Jump to content
MAINOS

Sairastuminen ja ilmoittaminen virka-aikana


miina

Recommended Posts

Kävi niin, että sairastuin yllättäen.Ilmoitin asiasta heti ja virka-aikana osastonhoitajalle, kuten on ohjeistus niin tehdä.

Osastonhoitajallapa oli vastaaja päällä, joten jätin siihen viestin kun siinä pyydettiin.Jäin sitten odottamaan osastonhoitajan puhelinsoittoa, jota ei tullut.Jälkeenpäin selvisi, että osastonhoitaja oli lähtenyt kesken päivän pois työpaikalta ja jättänyt vastaajan päälle hoitamaan asioita.

Nyt sain tiedon, että olen toiminut väärin ja että sairaslomani menee palkattomaksi ::) .Onko asia sitten todellakin näin? Onko työntekijä vastuussa jos ei esimies virka-aikana vastaa tai jos hän ei ole hoitanut ketään tilallensa vastaamaan jos ei itse pysty..?? Onko tietämystä tällaisesta tai kokemuksia vastaavanlaisesta..?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Ainakin Hgin kaupunki on juuri taannoin päivittänyt ohjeensa ja niissä on tarkka selostus poissaolon ilmoituksesta.

Yksi maininta on mm. tuo esimiehelle ilmoittaminen ja näin ollen puhelimella tulee henk.koht. päästä läpi. Mitään tekstareita ei saa laittaa, ei s-postia, ei vastaajaviestejä.

Itse toimisin ehkä vastaavassa tilanteessa niin, että soittaisin osastolle suoraan, jättäisin soittopyynnön hänelle(oh) tai aoh ja sitten odottelisin max 1h, soittaisin uudestaan. Mikäli edelleenkään kukaan ei saa langan päähän oh:aa tai hänen sijaistaan, ilm. sen edelleen heidän esimiehelleen?

Luonnollisesti soittopyynnössä välittäjän nimi ylös.

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos ei esimiestä kiinni saa, niin työpaikalle tietenkin jollekin, että tietävät, ettet tuu töihin.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nyt sain tiedon, että olen toiminut väärin ja että sairaslomani menee palkattomaksi ;D .Onko asia sitten todellakin näin? Onko työntekijä vastuussa jos ei esimies virka-aikana vastaa tai jos hän ei ole hoitanut ketään tilallensa vastaamaan jos ei itse pysty..?? Onko tietämystä tällaisesta tai kokemuksia vastaavanlaisesta..?

Jos olet noudattanut esimiehen antamia ohjeita sairauspoissaolojen ilmoittamisessa, niin ei sinua voi rangaista jos tieto ei tavoita oikeita henkilöitä. kyllä työnantajan tulisi järjestää ja ohjeistaa asia siten, että työntekijä voi kohtuullisella vaivalla ilmoittaa sairauspoissaolonsa asianmukaisesti.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Työpaikkani on myös päivittänyt ohjeitansa. Elikkäs arkisin(8-16) soitto osastonjohtajalle.Jos ei ole paikalla niin sitten soitto toisten osastojen johtajille. Ja sen pitää olla tosiaan puhelu, muut viestimet eivät kelpaa. Viikonloppuisin ja virka-ajan jälkeen soitto osastolle. Mutta pitää sitten seur pvä taikka arkipvä ilmoittaa asiasta myös pomolle. Ja se mikä on uutta niin saikkua saa vaan päivä kerrallaan. Ennen sai ilmoittaa yhdellä puhelulla esim sen kolme pvä.

"Have you ever tried? Have you ever failed? It doesn't matter. Try again.Fail again. Fail better" S.Becket

"Quad me Nutrit, Me destruit"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä on niin, että jos esim. sunnuntaina sairastuu, pitää ottaa yhteyttä heti maanantaina ja sopia poissaolon jatkosta. Mutta arkisin oh voi luvata 1-3 päivää vapaata.

Onko teillä ohjeistusta, miten pitää toimia sellaisessa tilanteessa, jos olette olleet pois lauantaina, su ja ma vapaat. Riittääkö, että töihin palattuanne teette ilmoituksen poissaolosta?

Kokemus on hyvä opettaja, mutta lähettää sikamaisen isoja laskuja

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Nyt sain tiedon, että olen toiminut väärin ja että sairaslomani menee palkattomaksi :vihainen: .Onko asia sitten todellakin näin? Onko työntekijä vastuussa jos ei esimies virka-aikana vastaa tai jos hän ei ole hoitanut ketään tilallensa vastaamaan jos ei itse pysty..?? Onko tietämystä tällaisesta tai kokemuksia vastaavanlaisesta..?

Jos olet noudattanut esimiehen antamia ohjeita sairauspoissaolojen ilmoittamisessa, niin ei sinua voi rangaista jos tieto ei tavoita oikeita henkilöitä. kyllä työnantajan tulisi järjestää ja ohjeistaa asia siten, että työntekijä voi kohtuullisella vaivalla ilmoittaa sairauspoissaolonsa asianmukaisesti.

Aivan ja liitosta tulikin tähän varmistus, ettei työnantaja voi pidättää palkkaa tässä tapauksessa kun työntekijä on noudattanut annettuja ohjeita. 8)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Jos ei esimiestä kiinni saa, niin työpaikalle tietenkin jollekin, että tietävät, ettet tuu töihin.

Tämä riittää? Minulle ei oh vastaa puheluihin, ei tekstiviestiin eikä meiliin vaikka olen kaikkiin soittopyynnön jättänyt. Ilmoitin sitten sihteerille saikun määrän ja pyysin välittämään oh:lle.

Pitääkö muuten paikkansa että HUS:n alueella pitää lääkärintodistus toimittaa 7 päivän kuluessa sairastumisen alusta esimiehelle? Mitä tapahtuu ellei se onnistu?

Ja juu, on tosi kivat välit oh:n kanssa :vihainen:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pitääkö muuten paikkansa että HUS:n alueella pitää lääkärintodistus toimittaa 7 päivän kuluessa sairastumisen alusta esimiehelle? Mitä tapahtuu ellei se onnistu?

Ja juu, on tosi kivat välit oh:n kanssa :vihainen:

Pitää paikkansa tuo 7 päivän sääntö. Kyllähän posti kulkee yleensä noin nopeesti ainakin. Menee muuten varmasti palkattomiksi päiviksi. KVTES:Työntekijä/viranhaltija ei 3 momentin toisen virkkeen perusteella

menetä sairausajan palkkaa, mikäli lääkärintodistuksen

viipyminen aiheutuu hyväksyttävästä syystä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tämä riittää? Minulle ei oh vastaa puheluihin, ei tekstiviestiin eikä meiliin vaikka olen kaikkiin soittopyynnön jättänyt. Ilmoitin sitten sihteerille saikun määrän ja pyysin välittämään oh:lle.

Jos haluaa turvata täysin oman selustansa, niin sairauspoissaolostaan voi ilmoittaa esimiehen esimiehelle mikäli esimiestä ei saa kiinni eikä osastolla ole olemassa mallia minkä mukaan toimitaan.

Pitääkö muuten paikkansa että HUS:n alueella pitää lääkärintodistus toimittaa 7 päivän kuluessa sairastumisen alusta esimiehelle? Mitä tapahtuu ellei se onnistu?

Uuden KVTES:n mukaan lääkärintodistus on toimitettava työnantajalle viikon kuluessa sen allekirjoittamispäivästä. Muuten sairausloman ensimmäinen päivä on palkaton.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Uuden KVTES:n mukaan lääkärintodistus on toimitettava työnantajalle viikon kuluessa sen allekirjoittamispäivästä. Muuten sairausloman ensimmäinen päivä on palkaton.

Pitäiskös tuo muuten tietää ihan itse? Nyt vasta ekaa kertaa kuulen tästä ainakaan niin, että olisin asiaa aiemmin rekisteröinyt (kun nyt vasta 3 viikkoa sitten olen ylipäätään töihin palannut ja ihan tarpeeksi ollut muutakin ajateltavaa kuin sl-todistuksen toimittamisvelvoitteet). Itsellä on nimittäin jo viikko todistuksen allekirjoittamisesta täynnä, mutta kukaan ei ole moisesta säännöstä maininnut. Jotta onko vara ämpylöidä vastaan, jos työnantaja meinaa pistää palkattomaksi tuon ekan päivän?

pahimman vastustajani tiedän, minusta itsestäni sen löydän

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pitäiskös tuo muuten tietää ihan itse? Nyt vasta ekaa kertaa kuulen tästä ainakaan niin, että olisin asiaa aiemmin rekisteröinyt (kun nyt vasta 3 viikkoa sitten olen ylipäätään töihin palannut ja ihan tarpeeksi ollut muutakin ajateltavaa kuin sl-todistuksen toimittamisvelvoitteet). Itsellä on nimittäin jo viikko todistuksen allekirjoittamisesta täynnä, mutta kukaan ei ole moisesta säännöstä maininnut. Jotta onko vara ämpylöidä vastaan, jos työnantaja meinaa pistää palkattomaksi tuon ekan päivän?

Työehtosopimuslain mukaan työehtosopimus sitoo niitä työntekijöitä joita se koskee. Ja koska työehtosopimuksen noudattamista valvoo laki, niin silloin tietämättömyys lain sisällöstä harvoin vapauttaa vastuusta. Tähän on olemassa hieno termikin, mikäli oikein olen ymmärtänyt, se on error juris nocet cool.png

Tottahan se on, että ei jokainen työntekijä voi tuntea työehtosopimusta läpikotaisin. Asiat voivat olla hankalia luottamusmiehille ja työnantajan edustajillekin, mutta tietämättömyyteen vetoaminen ei välttämättä riitä työnantajalle.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Uuden KVTES:n mukaan lääkärintodistus on toimitettava työnantajalle viikon kuluessa sen allekirjoittamispäivästä. Muuten sairausloman ensimmäinen päivä on palkaton.

Huomioikaa juuri tuo allekirjoittamispäivä. Eli siis se päivä, kun lääkäri on tehnyt sen A-todistuksen tms. Se ei tarkoita sairastumispäivää. Usein on niin, että pitkäaikaisen hoidon lopulla vasta kirjoitetaan se todistus.

Eli jos sairastuu esim 1.päivä ja on hoidossa 1.-7. päivä. Jos todistus kirjoitetaan 7.päivä niin se tulee toimittaa työnantajalle 14. päivä.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pitäiskös tuo muuten tietää ihan itse? Nyt vasta ekaa kertaa kuulen tästä ainakaan niin, että olisin asiaa aiemmin rekisteröinyt (kun nyt vasta 3 viikkoa sitten olen ylipäätään töihin palannut ja ihan tarpeeksi ollut muutakin ajateltavaa kuin sl-todistuksen toimittamisvelvoitteet). Itsellä on nimittäin jo viikko todistuksen allekirjoittamisesta täynnä, mutta kukaan ei ole moisesta säännöstä maininnut. Jotta onko vara ämpylöidä vastaan, jos työnantaja meinaa pistää palkattomaksi tuon ekan päivän?

Työehtosopimuslain mukaan työehtosopimus sitoo niitä työntekijöitä joita se koskee. Ja koska työehtosopimuksen noudattamista valvoo laki, niin silloin tietämättömyys lain sisällöstä harvoin vapauttaa vastuusta. Tähän on olemassa hieno termikin, mikäli oikein olen ymmärtänyt, se on error juris nocet cool.png

Tottahan se on, että ei jokainen työntekijä voi tuntea työehtosopimusta läpikotaisin. Asiat voivat olla hankalia luottamusmiehille ja työnantajan edustajillekin, mutta tietämättömyyteen vetoaminen ei välttämättä riitä työnantajalle.

Toki uusi kvtes astui tehyläisten osalta voimaan vasta perjantaina, tai mikä nyt sitten mahtaa olla ensimmäinen päivä.. Mehän olimme sitä ennen jälkivaikutuksella vanhan sopimuksen alaisia, ja emme siten ole voineet tietää tuollaista uutta asiaa, jos ei siitä joku meille ole tiedottanut.

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pitäiskös tuo muuten tietää ihan itse? Nyt vasta ekaa kertaa kuulen tästä ainakaan niin, että olisin asiaa aiemmin rekisteröinyt (kun nyt vasta 3 viikkoa sitten olen ylipäätään töihin palannut ja ihan tarpeeksi ollut muutakin ajateltavaa kuin sl-todistuksen toimittamisvelvoitteet). Itsellä on nimittäin jo viikko todistuksen allekirjoittamisesta täynnä, mutta kukaan ei ole moisesta säännöstä maininnut. Jotta onko vara ämpylöidä vastaan, jos työnantaja meinaa pistää palkattomaksi tuon ekan päivän?

Työehtosopimuslain mukaan työehtosopimus sitoo niitä työntekijöitä joita se koskee. Ja koska työehtosopimuksen noudattamista valvoo laki, niin silloin tietämättömyys lain sisällöstä harvoin vapauttaa vastuusta. Tähän on olemassa hieno termikin, mikäli oikein olen ymmärtänyt, se on error juris nocet cool.png

Tottahan se on, että ei jokainen työntekijä voi tuntea työehtosopimusta läpikotaisin. Asiat voivat olla hankalia luottamusmiehille ja työnantajan edustajillekin, mutta tietämättömyyteen vetoaminen ei välttämättä riitä työnantajalle.

Toki uusi kvtes astui tehyläisten osalta voimaan vasta perjantaina, tai mikä nyt sitten mahtaa olla ensimmäinen päivä.. Mehän olimme sitä ennen jälkivaikutuksella vanhan sopimuksen alaisia, ja emme siten ole voineet tietää tuollaista uutta asiaa, jos ei siitä joku meille ole tiedottanut.

Just mietin Piikkis tota samaa asiaa. Vetoan kyllä tuohon, jos palkkaa yritetään viedä. (Vaikka sama kai tuo yks palkaton päivä tässä konkurssissa, joka muutenkin tästä sairastamisesta on koitunut.)

pahimman vastustajani tiedän, minusta itsestäni sen löydän

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pitäiskös tuo muuten tietää ihan itse? Nyt vasta ekaa kertaa kuulen tästä ainakaan niin, että olisin asiaa aiemmin rekisteröinyt (kun nyt vasta 3 viikkoa sitten olen ylipäätään töihin palannut ja ihan tarpeeksi ollut muutakin ajateltavaa kuin sl-todistuksen toimittamisvelvoitteet). Itsellä on nimittäin jo viikko todistuksen allekirjoittamisesta täynnä, mutta kukaan ei ole moisesta säännöstä maininnut. Jotta onko vara ämpylöidä vastaan, jos työnantaja meinaa pistää palkattomaksi tuon ekan päivän?

Työehtosopimuslain mukaan työehtosopimus sitoo niitä työntekijöitä joita se koskee. Ja koska työehtosopimuksen noudattamista valvoo laki, niin silloin tietämättömyys lain sisällöstä harvoin vapauttaa vastuusta. Tähän on olemassa hieno termikin, mikäli oikein olen ymmärtänyt, se on error juris nocet cool.png

Tottahan se on, että ei jokainen työntekijä voi tuntea työehtosopimusta läpikotaisin. Asiat voivat olla hankalia luottamusmiehille ja työnantajan edustajillekin, mutta tietämättömyyteen vetoaminen ei välttämättä riitä työnantajalle.

Toki uusi kvtes astui tehyläisten osalta voimaan vasta perjantaina, tai mikä nyt sitten mahtaa olla ensimmäinen päivä.. Mehän olimme sitä ennen jälkivaikutuksella vanhan sopimuksen alaisia, ja emme siten ole voineet tietää tuollaista uutta asiaa, jos ei siitä joku meille ole tiedottanut.

Just mietin Piikkis tota samaa asiaa. Vetoan kyllä tuohon, jos palkkaa yritetään viedä. (Vaikka sama kai tuo yks palkaton päivä tässä konkurssissa, joka muutenkin tästä sairastamisesta on koitunut.)

Luonnollisesti tehyläisten tehtävänä on noudattaa sitä KVTES:ta mikä on voimassa, eli tuo seitsemän päivän sääntö on koskenut tehyläisiä 11.6. lähtien.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos haluaa turvata täysin oman selustansa, niin sairauspoissaolostaan voi ilmoittaa esimiehen esimiehelle mikäli esimiestä ei saa kiinni eikä osastolla ole olemassa mallia minkä mukaan toimitaan.

Kiitos vinkistä, noin tein tänä aamuna. Nyt on ainakin yhden esimiehen tiedossa. Todistuksen pitäisi tulla postissa, ja itse asiassa en ole sitä mitenkään voinut eteenpäin toimittaa koska mulla ei ole vielä ollut sitä itsellänikään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...