Jump to content
MAINOS

Työmatkat...


Cardina

Recommended Posts

Onko työmatkat kahden työpisteen välillä työaikaa?

Oma työnantajani on katsonut, että se on työntekijän omaa aikaa, koska silloin voi tehdä omia juttuja. Joten eipä paljon kiinnosta omalla ajalla lähteä työssäoppimisen arviointikeskusteluihin paikan päälle, parempaakin tekemistä vapaa-ajalla on.

Ja onko tarvettakaan? Riittääkö se, että ohjaajat antavat kirjallisen palautteen tai käydään arviointikeskustelu puhelimessa?

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Työmatkat eivät pääsääntöisesti ole työaikaa. Tässä tilanteessa voisi kuitenkin ajatella, että matkustaminen on kiinteä osa työsuoritusta ja sen perusteella matkustaminen toimistolta (lähtöpaikka) työssäoppimisen arviointiin (työsuoritus) olisi työaikaa. Jos työssäoppimisten arvioinnit kuuluvat esimiehen määräämään työhön ja niitä suoritetaan muualla kuin varsinaisessa työpisteessä, niin kyllä siirtymät paikkojen välillä tulisi olla työaikaa.

Asia ei kuitenkaan ole yksinkertainen ja näistä asioista pitäisi yksityiskohtaisesti sopia työnantajan kanssa.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

HUSsissa juuri tiukennettiin tuota matkustamista, mutta riippuu työnantajasta miten tiukasti mennään kvtessin mukaan ja miten paikallisesti on sovittu. Henk. koht. mua risoo se, että kun asuu periferiassa, niin päivätyöläisillä menee matkustukseen parhaimmillaan/pahimmillaan 3 h omaa aikaa.. Ja tätä ei saisi siis merkata työajaksi, vaikka normaalisti työmatkaan menisi 5 min- ::)

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja onko tarvettakaan? Riittääkö se, että ohjaajat antavat kirjallisen palautteen tai käydään arviointikeskustelu puhelimessa?

Kyllä meillä ainakin on koulun puolesta riittänyt puhelin/kirjallinen arviointi jos ei ole saatu sovittua arviointia ohjaajan työvuoroihin. Ei ne opettajatkaan aina pääse arviointiin silloin kun opiskelijalle ja ohjaajalle sopii eli eihän sitä voi silloin toisinkaanpäin vaatia? (Itsellä siis ainoastaan opiskelijan roolista kokemusta)

Älykäs tuntee toiset, viisas tuntee itsensä. - Lao Tsu

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko työmatkat kahden työpisteen välillä työaikaa?

Oma työnantajani on katsonut, että se on työntekijän omaa aikaa, koska silloin voi tehdä omia juttuja. Joten eipä paljon kiinnosta omalla ajalla lähteä työssäoppimisen arviointikeskusteluihin paikan päälle, parempaakin tekemistä vapaa-ajalla on.

Ja onko tarvettakaan? Riittääkö se, että ohjaajat antavat kirjallisen palautteen tai käydään arviointikeskustelu puhelimessa?

Meillä on suurimmalla osalla henkilöstöstä "oma" asema, josta voidaan joutua heittoon muille asemille. Kun työvuoron alkaessa joutuu heittoon vieraalle asemalle, niin sinne siirtyminen on työaikaa, ja se tehdään talon autolla, tai jos käyttää omaa autoa, niin siitä voi täyttää korvausanomuksen.

Kai se arviointikeskustelu puhelimessakin onnistuu, mutta kyllä itse koen koulun edustajan paikalle saapumisen tärkeäksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

itse koen koulun edustajan paikalle saapumisen tärkeäksi.

Parit arviointikeskustelut olen käynyt puhelimitse pakon sanelemana - ei korvannut mun mielestä käyntiä harjoittelupaikassa. Se lisäarvo, mikä tulee käynnistä on nimenomaan, että näkee samalla sen oppimisympäristön ja aina tulee vastaan jotain juttuja, joilla voi päivittää omaa osaamistaankin. Ja käynneillä tulee ihan oikeasti kehitettyä yhdessä ohjaajien ja opiskelijoiden kanssa opetusta (siis koulussa) ja ohjausta (harjoittelun aikana). Käynnit on siis paljon muutakin kuin pelkkää arviointia.

Työnantajani kyllä tavallaan pitää yhteistyötä työelämän (niin, opetushan ei ole työelämää)kanssa tärkeänä, ja järjestää pari kertaa vuodessa kehittämispäiviä, joille sitten tulee ylihoitajia palaveeraamaan. Nämä kehittämispäivät ovat kyllä tosi syvältä ja saatte arvata miksi....

Luontevampaa on kehittäminen käymällä siellä, missä se työ tehdään ja oppiminen tapahtuu.

Mutta kun viime vuonna oli ajoa 200 tuntia (kilometrikorvauksissaha merkitään aina myös ajoaika), ja se menikin sitten omasta ajasta, niin nyt en ajatellut enää samaa tehdä.

Työnantajan mielestä se 0,45e/km on niin hyvä korvaus, että siinä korvataan myös aika eikä pelkästään ajokulut.

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ite oon saanut kilometrikorvauksia ja tuntipalkkaa matkan ajalta aina jos lähtö on tapahtunut sieltä pääasiallisesta työpisteestä ja paluumatkalta jos palaa vielä työpisteeseen. Eli työnantaja ei maksa sitä että menet töihin ja kotiin, mutta jos taas työaikana tarvitsee liikkua työn puolesta niin sen kyllä kuuluisi olla palkallista ja km-korvattavaa ellei ta anna autoa käyttöön.

En tosin tiedä onko näistä säädetty miten ja missä..mutta siis omalla kohdalla toiminut näin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meilla porukka osallistuu työn ja luottamustoimien takia erilaisiin kokouksiin ympäri Hussia. Meillä menee siten, että jos kokous on esim. klo 12-13, menen aamulla töihin klo 7.30 ja lähden kokoukseen klo 11, palaan töihin klo 14 ja jatkan 15.30 saakka. Koko päivä on työaikaa ja saan matkakulut:työ-kokouspaikka-työ. Jos kokous on klo 8-9, menen suoraan kokoukseen "omalla ajalla" ja palaan töihin klo 10, silloin työaika on klo 8-15.30 ja saan matkakulut: koti-kokouspaikka-työ.

Kokemus on hyvä opettaja, mutta lähettää sikamaisen isoja laskuja

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Toi kuullostaa ihan järkevältä, mutta meillä on eri työaikasysteemi.

Meillä on siis vuosityö-aika, johon on kaikki tarkkaan tuotteistettu ja laskettu esim. EA-opetus 16 tuntia, opinnäytetyönohjaus 4 tuntia/työ, työssäoppimisen ohjaus 3 tuntia/opiskelija (sisältää siis kaikki paperityötkin, ei pelkästään käynti). Kaikki on niin tarkkaan laskettu, että jos opiskelija lähettää muutamia s-posteja ja soittelee, niin se menee omasta ajasta.

Syömiset ja kahvittelut menevät myös omasta ajasta (jos joku kerkiää syödä tai juoda kahvia). Oppikurssien päivitys menee omasta ajasta... jne. jne. (tosin joissakin paikoissa kaikki saavat tasapuolisesti 200 tuntia/vuosi oppikurssien päivittämiseen, mutta silti eivät sitä tee, vaan nostavat vain palkan... ::) )

Joku täällä kerran ihmetteli, että ope käy luokassa vain käynnistämässä LBD-mukaisen ryhmätyön ja painelee itse kahvihuoneeseen. Todennäköisesti sille opelle on kesken lukukauden lykätty tuo kurssi (toisen open sairasloman tms. takia) ja hän tekee sen oto:na. Harvemmin kukaan ihan lusmuilee, mutta toki aina suureen joukkoon mahtuu pari lusmuakin, kuten joka ammattikuntaan.

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä matka kotoa töihin on omaa aikaa. Jos sitten töistä joutuu reissuun omalla autolla niin se on työaikaa ja tuleehan siitä kilometrikorvaus.

Ainoastaan jos saa virkamääräyksen, (virkamatka)niin silloin työaika alkaa sieltä mistä matka alkaa. Itselläni tälläisen reissun työaika alkoi juna-asemalta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Teil on hyvin asiat tältä osin. Vaikka mä lentäisin Singaporeen työmatkalle, niin matka-aika on omaa aikaa. Ja vaikka lennot olis 24 tuntia myöhässä tms. Pomo perustelee sen siten, että silloin voi tehdä omia juttua. Niimpä... lentokoneessahan sitä voi tehdä paljonkin omia juttuja...

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Teil on hyvin asiat tältä osin. Vaikka mä lentäisin Singaporeen työmatkalle, niin matka-aika on omaa aikaa. Ja vaikka lennot olis 24 tuntia myöhässä tms. Pomo perustelee sen siten, että silloin voi tehdä omia juttua. Niimpä... lentokoneessahan sitä voi tehdä paljonkin omia juttuja...

Eräässä kansainvälisessä teknologia-alan firmassa jonka systeemejä oon sattuneesta syystä seurannut läheltä, maksetaan palkka matkustusajalta kahdeksaan tuntiin saakka/vrk. Käsittääkseni tämä on melko yleinen tapa teollisuudessa ja muissa yrityksissä joissa pidempiä työreissuja tehdään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Työterveydenhoitjan sijaisena kuulin, että isossa julkisessa osakeyhtiössä työmatkat ovat omaa aikaa. Ja matkoja on ympäri maailmaa mm. Afrikka, Intia, Brasilia.

Kuukausipalkka; työ alkaa esim Etelä-Afrikassa maanantai-aamuna, vkonloppuna matkustat paikalle eli omalla ajalla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Yleisesti jos työmatka kestää 3 vrk, niin siitä ei suinkaan kerry työaikaa 3 x 24h vaan 3 x 8h.

Työmatkoista saa palkan lisäksi päivärahan, jonka tarkoitus on kompensoida menetettyä vapaa-aikaa.

Näissä on tietenkin ala- ja työtehtävä kohtaisia eroja. Ambulanssilennolla noutokeikka hoitsuna voi hyvinkin olla täyttä työaikaa, mutta seminaarimatka on tavallisesti 8h/vrk työtä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...