Jump to content
MAINOS

Saako lähihoitajaopiskelijat olla kaksin työvuorossa?


Korilla

Recommended Posts

Vanhustenhoitolaitos kyseessä ja täällä jutellaan nyt siitä saako esim. iltavuorossa olla keskenään kaksi lähihoitajaopiskelijaa. Onko jotain opintopistemääriä joiden jälkeen voi olla ns. itsenäisesti työvuorossa? Lääkkeet pitää antaa dosetista mutta muuten on pelkkää perushoitoa. Riittääkö jos on suorittanut tietyt lääkkeisiin liittyvät opinnot? Vai eikö koskaan missään nimessä saa olla kahta opiskelijaa yhtäaikaa keskenään?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Kyllä mä väittäisin, että työvuorossa pitää olla aina vähintään 1 koulutettu (lue: valmistunut) henkilö, satavarmaks en mene sanomaan, eli en osaa mitään lakipykäliä väitteeni tueksi heittää, mutta tätä mieltä mä olen asiasta, eli ei saa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

ovat jopa yksin. (opparit, mutta eipä ne sitten mitään opikaan) vaikka joitain hetken kuunneltua ovat lääkäriäkin viisaampia. eli ei ole rohkeutta eikä röyhkeyttä puuttunut

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ainakin ite oon tehnyt vuoroja toisen opiskelijan kanssa ja yksin öitä. Hoitaja-nimikkeen alla tehtyyn työhön ei lain mukaan vaadi koulutusta. (lh nimikesuojattu, sh laillistettu) Lääkkeiden antoon (p.o. dosetti ja tarvittavat) on riittänyt esimiehen suullinen lupa käytännössä, lain mukaan muistaakseni vaatimus on että laillistettu ammattihenkilö voi myöntää laitoskohtaisen luvan. En viitsi lähteä tarkistamaan nyt kun olen kännykän selaimen varassa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Laki ei määrää että pitäisi olla yhtään laillistettua hoitajaa vuorossansa, antaa vaan suosituksia asiasta toistaiseksi.

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sangen arveluttavaahan tuo on jos nyt vaikka itse omaisena menisin sinne ja kaksi opiskelijaa osastoa pyörittäisi... ei ainakaan anna paikasta kovin ammattitaitoista kuvaa. Enkä nyt sano ettei opiskelija voisi juuri siihen työyksikköön olla pätevä mut ihan noin yleisellä tasolla!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vanhustenhoitolaitos kyseessä ja täällä jutellaan nyt siitä saako esim. iltavuorossa olla keskenään kaksi lähihoitajaopiskelijaa.

Tilanne on mennyt selvästi parempaan suuntaan, ei ole kauaa kun kyseltiin että saako yövuorossa työskennellä yksin täysin kouluttamaton henkilö...
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

lain mukaan muistaakseni vaatimus on, että laillistettu ammattihenkilö myöntää laitoskohtaisen luvan. En viitsi lähteä tarkistamaan nyt kun olen kännykän selaimen varassa.

Noniin tarkastin asian,

Lääkehoitoon kouluttamaton henkilöstö saa erillisellä luvalla:

- valmiiksi jaettujen lääkkeiden antaminen luonnollista tietä

- injektiot ihon alle

- jako dosettiin potilaan kotona

Luvan antaa toimintayksikön terveydenhuollon toiminnasta vastaava lääkäri ja osaamisen näytön vastaanottaa laillistettu terveydenhuollon ammattihenkilö.

(Lähde: STM, Turvallinen lääkehoito, 2006)

En jaksanut lähteä selaamaan tuon kirjasen lainvoimaisuutta, lääkehoitoa ohjaava lainsäädäntö on kylläkin käsitelty lähteenä käytetyssä stm:n julkaisussa, jos joku muu haluaa ottaa selvää.*klik*

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vanhustenhoitolaitos kyseessä ja täällä jutellaan nyt siitä saako esim. iltavuorossa olla keskenään kaksi lähihoitajaopiskelijaa. Onko jotain opintopistemääriä joiden jälkeen voi olla ns. itsenäisesti työvuorossa? Lääkkeet pitää antaa dosetista mutta muuten on pelkkää perushoitoa. Riittääkö jos on suorittanut tietyt lääkkeisiin liittyvät opinnot? Vai eikö koskaan missään nimessä saa olla kahta opiskelijaa yhtäaikaa keskenään?

Ihan tarkistaisin, tarkoitatko opiskelijaa opiskelijana, vai lh-opiskelijat työsuhteessa? Jos opiskelijat on asianmukasisesti palkattu työvoimaksi ei laillista estettä mielestäni löydy.

Kokemus on hyvä opettaja, mutta lähettää sikamaisen isoja laskuja

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vanhustenhoitolaitos kyseessä ja täällä jutellaan nyt siitä saako esim. iltavuorossa olla keskenään kaksi lähihoitajaopiskelijaa. Onko jotain opintopistemääriä joiden jälkeen voi olla ns. itsenäisesti työvuorossa? Lääkkeet pitää antaa dosetista mutta muuten on pelkkää perushoitoa. Riittääkö jos on suorittanut tietyt lääkkeisiin liittyvät opinnot? Vai eikö koskaan missään nimessä saa olla kahta opiskelijaa yhtäaikaa keskenään?

Ihan tarkistaisin, tarkoitatko opiskelijaa opiskelijana, vai lh-opiskelijat työsuhteessa? Jos opiskelijat on asianmukasisesti palkattu työvoimaksi ei laillista estettä mielestäni löydy.

*** Samaa meinasin minäkin kysyä. Jos olette molemmat opiskelijan roolissa niin sitten asia on aika arveluttava (koska kumpikaan teistä ei ole "vastuussa"). Jos molemmat on palkattuna työvoimana niin ei kai siinä sitten mitään laillista estettä ole. Itse tein opiskelijana "paljonkin" vuoroja sairaaloissa ja vanhustenhoidossa mutta aina oli joku koulutettu (valmis) hoitaja parina (muistaakseni). Mun mielestäni kyllä pitäisi olla aina väh. 1 koulutettu hoitaja vuorossa, mutta joskus se ei ehkä ole mahdollista ja onhan opiskelijoissa paljon hyvää ja (epämuodollisesti) pätevää porukkaa. 8)

3 lapsen äiti

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Molemmat opiskelijat ovat palkkatyössä, eivät harjoittelussa. Molemmilla on n. vuosi valmistumiseen. Toinen opiskelija on suorittanut minun (sh) valvonnassa ja tarkistamana lääkkeenjakoa dosettiin. Meillä esimies sanoi, että on laitonta jos vuorossa on vain 2 opiskelijaa ja nyt me siis ollaan keskusteltu siitä onko näin vai eikö ole näin. Jos nyt vaikka jotain sattuisi heidän ollessa vuorossa niin voisi kuvitella, että juttuhan siitä syntyisi kun kaksi opiskelijaa ovat olleet keskenään??

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Varmasti kiinnitettäisiin huomiota siihen, että olivatko työntekijät päteviä siihen työhön johon heidät oli palkattu ja oliko heidät perehdytetty asianmukaisesti. Mutta tosiaan, mikäli heidät on palkattu nimikkeellä, jonka pätevyyttä ei ole laissa määritetty, niin pätevyysvaatimuksiin ei sisälly alan koulutusta.

Jos he ovat opiskelija-statuksella siellä (eli siis harjoittelussa palkattomasti, ilman työsuhdetta) niin heitä ei missään tapauksessa saa jättää yksin tai laskea vuorovahvuuteen mukaan. Yksityisellä puolella on kyllä ovelasti koitettu ujuttaa opiskelijalle jonkin työntekijän tehtäviä esimerkiksi tämän sairastumisen yhteydessä. Se ei ole lainmukaista, turvallista saati eettisesti oikein. Opiskelijan roolin tulisi olla aikalailla eri kuin työntekijän.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vanhustenhoitolaitos kyseessä ja täällä jutellaan nyt siitä saako esim. iltavuorossa olla keskenään kaksi lähihoitajaopiskelijaa.

Tilanne on mennyt selvästi parempaan suuntaan, ei ole kauaa kun kyseltiin että saako yövuorossa työskennellä yksin täysin kouluttamaton henkilö...

Minäkin tein vuosia hoitohommia autonasentajan koulutuksella. Yksin yökkönä yms. Joskus olin päivälläkin kokenein (ja koulutetuin 8) )vuorossa

Zen ja moottoripyörän kunnossapito: tutkimusmatka arvojen maailmaan. (valitettavasti Zen ei ymmärrä mitään moottorikelkkojen sielunelämästä)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...