Jump to content
MAINOS

Savuton työpaikka!!!


valkovuokko

Recommended Posts

Enemmän mä olen *ittuuntunut niihin työkavereihin jotka "hoitaa" lastaan koulun jälkeen

kotiin,/kerhoon,/ kaverin luo,/ jne.... Ja ennen ku kouluun lähetään muista pukea lämpimästi muista pipa muista kirjat jne...

Täh??? Kaikesta sitä jaksetaan stressata?

Itse asiaan, poltan, jälleen mutta en edelleenkään töissä. Koskaan en o polttanu enkä polta. Mulle ihan sama jos joku röökillä käy, ei ole vielä haittaa ollut.

Muuten hän oli niin kuin

Yksi meistä vain,

Hän rokkia rakastaa

Ja öisiä katuja...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Enemmän mä olen *ittuuntunut niihin työkavereihin jotka "hoitaa" lastaan koulun jälkeen

kotiin,/kerhoon,/ kaverin luo,/ jne.... Ja ennen ku kouluun lähetään muista pukea lämpimästi muista pipa muista kirjat jne...

Täh??? Kaikesta sitä jaksetaan stressata?

[sarkasmi]

Niin, ensin kehdataan nipottaa työkavereiden tupakalla juoksemisesta ja sitten itse pidetään lapsista huolta jos ovat jääneet ilman aikuista kotiin. Mihin tämän maailman prioriteetit on menossa, törkeää!

[/sarkasmi]

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko paikalla riittävän senioriteetin omaavia ihmisiä, jotka muistaisivat onko suomalaisissa sairaaloissa ollut tuhkakuppeja kansliassa? Norjassa kuulemma aikanaan(70-ja vissiin vielä 80-luvullakin) oli. Ja Tanskassa saa edelleen sairaalan kahviosta Tuborgia.

90-luvulla eräässä putiikissa lääkärikanslia oli erään henkilön tupakointireviiriä. Valitettavasti savu kulkeutui toisaallekin. Ko. henkilön työsuhde tosin taisi katketa myöhemmin erilaisiin asioihin... Mutta hyvähän se on, ettei työpaikalla (tai muuallakaan) tarvitse altistua vasten tahtoaan sittemmin tunnetulle karsinogeenille, kun altistumisen voi helposti välttää. Työnantajan velvollisuushan ei ole myöskään järjestää erityisiä tupakkatiloja työntekijöilleen. Ja joidenkin tulkintojen mukaan tupakoinnin voisi jopa kieltää kiinteistön alueella (ks. TEK, Päihteet ja työsuhde, http://lehti.tek.fi/node/382), ristiriitana tosin ihmisen perusoikeudet.

Muoks: Alkoholi ja terveydenhuolto. Järjestyslain 4 § kieltää päihdyttävän aineen nauttimisen yleisellä paikalla taajamassa. Mm. HUS kieltää alkoholin ja muiden päihteiden tuomisen sairaalaan ehdottomasti (ks. esim. Jorvin sairaalan potilasopas, Sairaalassaolo, http://www.hus.fi/default.asp?path=1;32;660;546;570;1065;4246). Mutta perustuiko esim. tuo HUS:n kielto Järjestyslakiin, Alkoholilakiin (miten...) vai kiinteistön haltijan oikeuksiin? Näitähän on näitä sankareita, jotka ovat alkoholin aiheuttamasta sairaudesta riippumatta (tai ehkä siitä johtuen...) kovin halukkaita mm. lähtemään kauppaan ostamaan olutta osastolle. Jollekin pykäläviilaajalle pitäisi pystyä perustelemaan toiminnan lainmukaisuuskin. Sinänsähän myös sairaalassa voi olla anniskelualue, onko sitten järkevää tehdä joillekuille mahdollisimman matala kynnys ryypätä sairaalassakin samaa tahtia kuin ennen haimatulehduksen hoidossa, järki on yks ja laki on toinen... Pitäis tietää oman toiminnan säädöspohja.

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niinpä minäkin olen autossa istumassa ja vartoomassa kun tupakoitsija hoitaa riippuvuutensa. Molempien työaika hukkaantuu, jos ollaan yhdessä menossa. Kyllä tupakoitsijat etsivät taukonsa, kotihoidossa se käy helposti, samalla voi hoitaa lapset ja heidän koulunsa ym. ym. On se ihmistyypistä kiinni kuka lusmuilee töistä tahtoen tai tahtomattaan (huomaamattaan). Väljempänä päivänä teen minäkin jotain muuta kuin työnantajan hommia esim. opiskelen työajalla. Tai vastaan lasteni puheluihin. Kiireisenä päivänä annan puhelimen soida ja laitan tekstiviestin, että olen töissä.

Lähinnä minua harmittaa kun menen työautoon tupakoitsijan jälkeen; se haju. Autossa ei tupakoida, taikka sitten sanovat etteivät tupakoi, mutta tupakoivat kuitenkin? Eikä kaikki tupakoitsijat käy jatkuvasti tupakalla. Sen huomaa kun on yksi tai kaksi jotka häviävät aina johonkin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Enemmän mä olen *ittuuntunut niihin työkavereihin jotka "hoitaa" lastaan koulun jälkeen

kotiin,/kerhoon,/ kaverin luo,/ jne.... Ja ennen ku kouluun lähetään muista pukea lämpimästi muista pipa muista kirjat jne...

Täh??? Kaikesta sitä jaksetaan stressata?

Itse asiaan, poltan, jälleen mutta en edelleenkään töissä. Koskaan en o polttanu enkä polta. Mulle ihan sama jos joku röökillä käy, ei ole vielä haittaa ollut.

Juu tämä on sitä et jos valittaa saa yhdestä asiasta niin kai sitä pitää vali vali vaa toisestakin >:D

Tämä on taas osoittanut sen et jokainen keksii toisesta aina sen valituksen aiheen. Tavalla tai toisella. Joten oli asia mikä tahansa niin aina tulee se vali vali vaa...

Ja tää mun tämän kertainen lausunto pitää ottaa sillä toisella tapaa huomioitua :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Enemmän mä olen *ittuuntunut niihin työkavereihin jotka "hoitaa" lastaan koulun jälkeen

kotiin,/kerhoon,/ kaverin luo,/ jne.... Ja ennen ku kouluun lähetään muista pukea lämpimästi muista pipa muista kirjat jne...

Täh??? Kaikesta sitä jaksetaan stressata?

[sarkasmi]

Niin, ensin kehdataan nipottaa työkavereiden tupakalla juoksemisesta ja sitten itse pidetään lapsista huolta jos ovat jääneet ilman aikuista kotiin. Mihin tämän maailman prioriteetit on menossa, törkeää!

[/sarkasmi]

Ilmankos ne on hoitajat olleet ennen vanhaan vanhojapiikoja. Täälläkin on vanha "impilinna" paikoillaan missä asustivat. Pitäs muuttaa säädöksiä ettei hoitajaksi saa enää hakeutua henkilöitä joilla on lapsia, keskittyvätpähän töihinsä >:D

Muuten hän oli niin kuin

Yksi meistä vain,

Hän rokkia rakastaa

Ja öisiä katuja...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tämä on taas osoittanut sen et jokainen keksii toisesta aina sen valituksen aiheen.

Kenestä tahansa tai mistä tahansa aiheesta saa varmasti jollakin epälogiikalla kehitettyä valituksen aiheen...

Tietysti terveellä ihmisellä marmatuksen kuullessaan pyörähtää käyntiin jonkinmoinen ns. realiteettitestaus, eli mihin valitus perustuu, onko se aiheellinen tai aiheeton, suhteessa harmiin, jokin tunne- tms. syy siellä taustalla - ja jos valitus kohdistuu vaikkapa omaan itseensä, niin siinäkin saattaa pyörähtää se realiteettitestaus, mitä oikeasti tein, miltä se ehkä toisesta näyttää jne. Mikä on vertailupohja, säädös, tapa, käsitys hyvästä käytöksestä, vääryydestä, oikeudenmukaisuudesta, epäoikeudenmukaisuudesta, jokin ulkopuolinen kiintopiste - vai vaikkapa Oma Napa Ja Mitä Se Ymmärtää Muista Ihmisistä. Tietysti osalla ihmisistä ei tuo testaus toimi, oletus on, että mulla on oikeus tehdä mitä vaan, muiden valitukset on vaan turhaa valittamista. Sivuutetaan, huomioidetaan, harkitaan toiminto uusiksi... Pyydetään anteeksi, hyökätään, lähestytään asiaa jollain toisella tavalla.

Äh, meni taas vähän filosofoinniksi, mutta tänään(kin) tuli kuunneltua sivusta, kun kollega otti vastaan asiakkaan kipakkaa palautetta aiheesta, josta hän ei tiennyt mitään, mutta joutui tietysti penkomaan, mistä kysymys (jouduin vähän avittamaan tietojen etsimisessä), samalla pitämään kielen tarkasti keskellä suuta ja miettimään, mitä sitten sanoo asiakkaalle takaisin. Pelissähän tuossa on mm. asiakassuhde. Monta muutakin asiaa... Aika ammattimaisesti kollega toimi, vaikka näyttäis siltä, että haukut tulivat tosiaan turhasta. Vähän toisenlainen proggis käynnistyy, jos sitten huomataankin, että ei helskutti, mehän ollaan oikeasti itse tyritty tässä, että valituksella olikin kelpo tausta. Tai vaikkei aina olisi, niin siinä on jokin ajatus, mitä ei myöskään voi sivuuttaa, vaan mikä pitää huomioida ja myötäillä jatkoakin sen mukaan.

Totta, siinä missä joutuu miettimään, millä tavalla reagoi asialliseen tai epäasialliseen valitukseen, voipi tietysti aina miettiä, millä tavalla kokemansa epäkohdan tuo esiin.

Jeps, eiköhän tämä tästä aiheesta.

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko paikalla riittävän senioriteetin omaavia ihmisiä, jotka muistaisivat onko suomalaisissa sairaaloissa ollut tuhkakuppeja kansliassa?

En ole kansliassa nähnyt, mutta 80-luvulla sai ainakin kyssin obduktiossa polttaa avausta tehdessä obduktioavustajat ja patologitkin.

Ja Tanskassa saa edelleen sairaalan kahviosta Tuborgia.

Muistan kun asuin 18 kesäisenä Köpiksessä, niin olin taivaissa kun siellä sai tavallisesta kioskistakin keppanaa. Suomeen tämä vapaus tuli paljon myöhemmin. Suomalaiseen holhousyhteiskuntaan tottuneena, nuorena kollina se tuntui todelliselta vapaudelta :) Siihen aikaan siellä sai vetää kessua pankissakin yms, suomessa ei.

Euroopassa on asiat toisin.. Saksaankin tuli tupakointikielto muutama vuosi sitten mutta se kumottiin pikaisesti kun "kielto rikkoi perustuslain suojaamaa tasa-arvoisuutta..."

Oheinen "tupakointi sallittu" kyltti löytyykin useista pubeista ja ravintoloista, saksaan ja saksalaisille se ehkä sopii, mutta vaikea enää kuvitella tänne suomalaiseen ilmastoon tuollaisia vapauksia vähemmistöille...

8MI-8AJ845gnA:0AAAAB.IgEfAQBB.jpeg

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Muistan kun asuin 18 kesäisenä Köpiksessä, niin olin taivaissa kun siellä sai tavallisesta kioskistakin keppanaa. Suomeen tämä vapaus tuli paljon myöhemmin. Suomalaiseen holhousyhteiskuntaan tottuneena, nuorena kollina se tuntui todelliselta vapaudelta :) Siihen aikaan siellä sai vetää kessua pankissakin yms, suomessa ei.

Euroopassa on asiat toisin.. Saksaankin tuli tupakointikielto muutama vuosi sitten mutta se kumottiin pikaisesti kun "kielto rikkoi perustuslain suojaamaa tasa-arvoisuutta...

Voihan se olla että Tanskassakin saa tuota edelleenkin tehdä. Tästä on parikymmentä vuotta aikaa kun siellä majailin. Ei mitään tietoa nykytilanteesta.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko paikalla riittävän senioriteetin omaavia ihmisiä, jotka muistaisivat onko suomalaisissa sairaaloissa ollut tuhkakuppeja kansliassa? Norjassa kuulemma aikanaan(70-ja vissiin vielä 80-luvullakin) oli. Ja Tanskassa saa edelleen sairaalan kahviosta Tuborgia.

Vanhemmat kollegat kertoivat että aikoinaan (60-70-luvulla?) hoitajilla oli tikkuaskit taskussaan ja tarvittaessa sytyttivät niillä potilaiden tupakat. Ja oleskeluaulassa polteltiin aivan vapaasti, potilaat ja hoitajat. Kyseessä ei ollut psyk. osasto mutta potilaille ei annettu tikkuja etteivät ruvenneet sängyssä polttelemaan. Helsinkiläisessä sairaalassa. ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko paikalla riittävän senioriteetin omaavia ihmisiä, jotka muistaisivat onko suomalaisissa sairaaloissa ollut tuhkakuppeja kansliassa? Norjassa kuulemma aikanaan(70-ja vissiin vielä 80-luvullakin) oli. Ja Tanskassa saa edelleen sairaalan kahviosta Tuborgia.

"Riittävä senioriteetti" ::) Nuorena hoitajana Tilkassa muistan miten vanhemmat hoitsut kertoivat, että KAIKKI hoitajat polttivat lasikopissa (=poliklinikan kansliassa) ja sitä pidettiin jopa normina.

Tanskalaisille tupakointi on periaatteellinen kysymys yksilön vapaudesta - toisaalta ovathan tupakoimattomatkin yksilöitä ja heillähän on samanlainen (=samanarvoinen) oikeus savuttomaan hengitysilmaan.

Kreikassa aikoinaan hoitsut saivat polttaa kaikkialla muualla paitsi ei potilashuoneissa. Eihän se ketään voinut haitata, kun kaikkihan yli 14v:t Kreikassa polttivat siihen aikaan muutenkin.

Mutta täytyy sanoa, että kun sairaalassa ei tuoksu ruusuilta, niin leikkauksen jälkeen, kun muutenkin on huono olo, niin tuhkakupilta haisevan hoitsun hönkäilyt päin naamaa saa mahansisällön vaihtamaan suuntaa.

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ompa paljon tullut tarinaa tupakoivista työkavereista.....Jonka aiheen aloitin jokunen päivä sitten!!

Olen itse myös polttanut lähes 30v.

Mutta tälle hotajan alalle tultuani koen niin vaikeena koko tupakalla käynnin et lopetin. Ja se kävi yllättävän vaivattomasti.

En sano etteikö minulla tee joskus vieläkin tupakkaa mieli ja varsinkin alku vuosina joku tilanne muistutti tupakasta, mutta se vaan tuli mieleen ei muuta. Siitä tuli 5v. maaliskuussa kun lopetin. Ja olen ylpeä saavutuksistani olinhan kova polttamaan ja erittäin riippuvainen

nikotiinistä.

Seuratkaa ystävät perässä....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Siitä tuli 5v. maaliskuussa kun lopetin. Ja olen ylpeä saavutuksistani olinhan kova polttamaan ja erittäin riippuvainen

nikotiinistä.

Seuratkaa ystävät perässä....

Rock!!! cool.png

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Mielenkiintoista nähdä mitä oikeus päättää http://www.iltalehti...655570_uu.shtml

Tuskin saa korvauksia, kyllä työnantaja voi päättää mitä työajalla tehdään.

Joutui nainen itse maksumieheksi: http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Tupakkataukojen+takia+irtisanottu+ei+saanut+korvauksia/1135256951304

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sen verran monimutkainen ja monitahoinen keissi, että ihan toivon että ammattiliitto vie juttua eteenpäin. Suomessa on kuitenkin satoja tuhansia tupakoitsijoita ja tupakan poltto ei ole vielä täysin kriminalisoitu.

Vertailun vuoksi populistinen ( sanan positiivisessa merkityksessä) esimerkki; miten suhtautua islamin uskoon fundamen...anteeksi vakaasti suhtautuvan työkaverin käytökseen kun hän rukoilee työajalla ja työlain tarkoittaman tauon ulkopuolella? Suhtautuuko työnantaja tähän samalla intensiteetillä kuin tupakoitsijoiden suhteen? Vaikkakin myönnettäköön, että tupakoitsija pitää tod.näk. enemmän "laittomia taukoja" kuin islamin uskoinen. Entäpä muuten vaan laiskat ja läskit? Viihtyvät kahvihuoneessa ilman pölliä suussa muutenkin..

Ja lopuksi yhdessä ja erikseen...kyllä, olen tupakoitsija. Champix resepti on ollut jo melkein taskussa mutta kun tässä parin viime vuoden aikana tämä kouhotus tupakoinnin suhteen on valtakunnallisesti ja kunnallisesti vain yltynyt niin olen ajatellut, että perskeles, pitäkööt työterveyshuolto tunkkinsa. Ja samaa mieltä on ollut moni tupakoiva työkaveri. Pakolla ei kohta hoideta edes mt potilaita. Ainakin jos on viisaisiin (joke) valtakunnallisiin suosituksiin uskominen. Vertaishoitajat ne on jotka tulevaisuudessa hoitaa, mullekin yks vertaistupakoitsija heti nyt!

Huvittavinta ainakin oman työnanatajan tupakanpolton totaalikiellon perusteille oli kohta jossa kiellettiin myös nuuskan (siis myös pussinuuskan) käyttö, sen sijaan nicorettea jaetaan ilmaiseksi 1 kk:n omaehtoisen ja -kustanteisen vieroitus/korvaushoidon jälkeen. Outo yhtälö kun purkka ja pussinuuska kumpikin pullottaa oikein käytettynä huulessa. Ja vielä kun tieteellinen tosiasia on, että nikotiini riippuvuus on yksi pahimmista riippuvuustaudeista ( ei siis nikotinisti vaan nikotiinikko). Olisiko päivän valon kestävää sanoa opiaattiriippuvaiselle, että hommaa eka kuukauden kamat ite niin me maksetaan seuraava kuukausi?

Lopuksi on pakko siteerata freukkareiden biisiä "Jeesus oli mutakuono", siinä meni jotenkin, että ainahan joku tarvitsee jonkun huonomman , jonkun mutakuonomman. Tupakoitsijat ovat tämän päivän mutakuonoja! Aamen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mites tuo nuuskaaminen voidaan kieltää? Sehän on verrattavissa vähän johonkin kurkkupastillien syöntiin noin niinkuin ajankäytöllisesti. Tietty siellä on sitä nikotiinia, josta aiheutunee kansakunnan tuho lähipäivien sisällä, mutta samaahan noissa purukumeissakin on. Mä olen nyt hiljalleen alkanut miettiä asiaa ja myöntää itsellenkin että ehkä se tupakointi ei vaan sovi jokaiseen työpaikkaan esim. juuri tuon vuoksi jos se aiheuttaa ongelmia työntekijän tavoitettavuudessa työaikana ja on mahdollista että työpaikalla tarvitaan nopeasti koko henkilökunta esim. elvytykseen. Mutta joku roti nyt tohon tupakkavouhotukseenkin pitäisi saada, kuten sanottua, työpaikoilla on isompiakin ongelmia kuin savuilla käyminen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sen verran monimutkainen ja monitahoinen keissi, että ihan toivon että ammattiliitto vie juttua eteenpäin.

En usko että sellaista liittoa löytyy. Työnantajalla on oikeus määritellä mitä työajalla tehdään. Nythän ei ollut kyse edes totaalikiellosta, vaan siitä että poltetaan sitä kessua lakisääteisillä tauoilla.

Suomessa on kuitenkin satoja tuhansia tupakoitsijoita ja tupakan poltto ei ole vielä täysin kriminalisoitu.
On olemassa monta muutakin asiaa jota sadat tuhannet ihmiset harrastaa mitä ei ole sallittua tehdä työajalla. Ryyppääminen, naiminen jne, you name it. :nauraa:

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010051911694742_uu.shtml

Ei nokan koputtamista

Työoikeuden professorin Seppo Koskisen mukaan työnantajalla on oikeus päättää järjestelyistä, joiden mukaan työpaikalla tupakoidaan. Jos työntekijä varoituksista huolimatta jatkaa määräysten rikkomista, tietyn rajan jälkeen irtisanomisperuste ylittyy.

Työntekijällä ei siis ole käytännössä paljon nokan koputtamista, kun tupakointia päätetään rajoittaa. Sauhuttelua ei voi jatkaa omin luvin entiseen malliin.

- Eivät ne ole mitään lainvastaisia sääntöjä. Lainvastaisuutta voisi olla se, jos kiellettäisiin tupakointi kokonaan. Sekin riippuu aina ammatista ja alasta, Koskinen sanoo.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Omalla työpaikallani tupakoinnin totaalikielto koskee siis jaksotyössä olevia. Muuta työaikaa noudattavia kielto ei koske, ei myöskään oman työpisteeni potilaita joille on varattu tupakkahuone. Hoitajan tupakointi tuossa huoneessa on siis kielletty. Samoin parvekkeella joka sijaitsee osaston välittömässä läheisyydessä. Näköyhteys osastolle on parvekkeelta. Henkilökohtaiset hälyttimet on joka työntekijällä, esim. väkivaltatilanteiden ja elvytystilanteiden varalta.

Mielestäni tässä tupakkakouhotuksessa on kuitenkin lopulta vain kyse työnantajan vallankäytöstä ja painostuksesta, tämä sopii hyvin keinoksi aiheuttaa eripuraa ja pelkoa työpaikalla.

Tuota nuuskakieltoa ei näemmä luekaan säännöissä mutta suullisesti on mainittu myös nuuskaamisen olevan kiellettyä. Mielestäni työnantajalle ei tulisi kuulua mitä kukin huulen alle työntää. Irtonuuskan käyttö on ehkä eri juttu, valuu yms.

Lisäksi työnantajani aikoo jatkossa kysyä työhönotto tilanteessa työnhakijalta tupakoinnista ja saattaa asettaa tupakoimattomat työntekijät parempaan asemaan.

Tuossa aiheeseen liittyvää lausuntoa...

http://www.oikeusasiamies.fi/Resource.phx/pubman/templates/2.htx?id=111

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...