Jump to content
MAINOS

Ylilihavan potilaan kuljettamisen ja hoidon haasteet ensihoidossa?


TeURaS

Recommended Posts

Elikkä otsikkona olisi tulevan opinnäytetyöni aihe ja tähän haluaisin nyt apua teiltä rautaisilta ammattilaisilta. Ihan käytännön kertomuksia esimerkkejä siitä kun potilaat alkavat olla "suurinpudottaja" kunnossa eli paino on siellä 250kg->  niin millaisia tapaukset on ollut? Onko kyseessä onnettomuus? Vai sairaskohtaus? Vai itseaiheutettua?

Minkälaisia tarumoja on syntynyt? Olisko kenties "kevyempi" henkilö selvinnyt vähemmällä?

Ja sitten ihan käytännössä miten tilanteesta selvittiin kun se "Rane" piti saada sieltä asunnosta pihalle niin millä tempuilla sen sieltä sai? Kun siinä saa olla aika hyvässä jamassa jos tempasee "Ranen" ja lifepacit ja hapet ja kaikki muut siinä vielä yhdellä raapasulla 5 kerroksesta autoon =).

Kiitoksia jo etukäteen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 54
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Kylla sita 180kg asti portaissa kiroillen on alas tuotu hiljalleen. Nama 250 kg sankarit on hoidettu porukalla. Palokunta kantoavuksi ja kiroillaan yhdessa. Jos vain potilas ovesta uloa mahtuu, kylla se autoon saadaan. Silloin aikoinaan vain rukoilimme, etta paarit kestavat. Ei ainakaan meilla ollut mitaan erikoistekoista valinetta.

On siina lahella ollut selan paukkuminen. Nykyaan ottaisi hieman varovaisemmin, eika repisisi vakisin.

A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof was to underestimate the ingenuity of complete fools.

- Douglas Adams

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei ollut kamalan kattavaa. Eli haluun ihan sellasta tarkempaa infoa.

Kannattaa tehdä vaikka ihan kyselytutkimus pelastuslaitoksille. Sillä tavalla saat tarkkaa infoa ja juuri niin tarkasti kuin haluat. Tosin vaatii myös tarkat kysymykset.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei ollut kamalan kattavaa. Eli haluun ihan sellasta tarkempaa infoa.

Kannattaa tehdä vaikka ihan kyselytutkimus pelastuslaitoksille. Sillä tavalla saat tarkkaa infoa ja juuri niin tarkasti kuin haluat. Tosin vaatii myös tarkat kysymykset.

Miks pelastuslaitoksille? Miksei muille?

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Noniin siis tarkoitus on laittaa kysely Ainakin pelastuslaitoksille ja yksityisille ambulansseille niille henkilöille jotka sen painavan henkilön sieltä kotoota/maastosta tai jostain muualta roudaa sairaalaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei ollut kamalan kattavaa. Eli haluun ihan sellasta tarkempaa infoa.

Kannattaa tehdä vaikka ihan kyselytutkimus pelastuslaitoksille. Sillä tavalla saat tarkkaa infoa ja juuri niin tarkasti kuin haluat. Tosin vaatii myös tarkat kysymykset.

Miks pelastuslaitoksille? Miksei muille?

Laajemman kyselyn ja vastaukset tosiaan saat jos/kun suuntaat kyselysi esim.paikalliselle palolaitokselle, lähialueiden yksityisille ja vielä vaikka kyseisen alueen hoitolaitossiirrot hoitavalle firmalle.

Ja jonkunnäköstä vastausta sulle vielä itse aiheeseen: Painavin potilas mikä omalle kohdalle on sattunut on varmaan joku +130-140kg, ei ole tullut kysyttyä tarkkaa painoa.. Potilaan kanssa autolle on päästy kävelemällä (tuettuna/autettuna), riippuen toki vaivasta. Omalle kohdalle sattuneita todella lihavia ei ole (onneksi) vaivannut riki tai paha hengenahdistus joten on voitu kävelyttää. Jos tulee potilas mikä ei pysty kävelemään, eikä voi istua kantotuolissa, niin sitten pyydetään palokunta kantoavuksi. Myös kohteessa olevia ihmisiä voi käyttää kantoapuna, jos heistä siihen on. Mun kohdalla olleita tosi lihavia on vaivannut lähinä yleistilan lasku, onko se sitten itseaiheutettua vai ei..vaikea sanoa, liittynee lihavuuteen ja sen liittännäissairauksiin miksi potilas on kokenut, että tarvitsi 112 apua.

Mainittakoon vielä, että tekniikka auttaa isonkin potilaan kanssa, ei aina pelkkä raaka voima. Esim. paarien nosto voidaan tehdä kahteen pekkaankin yhteistyössä, molemmat nostaa päätypuolta yhdessä ja jos on sivullinen käytössä, ohjeistetaan hänelle keventäminen jalkopäästä samaan aikaan. Ja ennen kaikkea kannattaa suunnitella siirtoa vähän etukäteen, että mennäänkö rappusia, mahtuuko hissiin, mahtuuko edes paarit asuntoon jne.

Jos on onneton, on ainakin toivoa paremmasta

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä olen eri mieltä tuosta sivullisten käyttämisestä kantoapuna. Kuka korvaa jos naapurilta nitkahtaa selkä? Tai ote lipeää, paarit keikkaa ja potilas on kärsällään? Paarien käyttämisessä on myös omanlaisensa tekniikka, eikä sen tuhdin potilaan auton nostamisen yhteydessä enää ehtisi neuvoa maallikkoa että mistä sen pitää ottaa kiinni että saadaan paarit lavetille ja autoon. Joskus ne omaiset on innokkaasti hairaamassa paarien kahvaa, varsinkin jos naisparissa ollaan töissä, mutta aina olen sanonut kohteliaan tiukasti, että me kyllä hoidetaan siirtyminen autoon, ja sitten toppahousut apuun jos ei kaksin onnistu. Ja meillä oli kantopaarit vielä kun tulin tähän työpaikkaan...

Yleisesti ottaen, mieluummin palomiehet apuun kuin lähdetään kaksin taiteilemaan niupa naupa sinnepäin. Läheskään aina ei ole kyse voimasta, vaan tekniikasta. Paarien nostaminen kaksin esim. rappujen kaiteiden yli on melko haastavaa. Kun hymyilee nätisti kantoapuun tuleville, niin ei tule marinaa. Ja itsekin voi sitten ottaa yhdestä kahvasta kiinni niin näyttää reippaammalta.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä olen eri mieltä tuosta sivullisten käyttämisestä kantoapuna. Kuka korvaa jos naapurilta nitkahtaa selkä?

Korjatkaa jos olen väärässä mutta eikö ensihoitohenkilöstöllä ole valtuudet määrätä maallikkoja apuun? Kyllä ne vastuu hommat selviää sitten, tuskin eh henkilöstö kuitenkaan mitään joutuu korvaamaan

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä olen eri mieltä tuosta sivullisten käyttämisestä kantoapuna. Kuka korvaa jos naapurilta nitkahtaa selkä?

Korjatkaa jos olen väärässä mutta eikö ensihoitohenkilöstöllä ole valtuudet määrätä maallikkoja apuun? Kyllä ne vastuu hommat selviää sitten, tuskin eh henkilöstö kuitenkaan mitään joutuu korvaamaan

Ei ole.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä olen eri mieltä tuosta sivullisten käyttämisestä kantoapuna. Kuka korvaa jos naapurilta nitkahtaa selkä?

Korjatkaa jos olen väärässä mutta eikö ensihoitohenkilöstöllä ole valtuudet määrätä maallikkoja apuun? Kyllä ne vastuu hommat selviää sitten, tuskin eh henkilöstö kuitenkaan mitään joutuu korvaamaan

Ei ole.

No mä olin väärässä. Joku sai määrätä kyllä. Oisko ollu tulipalon aikana tai jotain mutta sivullisia saa kyllä virkamiehet värvätä hommiin

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä olen eri mieltä tuosta sivullisten käyttämisestä kantoapuna. Kuka korvaa jos naapurilta nitkahtaa selkä?

Korjatkaa jos olen väärässä mutta eikö ensihoitohenkilöstöllä ole valtuudet määrätä maallikkoja apuun? Kyllä ne vastuu hommat selviää sitten, tuskin eh henkilöstö kuitenkaan mitään joutuu korvaamaan

Ei ole.

No mä olin väärässä. Joku sai määrätä kyllä. Oisko ollu tulipalon aikana tai jotain mutta sivullisia saa kyllä virkamiehet värvätä hommiin

pelastustoiminnan johtajalla oikeus määrätä palo- ja onnettomuuspaikalla tai sen läheisyydessä oleva työkykyinen henkilö, jolla ei ole pätevää syytä esteenä, avustamaan pelastustoiminnassa. Pelastusviranomaisella on vastaavassa tilanteessa oikeus, jos tilanteen hallitseminen ei muuten ole mahdollista, määrätä onnettomuuskunnassa oleskelevia työkykyisiä henkilöitä viipymättä saapumaan palo- tai onnettomuuspaikalle ja avustamaan pelastustoiminnassa. Tehtävästä on oikeus kieltäytyä vain pätevästä syystä

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030468

Pelastustoimilain mukaan kunnan pelastusviranomaisia ovat palopäällikkö ja kunnan erikseen määräämät pelastustoimen viranhaltijat. Valtion pelastusviranomaisen toimivaltuuksia käyttävät tehtävään määrätyt sisäasiainministeriön ja lääninhallitusten virkamiehet.http://www.intermin.fi/intermin/bulletin.nsf/PublicbyIdentifierCode/20011109101?opendocument&1
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Korjatkaa jos olen väärässä mutta eikö ensihoitohenkilöstöllä ole valtuudet määrätä maallikkoja apuun? Kyllä ne vastuu hommat selviää sitten, tuskin eh henkilöstö kuitenkaan mitään joutuu korvaamaan

Ensihoitohenkilöstöllä ei ole valtuutta märäätä ketään mihinkään. Sivullinen, joka tulee pyynnöstä auttamaan, työskentelee periaatteessa omalla riskillä ja tämä olis kohteliasta kertoa...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen ollut tilanteessa, jossa paarien/kantotuolin rajat eivät riitä, mutta potilaan siirtämiseksi ei ole mitään muita keinoja. Hööki on ajanut erään kerran perässä, jotta potilas saatiin myös autosta ulos ja sairaalassakin sängylle. Olen myös kävelyttänyt 150 kg + painoisen hengenahdistus potilaan autoon huonosta tilanteesta huolimatta, koska mitään kantoapua ei ollut saatavilla. Tiedän myös tilanteen, jossa erittäin lihava potilas ei mahtunut mb-vitoon sisään paareilla (autossa takana tavarahylly). Tarinoita on varmasti tuhansia

Morbidiobeesi potilaan ongelmista vain osa ovat nuo kuljetukseen ja siirtämiseen liittyvät. Hoitoon liittyviä ovat mm. maskiventilaation hankaluus, intubaatio on hankalaa, lääkeaineiden farmakokinetiikka voi olla eri,(esim rasvaliukoisten lääkkeiden propofol ym), tipan laitto voi olla hankalaa ja jopa mahdotonta, obeesilla potilaalla myös verenpaineen mittaus(epäsuorasti) ja verenpaineen luotettavuus on mitä on, sairaalloisesti ylipainoinen potilas on melkovarmasti monisairas.

Omalla alueella asuu muutama 200 + painoinen henkilö, jotka silloin tällön ambulanssia tarvitsevat. Tuollainen 150kg on ihan "normaali" omasta mielestä, kannattaa tarkentaa bmin mukaan mitä haet lihavuudella.

Facts are meaningless. You could use facts to prove anything that's even remotely true! - Homer Simpson

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Isoimpien kanssa ei ole viitsitty laittaa Pensin monitoimia pyörillensä ollenkaan. Äheltämällä porukalla autoon ja sairaalalla rillat alle. Antoihan se Pensi tuotteillensa painorajat ja ne oli suht vähän. Että riskillä osa menee. Opinnäytetyö tästä? Voi olla haastava aihe, sillä kuinka paljon kirjallisuutta tästä löytyy? Tai sit on ovelasti pelattava paljon sivuhaaroja työhön, että saa sitä materiaalia siihen.

Muoks. Jaa se olikin päättötyö, no se onnistuu kyllä.

"Hurmuri on aina imagonsa vanki, ei en oo, vaikka väitetäänkin en ole pelkkä kanki.." (Herra Ylppö&Ihmiset "Sata vuotta").

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen ollut tilanteessa, jossa paarien/kantotuolin rajat eivät riitä, mutta potilaan siirtämiseksi ei ole mitään muita keinoja. Hööki on ajanut erään kerran perässä, jotta potilas saatiin myös autosta ulos ja sairaalassakin sängylle. Olen myös kävelyttänyt 150 kg + painoisen hengenahdistus potilaan autoon huonosta tilanteesta huolimatta, koska mitään kantoapua ei ollut saatavilla. T

Joo, joskus on olosuhteiden pakosta kävelytettävä, jos vain suinkin kykenee. Niin ja tosta kantoavusta mitä kirjotin, tarkentaisin, että yleensä se on jotain avustavaa toimintaa, harvon tosiaan sitä kantamista. Mut on meilläkin ollut tilanteita, että on ruvettu pt.lle puhumaan, että pitää pyytä palokunta kantamaan, jos ei ole esim. suostunut istumaan kantotuolissa ja paarien kahdelleen saaminen saati kantaminen olisi haastavaa (esim.kesämökkimaasto) tms niin omaisia ja ties mitä naapuria ilmestyy paikalle, potilaan/omaisten pyytämänän,  kun nekin tietävät että kantoapua odotellessa voi vierähtää tovi..en tiedä miten kaupungissa, mutta maalla ihmiset on ihan avuliaita.. tämmösiä olosuhteiden sanelemia juttuja. Ja tosiaan se pelisilmä pitää pitää sivullisten kanssa, että ei nyt ihan ketä tahansa juoppokämpän renttua ota kantoavuksi  ::)

Mielenkiintoinen juttu olikin, että kenen vastuulla on jos maallikolla vaikka selkä nitkahtaa nostossa...

Jos on onneton, on ainakin toivoa paremmasta

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Just tuo ohjeistaminen. Itsellä ei ole kokemusta kuin Penseistä, mutta niissäkin on monta rautaa mihin voi tarrata kiinni. Ja ne voi keikata pystyyn jos istuu jalkopäähän. Ne voi karata alta jos ei kukaan pidä kiinni kun istuu päälle (tai jarrut ei ole päällä). Kyse on yleensä tekniikka- eikä voimalajista, ja kun mennään sinne voiman puolelle niin mieluummin palojampat apuun kuin naapurin kehonrakentaja. Vaatii pelisilmää tilata se kantoapu ajoissa, eikä alkaa ihmetellä vasta siinä kohtaa kun pitäisi siirtää se 200-kiloinen pöhöpotilas autoon. Palokunnalla on myös usein hyviä apuvälineitä ylipainoisen potilaan siirtoon, meillä ainakin niiltä löytyy jonkinlainen "norsulakana" jolla saadaan tarvittaessa siirrettyä potilas pelkän lakanan päällä vaikka raput alas jos paarien käyttö ei ole mahdollista.

Yleisesti ottaen ihmettelen sitä ihmisen alkukantaista vaistoa, että kun kunto menee huonoksi niin piiloudutaan yläkerran perimmäiseen kamariin tai muuten ahtaaseen paikkaan. No, niinhän ne villieläimetkin tekee.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Yleisesti ottaen ihmettelen sitä ihmisen alkukantaista vaistoa, että kun kunto menee huonoksi niin piiloudutaan yläkerran perimmäiseen kamariin tai muuten ahtaaseen paikkaan. No, niinhän ne villieläimetkin tekee.

Ja lisäksi sitä ihmettelen, että miksi kaupungin asuntotoimisto majoittaa ne kaikki ylipainoiset ja huonojalkaiset monisairaat mieluiten viidenteen kerrokseen ja hissittömään taloon.

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla eka kokemus ylilihavasta tuli tossa jokunen aika sitten heng vaikeus ja voimakas kuume/ yt lasku siinä sitten

siirto paareille joka oli hankalaa avuksi saatii letkumiehen siihen sitten lopulta. Monitorin piuhat ei riittänyt kehon ympäri

kunnolla rr mansetti pieni tuntui että pursuaa siitä pikkubaarilta ulos koko ajan.

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hieanoa tietoa tulee jatkuvasti kiitos kaikille jo tähän mennessä. Pitää vielä kehitellä sellainen järkevä kaavake minkä voi sitten lähettää etiäpäin eri pelastuslaitoksille ja sairaankuljetus firmoille.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tänä aamuna kuljetettiin reippaasti ylipainoista vanhempaa rouvas henkilöä eteenpäin kohti Huippusairaalaa.

Rouva makasi matkan siinä paareilla ja alkoi sitten minulle jutustamaan:

" Aiemmin olen ollut sitä mieltä että itseppä kiloni kannan. Se oli terveenä se. Nyt kun joutuu teihin turvautumaan niin se ei ole enää niin. Nyt pitää ruveta laihduttamaan."

Ilostui kun kerroin että se ei ole helppoa mutta TK:sta saa apua asiaan ja muutenkin tuin häntä asiassa.

Ja silti keikan jälkeen oli selkäkipeä kun rouvaa joutui nostelemaan.

Ei tässä kädestä suuhun elämisessä haittaa muu kuin tuo käden pienuus ja suun suuruus. Mutta kutsumusta löytyy!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

On se kyllä järkyttävää katsoa, kun ihminen kääntää kylkeä, mutta napa pysyy paikoillaan...

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...
MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...