Jump to content
MAINOS

SH kipsaajana?


gettiz

Recommended Posts

MAINOS

Eikös tuo riipu ihan paikasta. Päivystyksissä (oma-kokemus) ainakin kipsasi se kuka osasi ja kerkesi ja oliko oma potilas jne. Vaksit on yleensä kipsauksen ammattilaisia ja osaavat tehdä ne hyvin. Jos olet töissä paikoissa missä kipsataan niin mukaan vaan oppimaan. Tk-päivystyksessä kipsaa esim.lääkäri ja hoitaja yhdessä. Kirurgian poleilla yleensä on vaksit kipsaushommissa..(?)

Jos on onneton, on ainakin toivoa paremmasta

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Edellisessä työpaikassani oli kipsaus pelkästään sh:n hommia. Siellä työnjaot muutenkin oli hyvin tarkkaan jaettu. Muissa paikoissa on ollut periaate, että se tekee joka ehtii.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuinka yleistä on, että sairaanhoitaja on kipsaajana? Eikös ne monesti ole lääkintävaksien töitä?

Koko ajan yleisempää että kipsaaja ei ole lääkintävaksi, ollaan katoavaa kansanperinnettä ja harvassa paikassa meitä on enää tungokseksi saakka. Tosin jostain syystä immobilisaatiohoidon perinteet siirtyy edelleen miespuolisille hoitajille, todella harvassa ne naispuoliset hoitajat joita asia kiinnostaa ja jotka vapaaehtoisesti siinä lajissa itseään kehittävät.

Tk-päivystyksessä kipsaa esim.lääkäri ja hoitaja yhdessä.

Varmaan melko harvinaista enää tänä päivänä, itse en muista kymmeneen vuoteen lääkäriä kipsihuoneessa nähneeni. Takavuosinakin lähinnä puuduttamisen takia, sekin nykyään hoitajan hommia.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä kun on päivystysvuoroissa vain lääkäri ja yksi hoitaja (sh tai lh/ph), niin olen nähnyt lääkärin sittemmin mitä erinäisemmissä "hoitajan" tehtävissä mitä kaupunkilaisuuteni ei ole antanut itseni ennen edes kuvitella... laugh.png (Katetroimassa)

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä kipsaus ei ole ammattiin sidottu. Hoitajia on ~50, heistä yksi on lvm, kaksi perushoitajaa ja loput sairaanhoitajia. ESH päivystys.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä päikkäpolilla kipsaukset tekee vaksit, joita on tosi ymmärtääkseni jäämässä läjittäin eläkkeelle ihan muutaman vuoden sisään. Joskus harvoin kipsaa lääkäri, mutta omasta tahdostaan että jostain syystä haluaa kipsata, yks kipsaustaitonen sh(mies) taitaa olla, tosin veikkaan että hän on toiminut vaksina jossain vaiheessa, sen verran harvassa on kipsitaitoiset hoitajat.

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiitos vastauksista. Minulle tarjottiin kesäksi töitä kipsaajana, ja pohdin tässä että onko siitä minulle ammatillisesti hyötyä opetella tämä kipsauksen jalo taito. Vastaustenne perusteella on. ;)

Isona minusta tulee kasanukkuja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Gettiz oot aika kovaa kamaa sen jälkeen poleilla kun tuon taidon olet oppinut.

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ehdottomasti kannattaa hakea!!! Vaadit kunnon perehdytyksen niin kyllä se siintä lähtee ja vientiä on kun litran mitalla sen jälkeen;D

Jos on onneton, on ainakin toivoa paremmasta

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Paikasta luvattiin 2 viikon perehdytysaika, jolloin minulle opetetaan hommat. Lisäksi olen lainannut kirjastosta Kipsausoppaan ja opastus-DVD:n. Ja olen ollut kipsaamassa harjoittelussa tk-päivystyksessä...

Isona minusta tulee kasanukkuja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Paikasta luvattiin 2 viikon perehdytysaika, jolloin minulle opetetaan hommat. Lisäksi olen lainannut kirjastosta Kipsausoppaan ja opastus-DVD:n. Ja olen ollut kipsaamassa harjoittelussa tk-päivystyksessä...

Kuulostaa hyvältä, mulle ainakin on opetettu kipsausta paljon vähemmällä perehdytyksellä. En tosin edelleenkään osaa kaikkea ja harvemmin niitä teenkään. Etenkään nykyään.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Paikasta luvattiin 2 viikon perehdytysaika, jolloin minulle opetetaan hommat. Lisäksi olen lainannut kirjastosta Kipsausoppaan ja opastus-DVD:n. Ja olen ollut kipsaamassa harjoittelussa tk-päivystyksessä...

Olin paikallisen tk:n polilla harjoittelussa. Siellä kipsasivat kaikki henkilökuntaan kuuluvat sh:t ja ph:t. Paikassa ei ole lääkintävakseja lainkaan. Yksi sh ja yksi ph olivat käyneet vielä lisäkoulutuksia aiheesta. Kipsaaminen on haastava taito. Kannattaa kyllä mennä töihin kun tuollainen tilaisuus tulee.

Oppia ikä kaikki.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kannattaa ihmeessä tarttua tilaisuuteen! Itsellä oli pari vuotta sitten tilanne, jossa odottelin kipsaajaa rapiat pari tuntia lanssikeikalta. Kukaan tuppukylän sh:sta ei osannut kyseistä taitoa, eikä lääkäriltä löytynyt mielenkiintoa (tai taitoa) kys. hommaan. Jos itselleni tulee mahdollisten jatko-opintojen myötä mahdollisuus opetella kipsausta, niin olen enemmän kuin innoissani.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Varmasti hyödyllinen taito. Kun vanhat lääkintävaksit eläköityvät, osaamista katoaa. En tiedä, missä mittakaavassa lähihoitajille opetetaan esim. ensihoidon koulutusohjelmassa kipsausta. Meille ei sh-koulussa puhuttu halaistua sanaa kipsaamisesta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En tiedä, missä mittakaavassa lähihoitajille opetetaan esim. ensihoidon koulutusohjelmassa kipsausta.

Vaihtelee hirveästi; osa on saanut parin viikon intensiivikurssin ja osa ei ole kipsirullaa nähnyt. Paljon jää työpaikkojen harteille immobilisaatiohoidossa ja sen perehdyttämisessä.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meille ei sh-koulussa puhuttu halaistua sanaa kipsaamisesta.

Meillä oli sh-koulussa 0,5 tai 1 ov:a (en oo ihan varma) kipsausta, jolloin käytiin teoriaa läpi ja harjoteltiin perus radiuslasta ja saapaskipsi, molemmat kalkista. Kouluttajana oli lähisairaalan lääkintävaksi tai sh. Tämä tapahtui n. 10v sitten, joten voi olla, että nykyään tuokin vähä on poistettu opinto-ohjelmasta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Paikasta luvattiin 2 viikon perehdytysaika, jolloin minulle opetetaan hommat.

Todella hyvältä kuulostaa tuo. Mahtavaa, että kaksikin viikkoa on perehdytystä.. itselläni ollut muutaman päivän.

Varmasti hyödyllinen taito. Kun vanhat lääkintävaksit eläköityvät, osaamista katoaa. En tiedä, missä mittakaavassa lähihoitajille opetetaan esim. ensihoidon koulutusohjelmassa kipsausta. Meille ei sh-koulussa puhuttu halaistua sanaa kipsaamisesta.

Itselleni EH-koulutusohjelmassa kipsausta oli poli-harjoittelun yhteydessä päivä jalan kipsaamista ja päivä käden kipsaamista (erilaisia kipsejä ja lastoja). Tähän päälle kipsaamisen epävirallinen näyttö 4h, jossa tehtiin radiuslasta ja saapaskipsi. Sairaanhoitajaksi lukiessani ei ole tullut vastaan vielä yhtään kappaletta tuntia, jossa olisi ollut kipsausopetusta. Muistaakseni kuitenkin EH (AMK) tutkintoa tekevät harjoittelevat tätä taitoa vajaa viikon.

Ja todellakin kipsaajista on ollut kysyntää. Sain erään työpaikan tasan tämän taidon ansiosta, vaikka minulla on olemassa vain hyvin perus-perustaidot

- Ensivaikutelman voi tehdä vain kerran -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Tk-päivystyksessä kipsaa esim.lääkäri ja hoitaja yhdessä.

Varmaan melko harvinaista enää tänä päivänä, itse en muista kymmeneen vuoteen lääkäriä kipsihuoneessa nähneeni. Takavuosinakin lähinnä puuduttamisen takia, sekin nykyään hoitajan hommia.

Tuo on uutta taas minulle että hoitaja puuduttaa...? Onko näin monessakin paikassa?

edit: lainaukset

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tk-päivystyksessä kipsaa esim.lääkäri ja hoitaja yhdessä.

Varmaan melko harvinaista enää tänä päivänä, itse en muista kymmeneen vuoteen lääkäriä kipsihuoneessa nähneeni. Takavuosinakin lähinnä puuduttamisen takia, sekin nykyään hoitajan hommia.

Tuo on uutta taas minulle että hoitaja puuduttaa...? Onko näin monessakin paikassa?

Uskoisin että suurimmassa osassa terveyskeskuksista puuduttamiset ja suturoinnit on edelleen lääkäreiden hommia, koulutuksen ja tehtävänsiirtojen ja positiivisten kokemusten myötä varmasti nämäkin hommat tulevat yleistymään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oulussa yhteispäivystyksessä on jokunen hoitsu käynyt nyt suturakoulutusta ilmeisesti sen 30op, johon kuuluu tuo puuduttelu. Eivät kyllä vielä tee hommia virallisesti kun ei ole palkkaneuvotteluja käyty loppuun että miten tää taito näkkyy palkassa.

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...