Jump to content
MAINOS

Pulssioksimetri tummilla ihmisillä?


gettiz

Recommended Posts

Luen tässä tehohoidon tenttiin, ja kirjassa Tehohoitotyö (Blomster ym.) kerrotaan että pulssioksimetrin tulokseen ei voida luottaa jos mittauskohdassa on runsaasti pigmenttiä tai kynsi on lakattu. Mutta mites sitten tummaihoisilla? Voidaanko mittaustulokseen luottaa oikein mustilla ihmisillä? Vai miten heiltä saisi luotettavat lukemat?

Isona minusta tulee kasanukkuja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

No juu en oo täällä Suomen maassa kyllä nähnynnä käytettävän mitään erillisiä saturaatiomittarimalleja tummaihoisille. Ihan luotettavasti olen oletettavasti mitannut samoilla vimpaimilla kuin valkolaisiltakin.

Toki lakka pitää poistaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

empä itsekkää muista oisko mitään eroa ollut happisaturaatiolla ja astrupilla tummalta ihmiseltä. mut empä ole kovin montaa hoitanut.. ja onhan niil tummilla aika valkoiset kämmenet ja kämmenen puolen sormien ihokin ::)

I´am Wizard

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse en ole huomannut että olisi mitenkään erilukemia kuin vaaleilla, tosin toi lakka ja likainen pinta iholla heikentää kyll lukeman saatia huomattavasti.

No hoitona alueen puhdistus ja lukemat huom paranevat.

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

ja onhan niil tummilla aika valkoiset kämmenet ja kämmenen puolen sormien ihokin :o

Eikös se saturaatiomittari lue sitä O2 pitoisuutta kynnen puolelta? Sitä varten kai se kynsilakka häirittee..? Ei tummilla kynnen alla ihan hirveesti oo pigmenttiä. Mutta mittaako esim lapsilla otsaan tarralla kiinnitettävä saturaatiomittari O2 pitoisuutta luotettavasti tummaihoisilta?

Älykäs tuntee toiset, viisas tuntee itsensä. - Lao Tsu

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta mittaako esim lapsilla otsaan tarralla kiinnitettävä saturaatiomittari O2 pitoisuutta luotettavasti tummaihoisilta?

What? Millanen tämä on?

"Nimim. monessa paikassa lasten kanssa työskennellyt ja ikinä en oo tällasta nähny*

Miksi olla vaikea kun voi vähällä vaivalla olla täysin mahdoton?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

ja onhan niil tummilla aika valkoiset kämmenet ja kämmenen puolen sormien ihokin :)

Eikös se saturaatiomittari lue sitä O2 pitoisuutta kynnen puolelta? Sitä varten kai se kynsilakka häirittee..? Ei tummilla kynnen alla ihan hirveesti oo pigmenttiä.

näihän se olikin sormimittareis. mites ne korvan/nenä mittarit, mittasko ne molemmin puolin? en enä muista :)

I´am Wizard

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

näihän se olikin sormimittareis. mites ne korvan/nenä mittarit, mittasko ne molemmin puolin? en enä muista :)

Mä olen siinä käsityksessä että se mittaa nimen omaan siltä alueelta niiden "valojen" välistä?, siis esim lapsilla kun on niitä "tarra"-systeemeitä niin senhän voi laittaa vauvalle kämmeneen, jalkaterään jne.... mutta en tiiä sitte.

Miksi olla vaikea kun voi vähällä vaivalla olla täysin mahdoton?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

näihän se olikin sormimittareis. mites ne korvan/nenä mittarit, mittasko ne molemmin puolin? en enä muista :)

Mä olen siinä käsityksessä että se mittaa nimen omaan siltä alueelta niiden "valojen" välistä?, siis esim lapsilla kun on niitä "tarra"-systeemeitä niin senhän voi laittaa vauvalle kämmeneen, jalkaterään jne.... mutta en tiiä sitte.

Ainakin Masimo myy anturia, joka voidaan laittaa esim. otsaan.

http://www.masimo.co.uk/sensors/LNOP-TF-I.htm

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...