Jump to content
MAINOS

Perehdytys


Kerde

Recommended Posts

Millainen perehdytys luvattiin ja millaisen perehdytyksen sait?

Aiemmat perehdytyksetkään ei oo ollut hääppöisiä, mutta ne on menetellyt, kun vuorossa on aina ollut joku jolta kysyä. Mutta nykyiseen sanottiin, että (aluksi 4vkon soppari) koko soppari on perehdytystä, etten tee sinä aikana iltoja ja vkl-vuoroja lainkaan, koska niitä tehdään yksin ja pitää hallita kaikenlaista mitä ei voi tietää, kun ei edes asu tällä alueella ja naapurilääniinkin muuttanut vasta syksyllä.

Ja mitä se sitten oli? Ennen sopparin alkamista oh kierrätti talon ja sain kysellä joitain tiettyjä, lähinnä isoja linjauksia mitkä kiinnosti. (Hoidon tarpeen arviointi, INR yms) Ja ATK-tukihlö opasti 2h pegasoksen kanssa, jota en ole ennen käyttänyt lainkaan. Ensimmäisen työpäivän yksi sh perehdytti oman kiireensä ohessa. Toisena päivänä olin yksinäni yhdessä solussa kolmen lääkärin armoilla ja yhtenä kysymysmerkkinä pegasoksen kanssa. Eikä siinä mitään, siihen päälle vielä oberon ja terivan, joihin en edelleenkään ole saanut perehdytystä, vaan täysin itseoppinut... Ja iltoja ja viikonloppuja olen tehnyt enemmän kuin kukaan vakkareista tänä aikana. (Ymmärtääkseni jos joutuvat tekemään viikossa 2 iltaa, niin kuuluu jo "oonko mä taas illassa?") Viime viikolla 8 vuoron putkessa 5 iltaa. (YKSIN SIIS!) Ja nyt ois 5 putkessa taas 2 iltaa.

Ei siinä mitään, teen mielelläni iltoja ja vkl:ja, ei tarvi kysellä keltään mitään ja saa tehdä asiat just niin kuin tahtoo ja päivät jää vapaaksi juosta lasten terapioissa jne. Mutta: Jessus mikä työ on joka vuorossa ihan itse lähtee selvittää mitkä hoitopaikat on käytettävissä ja mihin psykoosit menee jne, jos lääkäri on joku ulkopuolinen. (Omat lääkärit on ok, osaavat yleensä itse neuvoa ja tuntuvat tekevän sitä mielellään.)

Mutta yhdessä illassa oman talon hoiva-osastolle ei mahtunutkaan potilasta ja sairaalaan ei voinu viedä, niin jouduin selvittelee itselleni täysin vieraan läänin muut hoiva-osastot minne niitä voi rahdata ja kyllä vitutti. Nyt alkaa jo olee hallussa melko moni juttu, mutta ottaa niin päähän se, että kaikki on pitänyt itse selvittää alusta asti, pegasoksesta lähtien. Uskon, että pegasoskin olisi sujuvampi käyttää, kun tietäisi miten. Monen asian tosin siitäkin olen tahkonnut esiin, kun tidän mitä kikkoja efficasta saa esiin, mutta...

Onneks SHP:lla on hyvät nettisivut! Ja onneks mä tiedän entuudestaan tästä työstä paljon. (Osaan siis etsiä.) Mutta oikeasti pitäisi saada lakisääteiseksi KUNNON perehdytys.

P.S. Sit ne on kehdannu vikistä, kun olin jättänyt jonkun valon päälle, kun en löytänyt katkaisijaa sille.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
Mutta oikeasti pitäisi saada lakisääteiseksi KUNNON perehdytys.

Työturvallisuuslaki 14§

Työnantajan on annettava työntekijälle riittävät tiedot työpaikan haitta- ja vaaratekijöistä sekä huolehdittava siitä, että työntekijän ammatillinen osaaminen ja työkokemus huomioon ottaen:

1) työntekijä perehdytetään riittävästi työhön, työpaikan työolosuhteisiin, työ- ja tuotantomenetelmiin, työssä käytettäviin työvälineisiin ja niiden oikeaan käyttöön sekä turvallisiin työtapoihin erityisesti ennen uuden työn tai tehtävän aloittamista tai työtehtävien muuttuessa sekä ennen uusien työvälineiden ja työ- tai tuotantomenetelmien käyttöön ottamista;

2) työntekijälle annetaan opetusta ja ohjausta työn haittojen ja vaarojen estämiseksi sekä työstä aiheutuvan turvallisuutta tai terveyttä uhkaavan haitan tai vaaran välttämiseksi;

3) työntekijälle annetaan opetusta ja ohjausta säätö-, puhdistus-, huolto- ja korjaustöiden sekä häiriö- ja poikkeustilanteiden varalta; ja

4) työntekijälle annettua opetusta ja ohjausta täydennetään tarvittaessa.

Rikoslaki 47 luku 1§

Työnantaja tai tämän edustaja, joka tahallaan tai huolimattomuudesta

1) rikkoo työturvallisuusmääräyksiä tai

2) aiheuttaa työturvallisuusmääräysten vastaisen puutteellisuuden tai epäkohdan taikka mahdollistaa työturvallisuusmääräysten vastaisen tilan jatkumisen laiminlyömällä valvoa työturvallisuusmääräysten noudattamista alaisessaan työssä tai jättämällä huolehtimatta taloudellisista, toiminnan järjestämistä koskevista tai muista työsuojelun edellytyksistä,

on tuomittava työturvallisuusrikoksesta sakkoon tai vankeuteen enintään yhdeksi vuodeksi

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

^Noi pystynee kiertämään ilmeisesti, kun työtehtävä ei ole uusi, vaikka työpaikka on ja kun katsotaan että hätätapauksessa paikalla on lääkäri jatkuvasti (Yleensä!). (Vaikka ei niistä paljon iloa ole jos ne on ulkopuolisia ja kandeja...)

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

^Noi pystynee kiertämään ilmeisesti, kun työtehtävä ei ole uusi, vaikka työpaikka on ja kun katsotaan että hätätapauksessa paikalla on lääkäri jatkuvasti (Yleensä!). (Vaikka ei niistä paljon iloa ole jos ne on ulkopuolisia ja kandeja...)

Ei pysty. Kun kyseessä on uusi työtehtävä ja/tai työpaikka, niin esimiehen on järjestettävä riittävä perehdytys.

Esimies voi joutua rikosoikeudelliseen vastuuseen jos laiminlyö työturvallisuuslakia.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

ehkä paras (ja melkein ainoa) asia joka on mun kohdalla hus:n palveluksessa toiminut, on perehdytys!

olin ylimääräisenä työntekijänä n.4,5vk jolloin minua perehdytti (hyvä tuuri) erittäin kokenut perushoitaja :) nykyisin ollaan tosi harvoin samoissa vuoroissa, mutta kun joskus ollaan, niin on jotenkin tosi turvallinen olo (joskaan ei siellä juurikaan muutenkaan enää vuoden jälkeen pelota) ja ei vaan tule huonolle tuulelle, se ihminen kun on niin rauhallinen ja muutenkin tosi mahtava tyyppi. vois olla mun äiti iän perusteella, mutta silti jotenkin meillä mun mielestä synkkaa.

oon kyllä ollu semmosessakin paikassa jossa ei perehdytystä tippunu yhtään!

mutta kun joskus on jotain kivaa ja hyvää jossakin asiassa, niin siksi siitä tässä lähinnä mainitsinkin :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Kylläpä kuulostaa hienolta, 4,5vkoa perehdytystä :huh:

Minä nykyiseen työpisteeseeni siirtyessäni, tulin suoraan iltavuoroon... perehdyksestä ei ollut tietoakaan :shock:

Esimies varmaan aatteli, että kyl mä siitä selviän,koska olenhan jo pitkänlinjan ammattilainen alalla(viljelee mielellään tätä sanontaa).

Tänä päivänäkin työmaalla riippuu perehdytyksen määrä siitä, että kuka on tulossa töihin, toinen saa perehdytystä ja toinen ei, tästä aiheesta väännetään kättä. Sanotaan, että lue perehdytyskansiosta,eipä siitä kansiosta mitään hyötyä ole, se on vuodelta miekka ja kilpi ja sisältää paljon asioita, joilla ei ole mitään merkitystä perehdytyksen kanssa(labraohjeita,vanhentuneita asikirjoja).

Työnantajani on muuttunut kunnasta liikelaitokseksi ja joka paikassa toitotetaan, että kaikki yksiköt ovat samassa asemassa, mutta kyllä nyt on huomannut, ettei näin todellakaan ole. Suurimmassa kunnassa kuitekin järjestetään aina kunnon perehdykset ja meillä täällä pienessä kunnassa, se kaveri perehdyttää, joka sattuu olemaan työparina. Ja tämä tietenkin aiheuttaa aina puhetta, koska jokainen tekee sovitut työt aina eri järjestyksessä ja jos hyvä tuuri käy olet jokapäivä työsuhteesi alussa eri ihmisen kanssa, joten perehtyjä menee sekaisin väkisinkin ja jotain jää tekemättä(minäkin jätin alussa tekemättä yhden suuren asian, unodin ottaa puolityhjän roskiksen mukaani). :nauraa:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuohan on hyvä aika tuo 4,5 vk... Mun perehdytys tulee kestämään kokonaista 3 pv! Ei ees auttanu sanoa että 1 viikko pliis... :huh:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

oon kyllä ihan superkiitollinen noin pitkästä perehdytyksestä. tosin olen sellaisella erikoisalalla, että menee ainakin vuosi ennen kuin hommat voi handlata ihan kunnolla. silloin oli tosiaan se tilanne että kaikki toimet täynnä, nyt niitä on meijän pikkuosastolla vajaana varmaan 3 ja uudet hoitajat ei tosiaan saa kunnon perehdytystä, ja sekös on huono homma kun ollaan sitten sormi suussa kun jotain ei osata esim yöllä. ja tää ei siis tosiaan ole niiden uusien vika, vaan sen perehdytyksen puutteen vika. varmasti ihan kauhea tunne kun on duunissa vastuussa ja sitten tulee eteen tilanne jota ei osaa.

onpa nää tämmöstä kohtelua saaneet kyllä harkinnut lähtevänsäkin pois.

eli se oli joku hetkellinen häiriö kun noin hyvän perehdytyksen sain, mutta olen siitä kyllä siis tosi kiitollinen! osuin sinne hyvään aikaan :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...