Jump to content
MAINOS

hoityön kandi vai hoitotieteen kandi


Vieras: parantajamummo

Recommended Posts

MAINOS
Vieras: Trio Niskalaukaus

Toi HUS kun tykkää hoitotieteilijä-hoitajista niin kovasti... Joku opettaja sanoi, että HUSin johtosääntöön olisi tulossa pykälä että virkaan valittavalla sh:lla pitää olla hoitotieteen appro... En tiedä, pitääkö paikkansa. Voi tulla HUSille kova pula hoitajista...

Olisipa ihanaa olla työpaikassa jossa olisi kaikki hoitajat hoitotieteilijöitä. cry.png Eihän se appro vielä heistä niitä tee, mutta kumminkin  ;D Jälleen yksi syy lisää miksi E-Suomi ei kiinnosta...HUS HUS

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: parantajamummo

Pohdittavaa:

Onko lääketieteen kandi lääkärintyön kandi? Entä ne lääkärin koulutukseen sisältyvät opinnot, joihin kuuluu käytäntöä: kuuluvatko ne lääketieteeseen ollenkaan, jos hoidolliset toimenpiteet, vuorovaikutustaidot, jne. eivät kuulu hoitotieteeseen?

Entä kemiaa lukevien harjoittelut laboratoriossa? Kuuluvatko ne kemiaan tieteenä vai erilliseen kemiantyön koulutukseen?

Ehkä olisikin parempi puhua hoidosta ja hoitamisesta. Terminä se on neutraalimpi kuin jaottelu hoitotyöhön (työläiskasti) ja hoitotieteeseen (tiedemiehet). Maisterikin on loppujen lopuksi hoitaja, hoitamisen maisteri. Mitä enemmän tietotaitoa, sitä enemmän myös mahdollisuuksia auttaa ihmisiä työnsä avulla. Tiede-sana näyttää pelottavan/ärsyttävän monia.

Ja lopuksi: naisvaltaisella alalla (kuten hoito-alalla) ei perinteisesti olla edetty uralla akateemisesti kovinkaan pitkälle. Nyt kun hoidon merkityksestä ja mahdollisuuksista on ryhdytty puhumaan laajemmin, synnyttää se luonnollisestikin vastarintaa. "Mikä sekin luulee olevansa, hoidon tohtori (Phd.), mokomakin pyrkyri? Pysyisi lestissään."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pohdittavaa:

Onko lääketieteen kandi lääkärintyön kandi? Entä ne lääkärin koulutukseen sisältyvät opinnot, joihin kuuluu käytäntöä: kuuluvatko ne lääketieteeseen ollenkaan, jos hoidolliset toimenpiteet, vuorovaikutustaidot, jne. eivät kuulu hoitotieteeseen?

Entä kemiaa lukevien harjoittelut laboratoriossa? Kuuluvatko ne kemiaan tieteenä vai erilliseen kemiantyön koulutukseen?

Ehkä olisikin parempi puhua hoidosta ja hoitamisesta. Terminä se on neutraalimpi kuin jaottelu hoitotyöhön (työläiskasti) ja hoitotieteeseen (tiedemiehet). Maisterikin on loppujen lopuksi hoitaja, hoitamisen maisteri. Mitä enemmän tietotaitoa, sitä enemmän myös mahdollisuuksia auttaa ihmisiä työnsä avulla. Tiede-sana näyttää pelottavan/ärsyttävän monia.

Ja lopuksi: naisvaltaisella alalla (kuten hoito-alalla) ei perinteisesti olla edetty uralla akateemisesti kovinkaan pitkälle. Nyt kun hoidon merkityksestä ja mahdollisuuksista on ryhdytty puhumaan laajemmin, synnyttää se luonnollisestikin vastarintaa. "Mikä sekin luulee olevansa, hoidon tohtori (Phd.), mokomakin pyrkyri? Pysyisi lestissään."

-Onko se nyt niin väärin MYÖS kritisoida hoitotiedettä? Ehkä meistä äänekkäimmistä kritisoijista osa EI koe hoitotiedettä ja hoitotieteen maisteriksi/kandiksi pääsyä unelmiensa täyttymisenä, KOSKA pitää sen merkistystä tekemälleen työlle vähäisenä. Kaikki hoitajat eivät halua lukea hoitotiedettä. Onko se niin vaikea ymmärtää? Kaikki hoitajat eivät myöskään usko kaikkea mitä Tehy- ja Sairaanhoitajalehdessä kirjoitetaan.

-Ensihoitaja kirjoitti jossain topikissa kirjaamisesta. Oikein hyvinkin. MUTTA, en minä koe välttämättömänä hallita täydellistä  hoitotiteellistä perspektiiviä siihen että kirjoitan seurantaan pot. voinnista ja hänen tekemisistään/sanomistaan SEKÄ omista tekemisistäni/sanomisistani hänelle JA miten pot. on ottanut vastaan em. tekemiseseni ja sanomiseni. Itsestään selvää on että asiallisella ja perusteellisella kirjoittamisella suojaan selustani jos jotain sattuu.

-Eniten kuitenkin herättää hämmästystä että henkilö jolla kolmen kuukauden kesätöiden kokemus takana alkaa melskata tulevista titteleistään, hoitotieteilystä ja siitä kuinka muiden, valmiiden hoitajien, tulee suhtautua asioihin. Tuntuu että joku on lukenut alan lehtiä ilman kritiikin häivää.

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mummolle: sinä olet ensi metreillä tällä alalla. Koita ensin opetella hoitotyön perusteet ja itse hoitaminen hyvin. Sen jälkeen jos intoa riittää, rupea tieteilemään jos se hyvältä tuntuu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jep, tervetuloa kerhoon...  :-

Kiitos, kiitos. Ehkä ennemmin osaotot olis paikallaan...? :) Olen kyllä yrittänyt suhtautua ennakkoluulottomasti, mut kyllä täytyy myöntää että vähän ahdistaa.

Niin, osanotto on kyllä tässä tilanteessa/asiassa parempi vaihtoehto...

Minäkin ajattelin aluksi (kun vanhemmilta opiskelijoilta kuuli hoitotieteestä NIIN paljon hirveitä juttuja), että 'ei kai se nyt noin kauheaa VOI olla...?'. Mutta kyllähän se oli... cry.png

Joku opettaja sanoi, että HUSin johtosääntöön olisi tulossa pykälä että virkaan valittavalla sh:lla pitää olla hoitotieteen appro...

HAHAHHAH!!!  ;D  Minä uskon tuohon ihan yhtä paljon kuin Suomen voittomahdollisuuksiin euroviisuissa!

Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi. Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten, että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Maisterikin on loppujen lopuksi hoitaja, hoitamisen maisteri. Mitä enemmän tietotaitoa, sitä enemmän myös mahdollisuuksia auttaa ihmisiä työnsä avulla.

Olisin kyllä vähän sitä mieltä, että valitsisin sairastuessani mieluummin hoitajan jolla on sh:n paperit ja työkokemusta kenttähommista kuin hoitajan jolla on "hoitamisen maisterin" paperit. Valitettavasti se vain käytännön työssä on näin useinmiten, että mitä "korkeampi" koulutus, sen huonommat käytännön taidot. Toki en missään tapauksessa kyseenalaista maistereita, jotka _jatkuvasti_ pitävät huolen siitä että kosketus kenttätyöhön pysyy mukana.

Ja lopuksi: naisvaltaisella alalla (kuten hoito-alalla) ei perinteisesti olla edetty uralla akateemisesti kovinkaan pitkälle. Nyt kun hoidon merkityksestä ja mahdollisuuksista on ryhdytty puhumaan laajemmin, synnyttää se luonnollisestikin vastarintaa. "Mikä sekin luulee olevansa, hoidon tohtori (Phd.), mokomakin pyrkyri? Pysyisi lestissään."

Nojaa, itse en ihan tuota mieltä ole, tietyssä mielessä arvostan ihmisiä jotka jaksavat opiskella, mutta siinä vaiheessa panisin kyllä vastaan, jos korkeampi koulutus näkyy kyseisen työntekijän käytöksessä, ts. pitää itseään muita parempana. Harvemmin vaan noita korkeammin koulutettuja näkyy käytännön töissä. Esim. osastonhoitajat ovat usein aivan pihalla siitä mitä kentällä todellisuudessa tapahtuu...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onhan se niin, että yliopistoissa ja korkeakouluissa tehdään tiedettä ja alemmilla asteilla opiskellaan käytännön sovelluksia tieteelle. Hoitoalalla ei paljon kannata (ainakaan omasta mielestäni ei kannata, varmaan joku on tästäkin toista mieltä  ::)) opiskella tiedettä ja jäädä käytännön työhön - arvostus ja palkkaus kun eivät kohene siitä pätkääkään.

Miksei sairaanhoitaja olisi arvostettava tutkintonimike sellaisenaan, ilman mitään spekulaatioita bachelor-degreen olemuksesta? Tärkein ja arvostettavin asia työssämme kun kuitenkin kaiketi on se hoitamisen taito ja sitä ei - kuten moni on todennut - pelkästään kirjoista opita.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

No mutta eikö kukaan ole tulossa Tampereelle VIII kansallinen hoitotieteelliseen konferenssiin ens viikonloppuna? Jossain ihme mielenhäiriössä olen menossa sinne... luennot vaikutti kyllä kohtuullisen mielenkiintoisilta, mutta todennäköisesti, kun hoitotiede on kyseessä, ne tulee oleen jotain tosi korkealentoista hömppää. No, onneks työpaikka kustantaa iltajuhlankin.  8)

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hei!

Asuskelen ruotsissa ja olen työskennellyt täällä vuoden verran.Nyt olis tarkoitus ensi syksynä jatkaa opintoja hoitotieteen parissa..Olen valmistunut 2002 ja opintoviikkoja kertyi 140..Ja nyt olen kuullut et täällä ruotsissa olen "kandin arvoinen".Et nyt olis sitte jäljellä 20 opintoviikkoa jäljellä maisterin papereihin..Jotenki kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta!Aion kuitenki lähettää jollekki opintovastaavalle arvioitavaks paperini karolinskaan.Se mitä halusin tuoda ilmi on,että kuinka tääl ruotsissa työnantajat panostavat työntekijöihinsä jatko-opintojen saralla paljon enemmän kuin suomes...Tääl työnantaja maksaa opiskelut ja sit saa vielä yhden palkallisen vapaapäivän viikos opiskeluun!!!!!!!!!!!!!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hei!

Asuskelen ruotsissa ja olen työskennellyt täällä vuoden verran.Nyt olis tarkoitus ensi syksynä jatkaa opintoja hoitotieteen parissa..Olen valmistunut 2002 ja opintoviikkoja kertyi 140..Ja nyt olen kuullut et täällä ruotsissa olen "kandin arvoinen".Et nyt olis sitte jäljellä 20 opintoviikkoa jäljellä maisterin papereihin..Jotenki kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta!Aion kuitenki lähettää jollekki opintovastaavalle arvioitavaks paperini karolinskaan.Se mitä halusin tuoda ilmi on,että kuinka tääl ruotsissa työnantajat panostavat työntekijöihinsä jatko-opintojen saralla paljon enemmän kuin suomes...Tääl työnantaja maksaa opiskelut ja sit saa vielä yhden palkallisen vapaapäivän viikos opiskeluun!!!!!!!!!!!!!

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

eipä kuulosta kauheen järkevältä, et 20 0v:lla lisää sais maisterin paperit... meneeköhän siellä edes ovarit samalla lailla? sitäpaitsi ainakaan meillä ei ole AMK:n ja yliopiston ov:t suoraan vertailukelpoisia keskenään

Ratkaisu on vain hetki, jolloin väsyt ajattelemiseen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Trio Niskalaukaus

Hei!

Asuskelen ruotsissa ja olen työskennellyt täällä vuoden verran.Nyt olis tarkoitus ensi syksynä jatkaa opintoja hoitotieteen parissa..Olen valmistunut 2002 ja opintoviikkoja kertyi 140..Ja nyt olen kuullut et täällä ruotsissa olen "kandin arvoinen".Et nyt olis sitte jäljellä 20 opintoviikkoa jäljellä maisterin papereihin..Jotenki kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta!Aion kuitenki lähettää jollekki opintovastaavalle arvioitavaks paperini karolinskaan.Se mitä halusin tuoda ilmi on,että kuinka tääl ruotsissa työnantajat panostavat työntekijöihinsä jatko-opintojen saralla paljon enemmän kuin suomes...Tääl työnantaja maksaa opiskelut ja sit saa vielä yhden palkallisen vapaapäivän viikos opiskeluun!!!!!!!!!!!!!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja vielä tuosta työnantajapuolesta. Kyllä osa työnantajista maksaa ainakin osan jatkokoulutuksesta jne...Itse sain viime vuonna 14 päivää käyttää jatko-opiskeluun, siis luettiin koulutukseksi.

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Trio Niskalaukaus

Ja vielä tuosta työnantajapuolesta. Kyllä osa työnantajista maksaa ainakin osan jatkokoulutuksesta jne...Itse sain viime vuonna 14 päivää käyttää jatko-opiskeluun, siis luettiin koulutukseksi.

-Ei riitä meikän motivaation lähteeksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eli se motivaation lähde olikin/onkin sitten se 20 ov maisteriksi  ;)

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Trio Niskalaukaus

Eli se motivaation lähde olikin/onkin sitten se 20 ov maisteriksi  ;)

-Ei kyllä kuulu sekään tulevaisuuden suunnitelmiin... Jonkun oltava kentälläkin ihan vaan sairaanhoitajana.

Kuten aikaisemmissa keskusteluissa...http://www.hoitajat.net/foorumi/index.php?topic=2079.msg16149#msg16149

Vaara vaani siellä, tikapuut odottaa!!  8)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuten aikaisemmissa keskusteluissa...http://www.hoitajat.net/foorumi/index.php?topic=2079.msg16149#msg16149

Vaara vaani siellä, tikapuut odottaa!!  ;)

-Voi olla että vaivun koomaankin ennen sitä; ja kummassakin on tuloksena ettei paljoa enää häiritse. Lisäksi mä viihdyn kumminkin kentällä ihan hyvin/riittävästi. Ei psykan puolella voi toimia konemaisesti; potilaat viimeistään palauttavat realiteetteihin. Ja joku paperimaisterin tutkinto hoitotieteestä, yäk.

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Maassa varmasti maan tavalla. Jos 20 ov lisäopinnoilla saat maisterin paperit niin onnea! Tosin Suomessa et vielä saa tuolla tiedoilla maisterin tai edes kandin papereita. Kuten aikaisemminkin on useassa kohdin tullut asiaa käsiteltyä, niin Suomessa joudut/saat opiskella sh-tutkinnon jälkeen opinnoista riippuen lisää n. 140-120ov.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hei!

Voi olla et oon ymmärtäny väärin sen ruotsin systeemin..Se kyl kuulostais aivan liian hyvältä ollakseen totta jos ne laskis mut kandin arvoseks...Nooh,mut kohta oon viisaampi ku saan vastauksen karolinskasta..Voin ilmotella sitte paremmin tuloksista..

Niin täs on paljo ollu puhetta siitä et onneks niitä hoitajia löytyy jotka viihtyy kentällä..Kyllähän se riippuu paljo ittestä missä haluaa työskennellä jatkokoulutuksen jälkeen..Itse työskentelen psyk alalla ja olen ajatellut jatkaa osastolla tulevaisuudessakin..Se mikä tääl on hyvä et sillä saa palkkansa hyvin ylös..Meillä osastolla työskentelee yks joka on vuosi sitten tohtoroinu itsensä!!!!!!!!!!!!Ja palkka tietenki on sen mukanen..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...