Jump to content
MAINOS

YÖTYÖ


jnnu

Recommended Posts

Saako alaikäinen olla yötyössä? (saavuttaa täysi-ikäisyyden työsopimuksen aikana, joskin loppupuolella. Yövuoroissa on kaksi hoitajaa.)

Tiedän että on laki Nuoresta työntekijästä, jossa työaika rajataan 06:00-22 ja tarvittaessa myös 06:00-24. Eli tämän mukaan yötyö on kielletty.

Olen kuitenkin aiemmissa työpaikoissa törmännyt siihen, että alaikäinen on sijaisena toiminut myös yötyössä, eikä asiassa ole nähty ongelmaa.

Tietoa etsiessäni löysin väittämän, jonka mukaan "alle 18-vuotias voi tilapäisesti olla yötyössä huoltajan luvalla." Pitääkö paikkansa? Olen myös kuullut että Työsuojeluhallinnosta voi anoa erityislupaa, jotta yötyö onnistuisi. Onko vaikeaa saada? Koko työsuhde on vaakalaudalla, jossei yötyö järjesty. Vinkkejä ja neuvoa siis kaipailisin.

---------------

Tämä aihe sopinee paremmin Edunvalvontaan ja työsuojeluun, itse en osaa tätä sinne siirtää..?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Mikäli hoitotyöstä on kysymys niin ei, koska esimerkiksi kuolleiden käsittely on kiellettyä alaikäisiltä ja tätähän voi hoitotyössä tulla. Enkä usko, että edes huoltajan suostumuksellakaan. Alle 15-vuotiaan puolesta voi huoltaja tehdä työsopimuksen, mutta muuta tekstiä en kyllä löytänytkään. Tässä linkissä tietoa työajoista: http://www.tyosuojelu.fi/fi/nuoret_tyontekijat/58 Miten on edes työsopimus kirjoitettu, kun varsin hyvin tiedetään, että alaikäinen ei voi yötyötä tehdä? Eihän se voi olla edes perustelu irtisanomiselle, koska on ollut sopimuksen kirjoitusvaiheessa kuitenkin hyvin tiedossa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minullakin on käsitys, että alle 18-vuotias ei saa tehdä yötyötä, vaikka työskentelisi paikassa jossa 3-vuorotyö. Itse olen aikoinani työskennellyt yksikössä, jossa työaika oli klo 22 saakka. Tällöin erityissopimuksia ei tarvinnut miettiä. Opiskelijanahan saat tehdä yövuoron tai kaksi harjoittelujaksosi aikana, sillä se kuuluu harjoitteluun. Varsinainen palkkatyö kielletään.

- Ensivaikutelman voi tehdä vain kerran -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Täällä laki: http://www.finlex.fi...p/1993/19930998

Jossa sanotaan:

Viisitoista vuotta täyttäneen henkilön työaika on sijoitettava kello 6:n ja 22:n väliseen aikaan.

ja vielä lisäksi:

Nuorta työntekijää saa käyttää seuraaviin töihin vain 1 §:n 2 momentissa ja 2 §:n 1 momentissa tarkoitetussa koulutuksessa mainituissa momenteissa tarkoitetuin edellytyksin ja 8 §:ssä säädetyllä luvalla:

1) työt, joissa esiintyy nuoren työntekijän ikään ja kokemukseen nähden liiallista rasitusta, huomattavaa vastuuta omasta tai toisten turvallisuudesta, huomattavaa taloudellista vastuuta tai erityisiä vaaroja, joita nuoret eivät kykene tunnistamaan tai välttämään;

2) yksintyöskentely silloin, kun siihen liittyy ilmeinen tapaturman tai väkivallan vaara;

3) psykiatristen potilaiden ja psyykkisesti tai sosiaalisesti häiriintyneiden hoito ja huolto;

4) kuolleiden käsittely ja kuljetus;

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...