Jump to content
MAINOS

Saudi-Arabia


Vieras: casperi

Recommended Posts

Vieras: casperi

Onko kenelläkään kokemusta työskentelystä Saudeissa? Olen suunnitellut lähteä sinne muutaman kuukauden kuluttua vuodeksi. Moni asia houkuttelee lähtemään mm. hyvä palkka, kielikokemus, elämänkokemus ja tietty lämpö=) Olisi kiva kuulla lisää minkälaista työ ja elämä on ollut siellä olleiden mielestä. Tiedän sen, että arabimaat ovat tällä hetkellä räjähdysalttiissa tilassa ja että elämä on aika rajoittunutta. Mutta vuosi sinne tänne...olen kuullut myös hyvää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Itse en ko. paikassa ole ollut, mutta työkaveri oli vuoden. Sen tiedän, että palkka on tippunut siitä mitä se on joskus ollut.

Mitään siellä ei tarvitse ajatella itse, vaan kaikkista toimenpiteistä löytyy kaavakkeet joita noudatetaan. Lääkärit eivät pääsääntöisesti edes pidä omilla aivoillaan ajattelevista hoitajista.

Naisten elämähän siellä on melko rajattua (myös länsimaalaisten). Ei ehkä sairaalassa tai asuntolassa, mutta kaduilla muuten. Kaavut ovat pakolliset ja miesten kanssa ei passaa kaduilla liikkua (paitsi aviomiehen) jne.

Mutta kyllä siellä varmasti kokemusta karttuu - erillaisesta työskentelystä nyt ainakin  ;D

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

17.9.2004

Riyadh

Moi!

Joo, kuukauden kokemuksella voin sanoa Saudi-Arabiasta seuraavaa:

Riippuu tietysti sairaalasta missa olet toissa, mutta ainakin taalla KAMC sairaalassa Riyadhissa

arvostetaan omilla aivoilla ajettelevaa sairaanhoitajaa.

Lansi-maalaisten hoitajien maara on tippunut huimasti viime vuosina. Tilalle on tullut hoitajia

lahinna Flippiineilta ja Etela-Afrikasta.

Sairaala, jossa tyoskentelen on kohtuu uusi ja arvostettu ja taalla on hyva perehdytysohjelma seka

Amerikan standardien mukaisia kursseja BLS(Basic Life Support), ACLS (Advanced Cardiac Life Support) jne.

ja hinnat kursseille ovat sopivia.

Palkka on tosiaan pudonnut viime vuosina lahinna dollarin huonon kurssin ja Euron vahvankurssin johdosta.

Taytyy ottaa kuitenkin huomioon etta palkka on verotonta ja asumiskustannukset 0.Muina etuina voin sanoa

hyvat lomaedut  28 pv lomaa ja 10 muita lomapaivia seka mahdollisuus nousta esim. vuorovastaavaksi jne.

Turvallisuuspuoli. Sairaala ja sen alueella sijaitsevat asuntolat ovat kiviaidan sisalla vartioineen.

Liikkumisessa sairaalan alueen ulkopuolella. Nainen ei yksin esim. lahtea ostoksille ja mies seura vain

jos kyseessa aviomies tai lahisukulainen seka musta hame abayja pitaa olla paalla.Miehella ei rajoituksia.

Varsinkin jos olet vaalea lansimaalainen varovaisuus on tarpeen.

(Keskiviikkona ammuttiin 50 v. britti yhden ostoskeskuksen edessa.)

Ulkoministerion web-sivuilla on suositukset luettavissa. (www.formin.fi)

Hoitajalla on suuri vastuu ja kaikki mita teet pitaa dokumentoida tarkkaan.

Voin kylla nain lyhen kokemuksen jalkeen suositella...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Palkka on tosiaan pudonnut viime vuosina lahinna dollarin huonon kurssin ja Euron vahvankurssin johdosta.

Taytyy ottaa kuitenkin huomioon etta palkka on verotonta ja asumiskustannukset 0.Muina etuina voin sanoa

hyvat lomaedut  28 pv lomaa ja 10 muita lomapaivia seka mahdollisuus nousta esim. vuorovastaavaksi jne.

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Siis palkan tai noiden muiden "etujen" takia ei tosiaankaan kannata ihan Saudeihin lähteä. Mutta kokemushan se on kokemusten joukossa.

Mites olis Yhdistyneet Arabiemiirikunnat ja Dubai?  Elämä länsimaisempaa (siis ei raipparangaistusta, jos vaihdat pari sanaa mieskollegan kanssa eikä kuolemanrangaistusta, muuta länsimaista höpötystä esim. kaljakuppiloita sielläkin vältetään, mutta ei sitä siellä kaipaakaan), koska 75 % väestöstä siirtotyöläisiä.

Sairaalat ylellisiä, kaikki puhuvat hyvää englantia. Mun yx tuttu oli kuninkaallisella kirurgisella miesten os:lla. Aikasta mielenkiintoista oli, erilaista kuin meillä. Hirvittävästi käyttävät lyhenteitä toimenpiteistä ja diagnooseista, että niissä hieman opettelemista.

Itse olin aikoinaan lähdössä (-96), kun olin jo käynytkin Dubaissa tutustumassa sairaalaan. Lähtö tyssäs siihen, että oli 6 pv:n työviikot. Sairaalassa tehtiin vain kahta vuoroa; 8 - 20 ja 20 - 8. Että en mä sit enempää ihmettellytkään niiden hyviä palkkoja...

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

7.11.2004

Riyadh

Moi!

Nyt on 3 kk vierahtanyt Saudi-Arabiassa.

Tyovuorot taalla on 12 tuntisia ja vuorokausi on jaettu kahteen vuoroon.

28 paivan listassa on 15 vuoroa. Jos 3 kk taalla olon jalkeen haluaa tehda

ylitoita niin aikaa kylla siihen on.

Harrastusmahdolisuuksia on kuntosali, uiminen. TV;sta tulee leffoja ja uutisia.

Ostoskeskuksissa ja ruokailemassa ulkona voi kayda varovaisuutta

noudattean.

Ensikertalaiselle niinkuin minulle taa on turvallinen ja hyva sairaala.

On totta etta Dubai tai Arabiemiraatit olis hyva vaihtoehto.

Siella elama vapaampaa monellakin tapaa...

Jos rahaa haluaa saastaa niin Saudit ehka parempi vaihtoehto.

Taalla tarvittais lisaa suomalaisia hoitajia...eli kiinnostuneet

rohkeasti vaan kyselyja johonkin valitysfirmaan...

Jos listan lukioilla on jotain kysyttavaa...niin yritan vastailla..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 8 vuotta myöhemmin...

Koitetaanpas herätellä tätä vanhaa ketjua eloon... Syttyi miehen kanssa joku aika sitten villi idea lähteä vuodeksi Saudi-Arabiaan hommiin. Olen katsellut työpaikkoja eri välitysfirmojen kautta, mutten ole ollut vielä yhteydessä mihinkään. Olen taustaltani psyk.sh, mutta minulla on myös reippaasti somatiikan puolen työkokemusta (sisätautien vuodeosastoilta yms.). Tehohoidon, leikkurin yms. kokemusta minulla ei ole lainkaan, ja tätähän lähes kaikissa paikoissa haettiin. Onko siis tällaisella taustalla mitään saumaa saada työpaikkaa Saudeista? Tietysti voisin tiedustella asiaa suoraan välitysfirmoista, mutta ajattelin ensin koittaa onneani, jos täällä joku tietäisi tai heittäisi sivistyneitä arvauksia :)

The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Olen itse lähdössä ensikuussa Saudi-Arabiaan. Valmistumisen jälkeen mulla löytyy työkokemusta reilu kaks vuotta joka on kulunut yhdellä osastolla. Joten hansukatti varmasti saat kokemuksellasi töitä. Hain töihin välitysfirman kautta. Käytännössä lähetin avoimen hakemuksen sairaalaan ja sairaalasta valittiin sopiva osasto työkokemukseni perusteella. Töitä löytyy myös muilta osastoilta kuin teholta ja leikkurista. Välitysfirmaan vaan yhteyttä! :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiitos Joanna vastauksesta! Kerro ihmeessä lisää tai jos et halua tässä enempää avautua, niin laitatko yksityisviestiä? Onko edessä iso paperisota? Mites asuminen ym. asiat järjestyi? Lähdetkö yksin vai puolison/perheen kanssa? Minkälainen osasto? Entä palkka? Kysyttävää riittää, heh :D Paljon tsemppiä matkaan!

The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Löytyisikö täältä ketään joka olisi nyt ollut jonkin aikaa saudeissa? Itsellä on nyt hakuprosessi vaiheessa ensiviikolla haastattelua suoraan mahdollisen työnantajan kanssa, siis kielikokeet ja massiivinen paperisota toistaiseksi hoidettuna, lisää sitäkin varmaan piisaa. Kiinnostaisi naispuolisena sairaanhoitajana elämä kaikkineen saudien oloissa.

Siis kaipaan :tarinoita hyvistä ja huonoista kokemuksista ja tavoista selviytyä:)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...