Jump to content
MAINOS

Lapsen nesteytys


spärlä

Recommended Posts

4-1 siis ripulin hyväksi laugh.png .

Ja jos vielä aiheesta jatketaan, niin kyllä mä mieluummin vaihdan pienten (siis vaippaikäisten) vaippoja, kun nukun huonosti ja pyykkään kun ei ikinä tiedä milloin tuollainen 1-2 vee oksentaa, kun ei vielä osaa kertoa pahaa oloaan. Isommille taas voi ottaa vaikka potan ihan sängyn viereen..

Älä mee vannomaan, mä oon tänään kävelly rätin kanssa pojan perässä, kun liberot ei pidä vesiripulia. (Eli molemmista päistä tulee tällä hetkellä, 4. päivä.)

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

4-1 siis ripulin hyväksi laugh.png .

Ja jos vielä aiheesta jatketaan, niin kyllä mä mieluummin vaihdan pienten (siis vaippaikäisten) vaippoja, kun nukun huonosti ja pyykkään kun ei ikinä tiedä milloin tuollainen 1-2 vee oksentaa, kun ei vielä osaa kertoa pahaa oloaan. Isommille taas voi ottaa vaikka potan ihan sängyn viereen..

Älä mee vannomaan, mä oon tänään kävelly rätin kanssa pojan perässä, kun liberot ei pidä vesiripulia. (Eli molemmista päistä tulee tällä hetkellä, 4. päivä.)

No toki poikkeuksiakin löytyy, mutta noin periaatteessa.

Paranemisia sinne, ei oo kivaa kun lapsi sairastaa :D !

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lastenlääkärin päivystysoppaasta:

RIPULIN NESTEHOITO

Oraalinen rehydraatio

indikaatiot: Lievä tai keskivaikea kuivumistila > 3 kk ikäisellä lapsella

toteutus: kuivuman korjaus Floridral -liuoksella juottaen tai nenämahaletkun kautta 50 ml/kg 4-6 h aikana

Parenteraalinen nestehoito

indikaatiot: oraalinen rehydraatio ei onnistu esim. oksentelun takia tai ei riitä korvaamaan menetyksiä tai alle 3 kk ikäinen imeväinen (rintaruokinta voi jatkua samalla) tai vaikea kuivumistila

Vastaus kysymykseesi:

Jos lapsi oksentelee eikä nesteytys onnistu nenämahaletkun kautta, siirrytään iv-nesteytykseen.

Meidän lastenlääkärit sanovat lapsen toipuvan ripulitaudista nopeammin, jos häntä nesteytetään enteraalisesti. Siksi esim. rajusti oksentelevalle lapselle Rota-virustaudin yhteydessä aloitetaan Osmosalit nml:n kautta, ellei juominen onnistu. Jos ei kuivuminen korjaannu, aloitetaan lisäksi iv-nesteytys. Nykyäänhän ei suositella rajunkaan vatsataudin yhteydessä paastoamista. Oma lapsi oli sairaalassa viime talvena DM:n puhkeamisen yhteydessä, kylkiäisenä saatiin osastolta oksennustauti. Vaikka pojalla oli ennestään iv-reitti, aloitettiin lisäksi nml:lla Osmosalit. Eli ainakin meidän lastenlääkärit pitävät enteraalista nesteytystä erittäin tärkeänä.

Ehkä kaikki lastenlääkärit sitten ei ole samaa mieltä, tai se on tapauskohtaista. Jos g-e -oireet on oikein rajut, kyllä mun kokemuksen mukaan rauhoitetaan suolisto ja nesteytetään vain iv:sti. Siinähän tulee lapselle kauheat vatsakrampit ja kivutkin, jos edelleenkin jatketaan enteraalisella ravitsemuksella.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ikävä uutinen keskusteluun liittyen

Lapsi menehtyi, rotavirus voi olla vaarallinen

Päivitetty 4.3. 21:11, julkaistu 4.3. 10:45

Rotaviruksen aiheuttama vatsatauti voi olla hoitamattomana vaarallinen. Virus voi olla kohtalokas myös silloin, jos yleiskuntoa heikentää muu vakava sairaus.

Alle kaksivuotias muoniolaislapsi kuoli myöhään tiistai-iltana sairastettuaan yhtäaikaisesti vaikeaa rotavirusta ja pneumokokkibakteerin aiheuttamaa infektiota...

Lapin Kansa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 vuosi myöhemmin...

Ehkä vähän tyhmä kommentti, mutta onhan siinä yksi selkeä syy, miksi lapsille laitetaan NML herkemmin kuin aikuisille. Lapset ei juo jos käskee! Eli aikuiset tajuaa helpommin juoda kun tietävät että muuten kuivuu, ja etenkin vaikka se Floridral/Osmosal on niin pahaa. Mutta eihän se lapsilla niellen mene, joten sitten vaikka nenän kautta. Toisekseen, imeytyminen on maha-suolikanavan kautta luonnonmukaisempaa. Ei tule vahingossa ylinesteytettyä niin helposti, ja sokeri/suolatasapaino tulee säädeltyä luonnonmukaisemmin. Suoneen kun laitetaan sitä mitä laitetaan. Plus vielä ihan käytännön juttu, helpompi katsoa taulukosta Osmosalin määrä (2xkuivuma) kuin alkaa laskeskelemaan kaliumin ja natriumin millimoolimääriä. :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...