Jump to content
MAINOS

RR-mittaus digi vai manuaalinen?


hollyanna

Recommended Posts

HUS:in luennoitsija ihmetteli tänään että minkä takia me kotihoidossa edelleenkin mitataan verenpaineita manuaalimittareilla kun digimittarit on nykyisin ihan luotettavia, huom! myös flimmeripotilailta mitattaessa . Mites teillä muilla minkälaisia ohjeita olette saaneet?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Vuodeosastolla ja tk-päivystyksessä harjoitellessa ainakin mitattiin flimmeripotilailta manuaalimittarilla. Palvelukodissa työskennellessäni kaikki otettiin automaatilla, mutta se johtui siitä ettei ollut manuaalista. Lanssissa niin harjoittelu-, kuin työpaikallakin otetaan kaikilta automaattimittarilla ja ohkanen paitakaan alla ei haittaa, mutta en tiedä olisko se kone jotenkin fiksumpi, hintaa on ainakin pienen talon verran.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

HUS:in luennoitsija ihmetteli tänään että minkä takia me kotihoidossa edelleenkin mitataan verenpaineita manuaalimittareilla kun digimittarit on nykyisin ihan luotettavia, huom! myös flimmeripotilailta mitattaessa . Mites teillä muilla minkälaisia ohjeita olette saaneet?

Omronin edustaja on painottanut kaikki kaksi kuulemaani kertaa, että automaatti tunnistaa flimmerin ja laskee siis keskiarvon. Sen merkiksi näytössä vilkkuu sydän, tietyissä malleissa.

Mä käytän automaattia tk-vuodeosastolla.

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kotihoidossa helposti tuli käytettyä manuaalia useammastakin syystä. Eli paino on keveympi kun stetarit kuitenkin mukana, kestää lämpötilan vaihteluja paremmin, patterit ei koskaan loppu ja oman kokemuksen mukaan luotettavampi kuin talon Lidlistä ostetut..

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lanssissa manuaalinen + LP12 mittari. Oma mielipiteeni on, että manuaalisella saa luotettavan ensimmäisen arvon ja loppuja mittaillaan tarpeen vaatiessa koneella. Autossa nyt on mahdoton mitata manuaalisella ja automaatti näyttää herkästi enemmän. Paikallaan ollessa arvot lienee melko samat. Kotihoidossa ollessani mitattiin manuaalilla. Henk.koht mielipide on, että mieluummin mittaan manuaalilla kuin automaatilla.

Jos on onneton, on ainakin toivoa paremmasta

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulle on myös kerrottu, että nykyajan digimittarit tunnistavat flimmerin, mutta itse mittaan aina mieluummin manuaalisella mittarilla ( elohopealla kaikista mieluiten :D), että oma tuntuma manuaaliseen mittaamiseen pysyy yllä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulle on myös kerrottu, että nykyajan digimittarit tunnistavat flimmerin, mutta itse mittaan aina mieluummin manuaalisella mittarilla ( elohopealla kaikista mieluiten :D), että oma tuntuma manuaaliseen mittaamiseen pysyy yllä.

Juu ja ne aneroidit ei vissiin muutenkaan anna kovin tarkkaa tulosta, oon käsittänyt että mieluummin automaattimittaus jos ei ole sitä vanhan kansan elohopeatornia käytössä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

^Samaa olen muistavinani, että elohopea ja digimittari on aneroidia parempi vaihtoehto :) Mutta kyllä mä myönnän sitä aneroidiakin mieluummin käyttäväni kun digimittaria, just sen oman harjaantumisen takia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä osastolla on vieläkin ne vanhanaikaiset vai miksikä te niitä sanoitte. Ja jos paineet on tosi alhaiset niin pulssituntumalla saa ainakin yläpaineen jos sitä enää on. Se hyöty siitäkin taidosta on että osaa manuaalisen mittarin kuulla.

Tai tuntea.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Elohopea- tai aneroidimittarilla mittaan jos haluan luotettavia mittaustuloksia, LP:n mittariin kyllä jonkin verran luotan. Harmittavan vähiin vaan käynyt vanhat mittarit, Omronin mittareita kun kaikki paikat täynnä...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kun on viimeiset pari vuotta kierrellyt opiskelun merkeissä eri toimipisteitä ja sairaaloita, ei voi kun todeta, että käytännöt vaihtelevat tosi paljon. Kohtamillani sisätautiosastoilla on yleensä mitattu manuaalilla, jos potilaalla on flimmeri ja muilta automaatilla. Kirran osastoilla pelkästään automaatilla. Isossa ensiavussa automaatilla ja tk:n päivystyksessä manuaalilla... Eli makuja on yhtä monta kuin on työpaikkaa.. Ja vaihtelee myös saman sairaalan sisällä osastolta toiselle!

Oppia ikä kaikki.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

HUS:in luennoitsija ihmetteli tänään että minkä takia me kotihoidossa edelleenkin mitataan verenpaineita manuaalimittareilla kun digimittarit on nykyisin ihan luotettavia, huom! myös flimmeripotilailta mitattaessa . Mites teillä muilla minkälaisia ohjeita olette saaneet?

Potilastyötä tehdessä tuli mitattua ainoastaan automaattimittareilla. Aneroidi- tai elohopeamittaria ei viime vuosien aikana ole paljoa tullut käytettyä. Jos automaattimittari ei mitannut verenpainetta, niin sitten laitettiin arteriakanyyli ja mitattiin verenpainen sitä kautta.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Omassa työpisteessäni pienellä heitolla mittaustuloksessa ei ole mitään merkitystä. Akuuttitilanteessa on ihan sama onko RR 180/60 vai 165/70. Ne joiden verenpainetta täytyy intensiivisemmin seurata, niille laitetaan arterianeula jota kautta rr näkyyy reaaliaikaisesti. Väitän että nykyiset automaatit mittaa sen paineen just niin tarkasti kun on tarvetta. Silloin kun ne tuli markkinoille, silloin flimmereiltä yms vielä mitattiin manuaalisesti, mutta onneksi kehitystä tapahtuu ja näistä lastentaudeista on päästy eroon. Tuohon vanhanaikaiseen ajatteluun niissä paikoissa sen manuaalin puolustus varmaan vieläkin perustuu. Tietoa kannattaa päivittää ;D

Sama koskee parjattuja korvalämpämittareita. On käytännössä aivan sama onko potilaan TTY just sillon 38,8 vai 39,4. Tuommosen heiton voi saada aikaan vanhalla elohopeamittarillakin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Omalla työpaikalla kirurgisella osastolla mitataan ihan perus-Omronilla, jos ei sillä saa paineita, niin sitten monitorilla. Manuaalisia mittareita ei löydy osastolta. Muutama vuosi sitten sisätautiosastolla harjoittelussa ollessani kaikilta potilailta mitattiin aneroidimittarilla. Samoin terveysasemalla oli käytössä se elohopeatorni, en tiedä onko vieläkin :) Tuo manuaalisella mittaaminen oli toisaalta kyllä hyvää harjoitusta opiskelijalle.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Väitän että nykyiset automaatit mittaa sen paineen just niin tarkasti kun on tarvetta. Silloin kun ne tuli markkinoille, silloin flimmereiltä yms vielä mitattiin manuaalisesti, mutta onneksi kehitystä tapahtuu ja näistä lastentaudeista on päästy eroon.

Onneks näin on parhaimpien mallien osalta. Mutta tarkkana saa hoitohenkilöstö olla minkä merkin/mallin hyväksyy hoitovälineeks, on nimittäin tullut vastaan luokattoman huonoja laitteita jopa tältä isolta valtamerkiltäkin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

"Omalla" osastolla kyllä löytyy ainakin digimittari (manua en ole tainnut edes nähdä..) Itse voin kuuloaleneman takia käyttää vain digiä.. Jos ei tulokset kelpaa niin sitten saa normaalikuuloiset mennä mittailemaan manuaalisesti. Tietävät asiasta kyllä ja enimmäkseen muukin hoitohenkilökunta käyttää digimittaria. ::)

Tulosvarmuudesta olen kuullut kahta eri mielipidettä tuolla osastoja kiertäessäni: toiset sanoo että yhtä luotettava on kun manuaalinen, toiset taas sanoo että tulokset voi näyttää hevonpylleröä että vain manuaalisel saa oikean tuloksen. :blink:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jollain kotimallin automaatilla sai kuulemma mitattua paineet juomalasistakin....

PHPELA

Heh, juttu näemmä kulkee. Olikos kyseessä joku Omron vai muistanko väärin?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...