Jump to content
MAINOS

Tiputuksista kysymys.


Noviisi

Recommended Posts

Moi!

Olen ihka uusi foorumilla, ja ammattillisesti myös vasta tieni alussa.Enkä voi kun hämmästellen lukea noita foorumin tekstejä, vilisee sanoja, joiden merkitystä en millään saa päähäni. Ja tietomääriä, joita en varmaan koskaan omaksu. cry.png

Mutta jostain sitä kai on aloitettava. Nytpä sitten haluaisin kysyä teiltä tietävimmiltä, että voiko 10% Glucosterilin, K-kons (10 mmol) ja NaCl kons (16mmol)tiputtaa yhdessä ja samassa infuusiossa? Jos ei, niin selittäkää tollolle myös syy. :)

No okei, okei...olen tietämättömänpi mitä edes kehtaan tunnustaa. Eli miten noi konsentraatit vaikuttaa infuusion määrään / tilavuuteen? En löydä mistään niistä tietoa, missä muodossa ovat tms?

Potilaitten hyvinvoinnin kannalta ihanteellista, että painin tällä hetkellä vasta tehtävä parissa. Käytännässä sitten tiputtelen ensi kuussa. ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Juuh, ton Glucosterilin "sisälmyksen" olin löytänyt, jossa siis todetaan, että elektrolyyttejä voidaan lisätä...tarpeen mukaan konsentraatteina. Mutta jotkut aineethan on toinen toisensa vastavaikuttajia, tai reagoivat toisiinsa jne. Ja juuri noista K-kons. ja NaCl kons. en löytänyt tarkempia tietoja. Mutta nyt siis tiedän, että voi tiputtaa kaikki samaan aikaan,ja ovat kaikki nestemäisiä. ;D Nyt jos joku ihanainen vielä osaisi kertoa, että minkähän moisessa nestemäärässä ovat? Eli paljonko siihen 500 ml tulee lisää tiputettavaa?

Ei oo helppoa tääl ruohonjuuritason alapuolella. :)

Kiitän ja kumarran, eiku siis niiaan!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta nyt siis tiedän, että voi tiputtaa kaikki samaan aikaan,ja ovat kaikki nestemäisiä. ::)

Ei se ihan niin helppoa ole.

Yleensa kloridit voidaan sekoitaa (KCl, NaCl) ja sulfaatit ja kloridit (MgSO4+KCl). Mutta sulfaatit ja fosfaatit eivat pida toisistaan kovin paljoa, paitsi tietyin ehdoin, joten niita ei kannata sekoittaa. Kaikki ovat nestemaisessa muodossa. Kalsium ja tietyt laakeaineet eivat sekoitu keskenaan yhtaan ja sakkaantuvat.

Joskus olen nahnyt laake yhteensopivuustaulukon. Muistaako kukaan vastaavaa?

A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof was to underestimate the ingenuity of complete fools.

- Douglas Adams

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiitos, kiitos ihanaiset tiedoista! Tiedonhakuahan se on tämäkin. ::) Eipä ihme, etten löytänyt noita valmisteyhteenvetoja, kun en pöljä osannut etsiessä lisätä perään noita klorideja. cry.png Mutta uutta opin taas. Ja surkeana puolustuksena - koulusta todella kyllä pääsisi Terveyporttiin, mutta en ole koululle pariin kuukauteen menossa, eikä sitä Farmacaakaan ole tähän hätään käsillä. Mutta onneksi on sentää netti, ja ihmisiä, jotka ovat valmiita tietämystään jakamaan. :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta nyt siis tiedän, että voi tiputtaa kaikki samaan aikaan,ja ovat kaikki nestemäisiä. ::)

Ei se ihan niin helppoa ole.

Yleensa kloridit voidaan sekoitaa (KCl, NaCl) ja sulfaatit ja kloridit (MgSO4+KCl). Mutta sulfaatit ja fosfaatit eivat pida toisistaan kovin paljoa, paitsi tietyin ehdoin, joten niita ei kannata sekoittaa. Kaikki ovat nestemaisessa muodossa. Kalsium ja tietyt laakeaineet eivat sekoitu keskenaan yhtaan ja sakkaantuvat.

Joskus olen nahnyt laake yhteensopivuustaulukon. Muistaako kukaan vastaavaa?

Akuuttihoitotyön oppaassa muistelen että on takaosassa joku sakkaustaulukko...

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...