Jump to content
MAINOS

Uä & mammografia


hoitajatar79

Recommended Posts

MAINOS

Onko todella niin, että rintojen uä ja mammografia voidaan tehdä vain kiertopäivinä 1-10? Kertokaahan alan asiantuntijat.

Ehkä silloin jos etsitään jotain johon vaikuttaa hormonit? Mut en mä ainakaan oo koskaan joutunut noita aikoja potilaalle varatessa kyselemään kenenkään kiertoja, eikä rtg-osastoltakaan kukaan oo kyselly, että koskas tutkimus ois mahdollista tehdä. Lähinnä sieltä tylysti ilmoitetaan ensimmäinen vapaa aika, joka kumminkin menee aina liian pitkälle. (Siis ta:lta ultraan ja mammoon lähetettävät ajanvaraukset suoritetaan ta:lta, ei itse potilas.)

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mehiläisen rtg:ssä näin oli ohjattu. Kyseessä potilas, jolla toinen rinta arka ja kipuileva. Lähetteen tehnyt lääkäri ei ilmeisesti tästä ohjeesta ollut tietoinen, koska oli olettanut tutkimusten onnistuvan parin päivän sisään, tekijän puolesta. Eikä ollut kysynyt kiertopäivistä mitään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

ei ole vaikutusta milloin rinnat tutkitaan. Pahanlaatuisuus näkyy tietysti aina, eikä siihen kierrot vaikuta tuon taivaallista. Mastopaattinen kudos elelee ihan omaa elämänsä, samoin kystisyys. Muttei nekään ihan parin viikon sykleissä elä. Radiologi tulkitsee kuvat kyllä.

Ai lempiväri? Tällä hetkellä sellainen tuskanpunainen ja paskanruskea.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä olen ollut vuodesta 2000 lähtien seurannassa johtuen suvun suuresta syöpäkuolleisuudesta. Rintojen uä ja mammografia tehdään joka toinen vuosi ja rintojen magneettikuvaus joka toinen vuosi. Magneettikuvaukseen aikaa varattaessa kysyvät kuukautiskierron, mutta mammografiaa ja uä-tutkimusta varten ei ole kertaakaan tarvinnut kuukautiskiertoa ilmoittaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

ei ole vaikutusta milloin rinnat tutkitaan. Pahanlaatuisuus näkyy tietysti aina, eikä siihen kierrot vaikuta tuon taivaallista. Mastopaattinen kudos elelee ihan omaa elämänsä, samoin kystisyys. Muttei nekään ihan parin viikon sykleissä elä. Radiologi tulkitsee kuvat kyllä.

Mun systerillä on poistettu rinnasta hyvänlaatuinen kasvain, jonka nopeaan kasvuun vaikutti keltarauhashormoni, joten uskoisin, että on olemassa joitain syitä milloin kiertopäivillä on merkitystä.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun systerillä on poistettu rinnasta hyvänlaatuinen kasvain, jonka nopeaan kasvuun vaikutti keltarauhashormoni, joten uskoisin, että on olemassa joitain syitä milloin kiertopäivillä on merkitystä.

Sisaresi kasvain tuskin katosi kierron missään vaiheessa näkymättömiin. Pointti on se, että hormoniaktivoituva kasvainkin on mahdollista kuvauttaa milloin hyvänsä, jälkeenpäin gyne /radiologi voivat tehdä päätelmänsä ja tässä vaiheessa kuvaan astuu kierron vaiheiden selvittely. Tai kuvauksessa kysytään mikä vaihe on menossa. Itse kuvaus on mahdollista milloin tahansa. UÄ-tutkimus on se tarkempi, kokenut radiologi löytää nuppineulanpään kokoisen kasvaimen ja ONB:n ottaminen voidaan tehdä samantien. OT :)

Ai lempiväri? Tällä hetkellä sellainen tuskanpunainen ja paskanruskea.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun systerillä on poistettu rinnasta hyvänlaatuinen kasvain, jonka nopeaan kasvuun vaikutti keltarauhashormoni, joten uskoisin, että on olemassa joitain syitä milloin kiertopäivillä on merkitystä.

Sisaresi kasvain tuskin katosi kierron missään vaiheessa näkymättömiin. Pointti on se, että hormoniaktivoituva kasvainkin on mahdollista kuvauttaa milloin hyvänsä, jälkeenpäin gyne /radiologi voivat tehdä päätelmänsä ja tässä vaiheessa kuvaan astuu kierron vaiheiden selvittely. Tai kuvauksessa kysytään mikä vaihe on menossa. Itse kuvaus on mahdollista milloin tahansa. UÄ-tutkimus on se tarkempi, kokenut radiologi löytää nuppineulanpään kokoisen kasvaimen ja ONB:n ottaminen voidaan tehdä samantien. OT wink.png

En muista, se oli hyvin nuori silloin.

Mutta siis näille, joilla on ajottaista kipua (oviksen aikaan?) rinnan alueella ja sukuanamneesia syövästä, on varmasti hedelmällisempää ajoittaa tutkimus siihen kohtaan kiertoa missä kivut yleensä tulee...? Itse en välttämättä reagoi selvästi kiertopäiviin yhteydesä oleviin rinnan alueen kipuihin, mutta tiedän, että näiltä naisilta joilla suvussa on rintasyöpää, otetaan mammo ja uä kaikesta tuntemuksesta.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...