Jump to content

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

Säkkärä

5-pisteen korva-akupunktiosta kokemusta?

Recommended Posts

Säkkärä

Onko kenelläkään kokemusta korva-akupunktion käytöstä ja onko ko. hoitomuoto käytössä muualla kuin päihdetyössä? Olen saanut koulutuksen ja olisin kiinnostunut kuulemaan kokemuksia soveltuuko hoitomuoto muuhunkin kuin päihdetyöhön teidän mielestä... itse olen kiinnostunut ja erittäin innostunut asiasta... olen mm hoitanut migreenistä kärsivää tuttavaa ja hän oli tyytyväinen, eli migreeni oli helpottanut :smile: muitakin mielenkiintoisia kokemuksia on...

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Jollyx

Kokemuksia päihdepuolelta on, valtaosa kokemuksista positiivisia. Parhaimmillaan korvannut tarvittavan lääkkeen tarpeen, pahimmallaan puolestaan aiheuttanut ahdistusta, tuskaisuutta, tunteenpurkauksia sekä jopa itkuisuutta. Magneetteja myös käytetään.

Varmaksi en voi sanoa, mutta joku mutu tuntuma olisi että raskaana oleville synnytysvaiheessa on käytetty myös. Siitä en osaa sanoa että mihin, kenties kipuihin? Joku varmaan tietänee paremmin. :smile:

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Jollyx

Kivnhoidossa ja laihdutuksessa akupunktio toimii osalla, vieroituksissa taitaa hyöty olla vähän kyseenalainen; http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/naytaartikkeli/tunnus/nak04659

Joitakin opinnäytteitä nähnyt joissa asiakkaiden kokemukset päinvastaisia. NADA:n sivuilla myös päinvastaisia näkemyksiä, tosin lähdemerkintöjä ei ole. Mene ja tiedä; lieneekö uskon asia vai jotakin muuta.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Smirgeline

Muutama vuosi sitten olin pari kuukautta töissä suljetulla osastolla, missä aloitettiin korvaushoitoja. Muutenkin porukassa oli monen sortin päihteidenkäyttäjää. Siellä ainakin korva-akuryhmään oli aina tunkua. Vai johtuisiko se sitten siitä, että sse oli ryhmistä kaikkein iisein, ei tarvinnut ruotia syntyjä syviä, vaan sai vain istua silmät kiinni ja olla hiljaa. rolleyes.gif/cry.png' class='bbc_emoticon' alt=':' />)' />

Kerran kokeilin itsekin hiljaisempana päivänä akua ja itse koin sen rentouttavana. Mene ja tiedä johtuuko ym syystä myös :smile:

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Firefox

Itse olen käyttänyt päihde- ja mt-asiakkaille pääasiassa, mutta myös tuttuja vapaa-ajalla olen hoidellut. Useat kokee hoidon rentouttavan ja poistavan ahdistusta. Itsellä ainakin hoito "tyhjentää pään", eli stressinpurkuun toimii myös :shock:. Jonkin verran myös migreeniä, lihaskipuja- ja kramppeja yms. olen hoidellut, ja käyttänyt tätä myös unettomuuden hoidossa. Käyttelen tuon 5-pisteen lisäksi korvasta myös muita akupisteitä joten tuo hoidettavien vaivojen / alueiden skaalakin on sitten laajempi.

Ai niin, ja tiedän tuota käytettävän myös jonkin verran dementoituneiden vanhusten hoidossa tuon mt- ja päihdepuolen lisäksi :D.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Säkkärä

Kokemukset ovat ilmeisesti pääosin positiivisia! Itsellä akupunktio myös rentoutti, hartiat olivat jumissa ja seuraava yö meni todella syvässä unessa! :wub:, joten kai neulat jotain tekee vaikka ei meikäläinen ole aikaisemmin uskonut tällaiseen hoitoon... ;)

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Firefox

Sama vika oli alussa mullakin ;). Kun positiivisia kokemuksia rupesi tulemaan toinen toisensa jälkeen oli pakko alkaa itsekin uskomaan että jotain siinä vissiin on, kukaan ei vielä ole moittinut ja miksi kukaan suostuis vapaaehtoisesti uudelleen neulotettavaksi jos ei siitä olisi kokenut jotain hyötyä itselleen olevan :wub:.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
tuulitukka

A-klinikkasäätiön pisteissä mm. A-klinikoilla, K-klinikoilla ja Järvenpään sosiaalisairaalassa on käytössä korva-akupunktio ja monet asiakkaat kokevat siitä hyötyvänsä.

Surukseni ja ihmetykseksi kuuli viime viikolla radiosta, että akupunktiosta ja ilokaasusta ei ole hyötyä päihdehoidossa (joku tutkimus?), meni hieman ohi mihin tuo perustui.

Itse kärsin kovasti vaivaavasta migreenistä ja siihen minulle on suositeltu akupunktioita. Ostinkin sarjan (13kertaa), joista ehdin käydä 3 kertaa ja liike ehti lopettaa, harmi. Sinne jäi rahat ja tieto olisiko siitä ollut apua.

Olen kertaalleen kokeillut mini sarjan 5x jalkoihin (polven alapuolelle) kohdistuvaa akupuntiota. Siitä en kokenut hyötyväni.

Muutaman kerran olen saanut työkaverilta korva-akupunktiota, hyödystä en osaa muuta sanoa, kuin että rentouttaa ainakin oli.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Säkkärä

Olis mielenkiintoista kuulla tosta tutkimuksesta lisää...? Itse mietin sitä että onko mistään muustakaan hoitomuodosta apua..

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille