Jump to content
MAINOS

Imetys vähentää työstäpoissaoloja?


kattiriina

Recommended Posts

Minni Niemelä(2006) sanoo kirjassaan "Hyvinvointia äidille ja vauvalle - imetysopas", seuraavaa : Työnantajille imettävien työntekijöiden tukemisesta on yleensä vain hyötyä koska imettävät äidit palaavat töihin aikaisemmin ja ovat vähemmän aikaa poissa lasten sairastumisen vuoksi.

Löytyyköhän tälle väitteelle mitään tieteellistä faktaa tai vallan tutkimusta vai onko vain hatusta heittänyt?

Onhan siitä tutkimuksia tehty että täysimetetyt vauvat olisivat terveempiä kuin korvikkeella ruokitut kolleegansa mutta ymmärtääkseni nämäkin ensiksi mainitut sairastavat kausiflunssansa siinä missä muutkin. Aika rankka heitto, kirjassa jota oppikirjanakin käytetään jos kyse on vain siitä että imettäminen nyt vaan on parempi juttu.

Muuten hän oli niin kuin

Yksi meistä vain,

Hän rokkia rakastaa

Ja öisiä katuja...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Ahaa.. onkohan tää taas sitä imetyshysteriaa, että oot parempi ihminen kun imetät 2-vuotiaaksi..?

Itse imetin esikoista 9kk eikäpä tuo juuri sairastellut. Kuopusta imetin hädintuskin 5kk ja sai kyllä korvakierteet ja kaikki. Tosin esikoinen oli kotihoidossa 3-vuotiaaksi ja kuopus meni päivähoitoon heti äitiysloman loputtua, sillä lienee paljon myös osuutta sairasteluun.

Olen antanut itseni ymmärtää, ettei tuolla yli 1v:n imetyksellä enää ole juurikaan hyötyä lapsen terveydelle, vaan korvike on tuon ikäiselle aivan yhtä hyvä vaihtoehto. Mikäs se tämänhetkinen täysimetyssuositus nyt onkaan? Nekin kun muuttuvat harva se vuosi...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Who suosittelee 2v imetystä... Ja 2v mä ymmärrän, kivikaudella ymmärtääkseni imetettiin 3v, jonka jälkeen ihmiseltä poistuu luontainen kyky sietää laktoosia. (Mutta sietää sitä, jos käyttää laktoosituotteita säännöllisesti.)

Mulla ei oo kovin laajaa kokemusta imetyksestä ja työssäkäynnistä, vain pojan kohdalla menin aikaisin töihin. Ei ollut sairauspoissaoloja, mutta nämä ehkä perustunee sillä että lasta usein hoitaa isä, jos äiti on töissä. (Nykyaikaa...)

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kumpaakin olen imettänyt yli vuosikkaaksi ja kumpikin on sairastellut päiväkodissa kohtuullisen paljon (varsinkin imetyksen lopettamisen jälkeen). Ja kumpainenkin mennyt siinä vuoden korvilla päiväkotiin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mua ihmetytti erityisesti väite, että imettävät äidit palaavat töihin aikaisemmin ;D Omat tenavat kun eivät ole koskaan oppineet juomaan pullosta tai nokkamukista, niin itse en ole pystynyt edes harkitsemaan töihinpaluuta ennenkuin tenavat ovat olleet 1½ vuoden tietämillä.

Kokemus on hyvä opettaja, mutta lähettää sikamaisen isoja laskuja

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo. Mä olen pari iltaa koittanut kaivaa jotain todellisuuspohjaa tälle väitteelle, siinä onnistumatta. Ymmärtäisin jos kyseinen lause olisi ilmoitettu tyyliin "uskoisin että näin on" mutta kun se tiputetaan faktana alkaa mietityttämään. Imetys on hyvä ja hieno asia mutta jos omia mielipiteitä pönkitetään valheilla katoaa kirjalta uskottavuus. Nyt koko kirjan lukeneena muutenkin, voin nakata sen romukoppaan ja keskittyä etsimään oikeasti tietoa.

Ihan lähipiiriä seuranneena (alkaa olla paljon lapsia, niin imetettyjä kuin korvikkeella kasvaneita) voin todeta että ihan tasapuolisesti nämä tautinsa pitää. itse asiassa tässä joukossa oma lapsi jota ei ole kauaa imetetty, on sairastanut vähiten. Joopa joo.

Samaan heitän kysymyksen, haen siis tietoa liittyen imetysohjaukseen ja synnyttäneiden naisten hoitoon. Kirjavinkkejä??

Muuten hän oli niin kuin

Yksi meistä vain,

Hän rokkia rakastaa

Ja öisiä katuja...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse asiassa täällä hyvinvoivissa kehittyneissä maissa imetyksen selkeästi parhaiten tutkimuksin todistettu terveysvaikutus on sairaalahoitoa vaativien infektioiden väheneminen ja tämä vaikutus kestää niin kauan kuin imetystä jatkuu. Tutkimuksissa on siis nimenomaan osoitettu tämä sairaalahoidon tarpeen väheneminen (mikä onkin merkittävä kustannsutekijä yhteiskunnalle ja tietysti myös yleisesti kärsimystä vähentävä - pikkuvauvan sairaalahoito on kova paikka!), mutta on oletettavissa että infektioita lieventävää vaikutusta on niilläkin jotka eivät muutenkaan joutuisi sairaalaan.

Omasta tuttavapiiristä tai omista lapsista on turha etsiä mitään todisteita suuntaan tai toiseen, vaikka vaikutukset olisivat tilastollisesti merkittäviä, eivät ne sentään niin merkittäviä ole, että päältäpäin voi terveydentilaa katsomalla sanoa kuka on imetetty kuka ei :-D

Vähemmän vaikeita hengitysteiden ja suoliston infektioita -> vähemmän tarvetta vanhempien sairaslomiin. Tähän Minni varmasti viittaa kirjassaan. Lähteitä löytyy esim tästä:

http://www.thl.fi/thl-client/pdfs/98969f64-05de-41d9-9aa6-7e34d8d6d6ba ks. luku 2.1 imetyksen terveysvaikutukset.

Sen sijaan tuota "palaavat aiemmin töihin" -lähdettä en tunnista.

Samaan heitän kysymyksen, haen siis tietoa liittyen imetysohjaukseen ja synnyttäneiden naisten hoitoon. Kirjavinkkejä??

Niemelän kirja on suunnattu perheille, mutta ei sitä kannata romukoppaan nakata, sen imetyksen kulkua ja vaiheita koskevat osuudet ja käytännön neuvot ovat ihan timmiä tietoa. Ammattilaisia varten on Katja Koskisen Imetysohjaus -kirja. Ja hyviä käytäntöjä ja imetyksen toteutumiseen vaikuttavia seikkoja esittelee aika laajalti myös tuo THL:n ohjelma jonka jo linkkasinkin.

Englanniksi on sitten olemassa erittäin hyviä pro-tason käytännön ongelmanratkaisu- ja imetyksen fysiologian ymmärtämsien oppaita mutta nuo suomeksi.

Suosittelen myös Imetyksen tuki ry:n sivujen tietoa -osiota jossa on pdf-muodossa muutamia keskeisiä asioita käsitteleviä A4-lehtisiä tulostettavissa. Jos kaipaa jakomateriaalia:

http://www.imetys.fi/itu/tietoa.php

Imetystukilistan sivuilla on paljon artikkelita konkreettisiin pulmatilanteisiin liittyen, mutta siellä ei ole ihan yhtä ajantasaista tuo tieto, osa artikkeleista on niin vanhoja että käsitykset parhaista lähestymistavoista ovat jo vähän muuttuneet :-)

Tässä kuitenkin linkki: http://www.imetystukilista.net

Vanha koira. Uusia temppuja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Student Midwife

Löytyyköhän tälle väitteelle mitään tieteellistä faktaa tai vallan tutkimusta vai onko vain hatusta heittänyt?

Laita kirjoittajalle viestä ja kysy lähdeviitettä. Satun tietämään, että kaikille näille väitteille oli olemassa lähdeviitteet, mutta kustantaja ei halunnut niitä kirjaan esille. Minni taatusti vastaa kysyjille. Muistelen, että Minnin spostiosoite löytyy kirjasta ja jos ei niin kuukkeli taatusti auttaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo, laitoin s-postia mutta kyseinen meili ei ole käytössä. Ihan ilman sarvia ja hampaita, kiinnostaa oikeasti onko tällainen tutkimus tehty ja miten on mahdollista että imettävät äidit palaisivat aiemmin työelämään.

Edelleenkin tiedostan että rintamaito on parasta ravintoa lapselle, en ole sitä vähätellyt missään vaiheessa.

Tietoa tarvitsen koska haluan kuitenkin tulevaan työhöni mahdollisimman hyvin perehtyä ja imetyksen ohjaaminen pienissä määrin siihen myös kuuluu. Sistahille kiitos kirja-tietovinkeistä, perehdyn asiaan pikkuhiljaa.

Kuitenkin näitä "äitien" kirjoittamia kirjoja luettuani nousee jostain syystä niskavillat pystyyn ja johtunee ihan siitä että vierastan fanaattista suhtautumista oli sitten kyse uskonnosta tai lapsen ruokkimisesta. Kultainen keskitie tuntuu itselle parhaalta vaihtoehdolta, monessakin asiassa. Äidinmaidon voi osaltaan korvata, äitiä ei.

Muuten hän oli niin kuin

Yksi meistä vain,

Hän rokkia rakastaa

Ja öisiä katuja...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Student Midwife

Kuitenkin näitä "äitien" kirjoittamia kirjoja luettuani nousee jostain syystä niskavillat pystyyn ja johtunee ihan siitä että vierastan fanaattista suhtautumista oli sitten kyse uskonnosta tai lapsen ruokkimisesta. Kultainen keskitie tuntuu itselle parhaalta vaihtoehdolta, monessakin asiassa. Äidinmaidon voi osaltaan korvata, äitiä ei.

Mä olen väärä ihminen vastailemaan, koska tunnen kirjoittajan henk.koht, joten neutraalia suhtautumista ei löydy. Tiedän kirjan kirjoitusprosessista jonkin verran ja tiedän, että sen ovat lukeneet monet alan ammattilaiset, mm. Tammisaaren osastonhoitaja, joilta kustantaja on pyytänyt kommentteja kirjan sisällöstä. Kaikille esitetyille väitteille löytyy tutkimustuloksia. Juurikin sen takia, että kyseessä on aihe, joka herättää suuria tunteita, kirjoittaja on ollut erityisen huolellinen, että se sisältää vain todistettavaa faktaa. Se ei ole "vain äidin" kirjoittama kirja, vaan tietokirjallisuuden ammattilaisen, joka on hankkinut myös erityisosaamista imetysasioissa. Vaikka Minni Niemelällä ei ole hoitoalan ammattitutkintoa, hänellä on imetyksestä ja imettävän äidin tukemisesta paljon kattavampi koulutus kuin monella, joka oikeasti työskentelee imettävien äitien ja vastasyntyneiden kanssa.

Kirja on kirja imetyksestä, siksi se on imetysmyönteinen ja imetyspainoitteinen. Jos itse lukisin kirjaa keisarinleikkauksista, en menisi julistamaan, että kirja on alatiesynnytysvastainen.

edit: kirjoittajan spostiosoite on: miniemel@jyu.fi

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuitenkin näitä "äitien" kirjoittamia kirjoja luettuani nousee jostain syystä niskavillat pystyyn ja johtunee ihan siitä että vierastan fanaattista suhtautumista oli sitten kyse uskonnosta tai lapsen ruokkimisesta. Kultainen keskitie tuntuu itselle parhaalta vaihtoehdolta, monessakin asiassa. Äidinmaidon voi osaltaan korvata, äitiä ei.

Kirja on kirja imetyksestä, siksi se on imetysmyönteinen ja imetyspainoitteinen. Jos itse lukisin kirjaa keisarinleikkauksista, en menisi julistamaan, että kirja on alatiesynnytysvastainen.

edit: kirjoittajan spostiosoite on: miniemel@jyu.fi

Okei. Turha vääntää koska tässä katoaa nyt pointti jota koitan tuoda esiin. Kiitos meili osoitteesta, ihan on erilainen mihin koitin postia lähettää.

Muuten hän oli niin kuin

Yksi meistä vain,

Hän rokkia rakastaa

Ja öisiä katuja...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...