Jump to content
MAINOS

Lääkärin virheellinen lääkemääräys


Vieras: Nuuskis

Recommended Posts

Hei,

onko kokemuksia tilanteista, joissa lääkäri on määrännyt virheellisen annoksen lääkettä potilaalle ja te olette sen jo ehtineet antaa?

Itselleni sattui ko. tilanne, vaikka vielä varmistin annostuksen lääkäriltä. Sapettaa tuhottomasti, minun olisi itsekin pitänyt tajuta, että annos on AIVAN liian suuri. Puolustuksekseni sanon, että lääkeaine oli minulle aivan vieras ja oli eka kerta jolloin sitä kenellekään annoin.

Eli mitä on tapahtunut? Onko tullut kanteluita tms? Mikä on minun osuus ja vastuu? Moraalista vastuuta olen kantanut ja kannan edelleen. Pidän itseäni "osasyyllisenä", koska en tajunnut annokseen vääryyttä. Mutta jossakin kai menee hoitajan tietojenkin raja.. Vai?

Virheen huomasi seuraavan hoitopisteen henkilökunta lääkärin tekstistä..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Hei,

onko kokemuksia tilanteista, joissa lääkäri on määrännyt virheellisen annoksen lääkettä potilaalle ja te olette sen jo ehtineet antaa?

Itselleni sattui ko. tilanne, vaikka vielä varmistin annostuksen lääkäriltä. Sapettaa tuhottomasti, minun olisi itsekin pitänyt tajuta, että annos on AIVAN liian suuri.

Älä välitä, vastuu on yksinomaan lääkärin. Sillä kyllähän monet lääkeaineet ovat sellaisia joita määrätään poikkeustapauksessa moninkertaisesti suurempi annos mitä Pharmacassa lukee. Eihän sitä aina voi hoitaja tietää mitä lääkärin päässä liikkuu. Tietysti jos annos on letaali ja hoitajakaan ei sitä huomaa niin harmittaahan se...

Mites kävi? Jäikö potilas henkiin?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo, jäi potilas henkiin. Onneksi. Jännitystä pitää yllä, kun odottelen, että tekeekö hän tai hänen omaiset kantelua.. Siihenhän heillä on täysi oikeus ja sinänsä ymmärtäisin hyvin, jos he sen tekisivät.

Lakikirjan mukaan asia on lääkärin vastuulla, mutta silti koen olevani osallinen. Eka paha moka minulta ja takana kuitenkin jo yli 5 vuotta hoitotyötä. Harmittaa.

Lääkeainetta en viitsi mainita, täällä on varmasti porukkaa sieltä yksiköstä, jossa tämä pk- seudulla tapahtui ;-)

Kiitos, kun saan tänne purpattaa...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Hei!

Olen uusi listalla ja kävin kurkkimassa keskustelujen aiheita, tämä herätti mielenkiintoni. Työskentelen Norjassa ja täällä on viime aikoina ollut säännöllisin väliajoin keskustelua hoitovirheistä, vääristä lääkeannostuksista jne. Eilen viimeksi uutisissa kerrottiin kahden potilaan kuolemasta hoitajan laskutaidon petettyä - x mg morfiinia oli vaihtunut x ml morfiinia. Ei ole kauaa siitä, kun julkisuudessa taivasteltiin lääkelaskutentissä reputtavien määrää...

Vaikka takana olisi kuinka monta työvuotta, on virheen mahdollisuus aina olemassa. Vastavalmistuneet sairaanhoitajat taitavat olla vahvemmilla tässä, ovat vielä niin varovaisia ja tarkkoja. Menee pari vuotta ja valheellinen turvallisuudentunne valtaa alaa, siinä sitä sitten ollaan sydän kurkussa ihmettelemässä. Se, joka sanoo ettei tee virheitä, valehtelee.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vuosien mittaan kyllä lääkeaineet tulevat sen verran tutuiksi, että hälytskellot pitäisivät soida, jos jotain epänormaaleja annoksia on antamassa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vuosien mittaan kyllä lääkeaineet tulevat sen verran tutuiksi, että hälytskellot pitäisivät soida, jos jotain epänormaaleja annoksia on antamassa.

Juu, ja kun rikkoo viidettä ampullia ja käpälässä on 50ml ruisku niin viimeistään silloin... =)

Kyytihän ei ajamalla lopu...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No nämähän ovat näitä klassisia juttuja - hälytyskellojen pitäisi soida, mutta kun se nyt vaan on niin etteivät ne aina soi 8) Ihminen on siitä kiva olio, että se pystyy vaikka minkälaisiin suorituksiin. Kuka kykenee virheen tehtyään ymmärtämään, miksi niin teki ts. antamaan loogisen selityksen silloiselle toiminnalleen?

Ihmiset altistuvat liikenneonnettomuuksillekin juuri tutuilla reiteillä - kun ajelee/pyöräilee/kävelee samaa reittiä tarpeeksi kauan ei enää ole niin "hereillä" kuin aikaisemmin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: hoitopoika

no sattuuhan niitä virheitä, mutta alkavatko kellot soimaan eräs opiskeluaikanen toveritar nykyinen saikkari sai pistettäväksi insuliinimääräksi 300.000 ml ja ei nähnyt mitään väärää laskelmissaan, vasta sitten kun kysyimme, että mistä löytää tankki-auton kokoisen ruiskun niin sitten hieman epäili omaa tulostaan... Tarkkana pitää olla

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oma kokemukseni väärästä lääkemäärästä oli se , kun eräs LK määräsi potilaalle annettavaksi 1000 mg Abboticin I.V:tä . Kysyin vielä onko LK tosissaan tästä määrästä . LK alkoi siinä sitten selittämään , että hän on käynyt monta vuotta kouluja ja että kyllä hän tietää miten paljon mitäkin lääkettä annetaan . Otin sitten siinä Pharmacan esiin ja näytin miten paljon lääkettä voidaan antaa . Tämän jälkeen LK vältteli viikon minua ennenkuin uskalsi myöntää virheensä .

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Tota, tuliks sulle nyt itelle virhe? Abboticin on erytromysiini lactobionia joka vastaa erytromysiiniä, ja sen intravenöösi annostus on 1-4 g/vrk (eli 1000-4000 mg) jaettuna kolmeen tai neljään annokseen.........

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

soikoon ne kellot heti päässä kun opiaatteja joutuu vetämään yli 2ml ruiskuun tai pillerimäärä menee toiselle kymmenelle.

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tassa oiva nyrkkisaanto. Muistelkoon itse kukin, jos pillerimaara tai millimaara on paria suurempi.

soikoon ne kellot heti päässä kun opiaatteja joutuu vetämään yli 2ml ruiskuun tai pillerimäärä menee toiselle kymmenelle

Tama lainaus pitaisi monistaa Laakehoidon oppikirjaan!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Opiskeluaikana tui annettua superannos nesteenpoistopillereitä sydänleikatulle potilaalle sen takia että lääkäri oli kirjoittanut paperiin täydellisesti väärän annoksen. Potilas selvisi (onneksi) mutta pissapussi jouduttiin yöllä tyhjäämään ties montako kertaa ja mies raukka hikoili lakanat moneen kertaan märiksi. Huh.

Huomasin itse virheen ja raportoin eteenpäin heti. Ohjaavaa hoitajaa ei asia juurikaan kiinnostanut (tai päätti olla hiljaa asiasta) mutta itse kerroin muillekin ettei tule jälkeenpäin mitään puheita siitä kuka on tehnyt ja mitä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ainahan sitä tulee virheitä, kun ihmiset ovat kyseessä. Lääkärit ovat vain ihmisiä ja niin me hoitajatkin. Tietenkin tarkkuutta vaaditaan.

Itse olen löytänyt harvinaisen hyväksi työkaluksi Ensihoidon Taskuoppaan, joka on varsin näppärä pikku kirjanen. Se on useissa akuuttitilanteissa löytänyt tiensä niin omaan kuin joskus lääkärinkin käteen ja siksi sormi meneekin paljon harvemmin suuhun nykyään.

Lääkehoito nyt on oikeasti aivan oma lukunsa. Meilläkin taas yökköparini kanssa ihmeteltiin, kun pari päivää sitten osastonlääkäri oli määrännyt Oxanestiä potilaalle ja toissapäivänä sitten päivystäjä oli perunut määräyksen - ja potilaalla tietenkin kovat kivut.

Mutta joo, tarkkuuttahan lääkehoito vaatii. Pitäkää silmät auki, öisinkin. =^)

God save the king - cause no-one else will!

- Black Adder

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 vuotta myöhemmin...

Selailinpa vanhoja viestejä ja silmiini osui tämä keskusteluketju. Aihe kiinnosti, koska töissä on viime päivinä sattunut muutama lääkärin virhe.. Potilas sai mm. kymmenkertaisen annoksen Konakionia ja eipä ollut INR hoitotasolla pitkään aikaan...  Annos vielä varmistettiin lääkäriltä. Itselleni tuli eteen tilanne, jossa potilaalle oli määrätty 20mg  lääkettä, minä siitä sitten lääkärille soittamaan, että ihanko neljä ampullia annan tätä lääkettä, yhteensä 20ml. Lääkäri perui heti toisen lääkärin tekemän määräyksen.. Sattuuhan näitä, tarkkana saapi olla, menee miligrammat ja millilitrat helposti sekaisin..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

soikoon ne kellot heti päässä kun opiaatteja joutuu vetämään yli 2ml ruiskuun tai pillerimäärä menee toiselle kymmenelle.

Höh, mä vedän joka päivä fenttistä viiden tai 10 millin ruiskuun...

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

soikoon ne kellot heti päässä kun opiaatteja joutuu vetämään yli 2ml ruiskuun tai pillerimäärä menee toiselle kymmenelle.

Höh, mä vedän joka päivä fenttistä viiden tai 10 millin ruiskuun...

Mie vedän joka päivä 50 ml ruiskuun fentistä ja dormicumit sekaan.

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Mie vedän joka päivä 50 ml ruiskuun fentistä ja dormicumit sekaan.

Tuleehan sitä fentanyylia laitettua 50 ml ruiskuihin,  esim.  fentanyl 200 mikrogr + chirocaine 75 mg ja nacl ad 50 ml. Kipupumppuun.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mie vedän joka päivä 50 ml ruiskuun fentistä ja dormicumit sekaan.

Mikäs coctail toi sitten on ja kuinka kauan sillä ollaan unessa?

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuleepa mieleen opiskeluajoilta kun opettaja evästi ennen käytännönjaksolle lähtemistä opiskelijan vastuusta suhteessa ohjaajaan.

Oli kuulemma käynyt Kantahämeessä sellanen pikku juttu et ohjaaja oli käskenyt opiskelijan mennä antaan aamupuuron potilaalle ja opisekelija sit työtä käskettyä huoneeseen ihmetteleen mihin letkuun sen antaa. No väärä letku tietty ja oli alkanut tunkeen sitä puuroo suoneen. Opettaja väitti et tää on tosi juttu vaikka vaikuttaa vähän legendalta.

Ei nyt ollut lääkemääräyksestä kyse mutta muuten jännä tapaus...

Miks tähän pitää kirjoittaa kaikkea tyhmää?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Jos mä nyt en ihan väärin muista niin teoriassa taitanee olla niin, että vaikka lääkäri määräisi virheellisen annoksen mutta hoitajana toteutat sen niin raastupaan menet sinäkin. Toki menee lääkäri, ja saa huomattavasti suuremmat sanktiot mutta hoitaja on lääkehoidon toteuttajana ja lääkkeen antajana myös vastuussa. Tästä oli meillä puhetta osastotunnilla joku kuukausi sitten ja aiheutti paljon närkästystä, mielestäni syystä. Meillä oli opiskeluaikana aivan naurettava määrä farmakologian opetusta joten sillä ei mitenkään pitäisi voida, etenkään ilman käytännön kokemusta, olla mitään asiaa kyseenalaistamaan lääkärin määräyksiä. Jos sen pystyy tekemään kokemuksella niin sehän on vaan upea asia. Minusta on vaan täysin käsittämätöntä että meillä hoitajilla katsotaan tällaisen "koulutuksen" jälkeen olevan valmiuksia kyseenalaistaa jokaikinen lääkärin määrämä lääke vaan sen takia ettei itse joudu lääkärin virheestä vastuuseen. Samaa mietin monesti esim. päivystyspotilailla, joilla vasta salissa ilmenee allergioita sun muita, että miten noissa vastuujutut menee. Jos esim. kirurgi on väsynyt ja määrää sulfaa tms. sulfa-allergikolle. Toki kysyn aina itsekin potilaalta kun tavataan että onko allergioita vaikka se olisi jo sadasti kysytty. Ihan sama kun kysyn että kumpaa jalkaa leikataan tms. Yllättäviä asioita tulee potilaallakin mieleen vasta viime hetkillä. Esimerkkinä varjoainekuvaukseen menevä potilas joka viime hetkellä hoksasi kertoa olevansa jodiallerginen, varjoaine oli jo letkussa muttei ihan suonessa.  :-X

Muistaakseni katsottiin lieventäväksi tai vapauttavaksi asianhaaraksi, jos oli varmistanut lääkemääräyksen vielä lääkäriltä ja tämä oli sen edelleen vahvistanut. Siksipä meillä on monesti sellainen käytäntö (tämä ihan huomaamattakin) että jos vaikkapa puhelimitse läkäri jotain määrää, vaikka oxanestiä 4 iv:sti ja 10 im:sti niin vielä toistan että "Siis 4 ja 10" jolloin tavallaan vastuuni lievenee jos jotain sattuukin. Ja vielä sisaret, kirjaaminen kunniaan. Vaikka kirjaamisesta paljon puhutaankin p*skaa että on tyhjänpäiväistä jne niin kyllä se niin on, että JOKAINEN määräys on kirjattava (tyyliin Ane.lääk. Senjasen määräyksestä Oxanest annos nostetaan ad. 5mg i.v) ja mielellään lääkärin nimikirjaimet alle jos vaan saa.

Vian ei tarvitse olla suuri jos se on päässä

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun käsittääkseni asia on ennemminkin niin, että hoitaja on vastuussa silloin, jos lääkäri on määrännyt jotain lääkettä huomattavasti liian suuren annoksen ja hoitaja toteuttaa sen. Lääkäri on vastuussa silloin jos hän määrää potilaalle jotain sellaista lääkettä joka ei sovi hänelle jonkun sairauden, yliherkkyyden tms. takia. Lääkettä määrätessään lääkärin tulee olla tietoinen potilaan tilasta. Ei hoitaja voi tietää esim. sitä, että sopiiko joku lääke potilaalle jos potilaalla on esim. jokin harvinaisempi entsyyminpuutesyndrooma. Tietenkin lääkkeen interaktiot tulisi tuntea, mutta kaikkia pikku seikkoja ei sairaanhoitajan farmakologian tuntemuksella voi tietää.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: annilinnea

Jatkuvasti joudun töissä varmistelemaan määräyksiä, kun tietyillä lääkäreillä määräykset ovat usein ihan mitä sattuu. Viimeksi tällä viikolla oli anestesiakaavakkeessa määräys osastolle Oxanest 9 mg iv. Hävetti kyllä jo lääkärinkin puolesta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...