Maailman vahvin tyttö Posted March 19, 2010 Share Posted March 19, 2010 Ongelmahan ratkeaisi ehkä sillä, että annettaisiin viranomaisten taholta ohjeet siitä, millä lähtöviiveillä ensihoito saa enintään päivystää ja millaisia alueita saa enintään yksi yksikkö kattaa. Tällöin jokainen kunta ei pääsisi sooloilemaan omaa sopimusta omilla ehdoilla. Samaa mieltä tästä. Suurin ongelma taitaa olla kansalaisten eriarvoisuus ensihoitopalvelujen saatavuudessa. Sama se, kuka ne kyytit ajaa kunhan säännöt on samat koko Suomessa. Nykyinen systeemi on joka tapauksessa erittäin huono. Kuten jo aiemmin kirjoitin, asioista ensinnäkin päättävät ihmiset, jotka eivät niistä mitään tajua. Kilpailuttajana on köyhä kunta ja tarjouksen tekee yritys, jonka toiminnan tarkoituksena on paitsi tuottaa kunnan pyytämät palvelut, myös tuottaa voittoa, kuten kaikessä yritystoiminnassa. Sitten kun kilpailutukseen osallistuvat isot firmat, jotka pystyvät polkemaan hinnan alas, ja toisaalta sopimus sisältää varallaoloa ja muuta kikkailua niin kuka taas tässäkin kärsii: duunari tietysti. "Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä." "Jaa KUHANSILMIÄ?!" Link to comment Share on other sites More sharing options...
pasi Posted March 19, 2010 Share Posted March 19, 2010 lainaus Pepiltä:"sopimus sisältää varallaoloa " ei mikään tae ole sille, etteikö pelastuslaitos/SHP laita varallaoloa. Mieti kuinka tehokasta kustannuksille on oikeasti se välitön lähtövalmius ja mitä se maksaa vrt varallaoloon. pienempiin paikkoihin ei tuo laki vaikuta mitenkään. Link to comment Share on other sites More sharing options...
O'Boy Posted March 19, 2010 Share Posted March 19, 2010 lainaus Pepiltä:"sopimus sisältää varallaoloa " ei mikään tae ole sille, etteikö pelastuslaitos/SHP laita varallaoloa. Mieti kuinka tehokasta kustannuksille on oikeasti se välitön lähtövalmius ja mitä se maksaa vrt varallaoloon. pienempiin paikkoihin ei tuo laki vaikuta mitenkään. Joo mut kato tossa vaiheessa ensihoitajat ei suostu enää varallaoloon. Mennään lakkoon jos ei ole aktiivia 24/7.... tai sit ei. Paljon olis opittavaa ahtaajilta. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Meikäläinen Posted March 19, 2010 Share Posted March 19, 2010 Ja mitäs hyvää se kilpailutus on ensihoitopalveluille tehnyt? No tota ei varmaan ton paremmin ja lyhyt sanaisemmin voi enää tiivistääkkään Onneksi naamakirjassakin on jo tähän kantaa ottava ryhmä...Ihmetyttää kun siihen näkyy kuitenkin kuuluvan sellaisia henkilöitä, jotka koko ajan valittavat huonoista työoloista, siitä kun ei ole kunnon välineitä eikä kunnon työvaatteita..Palkatkin on pienet ja laahaa perässä...Kalustokin on mitä on...Lomarahatkin jäi taas maksamatta....Eli siis valittavat kaikista asioista jotka pidemmälti ovat seurausta kilpailutuksesta ja matalista sopimussummista....Silti tukevat tätä...Ei kässää hän... Kaikki vaikuttaa kaikkeen....Kilpailutus ja ainainen halvemmalla tekeminen tuskin innostaa SSK:takaan neuvottelupöydässä kirkuen palkkoja nostamaan.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
kuokka Posted March 21, 2010 Share Posted March 21, 2010 lainaus Pepiltä:"sopimus sisältää varallaoloa " ei mikään tae ole sille, etteikö pelastuslaitos/SHP laita varallaoloa. Mieti kuinka tehokasta kustannuksille on oikeasti se välitön lähtövalmius ja mitä se maksaa vrt varallaoloon. pienempiin paikkoihin ei tuo laki vaikuta mitenkään. Joo mut kato tossa vaiheessa ensihoitajat ei suostu enää varallaoloon. Mennään lakkoon jos ei ole aktiivia 24/7.... tai sit ei. Paljon olis opittavaa ahtaajilta. Varallaoloa tehdään nyt jo SSK:n lafkoissa 26-28% korvauksella ja tuskin sitä voi halvemmalla teettää. Jos nyt ei ole lakkoiltu niin tuskin sitä tulevaisuudessakaan tullaan lakkoilemaan. Paljonko on muuten alin varallaolokorvaus kunnilla ja aluepelastuslaitoksilla? Mulla on joku hämärä mielikuva ettei esim. kunnallisella puolella edes tunneta alle 50% korvauksia. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kops Posted March 22, 2010 Share Posted March 22, 2010 http://www.laakarilehti.fi/uutinen.html?opcode=show/news_id=8713/type=1 Tässä artikkelissa on paljon asiaa, ja mielestäni selventää montaa aiemmin epäselvää asiaa. Mielestäni seuraava lainaus summaa kaiken parhaiten "Jatkossa jokainen sairaankuljetusyksikkö tulee noudattamaan oman sairaanhoitopiirinsä vastuulääkärin ohjeita. Silfvast sanoo, ettei maahan olla ajamassa yhtä ainutta järjestämistapaa. – Jos kunnassa on hyvä yksityinen palveluntarjoaja tai pelastuslaitos, ei formaattia tarvitse muuttaa, kunhan toiminta tapahtuu terveydenhuollon näkökulmasta ja potilaan ehdoilla, Silfvast sanoo." Silfvast ei ota kantaa minkään toimijan puolesta tässä; kunhan toiminta tapahtuu potilaan ehdoilla ja terveydenhuollon näkökulmasta on ihan sama minkä kioskin teipit sen pakettiauton kyljessä on. SHP:n valvontaa ja järjestämisvastuuta tähän maahan tarvitaan, mutta myös sen tuomaa vastuuta ja laadunvalvontaa. Toivotaan että laki myös edellyttää sairaanhoitopiirit valvomaan ja kehittämään ensihoidon laatua. Laskuttakoon tästäkin toiminnasta sitten jäsenkuntiaan; itse veronmaksajana maksan tällaisesta toiminnasta mielelläni. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hiski Posted March 23, 2010 Share Posted March 23, 2010 Isojen kaupunkien rakennelmat eivät helposti kaadu pelastuslaitoksilta pois, johtuen suuresta valmiudesta ja kapasiteetista sekä toiminnan polkaisemisen vaikeudesta. Muutoksia on jokatapauksessa tulossa siten, että yksittäiset kunnat ja toimijat eivät huseeraa enää. Epäilenpä, että muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta juurikaan mitään ei tapahdu. Ensinnäkin säädöksissä ei oteta mitään kantaa siihen, miten nykyisten kunnan kanssa tehtyjen sopimusten käy. Todetaanko, että järjestämisvastuun siirtyessä sopimus katkesi, vai siirtyykö sopimus sellaisenaan sairaanhoitopiirille? Jälkimmäisessä tapauksessa irtisanominen on mahdollista vasta, kun homma on siirtynyt shp:lle, ja irtisanomisaika (joskus jopa 3v, mutta useinmiten vuosi) alkaa juosta siitä. Olis Silfvast mitä mieltä hyvänsä, niin kauan kun tuottajalla on joku sopimus olemassa, jossa määritellään esim. kelpoisuusehdot, sitä sopimusta noudatetaan. Lainsäädännössä ei ole mitään suoria määräyksiä ensihoidon laadusta tai tasosta, eikä myöskään shp:n vastuulääkärille anneta oikeutta antaa toimijoita suoraan velvoittavia määräyksiä. Ulkopuolisten tuottajien kanssa toiminnan sisältö määritellään edelleen sopimuksessa. Tätähän mm. Jonkka aikanaan kritisoi lausunnossaan. Suurimmalla osalla sairaanhoitopiirejä ei tule olemaan mitään vaikutusmahdollisuuksia pelastuslaitoksiin. Tähän on kaksi pääasiallista syytä. Ensinnäkin sairaanhoitopiireissä ylintä päätösvaltaa käyttävät kunnat, joiden painoarvo esim. shp-valtuustossa ja hallituksessa määräytyy asukasluvun mukaan (ei suorassa suhteessa, mutta kuitenkin). Valtaosassa sairaanhoitopiirejä alueella toimivan pelastuslaitoksen isäntäkunta yhdessä sellaisten kuntien kanssa, joilla on välittömässä valmiudessa oleva palokunta, saavat selvän enemmistön niin hallitus- kuin valtuustotasolla. Ilkeämpi voisi sanoa, että TH-laki luo pelastuslaitoksille rusina-automaatin, jonka avulla ne pystyvät useimmissa sairaanhoitopiireissä noukkimaan pullamössöstä itselleen mieluisimman puuhan, ja dumppaamaan lopun (=pienet ja kalliisti hoidettavat paikkakunnat) takaisin sairaanhoitopiirin murheeksi. Toinen syy on ns. yhteistyömallin sopimuksen rakenne. Kun shp antaa ensihoitopalvelun pelastustoimen hoidettavaksi, siinä syntyvä sopimus ei voi olla samanlainen kuin ostopalvelusopimus. Tämä on todettu oikeuskäytännössä useita kertoja. Esimerkiksi tuottajalle ei oikein voi määritellä sanktioita huonosti hoidetusta hommasta, hinnoittelulla ei voi ohjata toimintaa ja sopimuksen irtisanominenkin pitäisi jotenkin kiertäen ilmaista. Lisäksi nykyisin niin yksityisillä kuin pelastustoimellakin alkaa olla organisaatioylivoima. Keskimääräisen sairaanhoitopiirin ensihoito-organisaatio koostuu puolipäiväisestä vastuulääkäristä. Hyvällä tuurilla saattaa olla kokopäiväinen vastuulääkäri ja isoimmissa paikoissa jopa joku suunnittelija, osastonhoitaja tms. Varsinaista ensihoitotyön osaamista ei juurikaan ole, ja tuottajat voivat viedä osaamatonta vastuulääkäriä kuin litran mittaa esim. kalustoasioissa. Kun myöskään toiminnan valvontaan ei ole resursseja, vastuulääkärin rooli jää helposti hoito-ohjeiden kirjoittamiseen ja joidenkin ensihoitokertomusten lukemiseen sekä valitusten käsittelyyn. Varsinaiset toiminnalliset ratkaisut kuten sijoituspaikat, yksikkömäärät, kalustoratkaisut jäävät edelleen tuottajan hoidettavaksi, ja jos on edelleen suotavaa että alueella operoi useita tuottajia, kaluston ja välineistön yhteinäisyys ei tule toteutumaan. Tulipas vuodatus heti aamusta. Ottaa vaan aivoon, kun hyvä tilaisuus homman järkeistämiseen menetettiin. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Keep the faith Posted April 17, 2010 Share Posted April 17, 2010 En tiedä, onko oikea ketju. http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Ambulanssia+t%C3%A4ytyy+Helsingiss%C3%A4+odottaa+aiempaa+pidemp%C3%A4%C3%A4n/1135256158843 <--tuosta nyt voi ainakin lukea tulevaisuuden huolen, liittyen lanssin samiseen ja kuljetusaikojen pitenemiseen. carpe diem Link to comment Share on other sites More sharing options...
SirLucas Posted April 18, 2010 Share Posted April 18, 2010 En tiedä, onko oikea ketju. http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Ambulanssia+t%C3%A4ytyy+Helsingiss%C3%A4+odottaa+aiempaa+pidemp%C3%A4%C3%A4n/1135256158843 <--tuosta nyt voi ainakin lukea tulevaisuuden huolen, liittyen lanssin samiseen ja kuljetusaikojen pitenemiseen. Voi kun tuollaisiin "katastrofaalisiin" vaste- ja kuljetusaikoihin päästäisiin joskus täällä kehä 3:n ulkopuolellakin http://retropelaaja.nettisivu.org Link to comment Share on other sites More sharing options...
OldOne Posted April 18, 2010 Share Posted April 18, 2010 Lobbaavat vaan uuden kaluston puolesta. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Iipi Posted April 18, 2010 Share Posted April 18, 2010 Varmasti ovat yksiköt välillä tallissakin, eli kovinkaan monen potilaan tavoittamisaika ei kasva sen vuoksi, että kuljetuksiin kuluva aika kasvaa jokusia minuutteja. Onhan se tietysti sitä tasaista laatua, mistä puhuvat, että jokainen potilas saavutettaisiin sovitun ajan puitteissa. "Hurmuri on aina imagonsa vanki, ei en oo, vaikka väitetäänkin en ole pelkkä kanki.." (Herra Ylppö&Ihmiset "Sata vuotta"). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne Posted April 19, 2010 Share Posted April 19, 2010 Lobbaavat vaan uuden kaluston puolesta. Ei heidän tarvitse: http://www.fireimages.net/displayimage.php?pos=-48023 Helsingissä on hienoa se, että siellä ei kovin helposti suostuta tinkimään saavutetuista olosuhteista. Tuolla asiat viedään tarvittaessa lehtiin, jos rahahanoja meinataan alkaa pistämään pienemmälle. Toki tuollakin varmasti joudutaan säästämään, mutta tuskin valmiuden kustannuksella. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kuokka Posted April 20, 2010 Share Posted April 20, 2010 SSK pitää tunnin työseisauksen keskiviikkona protestina uudelle terveydenhuoltolaille :blink: Yksityiset ambulanssit pysähtyvät keskiviikkona ja STM vastine STM torjuu yksityisten sairaankuljettajien kritiikin Link to comment Share on other sites More sharing options...
huomen Posted April 23, 2010 Share Posted April 23, 2010 uuden lakiehdotuksen puittessa tuollakin suunnitellaan jo hommia! eteläkarjala Jos on onneton, on ainakin toivoa paremmasta Link to comment Share on other sites More sharing options...
Äijjää Posted April 27, 2010 Share Posted April 27, 2010 Voisko joku Lappeenrannan, tai sieltäpäin oleva kertoo vähän enemmän tietoa etelä-karjalan shp:n suunnitelmista. Esim. muiden kuntien liittämisestä shp:n alaisuuteen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
O'Boy Posted April 27, 2010 Share Posted April 27, 2010 Ei ole tietoa, vielä, mutta mulla on semmonen kutina että Systolesta saadaan lukea aikanaan painettua tekstiä. Noin mielipiteenä vielä : Ei tosta asiasta voi olla kuin yhtä mieltä, hyvä niin työntekijän kuin potilaankin kannalta! Mitä turhaa peruspalveluita pilaamaan kilpailutuksella. Kilpailutuksella ehkä säästyy rahaa, mutta mun muistaakseni ambulanssit oli alunperin jotain muuta kuin rahan säästöä varten. Rahat ja renki, vai henki? ...et semmoset terveiset SSK:hon ::) Lisäyksenä mainittakoon että kritiikkini ei koske yksityisen puolen työntekijöitä vaan lähinnä väärin fokusoitunutta tapaa kilpailuttaa toimintaa ja siten heikentää ensihoito -ja sairaankuljetuspalveluiden laatua ja määrää. Link to comment Share on other sites More sharing options...
josp Posted April 28, 2010 Share Posted April 28, 2010 Niinkuin monesti todettu, Kunta päättää mitä se haluaa ja kilpailuttaa, ei siis palveluntuottaja (yksityinen tai pela)ne vaan vastaa tarjoukseen. Joten jos jotain halutaan syyttää olkoon se kunnat ja niiden päättäjät sitten ;D Link to comment Share on other sites More sharing options...
huomen Posted May 5, 2010 Share Posted May 5, 2010 Voisko joku Lappeenrannan, tai sieltäpäin oleva kertoo vähän enemmän tietoa etelä-karjalan shp:n suunnitelmista. Esim. muiden kuntien liittämisestä shp:n alaisuuteen... Lappeenrannan sakuyksiköt vaihtavat piirin alaisuuteen. Muuten toiminta toistaiseksi ennallaan ? Jos on onneton, on ainakin toivoa paremmasta Link to comment Share on other sites More sharing options...
kuokka Posted May 6, 2010 Share Posted May 6, 2010 Terveydenhuoltolakiesitys viivästyy roimasti Terveydenhuoltolaista tuli sosiaali- ja terveysministeriön murheenkryyni. Ministeriö lupaili lakia eduskuntaan viimeistään toukokuun alussa, mutta nyt lakiluonnoksen jättäminen siirtyy jopa juhannuksen alle. Mediuutiset Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.