Jump to content
MAINOS

Kela kaavakkeen täyttö??


fernak

Recommended Posts

Mä kiittäisin kauniisti, jos **slurp-hups** onneks sain imastua takaisin, ettei vaan mene poli vs. saku -väittelyksi ;D

Jännittää, sanoi mummo kun kahvimerkkiä vaihtoi...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 54
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Niin eihän sakukaavakkeeseenkaan tippaa merkitä laitetuksi jos se on jo polilla/osastolla valmiiksi laitettu.

Miten muuten merkkaatte tuon potilaalla jo olemassa olevan tipan? Itse käytän merkintänä "lähtiessä" esim. Ringer 1000 |- lähtiessä. Jos tippa laitetaan lanssin toimesta, merkkaan kellonajan koska se on laitettu.

Aina pyrin mahdollisimman huolellisesti täyttämään, kysyn omaisten yhteystiedot ja koitan haalia jonkinlaiset lääkelistat tms. mukaan. Sen verran aikanaan itse joutunut tekemään päivystyksessä salapoliisityötä noitten tietojen eteen, että voin sen seuraavan hoitajan taakkaa että kysymällä valmiiksi sen omaisen nimen ja puh.nron ja merkkaan myös että tietääkö hän potilaan tilasta /siirrosta. Silti vastaanottavassa päässä taitaa olla enemmän rutiinia että kysytään potilaalta niitä asioita uudestaan, vaikka asia selviäisi sakukaavakkeestakin.

Itse olen lyhyen urani aikana kirjannut olemassa olevat tipat "tila tavattaessa" -kohtaan, vahvistanut sitten vielä vaikka tuolla "lähtiessä" tyylisellä sanalla. Jos itse askarrellut tipan, niin "hoito" -kohtaan + kellonajat ja muut mahdolliset olennaiset asiat. Jos lähtöpaikasta laitetun nesteen joutuu matkalla vaihtamaan/loppuu tms., niin sitten "hoito" -kohtaan se minun aloittamani neste.

Omaisten tietoja olen aina yrittänyt jonkun verran kerätä, vähintään sen tyyliin "omaiset tietoisia" tai "kotihoito ilmoittaa omaisille" verran.

Mielenkiintoinen keskustelu kokonaisuudessaan tämä ketju.

- K9 supersport -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuohon lääkäreiden "plagiointiin" törmää aina silloin tällöin, mutta ei se nyt oikeastaan ole mun mielestä mikään kovin suuri synti. Ja varmaan tulee itsekin joskus lause tai rivi kopsattua sakukaavakkeeseen esim. kyydille mukaan printatusta yle-lehdestä..

Mustakin se on ihan ok monessa tapauksessa. On monia potilaskeissejä missä riittää hyvin esim että se RR on kerran mitattu. Ei sitä mittausta mittaamisen takia tarvi tehdä.

Miten muuten merkkaatte tuon potilaalla jo olemassa olevan tipan?

Polilla merkkaan "Tulo: Ringer 500" tms.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aina pyrin mahdollisimman huolellisesti täyttämään, kysyn omaisten yhteystiedot ja koitan haalia jonkinlaiset lääkelistat tms. mukaan. Sen verran aikanaan itse joutunut tekemään päivystyksessä salapoliisityötä noitten tietojen eteen, että voin sen seuraavan hoitajan taakkaa että kysymällä valmiiksi sen omaisen nimen ja puh.nron ja merkkaan myös että tietääkö hän potilaan tilasta /siirrosta. Silti vastaanottavassa päässä taitaa olla enemmän rutiinia että kysytään potilaalta niitä asioita uudestaan, vaikka asia selviäisi sakukaavakkeestakin.

Arvostan suuresti tuota omaisen nimeä ja puhelinnumeroa sakulomakkeessa. Usein kun sitä tarvitaan oikeasti kipeeltä potilaalta, niin löytyy joku lankapuhelinnumero, joka ei ole ollut toiminnassa edes vuosiin. Usein myös se numero, joka on siihen lomakkeeseen merkattu, on ainoa joka vastaa. Samoin, jos siihen on se numero laitettu, niin oletan,että myöskin tämä omainen tietää sairaalaan mennosta. En myöskään kysele rutiinisti sellaisia tietoja potilaalta, jotka eivät ole matkan aikana voineet muuttua. Joten kiitän kauniisti, jos ne tiedot on siihen saatu rustattua.

Samoin! Meillä luetaan päivittäin noita ambulanssikaavakkeita kun selvitellään mitä on tapahtunut ja missä järjestyksessä eli ei ne mene aina vain pölyttymään arkistoon... Kaavakkeita lukee niin hoitajat kuin lääkäritkin meillä...

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 7 kuukautta myöhemmin...

Laitan nyt tähän ketjuun, kun en hakua käyttämällä löytänyt parempaa.

Castren puhui torstaina hätätilapotilaan tunnistamisesta ja pääasiat olivat seuraavat:

-otetaan rr

-"pikakeinoissa" eli se, että radialis/carotis jne tuntuu, tulee vähentää nykyisin oppikirjoissa kerrottuja paineita ainakin -10- -15 mmHg. Jos esim vain carotis tuntuu, niin syst.paine maksimissaan 50-60. Ja aivot tarvitsee sen 60mmHg paineen

-syke (säännöllisyys!)

-GCS

-Hengitystiheys on hyvin tärkeä

-kapillaaritäyttö kertoo myös hieman

-kipurektio pitää kokeilla pään alueelta(mm korva ja silmäkulma). Mm sternumista kokeiltaessa refleksi voi tulla selkärangasta ja sormissa ja varpaissa voi esim parestesiat ja kylmyys haitata.

Infektiolääkärin lisäyksenä:

-päänsärky-/huimauspotilaalta lämpö aina (myös alilämpö (taso n.35'C) merkittävä tekijä, varsinkin nuorella sepsistä ajatellen)

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...