Jump to content
MAINOS

Sairasloma omalla ilmoituksella


Zandra

Recommended Posts

Voiko olla omalla ilmoituksella sairaana, jos on kaksi edellistä päivää ollut vapaapäivillä? Eli vaaditaanko tuohon hoitajan/lääkärintodistus? Olen kärsinyt toistuvista flunssista ja nyt näyttäis tulevan taas kipeeksi :D Työkaveri joka oli vuorovastaavana ei osannu varmuudella sanoa, miten päin on. Meillä (Hus:ia) saa olla omalla ilmoituksella pois 3 vrk. Mutta tuo ei kuulemma käy silloin, jos on ollu eka vapaalla, sitten on omalla ilmoituksella sairaana ja tämän jälkeen taas vapaalla. Mulla tosin alkais huomisesta pidempi työputki. On niin pirun huono omatunto olla sairaana, kun tietää minkä tilanteen se miehityksen vajaus töissä aiheuttaa :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Meillä (Hus:ia) saa olla omalla ilmoituksella pois 3 vrk. Mutta tuo ei kuulemma käy silloin, jos on ollu eka vapaalla, sitten on omalla ilmoituksella sairaana ja tämän jälkeen taas vapaalla.

Siis että jos jää vapailta sairaslomalle niin silloin ei käy oma ilmoitus? Ei siinä ohjeessa mistään tuollaisesta rajoituksesta puhuta. Toki työnantaja saa vaatia lekurin todistuksenkin vaikka jokaisesta päivästä, mutta se HUSin ohje ei kyllä tuollaista rajoitusta sisällä. Sano esimiehellesi että lukee sen uudelleen :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä (Hus:ia) saa olla omalla ilmoituksella pois 3 vrk. Mutta tuo ei kuulemma käy silloin, jos on ollu eka vapaalla, sitten on omalla ilmoituksella sairaana ja tämän jälkeen taas vapaalla.

Siis että jos jää vapailta sairaslomalle niin silloin ei käy oma ilmoitus? Ei siinä ohjeessa mistään tuollaisesta rajoituksesta puhuta. Toki työnantaja saa vaatia lekurin todistuksenkin vaikka jokaisesta päivästä, mutta se HUSin ohje ei kyllä tuollaista rajoitusta sisällä. Sano esimiehellesi että lukee sen uudelleen :D

HUSin käytäntöä on siis ilmeisesti muutettu. Ennen siellä sai esimies pyytää sairaustodistuksen milloin vain, syyksi riitti epäily että ilmoitus on jollain tapaa vilpillinen. Ja tuo kolmen päivän poissaolo ainakin meillä käsitettiin juuri niin, että se työpaikalta poissaolo sai olla sen kolme päivää max. Eli jos otit perjantain kiintiösaik^D^D^D^D^D^D^D^D^D^D^D^D^Dsairauslomaa omalla ilmoituksella, olit viikonlopun vapaalla ja maantaina halusit jatkaa viikonlo^D^D^D^D^D^D^D^Dsairauslomaa, oma ilmoitus ei enää riittänyt koska se olisi neljäs päivä.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

HUSin käytäntöä on siis ilmeisesti muutettu. Ennen siellä sai esimies pyytää sairaustodistuksen milloin vain

Tätä ei kukaan ole kiistänytkään. Lue uudelleen mun viesti :D

Eli jos otit perjantain kiintiösaik^D^D^D^D^D^D^D^D^D^D^D^D^Dsairauslomaa omalla ilmoituksella, olit viikonlopun vapaalla ja maantaina halusit jatkaa viikonlo^D^D^D^D^D^D^D^Dsairauslomaa, oma ilmoitus ei enää riittänyt koska se olisi neljäs päivä.

Hmmm, ok, täytyypä tarkastaa tuo kun pääsee takas työmaalle. Voi olla että muistan väärin. Itse olen kyllä ollut saikulla vapaiden välissä omalla ilmoituksella.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

HUSin käytäntöä on siis ilmeisesti muutettu. Ennen siellä sai esimies pyytää sairaustodistuksen milloin vain

Tätä ei kukaan ole kiistänytkään. Lue uudelleen mun viesti :D

Eli jos otit perjantain kiintiösaik^D^D^D^D^D^D^D^D^D^D^D^D^Dsairauslomaa omalla ilmoituksella, olit viikonlopun vapaalla ja maantaina halusit jatkaa viikonlo^D^D^D^D^D^D^D^Dsairauslomaa, oma ilmoitus ei enää riittänyt koska se olisi neljäs päivä.

Hmmm, ok, täytyypä tarkastaa tuo kun pääsee takas työmaalle. Voi olla että muistan väärin. Itse olen kyllä ollut saikulla vapaiden välissä omalla ilmoituksella.

Focce on oikeassa, jos tulee välipäiviä, niin nekin lasketaan sairaslomaksi. Sen sijaan edeltäviä vapaapäiviä ei lasketa sairaslomapäiviksi, ja omalla ilmoituksella riittää silloin sen 3 päivää.. Esimerkki ma -vapaa ti- vapaa ke-saikkua to- saikkua pe-saikkua la- vapaa su- vapaa: tällöin oma ilmoitus riittää noilta kolmelta päivältä. Sen sijaan pe- saikkua la-vapaa su- vapaa ma- saikkua, niin todistus tarvitaan maanantaista lähtien.

Ja työnantaja saa toki pyytää todistusta milloin tahansa, mutta siitä on ilmoitettava työntekijälle välittömästi.

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ok, eli muistan sitten väärin. Eli siis jos saikun molemmissa päissä on vapaata, silloin todistus tarvitaan. Mulla on kyl sellanen muistikuva että mä oisin ollu omalla ilmoituksella noin poissa. Tai sitten vaan jäin vapailta saikulle, tai saikulta vaipaille.

Ja työnantaja saa toki pyytää todistusta milloin tahansa, mutta siitä on ilmoitettava työntekijälle välittömästi.

Kyllä, tästä olemme kaikki olleet samaa mieltä koko ajan :D
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Se riippuu myös siitä, milloin ilmoittaa olevansa saikulla. Jos olet vapaalla ja ilmoitat, että olet sairas, jo se päivä merkataan sairauslomapäiväksi esim. ma vapaa - ti ilta - ke ilta - to aamu ilmoitat ma, että olet kipeä, niin silloin tarttee torstaista jo sh:n todistuksen. Mutta kukaan ei varmaan ole niin tyhmä, että ilmoittaa saikkunsa jo vapailta :D Sama jos töitä olisi vaikka ma ilta - ti vapaa - ke ilta, niin ilmoittaessa sairauslomansa ma, niin myös ti merkataan siinä välissä sairauslomapäiväksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ok, eli muistan sitten väärin. Eli siis jos saikun molemmissa päissä on vapaata, silloin todistus tarvitaan. Mulla on kyl sellanen muistikuva että mä oisin ollu omalla ilmoituksella noin poissa. Tai sitten vaan jäin vapailta saikulle, tai saikulta vaipaille.

Ei kun ei tarvita. Luepa uudestaan toi mun teksti. Vain jos saikun välissä on vapaapäivät, niin sitten tarvitaan, koska ne vapaapäivät menee saikuksi, jos oot ehtinyt jo aloittamaan sairasloman ennen vapaita, kuten kiikku sanoi..

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 vuotta myöhemmin...

Ihmetyttää nyt ku sais olla 3 pv omalla ilmotuksella pois. Soitin siis tänään vapaapäivällä ajoissa etten pääse huomenna töihin. Pomo käski soittaa huomen uudestaan miten lauantain kans käy. Sanoi että sunnutailta tarvin sitten lääkärin todistuksen. Meneekö oikein? Eli jos olisin vasta huomenna ilmottanu olevani sairaana, olisin tavinnu todistuksen vasta maanantaista alkaen?

Älä ylpeile sillä, ettet ole koskaan kaatunut vaan sillä, että olet aina noussut ylös.- Joseph Campbell-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ihmetyttää nyt ku sais olla 3 pv omalla ilmotuksella pois. Soitin siis tänään vapaapäivällä ajoissa etten pääse huomenna töihin. Pomo käski soittaa huomen uudestaan miten lauantain kans käy. Sanoi että sunnutailta tarvin sitten lääkärin todistuksen. Meneekö oikein? Eli jos olisin vasta huomenna ilmottanu olevani sairaana, olisin tavinnu todistuksen vasta maanantaista alkaen?

Juuri noin. Työntekijän ei tuossa kannata ajatella työnantajan etua (sijaisen hankinta helpompaa), vaan ilmoittaa se saikku vasta aamulla, niin saa maksimaalisen hyödyn soittovapaasta. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

^Ny mä vasta hokasin miks niit soittoja poissaoloista rupee tulee aamu 5-6 aikaan :D Vissiin mä oon ollu liian vähän pois... no samapa tuo ku tervehtyis mahd. pian.

Älä ylpeile sillä, ettet ole koskaan kaatunut vaan sillä, että olet aina noussut ylös.- Joseph Campbell-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...