Jump to content
MAINOS

Vanhanen: Lakko-oikeuden rajoittamista harkittava


Reportteri

Recommended Posts

Pääministeri Matti Vanhasen (kesk.) mielestä Suomessa on harkittava avainalojen lakko-oikeuden rajoittamista. Pääministerin mukaan mahdollisia rajoituksia voidaan käsitellä kolmikantaisesti meneillään olevassa talouspaketin valmistelussa.

Vanhanen väläytti lakko-oikeuden rajoittamista perjantaina Helsinki-Vantaan lentoasemalla, kun ahtaajalakossa oli päädytty sovintoon.

http://www.hs.fi/politiikka/artikkeli/Vanhanen+Lakko-oikeuden+rajoittamista+harkittava/1135254827283

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Vaikka lakko-oikeus kuuluukin demokraattisen valtion perusoikeuksiin ja vaikka asialla on jopa EU:n siunaus, olen sitä mieltä että yhteiskunnan kannalta kriittisiksi katsottavien ammattiryhmien (esim. poliisi, rajavartiosto, puolustusvoimat, pelastustoimi, terveydenhuolto) lakko-oikeutta voidaan tietyin ehdoin rajoittaa. Tämä ei voi tapahtua hallituksen yksipuolisella määräyksellä, vaan neuvotteluiden kautta johon osallistuvat ko. alojen ammattiliitot, hallitus ja työnantajapuoli kuten Vanhanen tuossa esittääkin. Eli ainakin itse olisin valmis hyväksymään lakko-oikeuden menettämisen jos kompensaatio olisi teksti- ja palkkapuolella riittävä ja ammattijärjestöt yksimielisesti hyväksyisivät neuvottelutuloksen.

Mutta koska hallitus on tottunut hoitamaan tällaiset tilanteet ja neuvottelut pakkolaeilla eikä neuvotteluilla, ei ole paljoa odotuksia asian suhteen. Kuunnellaan mitä tulossa on, kait sitä pitää varautua pahimpaan kun tietää Kataisen ja Vanhasen ajatusmaailman asian suhteen..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eli ainakin itse olisin valmis hyväksymään lakko-oikeuden menettämisen jos kompensaatio olisi teksti- ja palkkapuolella riittävä

Mitä pitäisit kohtuullisena korvauksena menetyksestä?
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eli ainakin itse olisin valmis hyväksymään lakko-oikeuden menettämisen jos kompensaatio olisi teksti- ja palkkapuolella riittävä

Mitä pitäisit kohtuullisena korvauksena menetyksestä?

Tuohan on täysin neuvottelukysymys, sidotaan hoitajien palkankorotukset vaikka kansanedustajien korotuksiin tms...:) Eikös eräillä valtion virkamiehillä ole työrauhavelvoite, otetaan sieltä mallia millä keinoilla ne on pystytty pitämään tyytyväisinä.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pääministeri Matti Vanhasen (kesk.) mielestä Suomessa on harkittava avainalojen lakko-oikeuden rajoittamista.

Olisi Matti nyt kertonut mitkä alat ovat näitä avainaloja joiden lakko-oikeuksia halutaan rajoittaa. Porvareille tietysti sopisi se, että mahdollisimman monen duunarin lakko-oikeutta rajoitettaisiin.

Maailmassa maita joissa lakko-oikeuksia on rajoitettu suurestikin tai sitä ei ole laisinkaan. Ja niillä mailla kansantalous on kunnossa ja ihmisillä on muutenkin hyvä olla...

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...