Jump to content

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

Vieras: Jambe

Potilaan tahto osa 2

Recommended Posts

Potilas on itse kävellyt pyynöstä tai kehoituksesta eristyshuoneeseen ja hyväksynyt eristyksen hoitotoimenpiteenä kohdallaan sitten tulee keskustelu potilaan matkapuhelimen ja silmälasien luovuttamisesta hoitajille, koska eristämisen säännöt(hoitajille) sanovat, että eristyksessä ei saa olla ko. esineitä.

Kuinka toimitaan, kun potilas eristämisen hyväksyy, mutta tavaroitaan hän ei suostu luovuttamaan ?

Lakipykälät on aika selkeät, mutta toimintatapa ei. Niinpä arvoisat kollegat kesustelua.:)

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Pernasoppa

No sitten ei luovuta, jos M1 tai M3 ei ole tehty.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Jio

Sovitaan pot. kanssa A) ettei eristetä mikäli tavaroita ei luovuteta, cool.png hän jää eristykseen avoimin ovin roippeitensa kanssa mikäli joku ei tarvitse sitä oikeasti tai C) poistetaan pot. eristyksestä ja perustellaan miksi, väkisin ei lähetä kamoja ottamaan pois jos ei ole kerran syytäkään.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille

Siis lakihan jo edellyttää, että eristämiselle on lääkärin määräys. Hoitaja vain toteuttaa määräystä ja tormää uuteen konfliktiin.

Siis ovet lukkoon, mutta miten tavarat pois?

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Jio

Sitten ne vaan otetaan pois selvittäen samalla miksi niin tehdään tai joudutaan tekemään. Jos menee painiksi tai tappelemiskesi silloin pot. siirtyy leposide-eristykseen. Yksin ei tietenkään kannata käydä niitä ottamaan; mitä enempi ukkoja on paikalla sen rauhaisiammin ja yhteistykykyisemmin tuo varmasti luonnistuu sekä.  Pot. kunnioitus pitää kuitenkin säilyttää eikä tule provosoida tai tulla provosoiduksi, mikäli erimielisyyksiä tulee. Lääkäri on potilaan eristykseen määrännyt ja laki sanoo että ylimääräinen omaisuus on luovutettava pois.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
janina

Jaa-ha täältähän löytykin lisää tietoa ;). Meillä ko tilanteessa kyllä ajateltaisiin et eristys muuttuu tuossa vaiheessa vastentahtoiseksi. Vaikka ensin haluaisikin tise, mutta jos yhteistyö loppuu niin eristys viedään silti loppuun kun siihen on kerran päädytty. Tavarat otetaan silloin väkisin pois. Jos leposide eristys niin sehän on helppoa vaan pistää remmeihin ja tyhjentää taskut sen jälkeen. Jos huone eristys niin minä sanoisin kyl potilaalle et joko luovuttaa tavarat tai siirrytään leposide eristykseen.

Missään nimessähän pot ei voi jäädä erkkaan tavroiden kanssa. Esim vyö on viihon viimeinen tavara mikä pot voi olla huone erkassa mukana ! Sillä saa paljon pahaa aikaan

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras: Trio Niskalaukaus

Tossa Jio olikin tuonut mielestäni vaihtoehdot selkeästi esille, mutta selkeyden vuoksi vielä: Vapaaehtoisessa hoidossa olevaa potilasta ei voi eristää eikä sitoa, vaikka potilas itse sitä haluaisi, vaan potilasta autetaan rauhoittumaan muilla keinoin. Eristyshuonetta voi käyttää tässä tilanteessa rauhoittumispaikkana siten, että ovet eivät ole lukittuna. Tällainen menettely tulee perustua potilaan kanssa yhdessä tehtyyn sopimukseen.

Eli ennen saimme (vanhan lain mukaan) eristää/sitoa potilaan hänen omasta tahdosta. Nykyisin vain jos 1) Hän on tarkkailussa tai hoidossa tahdosta riippumatta. 2) Hän on tullut hoitoon vapaaehtoisesti, mutta kliinisen tilan vuoksi hänet joudutaan asettamaan tarkkailuun. Lähtökohdat tarkkailuun ottamiselle ovat samat kuin tarkkailulähetettä laadittaessa.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Jio

Tossa Jio olikin tuonut mielestäni vaihtoehdot selkeästi esille, mutta selkeyden vuoksi vielä: Vapaaehtoisessa hoidossa olevaa potilasta ei voi eristää eikä sitoa, vaikka potilas itse sitä haluaisi, vaan potilasta autetaan rauhoittumaan muilla keinoin. Eristyshuonetta voi käyttää tässä tilanteessa rauhoittumispaikkana siten, että ovet eivät ole lukittuna. Tällainen menettely tulee perustua potilaan kanssa yhdessä tehtyyn sopimukseen.

-Jambe tuossa muistutti aiemmin että eristämiselle oli lääkärin määräys. Et eristyspykälät ovat voimassa.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
janina

Minua jäi kiinnostamaan et miten tässä tarinassa sit paikan päällä toimittiin ? :)

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras: sh vs 1

Kyllä vapaaehtoisessa hoidossa olevan potilaan voi/saa eristää vaikka lepositeisiin kun potilas siihen itse suostuu. Tällöin toimenpiteen nimike on vain eri, kuten meillä ainakin sitä kutsutaan turvahoidoksi. Tässä onkin eräskin mielenkiintoinen pointi esim. jos potilas laitetaan turvahoitoon sidottuna(lue leposide-eristykseen) ei laki vaadi jatkuvaa valvontaa, vaan seuranta 4 x tunnissa riittää, niinkuin vanhan lain aikaan. Niin se puhelin juttu: Puhelin ym romut pois tietenkin ja jos ei suostu niin eristykseen ei silloin voi laittaa ja jos eristys on välttämätön, niin eikös silloin kuulu laittaa pakolla eli ei kun tarkkailun aloitus jne...

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille

Kyllä vapaaehtoisessa hoidossa olevan potilaan voi/saa eristää vaikka lepositeisiin kun potilas siihen itse suostuu. Tällöin toimenpiteen nimike on vain eri, kuten meillä ainakin sitä kutsutaan turvahoidoksi. Tässä onkin eräskin mielenkiintoinen pointi esim. jos potilas laitetaan turvahoitoon sidottuna(lue leposide-eristykseen) ei laki vaadi jatkuvaa valvontaa, vaan seuranta 4 x tunnissa riittää, niinkuin vanhan lain aikaan. Niin se puhelin juttu: Puhelin ym romut pois tietenkin ja jos ei suostu niin eristykseen ei silloin voi laittaa ja jos eristys on välttämätön, niin eikös silloin kuulu laittaa pakolla eli ei kun tarkkailun aloitus jne...

En tiedä miten muualla, mutta meillä tunnetaan vaan sitominen ja eristys, kuten laissakin. Ei ole turvahoitoa. Ja ohjeistukset laadittu sen pohjalta. Ohjeistuksen mukaan meitin sairaalassa ei saa sitoa potilasta vaikka hän itse sitä haluaisikin jos siis ei ole indikaatiota. Ei riitä pelkkä potilaan halu mennä lepositeisiin. Potilas pitää olla ainakin meillä olla tarkkailussa/vastentahtoisessa hoidossa. Muistan että entisen lain aikaan saimme sitoa potilaan hänen pyynnöstään, mutta tuli uusi laki ja uudet ohjeistukset ja enää ei onnistu samalla lailla.

Haetaan vielä tarkennusta: Oletko sh vs 1 töissä psykiatrisessa sairaalassa?

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille

juu kyllä olen töissä ihan perinteisessä mielisairaalassa, kuntouttavalla suljetulla, jossa hoidetaan myös meidän perän kriminaalit ym aggressiivisuuteen taipuvaiset. Ja kyllä meillä potilas laitetaan lepareihin jos se sitä itse haluaa ja siitä on mielestämme jotain hyötyä. Mielestäni uusi laki ei kiellä tätä. Tai oikeastaa uusi laki ei tunne koko asiaa... siinä puhutaan vain pakkohoidossa olevan potilaan pakkotoimena eristämisestä. haetaan vielä tarkennusta.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille

Nyt täytyy muistaa ettei koko mielenterveyslaki tunne käsitettä "vapaaehtoisessa hoidossa olevan potilaan eristäminen tai sitominen". Tietenkään ko. potilaaseen ei saa kohdentaa pakkotoimia, mutta kun nyt ei olekkaan kysymys pakkotoimista, vaan potilas sitä itse tahtoo. Eli kaikkihan tietävät sen jos ko. potilaaseen joudutaan kohdentamaan pakkotoimia, niin pitää ensin aloittaa tarkkailu, jolloin potilas ei ole enää vapaaehtoisessa hoidossa. Eikö ole yksinkertaista??? Täytyy vielä tutkia/miettiä mitenkä tää juttu selitetään pakkohoidossa olevan potilaan kohdalla. En ole nyt työmaalla joten ei ole tuota lakia nyt luettavissa, joten palaan asiaan myöhemmin.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille

Nyt täytyy muistaa ettei koko mielenterveyslaki tunne käsitettä "vapaaehtoisessa hoidossa olevan potilaan eristäminen tai sitominen". Eli sitä ei ole kiellettykkään missään. Tietenkään ko. potilaaseen ei saa kohdentaa pakkotoimia, mutta kun nyt ei olekkaan kysymys pakkotoimista, vaan potilas sitä itse tahtoo.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille