa-ajallaan työpaikalla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sivullisena voisi arvailla että kielto saapua sairiksella työpaikalle on lähtenyt ihan jostakin toisesta henkilöstä ja tilanteesta. Kun kenellekkään ei oikein kehdata antaa henkilökohtaista palautetta, niin sitten tehdään kaikkia koskevia määräyksiä.

Vastaava tilanne oli pari työpaikkaa takaperin ATK-alan lafkassa. Vanhalla työntekijällä oli tapana viettää rokulipäivää säännöllisesti. Mm päivällä oli niin paha flunssa ettei töihin päässyt, mutta illalla olo oli jo parempi ja osallistui henkilökunnan fudisvuorolle. Kun kukaan esimies ei halunnut ottaa yhden työntekijän käskyttämistä kontolleen, niin siten kaikille tuli kirjkalliset määräykset mm lääkärintodistuksista ja sen sellaisista.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuulostaa nipottamiselta. Itse kävin umpparisaikulla ollessani töissä sikäli, että meillä osui juuri siihen aikaan apteekin tarkastuskäynti joka tehdään muutaman vuoden välein, ja olen lääkevastaava. Sovittiin vaan pomon kanssa että merkkaan siitä tunnit sitten kun tulen takaisin töihin. Enpä ymmärrä mitä haittaa tuosta omilla tunnuksilla koneelle kirjautumisesta voi olla.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

kyllä meilläkin porukka on käynyt sairaslomalla töissä kääntymässä. Varsinkin jos saikku on pitkä, sillä on ajateltu että kynnys takaisin töihin paluuseen olisi matalampi jos välillä käy näytillä ja vähän moikkaamassa työkamuja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Edelleenkään talon säpöa ei voi lukea talon ulkopuolelta. Usein sähköpostissa sitten on jotain henkilökohtaista ja minua kiinnostavaa KUTEN PALKKAKUITTI, jota ei useista pyynnöistä huolimatta ole toimitettu minulle postissa. Niin ja oh oli sinne laittanut viestiä uusista sva-käytännöistä ja kysynyt jotain työaika asiaa...

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Voi ristus näitä terveydenhuollon murheita.

Samat sanat...

Olen käynyt työpaikalla lomalla, vapaa-ajalla, sairaslomalla. Ihan hoitamassa juoksevia asioita, toimittamassa sairaslomapapereita, yritysaikaan vilkaisemassa postit ja sähköpostit, moikkaamassa... Yrityksessä oli ihan luvallista käyttää duunin koneita myös omiin tarkoituksiin omalla ajalla kohtuuden piirissä. Tietokoneen käyttö oli rajoittamatonta, kopioiden ottamisessa tietysti piti käyttää vähän järkeä. Pitivät vaan hyvänä, jos vaikka lomallakin käväisee ajoittain vilkaisemassa, onko tullut jotain, mihin pitäisi reagoida. Toisinaan illalla tai viikonloppuna saattoi olla joku duunikaverikin samaan aikaan käymässä. Yhdessä paikassa oli tuotantolaitoksen hälykoodit hallussa, jos illalla puuhasi omiaan pidempään. Kiertävät vartijat kävivät moikkaamassa ja tunnistamassa. Eräs duuni oli näppärästi keskustan ja kotimatkan varrella. Jos baarista kotiin yllättää piipi, niin ei kun duuniin vaan. Sinne sentäs mentiin infrapuna-avaimilla, turvakoodeilla ja turva-avaimilla sisään.

Eipä ole hirveästi tarvikkeet kuluneet, omaisuus kadonnut, työnteko häiriintynyt tms. Mammalomalla olevat kollegat käyvät kilvan näyttämässä muksujaan ja pomo on suunnilleen ekana siellä niitä ihmettelemässä. Kunhan homma pyörii suunnilleen taustalla, niin mikäs jottei. Opintojuttuja on hyvin voinut naputella vapa-aikanaan päätteellä, joka ei ole muiden käytössä.

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kävin muuten ykspäivä saikulla ollessa pukkarissa pa*kalla. IIIIIIK! Menetänkö nyt työni?

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

:P en tiedä mikä on pukkari mutta voisi olla että eräällä tunnetulla pikkusieluisella sairaalalla joutuisit "johtotason" kanssa tekemään perusteellisen arvion oliko käyntiisi sairauslomalla työpaikalla todellakin pakottava tarve :nauraa:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...