Jump to content
MAINOS

Verensiirrot siirtokuljetuksen aikana

dino

Recommended Posts

Posted

Potilaan saamisella pois erikoissairaanhoidosta terveyskeskukseen alkaa olemaan tänä päivänä niin kiire ettei veriä keritä enää tiputtamaan loppuun saakka sairaalassa, vaan sairaankuljettajat joutuvat seuraamaan verensiirtoa matkan ajan ja toisinaan lopettamaan tiputukset ennen määränpäätä. Onko tämä arkipäivää nykyään muuallakin vai paikallinen oikku ja koetteko muut asiassa mitään ongelmaa?

Sairaanhoitopiirien ohjeethan sanoo että ko operaatio on lääkärin vastuulla suoritettava toimenpide ja ellei lääkäri itse pysty suorittamaan verensiirtoa hän voi antaa sen käytännön toteuttamisen näihin tehtäviin toimipaikkakoulutuksella perehdytetyn henkilön tehtäväksi.

Käsi pystyyn kuinka moni sairaankuljettaja on saanut sairaanhoitopiiriltä verensiirtojen toteuttamiseen ja valvomiseen toimipaikkakoulutuksen, minä en ainakaan..

MAINOS
Posted

Tallapain asia on ratkaistu niin, etta lahettava paikka jarjestaa koulutetun saattajan matkaan.

A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof was to underestimate the ingenuity of complete fools.

- Douglas Adams

Posted

Tallapain asia on ratkaistu niin, etta lahettava paikka jarjestaa koulutetun saattajan matkaan.

Kyseessä ei varmaan ole D-siirto sairaalasta TK:hon?

Mut vastaus Dinon kysymykseen on, kyllä näin on käynyt ja ei, en ole saanut koulutusta verien tiputteluun tahi tiedä kenenkään saaneen. Koulutusta.

Posted

Itse olen usein törmännyt siihen, että potilaita on kuskattu tk:sta isompaan sairaalaan saamaan ne 1-2 punasoluyksikköä, kun tk:n osastolla ei suostuta tiputtamaan.

Kai sitä nykyään ajatellaan paljon, että nopeasti pois esh:sta ja että verensiirron hallitsee melkein kaikki, joilla on jotain tietoa alasta. Ja sitten toisaalta taasen tarvitsee käydä vaikka mitkä verkkokurssit ja tentit, että saa jakaa potilaalle panadolia.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Posted

No on ollut kiire siirtää esh puolelta tk.hon ettei veren edes kerkii tippumaan kunnolla loppuun. Ainekin meillä ps:t tiputtaan loppuun asti ja viellä varmistetaan hb että hoidolla on ollut vastetta ennen kuin ruvetaan säätämään mitään siirtoja minnekkään tk osastolle tahi ruvetata kotiuttumaan potilasta.

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Posted

Kyllä, nimenomaan täysin kiireettömistä laitossiirroista nyt puhun. Akuuteissa siirroissa veripussit tietysti ymmärtäisin ja vielä silloinkin jos keskussairaalan osasto olisi tupaten täynnä ja käytävällä odottaisi potilaat sänkypaikkaa, mutta tästä ei ole ollut kyse näissä mun kohdalle tulleissa tapauksissa.
Posted

Anteeks oon ollu tyhmä, kun en oo tienny et siirtokuljetusväkee ei oo koulutettu verensiirtoasioihin..Anteeks ja hyvä oli tietää, ei oo ollu puhetta. Ihan lookinen juttu. Kiits.( siis ei oo tikkuilua tämä)

Posted

Kyllä, nimenomaan täysin kiireettömistä laitossiirroista nyt puhun. Akuuteissa siirroissa veripussit tietysti ymmärtäisin ja vielä silloinkin jos keskussairaalan osasto olisi tupaten täynnä ja käytävällä odottaisi potilaat sänkypaikkaa, mutta tästä ei ole ollut kyse näissä mun kohdalle tulleissa tapauksissa.

Eiku lähinnä tota MaHan saattajaa tuumin. Tuntuis aika uskomattomalle että Srla > Tk välille laitettais joku saattaja sairaalasta mukaan veren tiputtelun takia, kun ei sitä saattajaa tahdo saada edes silloin ku olis oikeesti tarvetta. Näin ainakin oman kokemuksen mukaan. Voihan se olla että jossain niitä resursseja sitten vaan on enemmän kun täälä.

Posted

Verensiirtoa saa valvoa käytännössä vain lääkäri tai sairaanhoitaja, joka on saanut tähän koulutuksen. Samoin on verensiirron aloituksessa, ts. kun laittaa ensimmäisen pussin tippumaan. Sama pätee kaikkiin verivalmisteisiin.

Erikoiselta kuulostaa että veriä pitää pudotella kiireettömän siirron aikana; mutta tällöinkin pitää huolehtia kaikista samoista protokollista kuin sairaalan sisälläkin. Tai jos ei tähän mielestään ole saanut riittävää koulutusta, kieltäytyä asiasta.

Posted

Mut vastaus Dinon kysymykseen on, kyllä näin on käynyt ja ei, en ole saanut koulutusta verien tiputteluun tahi tiedä kenenkään saaneen. Koulutusta.

Juu kysymyksessa ei ole srl -> tk. Meilta ei lahde potilaat sairaalan ulkopuolelle, jos saavat punasoluja (poislukien lapsipotilaat laakariambulanssi siirolla).

Yleensa meille tuodaan potilaita ja jos on verensiirron tarve matkalla, on saattaja mukana. Paikalliset sairaankuljettajat eivat ole koulutettu verivalmisteiden antamiseen.

A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof was to underestimate the ingenuity of complete fools.

- Douglas Adams

Posted

Meilläpäin on veret tiputeltu sairaalassa, ei tietääkseni ole laitettu matkaan niiden kanssa.

Kerran hoitoyksikössä saatiin poka jääplasman kera kyytiin, ilman sitä ei olisi hengissä selvinnytkään perille asti, eli ei siis ollut dave..

.

Eli ei niinkään verituotteita, mutta lääkkeitä, jos jonkinlaista. Hieman paremmalla suunnittelulla vältettäisiin ylimääräisten tiputtelu matkalla. Varsinkin ne veret pitäisi keretä tiputtaan.

"Hurmuri on aina imagonsa vanki, ei en oo, vaikka väitetäänkin en ole pelkkä kanki.." (Herra Ylppö&Ihmiset "Sata vuotta").

Posted

En kyllä muista, että olisin kuljetuksen aikana veriä tiputellut, mutta mukana ole kyllä potilaan veripusseja kuskannut kohti seuraavaa hoitopaikkaa.

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Posted

Anteeks oon ollu tyhmä, kun en oo tienny et siirtokuljetusväkee ei oo koulutettu verensiirtoasioihin..

Niinkuin tässä ketjussa myöhemmin käy ilmi, ei lähihoitajilla/lääkintävahtimestareilla/perushoitajilla ole koulusta verien tiputteluun. Näitä ihmisiä kuitenkin sairaankuljetuksissa työskentelee ja varsinkin siirtoyksiköissä. Eikä se nyt ihan jokapäiväinen juttu oo sairaankuljetuksessa työskentelevälle sairaanhoitajallekkaan. Osastoillakin sh saattaa tarkistaa kuinka niitä punasoluja tiputeltiinkaan, jos ei oo aikoihin osunu omalle kohdalle.

Ja kyllä, olen tiputellut veriä autossa. Tosin en nyt muista kumpaan suuntaan oltiin menossa tk> esh vai toisinpäin..

Älykäs tuntee toiset, viisas tuntee itsensä. - Lao Tsu

Posted

Ei ole verensiirroista mitään mainintaa meikäläisen hoitotasonluvissa eikä sen puoleen shp:n koulutustakaan.

Verituotteita kun on tarvittu niin silloin on ollut joku sairaalasta mukana ja suuntana yliopistosairaala.

Potilaat ovat olleet pääasiassa "hallitsemattomasti" vuotavia potilaita jotka on siirtymässä isonsairaalan leikkuriin.

Posted

Meillä täällä suuressa maailmassa eli Hgissä jo kyydin tilaamisen yhteydessä tuodaan esiin kaikki mukana roikkuvat härpäkkeet. Eli juitsari sitten kaivaa käsittääkseni sen sortin yksikön siirtoon, että luvista ei töki.

Viimeksi kyseistä keskustelua käytiin kipupumpusta, mutta lopputuloksena oli bolukset ennen lähtöä ja pumppu irroitettiin.

Ei kuljettajien takia, vaan käytännön syistä.

Ymmärrän landella tilanteen olevan hieman toinen.

Veriä en tosin muista koskaan sivunneeni kuljetusta tilatessa. Mutta täällä kaupunginsairaalan vuodeosastolla toteutetaan päivittäin veritiputuksia sh:jien toimesta eli mikään kummajainen se ei ole osastotasolla eikä siihen tarvita Suomen Ykkössairaalaa eikä siirtokuljetuksia sen takia vain, siis kaupunginsairaala=>HUS.

carpe diem

Posted

Siirtofirmassa aikanaan työskennellessäni olen kyllä tiputellut kerran veriä. Muistaakseni vaihdoin toisen (tarkistetun) pussin kesken kyydin, matkaa oli ainakin parisataa km ja siirryttiin muistaakseni yo-sairaalasta keskussairaalaan. Mulla oli silloin myös voimassaolevat shp:n iv-luvat sisältäen verensiirrot, mutta ei niitä kukaan kysellyt. Kovinkaan ihastunut en ollut tähän järjestelyyn. Mitään erikoisempia ohjeitakaan en saanut siirron varalle, mutta toisen sh:n kanssa tarkistettiin toinen, matkalla vaihdettava veripussi ennen osastolta lähtöä.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Posted

Mulla oli silloin myös voimassaolevat shp:n iv-luvat sisältäen verensiirrot, mutta ei niitä kukaan kysellyt. Kovinkaan ihastunut en ollut tähän järjestelyyn. Mitään erikoisempia ohjeitakaan en saanut siirron varalle, mutta toisen sh:n kanssa tarkistettiin toinen, matkalla vaihdettava veripussi ennen osastolta lähtöä.

Veritiputus ei ole mitään rakettitiedettä, joten jos sulla oli asianmukaiset luvat sen tiputtelemiseen, niin itse en näe tossa kyllä mitään ongelmaa.

Ja mitä luvat omaavan saattajan mukaan lähtöön tulee, niin eipä paljon järjettömämpää resurssien tuhlausta voi olla. Sairaanhoitaja vahtimaan veripussia siirtokuljetukseen, oikeasti? :) . Jos infuusiota ei voida kuljetuksen aikana antaa, niin tiputellaan se loppu pussukka lähtöpaikassa, sitten infuusio kiinni ja jatketaan sitä sitten kun potilas on saapunut hoitopaikkaansa. Jos potilas ei voi verta sen verran vartua, niin sitten hän ei ole siirtokuntoinen. Ja jos saku henkilöstöllä ei lupia ole verisiirtoihin, niin sittenhän siinä on ihan perusteltu syy kieltäytyäkkin moisesta puuhasta.

Posted

Joo ei siinä muuten mitään, mutta kun siirtoautossa ei ollut minkään sortin lääkkeitä. Jos tuleekin jotain vakavampaa reaktiota niin mitä sitten? Auto seis ja apua 112:sta? Noin pääpiirteissään kai kaikki "ylimääräiset" infuusiot tulisi lopettaa siirron ajaksi.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Posted

Joo ei siinä muuten mitään, mutta kun siirtoautossa ei ollut minkään sortin lääkkeitä. Jos tuleekin jotain vakavampaa reaktiota niin mitä sitten? Auto seis ja apua 112:sta? Noin pääpiirteissään kai kaikki "ylimääräiset" infuusiot tulisi lopettaa siirron ajaksi.

No jos ei ambulanssissa ole allergisen reaktion hoitoon tarvittavia lääkkeitä, niin se on toki täysin toinen asia. Tosin voi se potilas saada sen reaktion (siitä verestäkin) vaikka infuusio ei kuljetuksen aikana menisikään. Eli kyllä, silloin sitä varmaan pitäisi sitten pyytää paikalle yksikkö jolla on valmiudet lääkitä potilasta. Ihan normi tilanne sairaankuljetuksessa.

Posted

Mulla oli silloin myös voimassaolevat shp:n iv-luvat sisältäen verensiirrot, mutta ei niitä kukaan kysellyt. Kovinkaan ihastunut en ollut tähän järjestelyyn. Mitään erikoisempia ohjeitakaan en saanut siirron varalle, mutta toisen sh:n kanssa tarkistettiin toinen, matkalla vaihdettava veripussi ennen osastolta lähtöä.

Veritiputus ei ole mitään rakettitiedettä, joten jos sulla oli asianmukaiset luvat sen tiputtelemiseen, niin itse en näe tossa kyllä mitään ongelmaa.

Ei oo rakettitiedettä ei, ja varmasti usein sairaankuljetusyksiköllä on paremmat valmiudet hoitaa esim. anafylaktista shokkia kuin vuodeosaston hoitajilla. Mutta koska sakuyksiköiden taso, hoitovalmius ja luvat vaihtelee erittäin paljon, halusin herättää keskustelua siitä että asioita mietittäisiin myös lähettävässä yksikössä hieman tätä hetkeä pidemmälle.

Sinänsä hassua että yksikkö joka ei voi lähettää vastuusyihin vedoten kävelevää rannemurtumapotilasta taksilla terveyskeskukseen, on valmis luovuttamaan mitään kyseenalaistamatta monin verroin riskialttiimpia lupien kanssa hoidettavia potilaita jopa täysin kouluttamattoman sakukuskin kyytiin.. No, tämäkin on niitä asioita joista keskustellaan ja joita ohjeistetaan sitten kun se pahin skenaario sattuu jonkun onnettoman sakuyksikön kohdalle...

Posted

Juu en missään tapauksessa väitäkkään että sen pitäisi olla läpihuutojuttu. Kuten lainauksestasikin näkee, puhuin tuossa MVT:n tapauksesta ja siitä että hänellä on luvat ja koulutus siirron suorittamiseen. Kuten myös sanoin, niin jos sairaankuljettajalla ei tätä lupaa ole, hän voi varsin perustellusti kieltäytyä sen tekemisestä. Tällä allalla ei pidä tehdä mitään mihin ei ole asianmukaista koulutusta ja lupia. Jos tekee omin luvin, kantaa vastuun seuraamuksista ihan itse.

MAINOS

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...