Jump to content
MAINOS

Raskaus ja yövuorot


katmat

Recommended Posts

MAINOS

En tiedä, onko asiasta tutkimuksia, mutta varmaan sen jokainen tuntee itse, sopiiko yöt raskaana ollessa vai ei. Mulla osa työkavereista on tehnyt öitä loppuun asti (esim. vakiyököt). Lisäksi meillä on (käsittääkseni sanaton) sopimus, että halutessaan rv 28 jälkeen ei öitä tarvitse tehdä ollenkaan (en tiedä, onko käytäntö sama koko talossa vai pelkästään meidän klinikassa).

Yksi kolmen lapsen äiti kertoi tehneensä yhden lapsensa odotusaikana loppuun asti 3-vuorotyötä ja tämä lapsi oli ollut yöt läpeensä levoton. Se nyt voi toki johtua muustakin kuin työstä, mutta silti. Itse olen nyt ä-lomalla (vauva vielä masussa) ja viimeisen yön tein n. rv 30. Sen kyllä huomasin, että vauva oli levoton yövuoroissa, kun ei sitä normaalisti kotona ole öisin (eli siis en herää vauvan "riehumiseen" öisin).

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Justiinsa tähän asiaan vähän perehdyin työterveyshuollon opintojen yhteydessä ja yritin selvittää samaa asiaa: onko yövuoroista haittaa raskaudelle. Lainsäädännön mukaanhan yövuoroja saa tehdä vaikka olisi raskaana, ja työnantaja saa niitä myös teettää, mutta jos lääkäri arvioi, että haittaa voi olla, yövuoroista pitää järjestää vapautus.

Miten todennäköistä se haitta sitten on? Ja mitä se olisi? Tutkimusten mukaan yötyöhön liittyy enemmän keskenmenoja ja ennenaikaisia synnytyksiä ja ilmeisesti muitakin raskauden vaivoja. Näyttää kuitenkin siltä, että nämä tilastollisesti havaittavat yhteydet (yksilön kohdallahan ei mitenkään voi sanoa, mikä johtuu mistäkin ja mikä yövtyöstä) on pystytty osoittamaan vain säännöllisen yötyön yhteydessä ja satunnaisten yövuorojen kohdalla on paljon vaikeampi sanoa mitään. Ja näinhän se lakikin nyt sitten menee: jos tuntuu että voit tehdä yövuoroja eikä niistä vaikuta olevan mitään haittaa, niin jatka ihmeessä.

Raskaus on rasite äidin elimistölle joka tapauksessa, säännöllinen ja tavallista runsaampi lepo ja huolen pitäminen itsestä kaikin tavoin on tärkeää. Yövuorot ovat myös rasite elimistölle. Jos nämä rasitteet yhdessä käyvät raskaaksi, ainakin minä heivaisin yövuorot - pitäisin raskauden MUKAVAA (jos ei edes puhuta turvallisesta) sujumista tärkeämpänä. Mutta tosiaan, joillekin yötyö ei ole mikään ongelma raskaana ollessakaan.

Naiset ovat saaneet lapsia onnistuneesti kaikenlaisissa oloissa ennenkin.

Vanha koira. Uusia temppuja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ainoa "haitta" siitä, että tein raskausajan yötöitä, oli lapsen unirytmi syntymän jälkeen. Kyllä meillä alkuunsa oltiin pirteimmillään klo 24-03, eli se aika mikä töissä yleensä oli kiireisintä. Pikku hiljaa sitten toi rytmi kääntyi kuitenkin päivän puolelle.

Ainoa mikä oikeasti oli vaikeaa raskaana ollessa oli - kahden viimeisen kolmanneksen aikana - hereillä pysyminen ja viimeisellä kolmanneksella tahtoi supistella kun portaissa ravasi.

Tutkittua tietoa minulla ei ole, mutta ei mun elämä tai yötyötä tekevän, nyt raskaana olevan kollegan elämä, ole muuttunut sen kummemmin. Melkeen helpompaahan tuo yötyö on kuin päivävuorot, raskautetulle siis. IMO.

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...