Jump to content
MAINOS

Vanhuksen seksuaalisuus


Primax

Recommended Posts

Tästä aiheesta on ehkä täällä jo keskusteltu, mutta olen uusi täällä (vaikkakin hoitoalalla kuitenkin jo tovin ollut..14v).

Teen työtä vanhusten parissa keikalla ja hyvin usein vanhainkodeissa törmään siihen, että vanhus on teippivaipoissa 24/7, demehaalari päällä ja, kun hänet riisutaan, kaikki hommat tehdään suht nopiaan ja asia joka minua tökkii on se, että kun vanhus, yleensä mies henkilö laittaa kätensä omalle penikselleen raapiakseen tai muuten vaan koskettaakseen itseään, hoitaja vieressä sanoo "älä koske sinne, älä anna sen laittaa kättään sinne". MIKSI EI???

Olen kysynyt muutamalta, miksi se ihminen ei saa koskea omaan vehkeeseensä, niin syitä on monia "raapii itseään!!", kädet tulee likaiseksi (SO?? ne voi pestä!) joku on sanonut "hyi hitto" ja nämä hoitajat ovat lähes poikkeuksetta jo hyvinkin pitkään monia vuosia alalla olleita, että pitäisi tietää hmisen perustarpeet, mutta ei. Tunnen itseni jopa vihaiseksi tämän asian takia, miksi ihmiseltä riistetään vanhana oikeus kosketella itseään millään tavalla?

Joka kerta olen joutunut perustelemaan toiselle hoitajalle kantani, miksi se ihminen saa koskea itseään...joskus on siis annettu se pieni hetki aikaa asukkaalle itsensä kanssa joskus on niitä hoitajia, että se ei käy. Kertokaapa omia kokemuksia ja mielipiteitä asiaan, kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Enpä ole moista ajatellut ennen. Ihan oikeassa kyllä olet ja tuo lisää omalla tavallaan sitä hoidon inhimillisyyttä.

Toisaalta taas mä en halua katsella papparaisten ja mummujen masturbointia vierestä ja monia hygihaalarillisia ei voi jättää yksin koska a) hanuri on täynnä tavaraa tai b) wc on sen jälkeen yksi iso eritetahra seiniä ja kattoa myöten.

Hienoa kuitenkin että olet löytänyt tälläisen epäkohdan ja aloittanut keskustelun aiheesta, odotan innolla muiden kommentointia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Useinkaan demehaalarisella ei enää vehje pelaa sillä tapaa, että sieltä jotain tulisi (tai en ole ainakaan nähnyt/ ei ole koskaan niin tapahtunut)

joten jos pytyllä istuu, voi hoitaja olla oven luona niin, että voi kurkata jos apua tarttee päästä pytyltä pois. Vuodepotilas tietysti voisi olla sängyssään hetken vaippa auki laidat ylhäällä....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ihan hienoja ajatuksia. Valitettavasti ei tahdo töissä olla aikaa odotella tätä itsensä tutkiskelua. Siks toisekseen, joutuu kyllä kieltämään välillä, ettei ne kädet sinne haaroihin hakeutuisi, koska sen jälkeen tuppaa sitä ulostetta olemaan ympäri sänkyä. Yleensä se käsi hamuaa sinne haaroihin juur sillon, kun siellä vaipassa on muutakin kuin ne sukupuolielimet.

Niin ja ne, joilla ei vaippaa ole - käyvät yleensä itse vessassa, joten ihan rauhassa saapi ittiään pittää hyvänä.

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kannattais vaihtaa työpaikkaa.

Ongelma ei voi olla , muistamattomien vanhusten ,käsillä kaivelu.

Se pitää ymmärtää , mitä muistamattomat vanhukset tekevät.

Sinä olet työssä heitä varten.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kannattais vaihtaa työpaikkaa.

Ongelma ei voi olla , muistamattomien vanhusten ,käsillä kaivelu.

Se pitää ymmärtää , mitä muistamattomat vanhukset tekevät.

Sinä olet työssä heitä varten.

Nyt en ymmärtänyt?

Toki olen töissä potilaita varten, miksi muutenkaan minä siellä olisin?

Pitää ymmärtää mitä muistamattomat vanhukset tekevät?? No toki, ymmärrän, että ei välttämättä riitä muisti siihen, että ulosteella ei sotketa. En kuitenkaan näe syytä siihen, miksi minun pitäisi se sotkeminen hyväksyä?

Ja miten niin ei voi ongelmana olla käsillä kaivelu?? Voihan se olla. Siksi niitä "pupupukujakin" joskus joudutaan käyttämään, ettei olisi ulosteessa ja virtsassa koko huone. Joskus kun on noita kaivelun tuloksia joutunut siivoamaan kattoa myöten. Ja osansa ulostesateesta ovat saaneet sitten huonetoveritkin. Kyllä se kaivelu nyt vain joskus on ongelma.

Ehkä huomaat samaisen ongelman sitten, kun itsekin olet jokusen kymmenen vuotta töitä tehnyt.

Ei pitäisi provosoitua, mutta valitettavasti joskus näissä epäselvästi kohdennetuissa ja kirjoitetuissa kommenteissa on jotain, mikä pistää provosoitumaan.

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jaa-a, jos jostakin kutiaa, niin sittenhän ihminen sitä raapii. Tarkasta ihon kunto. rolleyes.gif Hyvä perustelu hitu rajoittaa on, jos ulosteet leviävät tai raapiminen repii ihoa rikki. Tai masturbointi selvästi loukkaa muiden ihmisten oikeutta ja halua olla näkemättä avointa seksuaalisuutta. Tai dementikko joutuu tajuamattaan tilanteeseen, jossa hän loukkaa sosiaalisia sääntöjä ja sen voi tulkita vähentävän hänen arvoaan. Tai jos seksuaaliseen mielihyvään käytetään apuna muita, tai moinen käytös vahvistuisi ja johtaisi em. ristiriitoihin. Eiköhän noita elimiä ja asioita ole itse kukin nähnyt ja tehnyt sen verran, että ei ihan vähästä hetkahda. Seksuaalisuushan itsessään on kaunis ja arvokas asia, joskus liiankin häveliäs ja paheksuttu asia. Raapiminen sieltä, no, eiköhän moni meistä sellaistakin joskus tee.

Antaa vaan raapia ja kosketella sen minkä tuossa ehtii, ulosteitten levittämistä ja koskettelemista ei kiiruisessa työssä taas tarvinne suvaita, kun rajallisilla resursseilla pitää tuottaa mahdollisimman paljon kokonaishyvää mahdollisimman monelle potilaalle ts. siivoaminen on siitä pois, eikä ulosteiden sotkeminen ole myöskään potilaan henkilökohtainen etu. Kun itsemääräämisoikeus on rajoitettua, niin tuo on ihan hyvä ja perusteltu raja: ei perusoikeuksiin kuitenkaan kuulu tiedostamaton ulosteella sotkeminen. Siinä olisikin hauska aihe, dementikon seksuaaliset oikeudet - onko eettistä antaa ihmisen hyväillä itseään vai onko se epäeettistä vähentäessään dementikon ulkoista arvokkuutta. Näin kenties, jos katsojana on potilas, omainen, vieras tai ehkäpä henkilökuntaan kuuluva, jota tietynlainen seksuaalisuus loukkaisi erityisesti.

Joskus voisi olla jännää elää kulttuurissa, jossa on noita uskonoppineita ratkomassa mitä erilaisimpia moraaliin, etiikkaan ja toimintaan liittyviä asioita. Osassa noista vastauksen pitää vielä olla sovellettavissa arki- ja nykypäivään ts. vastausta ei voi antaa vain uskonnollisin perustein. Tosin voisi olla aika haastava ja kettumainen homma vastata kaikkiin mahdollisiin ja mahdottomiin eteen tuleviin kysymyksiin 24/7. Varsinkin jos seurakunnassa olisi terveydenhuollossa työskenteleviä. tongue.png

Joskus on joku tainnut kysäistä erityistä koskettelua pesun yhteydessä jostain - ei käy, koska se rikkoisi minun seksuaalista itsemääräämisoikeuttani. Joskus toisen potilaan seksuaalista koskemattomuutta on myös hieman pitänyt... hm... turvata toiselta potilaalta.

*Miettii, pitäisikö Suomeen perustaa päivystävä hoitoeettinen puhelinpalvelu, vai kilauttaisiko tuon kysymyksen pk-seudun terveydenhuollon palvelunumeroon 10023, vai tarvisisikohan joku potilasasiamies vähän haastetta päiväänsä...*

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hyviä vastauksia, kiitos siitä. Jokainen järjellä ajatteleva kai tajuaa, etten tarkoittanut, että ulosteet vaipassa ollessa annetaan työntää kädet sinne:):) Ehei, eli ensin pestään ja sitten jos se käsi sinne menee, niin sitten menee ja voisi hetken siellä olla ilman, että ei heti kiskotaan sieltä pois. Ja koko päivästä ei ole kukaan puhunut eikä kyse ole ollut, että liikaa aikaa olisi hoitotyössä sellaiseen, tiedän, että ei ole (tai joskus se kiire on kyllä itse tehtyä..aina ei ole niin kiire työssäkään). Pieni hetkikin edes joskus riittää, mutta monelle hoitajalle se on liikaa:) meitä on joka junaan. Onneksi ja valitettavasti:)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Hyvä aihe, ihan samaa tulee mietittyä itsekin aina välillä. Mulla on tapana jättää, jos itsekseni hoitelen ja suinkin mahdollista, asukas vähäksi aikaa pesujen jälkeen tuulettelemaan, pyyhin sitten kädet vaikka käsidesillä, jos tarpeen. Toinen on nämä jalkeilla olevat, jotka joskus sattuvat riisumaan ja heti on joku vaatimassa haalaria päälle. Kyllä se itsemääräämisoikeus oikeasti aika vähissä on, kun ei saa edes omaan takapuoleensa koskea - saati sitten toteuttaa sitä seksuaalisuuttaan, jonka joka julistuksessa sanotaan kuuluvan vanhoillekin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 kuukautta myöhemmin...

Tullut vastaan muutaman seksuaalisesti hyvinkin virkeä tapaus. :D Olemme työyhteisössä tehneet päätöksen ohjata kyseinen ihminen omaan huoneeseensa jossa saa rauhassa jatkaa yksikseen. Soveliaisuus säännöt täyttävää. Soveliasta ja pientä koskettelua on hyväksytty yleisissä tiloissa niin kauan kuin se ei häiritse ketään. Käsistä pitämistä toisten asukkaiden kanssa ja silittelyä.

Raapimisesta samaa mieltä aikaisempien kirjoittajien kanssa. Jollei estettä (uloste sotkuja, ihorikkoja) raapimiselle ole niin raapikoon. Jokainen hoitaja voi miettiä miltä tuntuu jos kutittaa etkä saa raapia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 6 kuukautta myöhemmin...

Osastollamme on pitkälle dementoituneita asukkaita. Vetävät housut/vaipat nilkkoihin vaikka ruokapöydässä, ei enää häveliäisyyttä eikä muiden huomioonottamisen kykyä tallella. Pissitään ja kakitaan ihan mihin sattuu mutta haalarit silti käytössä vain öisin. Ollaan opittu olemaan herkkä korvaisia ja joskus jopa ehditään tilanteeseen ennen kuin lirisee lattialle. Dementikot ovat ihan oma lajinsa (jos niin saa sanoa),seksuaalisuus jo useimmilla menneen talven lumia, enempi se on sitä tuhrimista ja seinien maalailua. Haalarin päiväkäyttö raja menee siinä kun alkaa syödä omia ulosteitaan, siinä vaiheessa pupu-puku päälle 24h.

Ole iloinen joka päivästä kun pääset omin jaloin postilaatikollesi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...