Jump to content
MAINOS

lääkkeen murskaaminen


tiktak

Recommended Posts

Täytyypä kysäistä, mitä mieltä olette lääkkeen murskaamisesta, jos on pakko esim. vanhus ei pysty nielemään tablettia. Olen kyllä tietoinen asiasta, että on lääkkeitä joita ei saisi murskata, vaan pitäisi ottaa kokonaisena tai jos voi puolittaa, jos siinä on jako ura. ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Jos lääkettä ei ole kielletty murskaamasta (halutaan sen liukenevan tietyssä kohdin elimistöä), en näe mitään syytä miksei sitä voi antaa murskattunakin.

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tavallisen tabletin murskattuna antamisessa isoin asia lienee, että lääkeaineen pitoisuus veressä nousee jonkin verran (en tiedä minkä verran) nopeammin kuin kokonaisena niellyn. Joten esim. beetasalpaaja saattaa tiputtaa sykettä liiankin rajusti, varsinkin jos potilas on ennestää jonkun verran bradykardinen. Sitten taas esim. ibuprofeenitabletti murskattuna lievittää kipua voimakkaammin, joka ei välttämättä ole ihan aina edes huono asia.

Depotteja en alkaisi murskaamaan, koska niissä yleensä vaikuttavan aineen määrä on iso johtuen siitä, että ne on tarkoitettu hitaasti sulaviksi. Näin ollen terapeuttisen leveyden ylittäminen on todennäköisempää kuin tavallista tablettia murskattaessa. Depotit voi kyllä palastella jos vaikuttava aine on rakeissa tabletin joukossa, mutta tällöin tabletissa on yleensä jakoviivoja ja siitä lukee pharmacassa erikseen.

Jion mainitsemat erikseen kielletyt (joihin depottikin taitaa kyllä kuulua) on sitten jostain syystä aina kielletty murskaamasta. Monissa niissä on vaihtoehtoinen tapakin. Jotkut kapselit voi avata, jolloin sisältä tulee lääkerakeita jotka voi antaa potilaalle ruuan joukossa tai esim. nexium-enterotabletin voi liuottaa veteen ja juottaa. Näistäkin löytyy tieto pharmacasta.

EDIT: Lisätään nyt vielä että se suurin synti siinä lääkkeiden murskaamisessa on, jos sekoitat näiden eri tablettien murskat keskenään. Niin ei saa koskaan tehdä, koska ne jauhot voi reagoida keskenään ja menettää tehonsa/saada lisää ytyä/tulla jotain uusia ominaisuuksia. Myös murskaamiseen käytetty työkalu tulisi puhdistaa aina jokaisen valmisteen murskaamisen välissä.


Edellä on vain omia ajatuksiani eikä niitä pidä käyttää lääkehoidon ohjeena vaan käytä työssä omaa ammattitaitoasi, lue pharmacaa tai kysy neuvoa vaikkapa farmaseuteilta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

tästä lähin tää tyttö murskaa sitten buranansa kun päätä särkee, jos kerran vaikuttaa nopeammin...

en oikeesti kyllä usko asiaan. lääkeaineiden puoliintumisaika veressä lienee sama on se sitten murskattu tai kokonainen, jos ei oo kyseessä depot-muoto (kun näitä depotteja kun ei ehdottomasti saa murskata)

Itse en lääkkeitä potilaille murskaa, jos ei ota niin se on sitten hänen oikeutensa olla ottamatta. mutta jos pitää murskata niin jokainen lääke erikseen ja kapselit voi aivan hyvin avata.

tietenkin oma persus turvaten lääkärin luvalla.

meillä kyllä helposti vaihdetaan lääkeaine sellaiseen muotoon että potilas sen sitten pystyy ottamaan mixtuurat, nesteeseen sulavat pillerit.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

en oikeesti kyllä usko asiaan.

Ei se mikään uskon asia ole. Ylä-asteen kemian tunneilta muistat kuinka reaktiot nopeutuivat, kun reaktiopinta-ala kasvoi muiden muuttujien pysyessä ennallaan. Toki tuo lääkkeen vaikutuksen määrittämiseen läpikotaisin tarvittava kemia on huomattavasti monimutkaisempaa (eikä aina edes tutkijoiden ja lääkekehittelijöiden tiedossa), mutta perusteita voi soveltaa ihan maalaisjärjellä.

lääkeaineiden puoliintumisaika veressä lienee sama on se sitten murskattu tai kokonainen, jos ei oo kyseessä depot-muoto (kun näitä depotteja kun ei ehdottomasti saa murskata)

Lääkeaineen puoliintumisaika elimistössä ja lääkehoidon vasteen alkamisaika ovat eri asioita.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

tästä lähin tää tyttö murskaa sitten buranansa kun päätä särkee, jos kerran vaikuttaa nopeammin...

en oikeesti kyllä usko asiaan. lääkeaineiden puoliintumisaika veressä lienee sama on se sitten murskattu tai kokonainen, jos ei oo kyseessä depot-muoto (kun näitä depotteja kun ei ehdottomasti saa murskata)

Huh huh. Aikamoisia väitteitä ja uskonasioita.

Suosittelen ostamaan Buranat caps-muodossa. Ei tarvitse alkaa murskata.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eilen juuri tuli lääkehuoneessa tilanne jossa sairaanhoitaja totesi mulle kapselia rikkoessaan nesteeseen (niin että kapselin päällykset siis heittää pois): "En tiedä mihin tää lääke oikein menee ja vaikutaako oikein, kun pitää nenämahaletkuun antaa ja tää on kuitenkin kapselissa, että pitäis  liueta jossain muualla kuin mahassa.."

o___0

Ammattihenkilö!  :(

Meconium happens.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä lääkärin pitäisi lääkettä määrätessään tietää mitä lääkettä voi nenämahaletkuun jauhaa ja tarvittaessa määrätä se lääke sopivassa muodossa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä lääkärin pitäisi lääkettä määrätessään tietää mitä lääkettä voi nenämahaletkuun jauhaa ja tarvittaessa määrätä se lääke sopivassa muodossa.

Juu mutta eikös SH:n tulis kans tietää asiasta :(

Kyl ainakin ite tarkistaisin, jos en olis varma. Varmuuden vuoks ;)

Meconium happens.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä lääkärin pitäisi lääkettä määrätessään tietää mitä lääkettä voi nenämahaletkuun jauhaa ja tarvittaessa määrätä se lääke sopivassa muodossa.

Juu mutta eikös SH:n tulis kans tietää asiasta :(

Kyl ainakin ite tarkistaisin, jos en olis varma. Varmuuden vuoks ;)

Tästä on jossakin aikaisemmassa ketjussa puhuttu. Eli vaikka se sh näyttäisi siitä pharmacasta lääkärille, että "Ei saa jauhaa", niin se lääkäri sanoo n.95%:ssa, että ei voi muutakaan antaa, joten jauhetaan se.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä lääkärin pitäisi lääkettä määrätessään tietää mitä lääkettä voi nenämahaletkuun jauhaa ja tarvittaessa määrätä se lääke sopivassa muodossa.

Juu mutta eikös SH:n tulis kans tietää asiasta ;)

Kyl ainakin ite tarkistaisin, jos en olis varma. Varmuuden vuoks :)

Tästä on jossakin aikaisemmassa ketjussa puhuttu. Eli vaikka se sh näyttäisi siitä pharmacasta lääkärille, että "Ei saa jauhaa", niin se lääkäri sanoo n.95%:ssa, että ei voi muutakaan antaa, joten jauhetaan se.

Tjujuu, tietenkin!

Koulussa vaan opetettu, että jos ei tiedä mitä antaa niin pitää itse katsoa. Samalla pitäisi tutkailla että löytyykö ko. lääkettä missään muussa muodossa, joka sopisi potilaalle paremmin. Avainsana ja paino sanalla "itse".

Meconium happens.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuota Nexiumin pakkausselostetta olen ihmetellyt. Valmistetta ei missään nimessä saa murskata mutta tarvittaessa sen saa liuottaa veteen. Farmakologian asiantuntijat, mikä logiikka tässä piilee? Pilkkoontuvatko vaikuttavan aineen molekyylit todellakin murskattaessa?

--Oman Hoitonsa Asiantuntija!! --

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuota Nexiumin pakkausselostetta olen ihmetellyt. Valmistetta ei missään nimessä saa murskata mutta tarvittaessa sen saa liuottaa veteen. Farmakologian asiantuntijat, mikä logiikka tässä piilee? Pilkkoontuvatko vaikuttavan aineen molekyylit todellakin murskattaessa?

Lääkeaine on siinä sellaisten "helmien"/"rakeiden" sisässä ja ne helmet siinä punertavassa sidosaineessa, joka muodostaa tabletin.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Yleensä ohjeena pidetään sitä, että jos tabletissa on jakoura, niin lääkkeen saa puolittaa. Nyt löysin poikkeuksen ; Burana 800 mg Depot. Lääkkeessä on ura, mutta ohjeistus sanoo, että tablettia "ei saa murskata, pureskella eikä puolittaa".

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lääkkeitä jauhettaessa on myös muistettava, että reagoidessaan valon ja ilman kanssa, saattaa lääkeaine pilaantua. Esimerkiksi furesis on erityisen herkkä valolle (eli jos murskaa furesiksen, on se annettava potilaalle välittömästi).

Vieläkin näkee erityisesti pitkäaikaissairaanhoidossa paljon sitä, että jauhetut lääkkeet nakataan kuuman aamupuuron päälle. Siihen sit päälle pieni kasa luumuhillo ja nami nami ::)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onnistuinpas tuhoamaan tästä vastaukseni muokatessani, jos joku ihmettelee. Ei ole näköjään UNDO-toimintoa.... angry.png

Aiheena oli lähinnä, mitä lääketietoa Pharmacasta oikeasti pitäisi ammatti- ja kuluttaja käyttöön löytyä, mutta ei löydy. Itseä harmittaa, ettei Pharmaca kerro aina esim. farmakodynamiikkaa, edes reseptorin alatyyppiä, mihin vaikuttaa, tutkittua tietoa tehokkuudesta ei ole. Samoin lääkkeen liukeneminen ja hajoaminen (esim. eri pH:ssa), sakkautumisreaktiot, aika heikosti kerrottu. Myöskään raaka-aineet eivät auta päättelemään, miten tabletti oikeasti hajoaa ja käyttäytyy (mahalaukun pH voi vaihdella aika rajusti tietyissä tilanteissa). Pharmaca ei kerro myöskään aina kattavasti eri rotujen entsyymipuutoksia, vaikka Suomessa on valtava määrä eri rotuisia potilaita. Lisäksi työ- ja kemikaaliturvallisuuteen liittyvää tietoa ei löydy riittävästi Pharmacasta, valmisteyhteenvedosta tai pakkausselosteesta. Miten lääkeaine käyttäytyy iholla, hengitettäessä pölynä, mitä suojautumiskeinoja tarvitaan, miten toimia eritteiden kanssa, miten lääkejäte hävitetään.

Tänään yritin töissä katsoa erään lääkkeen vaikutuskohdan (reseptorityypin, pääluokka toki muistissa), mutta eipä löytynyt Pharmacasta. Tietysti itselleni on opetettu, missä päin kehoa mitäkin reseptorityyppejä ko. välittäjäaineelle löytyy, mutta ei kaikkea muista ulkoa. Olisi pitänyt painottaa paikat, joihin haittavaikutuksia tulee, semminkin kun asiakkaalla on aiheeseen liittyvä sairaus.

TTL on tehnyt selvityksen, jossa on arvioitu apteekki- ja hoitohenkilökunnan altistumista sytostaateille (syklofosfamidi merkkiaineena). Altistumista tapahtuu, mutta esim. hlökunnan virtsasta ei pienillä määritysrajoillakaan ainetta löytynyt. Tiedossa on, että mm. alkuperäispakkausten päältä löytyy sytostaattijäämiä, ja siksi niitä meillä kuljetellaan erillisissä pakkauksissa. Muutama päivä sitten vain sattui, että erästä sytostaattia (käytetään myös kotona...) tuli pussillinen ilman mitään virallisia merkintöjä. Sattui osumaan silmään käsinkirjoitettua sanaa "sytos..." jossain kohti pussia ja eikös vain ollut DNA:han vaikuttava sytostaatti. Ja olis mennyt käsittelyyn, jossa lääkejätteen puretaan ja lajitellaan käsin, pelkin hanskoin ja meillä on yksi tätä työtä tekevä raskaana. Katsoinpa Pharmacasta ja pakkausselosteista, ei siellä puhuta mitään jätteiden käsittelystä...

Ihmetyttää sinänsä, ettei esim. "nexiumin murskaamisesta" tai sytostaattien käsittelystä ohjeisteta tarkemmin. Teollisuudessa kun erään kemikaalin kanssa teiskasin, niin jouduimme rekisteröintiprosessissa kuvaamaan kaikkia mahdollisia käyttötapoja sekä mihin kemikaali niistä päätyy, jotta riskinarviointi olisi täydellinen. Samalla logiikalla lääkkeen maahantuojan tulisi kysyä asiakkailtaan, miten valmistetta oikeasti käytetään, ja käytetäänkö sitä poikkeavilla menetelmillä. Jos näin, niin käyttäjille tulisi vähän antaa tietoakin näistä tapauksista. Eri suuntiin me jouduimme luokittelemaan kemikaalin haitallisuutta, ärsyttävyyttä, ympäristövaarallisuutta, kirjoittelemaan käyttöturvallisuustiedotteita, miten kemikaali vaikuttaa iholla, jos sitä vuotaa, jos sitä hengitetään. Ja mm. testaamaan kuljetusturvallisuutta varten, miten kemikaali mm. reagoi veden kanssa - jos dokumentaatio puuttuu, viranomaiset pysäyttävät lastin (kokemusta on...). Samoin jätteiden käsittelystä tulee antaa informaatiota, samoin kuin tarvittaessa suojautumisesta tuotetta käsiteltäessä.

Tarttis varmaan noita kansainvälisiä valmisteyhteenvetoja vähän päivittää sisältövaatimuksiltaan. Ainakin, jos halutaan lisätä lääkkeiden käytön turvallisuutta, työturvallisuutta sekä vähentää vaikutuksia ympäristöön. Ihan lääkepakkausten lajitteluakin voisi helpottaa paremmat merkinnät materiaaleista ja tieto, miten pakkaus pitää käsitellä esim. ennen polttamista.

Itse kaipaisin myös tietoja eettisin perustein, alkuperämaaperustein tai allergiaperustein päätöksiä tekeville ihmisille. Missä lääke oikeasti on valmistettu? Onko sen ainesosat eläin- tai kasviperäisiä vai syntetisoituja? Mistä kasvi- tai eläinraaka-aineesta ainesosa on peräisin? Näitä tietoja on hyperallergisia ihmisiä varten selvitelty sitten ympäri maailmaa valmistajalta, mikä ei ole nopeaa - varsinkin jos lääke pitäisi saada käyttöön nopeasti. Elintarvikkeistahan tai vastuullisesti valmistetuista kuluttajatuotteista saattaa nykyisin löytyä jopa enemmän tällaista tietoa kuin lääkkeistä.

Lisäksi Pharmacan ja yhteisvaikutustietokantojen tiedot eivät päivity ristiin riittävän hyvin. Tiedot saattavat poiketa, eikä aina ehtisi penkoa molempia. Lisäksi hajoamisreitteihin perustuvien yhteisvaikutuksen (kaksi lääkettä esim. hajoavat samaa reittiä, tukkivat reitin ja lisäävät toistensa pitoisuuksia) pitäisi hiljalleen saada tietoa myös farmakodynaamisista yhteisvaikutuksista (vaikuttavat samaan reseptoriin, elimeen, tai haittavaikutukset saattavat olla samoja, esim. QT-aika pidentyy, vaikuttavat samaan reseptoriin päinvastaisilla tavoilla). Terveydenhuollossa on aina vain enemmän ihmisiä, jotka törmäävät lääkecocktaileihin, ovat ainoita, jotka saattavat havaita mahdollisia yhteisvaikutuksia - mutta yksinkertaisesti koulutus ja muisti eivät riitä yhdistämään tietoa.

Siinä olisi muutama idea, jolla mahdollisesti estettäisiin jokunen ihmishengenkin menetys tässä maassa vuosittain. Kuulin tällä viikolla melkoisen lääkeyhteisvaikutuksen toisaalla, josta potilas kiikunkaakun selvisi hengissä, ja jossa kohtalokas vaikutus on periaatteessa hyvinkin tiedossa, mutta läheskään kaikki eivät muista murto-osaakaan noiden lääkkeiden yhteisistä ongelmista.

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Allekirjoittanut on juuri joutunut tämän asian kanssa painimaan. Murskatakko lääkkeet joissa ei jakouraa vai miten tehdä..

Olen opiskelijana työharjoittelussa vanhusten parissa, huonokuntoisten sellaisten. Eilen kouraani lyötiin lääkekuppi, jossa neljä tablettia joista vain yksi taisi olla jakourallinen. Kaikki olisi pitänyt jauhaa yhdessä ja syöttää potilaalle kuuman puuron kanssa.

Onnekseni mummeli ei suostunut avaamaan suutaan, eli ei saanut lääkkeitäkään menemään. Olin ne kyllä erikseen jauhanut mutta jotenkin tuli olo että olsinko siltikään niitä antanut jauhettuna vaikka mummu olisi syönyt.. Toisekseen en tiennyt edes mitä lääkkeet olivat yhtä lukuunottamatta ja kolmanneksi jättivät mun yksin syöttämään huoneeseen. :blink:

Miten tuossakin tilanteessa, varsinkin opiskelijana ollessa, tekisi oikein? Kun ei saisi lääkkeitä jättää antamattakaan.. Opettaja ei viestiini vastaa, eikä vielä eräs toinenkaan jolta olen asiasta kysynyt. Hieman valvotti asia viime yönä - ei sitä tahdo potilastaan vaaraankaan asettaa. :nauraa:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Miten tuossakin tilanteessa, varsinkin opiskelijana ollessa, tekisi oikein? Kun ei saisi lääkkeitä jättää antamattakaan.. Opettaja ei viestiini vastaa, eikä vielä eräs toinenkaan jolta olen asiasta kysynyt. Hieman valvotti asia viime yönä - ei sitä tahdo potilastaan vaaraankaan asettaa. :blink:

Mitä ohjaajasi sanoi asiasta?

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En uskaltanut mitään kysyä ohjaajalta (työpaikan). Kyseinen potilas oli ainoa jolle mun tartti lääkkeet antaa - mutta tiedän että vastaavia on ko. paikas monta. Ohjaava ope taas ei ole mitään vastannut asiaan.

Mulle tosiaan vaan lyötiin se lääkekuppi noukan eteen ja sanottii et murskaa. Ja pöydäs viel erikseen muistutuslappu.

En tiedä miten hienovaraisesti kysyä asiasta - ilman että "hyppii silimille".

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En tiedä miten hienovaraisesti kysyä asiasta - ilman että "hyppii silimille".

Mulla aikanaan tuli samanlainen homma vastaan ja leikin vähän tyhmää ja kysyin että mites tää lääkkeitten murskaus ku meille on opetettu ettei saa murskata, sanoin myös siitä että jos näytössä tulisi tämä tilanne vastaan ja menisin murskaamaan, periaatteessa näyttö pitäisi lääkehoidon osalta pompauttaa.

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiitos Satu.

Täytyypä koittaa tuota taktiikkaa. Onhan se ihan tottakin, näytössä se olisi virhe.. Ja tosiaan koulussa on opetettu ihan eri tavalla, samoin myös nämä lääkehoidon lähteetkin sanovat.

Hankala vaan näytellä tyhmää kun on talossa ollut töissä jo 2 vuotta, olettavat että tiedän - joskin yleensä painaa "talon tavat" eikä se todellinen sääntö... :blink:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos olet ollu mestassa jo pari vuotta hommissa niin uskallat kyllä kysyä ohjaajalta asiaa (tai mistä mä tiedän millanen hirviö se sun ohjaajas on :blink: )

Ite oon kyllä harjoitteluissa syyllistyny tohon murskaamiseen vaan sen takia että mun on käsketty. Joitain kertoja kysynyt siitä niin vastaukset on lähinnä sen suuntasia että ei täällä työpaikalla asiat mene niin helposti kun siellä oppikirjassa että menes nyt vaan nöösi murskaamaan ne annikin pillerit...välillä tuntuu vaan ettei suurin osa hoitajista ole oppikirjoja nähnytkään ainakaan kymmeniin vuosiin. Helpolla pääsee opiskelijana, kun antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos ja toimii itse sitten työelämässä niinkuin kuuluu eikä niinkuin 50 vuotta sitten kuului. Eipä sillä, ei niitä pesuja ja siirtoja yms. koulukirjoista opitakaan, mutta kyllä lääkehoito ja ravitsemus on sen tason asioita mihin ei riitä tieto siitä miten pääsee helpoimmalla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tekee oikein pahaa, kun näkee jonkun murskaavan kapselit ja depotit :rolleyes:

Opiskeluaikoina syyllistyin itsekin tähän, vanhuspuolella kun tein harjoittelun ja keikkaa. Nyt psyk.puolella ei sentään niin räikeitä "murskaushommia" näe, mutta silloin tällöin tulee vastaan. Ja aina pakko mennä kysymään mitkä murskasit rolleyes.gif/cry.png' class='bbc_emoticon' alt=':' />)' /> esim. Seroquel Prolong?!?!?!?

Fear Campaign

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Köh.. tuolla kyseisellä osastolla en ole ollut aikaisemmin. Mulla on pari vakkariosastoa joilla pyörin ja niis ei näitä asioita tarvi juurikaan miettiä. Koska olen tosiaan ihan uus niin ei sitä ole niin vaan helppoa lähteä sanomaan. Toisekseen minä kyllä koitin asian ottaa esiin tänään ohjaajan kanssa, niin äkkiä vaihtui aihe toiseksi. Vastaus oli vain suurin piirtein "niin kun on pakko" ja sit äkkiä keksittiin uus aihe. :rolleyes:

Enivei, vanhustyön näyttö mun pitäisi tuolla tehdä ja häjyltä näyttää käytännössä sen toteuttaminen. Lääkehoito ei ole ainoa asia. Koska ketjussa puhutaan vain lääkkeistä niin en ota esiin muita juttuja. Tapa tehdä vanhustyötä vain on ihan erilainen mihin olen tottunut ja mitä meille on opetettu.

En nauti tästä harjoittelusta. En ollenkaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 8 kuukautta myöhemmin...

Nostetaan vanhaa threadia ylöspäin kun asia on lähellä sydäntäni. Edellisessä elämässä orgaanisen kemian parissa on tullut toimittua erinäisten kemikaalien kanssa ja terveysalan jotkin käytännöt ja asioiden tila välillä pöyristyttävät pientä sh/eh-opiskelijaa.

Monen valmisteen vaikutuksen alkamisnopeuteen väkisinkin vaikuttaa reaktiopinta-ala ja mahdollisen valmisteen pintakäsittelyt ja sen sellaiset. Kemistin näkemyksenä olisi ensiarvoisen tärkeää noudattaa valmisteista annettuja ohjeita puolittamisen saati sitten murskaamisen tai ennalta liuottamisen suhteen, ja toisaalta ohjeet saisivat olla huomattavasti paremmat.

Esimerkiksi joillain kapean terapeuttisen leveyden valmisteilla on taatusti mahdollista päästä reilusti haitallisten lääkemäärien puolelle depotteja murskaamalla. En ihmettelisi vaikka tämän välillisenä seurauksena silloin tällöin kuolisi potilaita.

Lääkeiden annosteluun ja oikeasti perusteltuun lääkehoidon toteutukseen suhtaudutaan minusta koulussakin hieman leväperäisesti, vaikka sentään lääkelaskujen osaamisessa ei onneksi päästetä siitä missä aita on matalin. Käytännön kokemusta ei ole kuin yhdestä perushoidon harjoittelusta siellä talossa asiat olivat jossain kauhistuttavan ja naurettavan välillä.

Pöllö puhui erinomaisen asiaa! (saksittu lainaus)

Aiheena oli lähinnä, mitä lääketietoa Pharmacasta oikeasti pitäisi ammatti- ja kuluttaja käyttöön löytyä, mutta ei löydy. Itseä harmittaa, ettei Pharmaca kerro aina esim. farmakodynamiikkaa, edes reseptorin alatyyppiä, mihin vaikuttaa, tutkittua tietoa tehokkuudesta ei ole. Samoin lääkkeen liukeneminen ja hajoaminen (esim. eri pH:ssa), sakkautumisreaktiot, aika heikosti kerrottu. Myöskään raaka-aineet eivät auta päättelemään, miten tabletti oikeasti hajoaa ja käyttäytyy (mahalaukun pH voi vaihdella aika rajusti tietyissä tilanteissa). Pharmaca ei kerro myöskään aina kattavasti eri rotujen entsyymipuutoksia, vaikka Suomessa on valtava määrä eri rotuisia potilaita. Lisäksi työ- ja kemikaaliturvallisuuteen liittyvää tietoa ei löydy riittävästi Pharmacasta, valmisteyhteenvedosta tai pakkausselosteesta. Miten lääkeaine käyttäytyy iholla, hengitettäessä pölynä, mitä suojautumiskeinoja tarvitaan, miten toimia eritteiden kanssa, miten lääkejäte hävitetään.

Lisäksi Pharmacan ja yhteisvaikutustietokantojen tiedot eivät päivity ristiin riittävän hyvin. Tiedot saattavat poiketa, eikä aina ehtisi penkoa molempia. Lisäksi hajoamisreitteihin perustuvien yhteisvaikutuksen (kaksi lääkettä esim. hajoavat samaa reittiä, tukkivat reitin ja lisäävät toistensa pitoisuuksia) pitäisi hiljalleen saada tietoa myös farmakodynaamisista yhteisvaikutuksista (vaikuttavat samaan reseptoriin, elimeen, tai haittavaikutukset saattavat olla samoja, esim. QT-aika pidentyy, vaikuttavat samaan reseptoriin päinvastaisilla tavoilla). Terveydenhuollossa on aina vain enemmän ihmisiä, jotka törmäävät lääkecocktaileihin, ovat ainoita, jotka saattavat havaita mahdollisia yhteisvaikutuksia - mutta yksinkertaisesti koulutus ja muisti eivät riitä yhdistämään tietoa.

Siinä olisi muutama idea, jolla mahdollisesti estettäisiin jokunen ihmishengenkin menetys tässä maassa vuosittain. Kuulin tällä viikolla melkoisen lääkeyhteisvaikutuksen toisaalla, josta potilas kiikunkaakun selvisi hengissä, ja jossa kohtalokas vaikutus on periaatteessa hyvinkin tiedossa, mutta läheskään kaikki eivät muista murto-osaakaan noiden lääkkeiden yhteisistä ongelmista.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...