Jump to content
MAINOS

Ammattilainen siviilinä onnettomuuspaikalla


Viipotin

Recommended Posts

Itse olen aikoinaan kuullut häken suunnalta, että vapaalla olevat hoitajat jotka soittelee apua on pahimpia, kun tulee "valmis paketti tarjolle" päivystäjän pitäisi kuitenkin tehdä se riskinarvio ja hälytys puhelun pohjalta, joten parempi on vain soittaa ja kertoa tapahtuneesta. Sitten vain vastaillaan kiltisti kysymyksiin. Apua tulee sitten sen mukaan mitä vasteet määrittää.

Juuri näin.

Itse opin tuon ns. "kantapään kautta" ja tuttu HÄKE-päivystäjä toisessä päässä, nolotti pikkasen ;-)

Otetaan malliesimerkiksi Keski-Suomen Pelastuslaitoksen lappu, sieltä joutuu etsimällä etsimään kohtia. Ja verenpaineet kirjaan aina hengitystaajuuden kohtaan statustaulukossa...

Ja tämä kaaveke tulossa mahdollisesti koko P-S ERVA-alueelle(mme) :nauraa:

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

No sepä hienoa. Pirkanmaalla on vähän selkeämpi lappu. Samankaltainen, kun oli jossain kirjassa esitelty. Mikähän kirja olikaan. Yhtenäistä niillä on nykyään se, että molemmissa nykyään lasketaan resurssejakin viimeisellä sivulla.

"Hurmuri on aina imagonsa vanki, ei en oo, vaikka väitetäänkin en ole pelkkä kanki.." (Herra Ylppö&Ihmiset "Sata vuotta").

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olin kerran hätäensiapukurssilla. Suurin osa oppijoista olivat ns. maallikoita. Opettaja oli SPR:stä, nuori nainen. Selitti muun muassa, miten lonkkaa pitää kokeilla, että tietää onko murtumaa yms. Oppilaat olivat aika kummissaan, että huh, pitääkö tosiaan maallikon tehdä tuollaisia tutkimuksia!

Kyllä potilaan tutkiminen silloin kun ensihoitojärjestelmältä menee aikaa potilaan tavoittamiseen kuuluu hyvään ensiapuun. Kyllä me melkein keski-ikäiset miehet ei-SPR:n kursseilla tuo opetetaan ja kuuluu ihan normipakettiin.

Iitse EVY keikoilla teen Kinnuset eli otan kansion ja istun mukavimpaan tuoliin ellei ole elvari kyseessä. Meillä onneksi Kelan-kaavake EVY-käytössä.

Ei tässä kädestä suuhun elämisessä haittaa muu kuin tuo käden pienuus ja suun suuruus. Mutta kutsumusta löytyy!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuusi vuotta sitten satuin ensimmäisenä hirvikolaripaikalle motarilla järvenpää - helsinki. Siinä toimittiin mielestäni niinkuin niillä resursseilla voi. Tilanne tsekkaus, haastattelut ja vammojen sidontaa niillä resursseilla mitä auton ea-laukussa oli. Iso kiitos sille medi-helin lekurille joka pysähtyi muutama minuutti perääni sattumalta kun oli perheensä kanssa palaamassa tuttaviensa luota :nauraa:

OT: Hirven maha oli auennut siinä hötäkässä ja se kaikki pa**a oli siinä auton sivuissa ja sisällä. Minun 39 rv mahani oli aika mielenkiintoisen näköinen sen nuohoamisen jälkeen, heh heh.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 kuukautta myöhemmin...

Mielestäni olet vapaa-ajallasi yhtä velvollinen auttamaan, kuin kuka tahansa muukin "maallikko", eli turhaa sankarointia ei tarvitse alkaa harrastamaan, jos paikalla on jo muita. Tietenkin jos tilanne vaatii, niin on minun mielestäni otettava homma haltuun. Se on se hätänumero, mikä auttaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...