Jump to content
MAINOS

Opistokoulutus->AMK


pile

Recommended Posts

Kavin aikoinaan kolmivuotisen koulun ja parin vuoden paasta erikoistumassa 1.5 vuotta.Viime kevaana sain kirjeen wanhasta koulustani,etta nyt olisi loistava tilaisuus tulla muuttamaan koulutukseni AMK pohjaiseksi.Noh,mielenkiintoni herasi,että perkules mika ettei.Soitin koululle,josta selvisi että minun olisi opiskeltava 1.5 vuotta lisaa kokopaivatoimisesti.Virkanimikkeeni olisi pysynyt samana,palkka samana.Olisin vain joutunut elamaan ilman tuloja.Ei perhana tuollainen peli vetele.

Onkohan tuollainen yritys vain vakisin työllistaa opettajia ja pitaa koulujen tulopohja koholla.Epailys kylla heraa.

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 61
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Joo kyllä ihmetyttää ettei sairaanhoitajakoutuksen käynyttä pidetäkään pätevänä.Olen onnekseni käynyt vanhamuotoisen koulun. Kumma kylläkin monet jaksavat lukea AMK pätevyyttä.Maksavat esimiestehtävissä näille henkilöille viiden prossan alempaa palkkaa,kun ei ole pätevyyttä!Eikä TEHY ole tehnyt mitään asian korjaamiseksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo kyllä ihmetyttää ettei sairaanhoitajakoutuksen käynyttä pidetäkään pätevänä.Olen onnekseni käynyt vanhamuotoisen koulun. Kumma kylläkin monet jaksavat lukea AMK pätevyyttä.Maksavat esimiestehtävissä näille henkilöille viiden prossan alempaa palkkaa,kun ei ole pätevyyttä!Eikä TEHY ole tehnyt mitään asian korjaamiseksi.

Tämän syksyn olen vasta taivaltanut AMK-suota ja olen jo muni*** myöten siinä eli taidan myöskin hukkua siihen 8)

Jos Minulla olisi mahdollisuus muuttaa koulutusta, niin kampeisin sen vanhamuotoisen takaisin eli 2,5 SH, 1 vuosi duunia ja sen jälkeen erikoistumaan 1 vuodeksi(ensihoidossa 1,5v ?), jonka jälkeen saataisiin "päteviä" hoitajia huh.gif

Mitä mieltä asiasta?

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tämän syksyn olen vasta taivaltanut AMK-suota ja olen jo muni*** myöten siinä eli taidan myöskin hukkua siihen 8)

Jos Minulla olisi mahdollisuus muuttaa koulutusta, niin kampeisin sen vanhamuotoisen takaisin eli 2,5 SH, 1 vuosi duunia ja sen jälkeen erikoistumaan 1 vuodeksi(ensihoidossa 1,5v ?), jonka jälkeen saataisiin "päteviä" hoitajia huh.gif

Mitä mieltä asiasta?

Paha sanoa,kun en uusimuotoista tunne.Ainakin Wanhalla mallilla on saanut lujasti töita.Silloin(1990) ainakin keskityttiin melko paljon kaytannön asioihin.Nykyaan kuulemani mukaan asiat eivat taida olla niin.Muualla skandinaaviassa opiskellaan ensin kolme vuotta hoitsuksi,vahintaan pari vuotta töita ja sitten erikoistuminen 1.5 vuotta.

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuosta edellisesta onkin luonteva siirtya uuteen aiheeseen.Muualla maailmassa kun ei oikein tunneta sis-kir erikoistumista.Itse kavin aikoinaan sellaisen ja vielakaan en ymmarra mika sellainen sis-kir hoitaja on.Osaako se kaiken sis-kir hoidosta vai kaikesta vahan ja ei mistaan kunnolla?Selittappa sita ulkomaalaisille kolleegoille,kun ei itsekaan oikein tieda mita sellainen hoitaja tekee. 8)

Omasta mielestani erikoistumisalat Suomessa pitaisi selkeyttaa kunnolla.Sis-kir pois kokonaan.Anestesia,teho,leikkuri,lapset,psyk,ensihoito voisi olla ratkaisu.Miksi esim. teho-hoitoon ei ole omaa koulutusta,onhan se ihan oma maailmansa niinkuin anestesiakin? huh.gif

Tiukkoja mielipiteita?

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Omasta mielestani erikoistumisalat Suomessa pitaisi selkeyttaa kunnolla.Sis-kir pois kokonaan.

Anestesia,teho,leikkuri,lapset,psyk,ensihoito voisi olla ratkaisu.Miksi esim. teho-hoitoon ei ole omaa koulutusta,onhan se ihan oma maailmansa niinkuin anestesiakin? huh.gif

Tiukkoja mielipiteita?

Itselläni on selkeästi päämäränä Leikkaus/ANE-puoli, tällä hetkellä on vielä AKPO-koulutus Vantaan Laureassa (tosin loppuu ennen, kun itse pääsen siihen) josta vissiin Osku osais kertoa enemmän? Ensihoitaja tutkinto keskittyy sairaalan ulkopuoliseen, tai näin olen ymmärtänyt, mutta selkeä leikkurikoulutus jossa olisi tehon käytäntöä riittävästi puuttuu? Vai olenko väärässä koulussa 8)

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

AMK-koulutuksessa piti olla jotain tasokkaampaa kuin entisessä opistoasteessa. Katin kontit...tasoa ei siinä koulutuksessa ollut. Pettymys oli paha ja koulutuksessa ei ollut sellaista haastetta mitä kaipasin. Kaikenlaista hubbabubbaa oli liikaa, hoitotieteeksikin kutsuttua. Sen määrä suhteessa työelämän kannalta tärkeisiin asioihin oli käsittämätön. Kuinka h---tin kauan jankattiin jotain Roy´n adaptaatiomallia. Se oli kaikesta muusta pois! Siinäpä se AMK:n hienous ja uudistuksellisuus, tiivistettynä.

Perioperatiivisen suuntaavan jaksomme opettaja oli vieraantunut käytännön työstä ja sai siten pilattua monen motivaation opiskeluun, kunnes vihdoin tajusimme että käytäntö opettaa, koulusta saa paperin suoritetusta hubbabubbasta. Toki meillä oli myös hyviä luentoja, mutta niiden vähyys kauhistutti. Sama tahti jatkuu. Olin tässä vähän aikaa sitten opiskelijan ohjaajana ja hän kertoi että esim lääkäriluentoja on vähennetty entisestään.

Työelämässä ensimmäinen vuoteni meni lueskellessa työn ohella anestesiologiaa, tehohoitoa, kirurgiaa, farmakologiaa jne. Oli pakko kun ei muuten olisi selvinnyt kunnialla. Eikä pysty tekemään työtä "olen vain töissä täällä" -asenteella. On sitä sellaistakin valitettavasti nähty!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hyvat AMK-opiskelijat:Perustelevatko(siis patevasti) opettajat hoitotieteen ylivoimaisuutta esim. perinteisiin taitoihin nahden ollenkaan?

Juttelin kesalla juuri valmistuneen hoitajan kanssa,joka kertoi kuinka he olivat suolla tutkineet sammallaatuja. ???Han meinasi,etta nyt lipsuttiin lujasti varsinaisesta hoitotyön opetuksesta.Opettajien mukaan,on tarkeaa tuntea oma ymparistonsa,jotta voi antaa kokonaisvaltaista hoitoa.Huh,Huh!!Hoitajat suolla... :-[

Kertokaa kokemuksistanne.

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ihan vaan kaikille muistutukseksi:

Viimeiset erikoistuneet erikoissairaanhoitajat valmistuivat Suomessa 1994, ja heillä oli/on vanhamuotoinen 2,5 vuotinen koulutus takana + työkokemus ennen erikoistumista.

Toisenlaisen koulutuksen saaneet eivät ole erikoissairaanhoitajia, vaan suuntautuneita johonkin erikoisalaan, esim. sis-kir, anestesia jne, eikä heillä ole osastonhoitajan pätevyyttä.

Kysymys on siis jonkin erikoisalan tietojen syventämisestä, ei erikoistumisesta, ja ovat koulutukseltaan sairaanhoitajia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Näin juuri, ESH on osatonhoitajan pätevyys, mutta jos ne hommat kiinnostaisi pitäis mennä opiskelemaan hallintoa puolivuotta lisää, tosin eipähän kiinnosta! Kaikki kunnia niille jotka jaksaa, lähes samalla liksalla olet YH:n ja muiden johtajien hampaissa toisaalta työntekijät valittaa huonoa oloaan eli vaatii vahvaa luonnetta.

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

On naurettavaa,etta os:n palkka niin huono.Jos ajatellaan teollisuuden esimiesta,jolla on 50 alaista.Niin kylla palkka alkaa olla tuplaten parempi.Ei juuri innosta hallinnon opiskelu.Eika kylla muukaan taman alan lisaopiskelu,jos liksaa ei tipu lisaa jokaisesta lisakoulutuksesta.

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen Pilen kanssa samoilla linjoilla.

Jollei opiskelusta ala tulla jotain konkreettista hyötyä jatkan työtäni maalaisjärjellä ja tyydyn olemaan urani huipulla nykyisellä koulutus-ja taitotasolla (vaikka välillä tuntuu myös oppivan uuttakin). Opiskelemaan lähtö-motivaatio on kumminkin todella alhaalla. Jos sitä edes on. Omalla kustannuksella tai ajalla en aio kumminkaan mitään opiskella.

-Nojaa. Korjataan sen verran että menen kumminkin mielelläni opiskelemaan erilaisia ATK-alan juitsuja ja (kertaamaan/petraamaan) ensiaputaitoja, mistä on hyötyä muuallakin kuin työmaalla.

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hyvat AMK-opiskelijat:Perustelevatko(siis patevasti) opettajat hoitotieteen ylivoimaisuutta esim. perinteisiin taitoihin nahden ollenkaan?

Viimeksi kun ihmettelimme yleensä koko hoitotieteen opiskelua, oli perusteluna se että se on tärkeää. Ja että se kuuluu opetussuunnitelmaan. Ja että jos ei osaa hoitotiedettä, ei voi hoitaa potilasta / ymmärrä miksi potilasta hoidetaan. huh.gif

Siihen eivät kyllä meidän opettajat osanneet vastata, miksi opsissa hoitotieteen opintoja on enemmän kuin esim. sisätautioppia, farmakologiaa, kirurgiaa yms. 8)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sitä tunnutaan tehtävän hoitoteoriasta tiedettä kiihtyvällä temmolla ja enempi väkisin... Johtunee vissiinkin alan ihmisten ja hoitotyössä epäonnistuneiden ihmisten alhaisesta itsetunnosta.

Setäni, joka opettaa sosiologiaa ja muutakin sosiaalipuolta, tuossa "hoitotiteestä" keskusteltaessa mainitsi yliopistopiireissä "hoitotieteen" olevan yleinen vitsi ja naurunaihe. Eikä kyllä ihmetytä yhtään.

Näistä kuulemistani/lukemistani "tieteilijöistä" saisi suurimman osan heittää (varhais-/työkyvyttömyys-)eläkkeelle, sen verran realiteeteista kadonneilta tuntuvat jutut. Josseivat muuten sitten naurettavilta; mitä hienoa on kirjoittaa yksinkertainen asia kapulakielellä sadalle sivulle, etsiä aiheeseen liittyviä lähteitä ja vielä mahd. tehdä haastattelututkimus aiheesta päälle? Tulee mieleen etteikö sitäkin aikaa voisi käyttää enempi hyödyksi jollain muulla tapaa?

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Selailin jokin aika sitten yhden ylihoitajan lopputyöta hoitotieteellisesta.Asia oli maailman yksinkertaisin(työntekijöiden viihtyvyyden vaikutus hoitoon??!!) ja siita sitten oli vaannetty paksu nippu paperia.Oli otettu jokin teoria pohjaksi ja sita sitten mutusteltu edes takaisin.Ei perkules,kylla aikuisille ihmisille pitaa löytya parempaa tekemista.

Niin sen tutkimuksen johtopaatös:Kylla työntekijöiden viihtyvyydella(lue hyvinvoinnilla) on vaikutus hoitotyöhön. 8)

Kaikkihan tuon tietaa,mutta onpa saatu siita ruma nippu jatetta.

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyl tuo meikänkin käsitys tutkimustyöstä on jotain muuta kuin itsestään selvyyksien paperille laittoa. Mut eihän noi väitöskirjan tekijät voi niin TYHMIÄ olla etteivät mitään uutta, jopa viisasta, osaa tehdä?

Miksihän meille nauretaan?

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Siihen eivät kyllä meidän opettajat osanneet vastata, miksi opsissa hoitotieteen opintoja on enemmän kuin esim. sisätautioppia, farmakologiaa, kirurgiaa yms.

Teillähän kummalllinen OPSi oli. Meillä (amk) oli varsinaisia hoitotieteen opintoja varmaan joku 4-5 ov. Se ei paljoa 140:stä ov:sta ole. 8)
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: hoitopoika

AMK:n tarkoituksena on luoda uusi tutkija sukupolvi hoitotieteeseen. Ei hoitajiksi sairaaloihin. (tosin hyviä hoitsuja sieltäkin osasta tulee). Sitä paitsi uudistuksesta on mennyt jo niin monta vuotta, että kyllä ne jo uutta uudistusta suunnittelee ja AMK on pian historiaa 8)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nyt on kyllä tähän sanottava, että hoitajana sairaalassa olen vaikka AMK koulutuksen olen saanutkin. Tokihan tuota tutkimustakin on tullut tehtyä, eihän AMK:sta valmistu jos ei jonkinlaista tutkimusta saa aikaiseksi opinnäytetyön muodossa. En tiedä sitten kuinka paljon ammattitaidottomampi olen kuin muut AMK koulutuksen saaneena, muiden mukana kuitenkin pyörin ja jotain aina välillä osaan kuulemma tehdäkin, sekä vuodeosaston että leikkaussalin puolella. 8).

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nyt on kyllä tähän sanottava, että hoitajana sairaalassa olen vaikka AMK koulutuksen olen saanutkin. Tokihan tuota tutkimustakin on tullut tehtyä, eihän AMK:sta valmistu jos ei jonkinlaista tutkimusta saa aikaiseksi opinnäytetyön muodossa. En tiedä sitten kuinka paljon ammattitaidottomampi olen kuin muut AMK koulutuksen saaneena, muiden mukana kuitenkin pyörin ja jotain aina välillä osaan kuulemma tehdäkin, sekä vuodeosaston että leikkaussalin puolella. 8).

amk:n opinnäytetyöt ei luojan kiitos ole tutkimuksia vaan "tutkielmia". Itse en tehnyt sellaistakaan, vaan ihan muunlaisen työn.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aivan, oikeassahan olet. Tutkimus taitaapi luoda uutta teoriaa, tutkielma käyttää tutkimusta pohjanaan tai jotain. Tuosta teidän opinnäytetyöstä, mikä on Akpo.netin tulevaisuus, saatteko vielä sitä laajennettua vai onko sen kehitys loppunut?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

siihen aikaan kun meikä valmistu,tehtiin seminaaritöitä,eli tavallaan referaatteja eri lähteistä jotka vedettiin yhteen.ei ollu tietokoneita 8),kirjotin oman seminaarini 2 yössä ja korjausnauha oli loppu.

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: hoitopoika

8) huomaa lainaus merkeissä oleva kirjoitukseni. :)

En todellakaan tarkoita sitä, että taidot olisivat huonot ym... mutta jos koulutuksesta hoitotieteen ja muun sh koulutukseen kuulumattoman opetuksen vuoksi vähennetään kliiniset ym alan lähiopetus tunnit minimiin niin kyl jossain mättää... Tai toisaaltaan on esim lääkeaine oppia tärkeämpää oppia ruotsiksi perustamaan nakkikioski kuten eräässä AMK oppilaitoksessa. Yritysruotsia oli 80h ja lääkeaine oppia 7h että tärkeys asioissa on ...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Arvoisat kolleegat

Valmistuin Sis/Kir sairaanhoitajaksi 1993 Jyväskylästä. Silloin sh koulutus oli vielä jotenkin järkevää. Samoihin aikoihin vanha muotoinen Esh koulutus oli lopuillaan ja minullakaan ei ollut mahdollista erikoitua. Tuolloin oli vielä paljon kenttäjaksoja ja lääkärin luentoja. Mutta tänään näköjään puhaltavat uudet tuulet

tuli AMK ja hienot opit ja menetelmät. Olen keskustellut opiskelijoiden kanssa, jotka ovat olleet ohjattavinani ja kas kummaa nykyään opiskellaan osa hoitotaidoista etäopiskeluna ja muutenkin käden taidot tuntuvat vajavaisilta. Nämä em. asiat myös opiskelijat myötävät itse.

Tuntuukin siltä, että oppilaitokset työntävät vastuun kenttä ohjaajille. Koulussa kuulemma keskitytään hoitotieteeseen

(Roy, Eriksson ym..) Sepä ei juuri akuuttihoidossa potilasta pelasta. En halua hoitotiedettä mollata, mutta ottakaa nyt hyvät opettajat ja päättäjät järki käteen. Toinen pointti, jonka olen huomannut on terveydenhuollon opettajien totaalinen black out

nykyisestä potilaiden hoitamisesta. Olen keskustellut joidenkin opettajien kanssa ja he myöntävät, että eivät ole ajan tasalla.

Ovat tehneet hoitotyötä n. 8-12 vuotta sitten. Toivoisinkin oppilaitoksilta arkirealismia ja paluuta 2000- luvulle. Nykyään tarvitaan hoitajia tämän päivän työelämän tarpeisiin.

Ja sitten vielä muutama sana palkkauksesta olen kuullut huhuja,

että AMK sh:n palkan tulisi olla hieman korkeampi tai ainakin jotkut tahot ovat ainakin näin kaavailleet. Ja mitäs me vanhat konkarit tähän sanomme??? Olen aivan varma, että 10-vuotta käytännön hoitotyötä tehneenä on tullut sellainen ammattitaito ja varmuus, että siinä ei heti mene sormi suuhun. Kyllä mielestäni kokemusta tulee kunnioittaa ja myös maksaa siitä asiallinen korvaus.

Jotenkin tuntuu, että tämä nykyinen sh koulutus menee päin.......

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juu-u. Kuulostaa tutulta... Mutta mitäs me tässä valittamaan nuorien palkan korotuksia; meidän palkkammehan on valmiiksi parempi, kiitos ikälisien... Muistaakseni juuri noihin AMK-aikoihin kuulin jonkun mainitsevan meidän vanhojen hoitajien tulleen epäpäteviksin tekemään työtämme... Eli kyllä tuolla kentällä on aika pirusti virkaheittoja hoitajia...

Mielenkkiintoista että suoraan koulunpenkiltä pääsee esimiesasemaan vankan teoriatiedon pohjalta. Kuinka me ollaan oikein pärjätty aiemmin ilman AMK:ta?

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...