Jump to content
 

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

O'Boy

Puolustusvoimien kopterit

Recommended Posts

O'Boy

Utin jääkärirykmentti on aloittanut 4.1.10 24/7 kopteripäivystyksen varallaolosysteemillä. Kopteri on kaikkien viranomaisten käytettävissä. Ensihoidosta tehtävillä vastaa Kymenlaakson pelastuslaitoksen ensihoitajat.

Linkki juttuun : http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010011910958331_uu.shtml

Muoks : tässä lisää aiheesta

http://www.ts.fi/online/kotimaa/98813.html

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
kops

Vielä kun näkisi jonkinlaisen ohjeistuksen tämän hälyttämiseen, miten ja missä tilanteissa ja kenen toimesta. Ja onko jokin muu puheryhmä millä sitten olla yhteydessä kun turhan monella kuulovilla oleva KaaVirYt.. hieman puun takaa tuli vaikka samassa kunnassa olen töissä missä tämä operoi  >:D

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
O'Boy

Vispilässä on mutu-tiedon mukaan oman alueen häken puheryhmät kuulolla. Hätäkeskuksesta varmaan lähettelevät muut tarpeelliset puheryhmät tehtävän mukaan.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
dino

Vihdoinkin pelastustoimen käytössä kopteri joka ei jää yhdeksän kertaa kymmenestä maahan sen vuoksi että aamu-usva häiritsee tai nurmikolla on kastetta. Näkisin mielelläni että tulevaisuudessa yhteistyö PV:n kanssa syvenisi ja nämä toimintakykyiset keskiraskaat kuljettamiseen soveltuvat kopterit korvaisivat ensihoidon ja pelastustoiminnan kannalta kaikki tarpeelliset pelastushelikopterit. (2-3kpl)

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Telaketju

hitaasti vaan on ilmassa,mutta aina parempi kun ei ollenkaan.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
kuokka

Hyvä että ovat lähteneet ennakkoluulottomasti kehittämään toimintaa ensihoidon kanssa. Lähtöviiveet ovat vain sitä luokaa että toiminta taitaa käytännössä painottua suuronnettomuuksiin ja muihin mahdollisiin pitkäkestoisiin tehtäviin.

Mahtaakohan noissa olla muuten valmiina vinssauskalusto?

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Söppe

Vihdoinkin pelastustoimen käytössä kopteri joka ei jää yhdeksän kertaa kymmenestä maahan sen vuoksi että aamu-usva häiritsee tai nurmikolla on kastetta. Näkisin mielelläni että tulevaisuudessa yhteistyö PV:n kanssa syvenisi ja nämä toimintakykyiset keskiraskaat kuljettamiseen soveltuvat kopterit korvaisivat ensihoidon ja pelastustoiminnan kannalta kaikki tarpeelliset pelastushelikopterit. (2-3kpl)

Juu, haluan olla katsomassa kun sitä NH-90:stä otetaan alas kaupungin asutuksessa. Voi olla että kuljetusmatkat kopterilta kohteeseen pitenee. Parissa uusimmassa Suomen Sotials lehdessä on aika kriittinen kirjoitussarja näisät koptereista. Siellä on mm. hyvät perusteet miksi tämäkin palvelu nyt yhteiskunnalle tarjotaan.

Kahden tunnin lähtövalmius ensihoidon kannalta on aika turha. Mutta ompa kuitenkin.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
O'Boy

Utin koptereita on ennenkin käytetty erilaisissa pelastustehtävissä (mm. Estonia, poliisitehtäviä, sammutusta...) mutta ympärivuorokautista päivystystä ei ole ollut. Valmiutta erilaisien tilanteiden hoitoon löytyy paljon, mutta esitelkööt itse minkälaista. Tuskin vinssit sun muut salaisuuksia on, mutta en arvaa ruveta höpöttelemään. Kattokaa kuvista ja lukekaa rykmenttiä koskevia kirjoituksia >:D

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
dino

Juu, haluan olla katsomassa kun sitä NH-90:stä otetaan alas kaupungin asutuksessa.

Ei ruutukaava-alueella tarvitakkaan koptereita, maayksiköt riittää taajamien onnettomuuksia hoitamaan.. (Ainakin sitten kun kopteritoiminnasta vapautuneet resurssit ohjataan kymmenien uusien maayksiköiden perustamiseen... ;))

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Söppe

Juu, haluan olla katsomassa kun sitä NH-90:stä otetaan alas kaupungin asutuksessa.

Ei ruutukaava-alueella tarvitakkaan koptereita, maayksiköt riittää taajamien onnettomuuksia hoitamaan.. (Ainakin sitten kun kopteritoiminnasta vapautuneet resurssit ohjataan kymmenien uusien maayksiköiden perustamiseen... ;))

Dino, älä kuorsaa.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Iipi

Toi on jännää tuo, että toimitaan hätäkeskusten inforyhmillä noiden ilma-alusten kanssa. Metsäpaloakin olen ollut kartottamassa lentokoneen kanssa pelastuksen infolla. NH 90 lentää säässä kuin säässä ja on vinssi. Tonttiin otossa saattanee tarvita vähän isomman tilan, taitaa varoetäisyydet olla aika pitkät. On meinaan sellainen turbulenssi ja meteli, kun toi lähtee tontista. Mutta tarviiko niitä ottaa tonttiin? Voisin kuvitella, että ovat etsinnöissä mukana tai vinssaavat jostain laivasta jengiä pois. Tai kantavat sammutusvettä. Lääkäreita kuskaavat ihan muut koneet. Ja jos suuria joukkoja tarvitsee siirtää, niin joku urheilukenttä, niinkuin taisi olla Kauhajoella käytössä.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
dino

Ei ruutukaava-alueella tarvitakkaan koptereita, maayksiköt riittää taajamien onnettomuuksia hoitamaan.. (Ainakin sitten kun kopteritoiminnasta vapautuneet resurssit ohjataan kymmenien uusien maayksiköiden perustamiseen... ;))

Dino, älä kuorsaa.

Saahan sitä nähdä päiväunia että järki voittais näissä asioissa.. :D

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Söppe

No, eipä olisi tämmöisä otsikoita.

http://yle.fi/alueet/pohjanmaa/2010/01/peten_toiminta_ray-avustusehtojen_vastaista_1380448.html

Otsikot olisivat sitten suuntaan : Ensihoito koptereiden yöpäivystystä karsittu vähäisen käytön takia. Valtion talouden sopeuttamistoimet ulottuvat myös PV:n ensihoitokoptereihin. Helikopteri rikkoutui sotaharjoituksissa, ensihoitokopteri tilalle. Selvitystoimikunta: Kopteri toiminta liian kallista PV:n keskiraskailla koneilla, toiminta siirtyy RVL:n kevyille koulutuskoptereille. Skandaali: PV:n koulutus ei täyttääkään HEMS toiminnan vaatimuksia.

Jokaisessa järjestelmässä omat puolensa. ( Paitsi siinä minkä me täällä kehitämme).

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
pekka
Puolustusvoimien päivystyshelikopteri pelasti miehen jäältä

05.02.2010 12:33

Utin Jääkärirykmentin NH90-päivystyshelikopteri pelasti torstaina 4.2.2010 hätään joutuneen miehen Saimaan jäältä. Tehtävä perustui Etelä-Karjalan Pelastuslaitoksen maavoimille lähettämään virka-apupyyntöön helikopterin käytöstä etsintä- ja pelastustehtävässä Lappeenrannassa.

Cessna-pienkoneen lentäjä joutui huonon sään vuoksi keskeyttämään lentonsa ja laskeutumaan Saimaan jäälle Joutsenon kaupunginosan edustalle. Mies soitti tapahtuman jälkeen itse hätäkeskukseen. Etelä-Karjalan Pelastuslaitos teki puolustusvoimille virka-apupyynnön helikopterin lähettämisestä etsintä- ja pelastustehtävään.

Helikopterin miehistö paikansi pian mieshenkilön Kilpiän saaren läheisyydestä ja poimi hänet kyytiin. Helikopterissa mukana ollut Kymenlaakson Pelastuslaitoksen ensihoitaja totesi miehen olevan kylmettynyt, mutta muutoin hyvässä kunnossa. Mies kuljetettiin Lappeenrannan lentoasemalle, jossa häntä vastassa oli pelastuslaitoksen henkilöstöä.

- Yhteistoiminta puolustusvoimien ja helikopterimiehistön kanssa sujui hyvin ja tehokkaasti. Keliolosuhteet huomioiden helikopteri paikansi henkilön erittäin nopeasti, toteaa Etelä-Karjalan Pelastuslaitoksen pelastuspäällikkö Ulf Westerstråhle.

Kyseessä oli ensimmäinen kerta, kun pelastuspalvelutehtävässä käytettiin NH90-kuljetushelikopteria. Puolustusvoimien helikoptereilla aloitettiin ympärivuorokautinen päivystysvalmius tammikuun alussa.

Lähde:  Puolustusvoimat http://www.mil.fi/maavoimat/tiedotteet/5836.dsp

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Iipi

Eli jopa melko nopeasti oli koneesta hyötyä. Hyvä, hyvä, kalliit koneet hyötykäyttöön.

Kenties voisi nopeuttaa hälytystoimintaa jollakin sopimuksella, joka poistaisi virka-apupyyntöjen kirjoittelun. Naapurikunnassa nimittäin tulee virka-aikaan A tehtäville varuskunnan ambulanssikin ilman mitään virka-apupyyntöjä. Ollut vuoden vai kaks sopimus ja heti sopimuksen alkupuolella olivat elvytyksessä mukana. Siihen on jäänyt. Eivät nimittäin pääse lähtemään, jos on omat koneet ilmassa tai varusveijarit leirillä.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Delirium

Onhan noissa kokoeroa;

EC-135

Pituus: 12,16 m

Roottorin halkaisija: 10,20 m

Paino: 1465kg

NH-90

Pituus 19,56 m    = n. +60%

Roottorikehän halkaisija 16,30 m  = n. +60%

Paino: 5400kg  = n. +368%

Ilmavoimat voisi hankkia jotain NH-90 kanssa liki vastaavalla hallintalaitteistolla olevia koneita ja SHPt ostaisi niiltä palvelun. Olisi jotain järkevää harjoitusta army-piloteillekkin ja vähiä valtion rahoja pystyisi vähän järkevämmin käyttämään. Olisivatpa vaikka jotain "tiedustelu" koptereita sitten sota-tilanteessa ;) Siis paitsi jos tuolla NH-90llä voisi operoida. Olisiko tuo +60% sitten liikaa miten monella tehtävällä? Esim. sopisiko 16,3m laskeutumaan miten leveälle tieosuudelle käytännössä, taitaisi jäädä normaali kaksikaistainen laskeutumatta? Paino ei varmaankaan kovin monessa kohtaa olisi ongelma, lie siitä hyvästä leveämmät tassut?

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Söppe

Kuulostaa hienolta toiminnalta. Mutta pari faktaa:

- Kilpiän saaresta Joutsenon keskustaan noin 15 km ja mantereella menee tie viereen noin parin kilometrin päähän. Eli hyvin olisi päästy esim kelkalla paikalle. Tai EK pelan ilmatyynyaluksella (jonka toinen homma on norpan kuuttien laskenta keväällä).

- Uffe on itse ex. Valkealan kunnan palopäälikkö ja kovasti kehittänyt alueen sotilaspalokuntien toimintaa.

Haiskahtaa tilaisuuden käyttämiseltä...

Tosin kaverihan ei ollut ilmeisesti mittarilentokelpoinen niin oliko miten kartalla itsekkään missä oli mutta tuolla alueella sen verran tukiasemia että niiden kautta olisi jonkun moista paikannusta saatu. Lentoaika Utista tuonne sellasita 20-30 min plus lähtöviive.

Kalliiksi tuli lento, niin koneen omistajalle kuin yhteiskunnalle.

Ja Toveri Delikka, mites luulet, riittääkö siellä teillä Uppo-Nallen sairaalan katolla luokitukset tuon koko luokan koneelle? Voi olla tiukilla, 100-varma en kuitenkaan ole. Tuo roottorikehä ei myöskään ole se mitta mikä on mimiimi vaatimus laskeutumisalueell vaan siihen tulee lisää eli aletaan kyllä puhua melkein 30m alas mihin sen NH:n nuo intinpilotit laskee.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Delirium

Todentotta, siinä kohtaa alkaa paino vaikuttamaan. Jalakset löytyy lastenakuutin aulasta.. Ei ole tietoa, pitää kilauttaa kaverille. Ill be back.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Iipi

Villi veikkaus, ei kyllä laske minkään katolle. Ei niitä potilaan sairaalaan kuljettamista varten ole hankittukaan. Katsomme asioita ihan eri vinkkelistä, kuin armeijan herrat.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
hiski

Kuulostaa hienolta toiminnalta. Mutta pari faktaa:

- Kilpiän saaresta Joutsenon keskustaan noin 15 km ja mantereella menee tie viereen noin parin kilometrin päähän. Eli hyvin olisi päästy esim kelkalla paikalle. Tai EK pelan ilmatyynyaluksella (jonka toinen homma on norpan kuuttien laskenta keväällä).

Jep, ja kun lehtitietojen mukaan pilotti ei ollut siis tippunut alas vaan laskeutunut hallitusti jäälle, eikä ollut loukkaantunutkaan (itse soittanut häkeen, lennätetty lentokentälle eikä sairaalaan jne.) niin kyllähän toi semmoselta PR-keikalta lähinnä vaikuttaa.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Late Lamb

...sieltä on vissiin rajalta jäämässä pari kopterikipparia eläkkeelle mutta maasta kun ei löydy yhtä koulutettuja ukkoja niin palaavat sitten kohta takaisin samaan hommaan, alle nelikymppisinä eläkeläisinä...

btw oma eläkeikä taitaa olla jossain 25-30v päässä...  härren piaksut sentään!

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Iipi

...sieltä on vissiin rajalta jäämässä pari kopterikipparia eläkkeelle mutta maasta kun ei löydy yhtä koulutettuja ukkoja niin palaavat sitten kohta takaisin samaan hommaan, alle nelikymppisinä eläkeläisinä...

btw oma eläkeikä taitaa olla jossain 25-30v päässä...  härren piaksut sentään!

Joo, kyllähän kaikki puolustusvoimien henkilökunta tuppaa tekemään vielä toisen työuran valtion hommien jälkeen. Monenlaista osaajaa sieltä tulee siviilityömarkkinoille.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Söppe

MediHelin piloteista eräs oli PV:n palveluksessa kun itse olin siellä varusmiehenä. Pieni on maailma.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Pippuri

"Tuo roottorikehä ei myöskään ole se mitta mikä on mimiimi vaatimus laskeutumisalueell vaan siihen tulee lisää eli aletaan kyllä puhua melkein 30m alas mihin sen NH:n nuo intinpilotit laskee."

50mx50m on virallinen vaatimus laskupaikaksi NH:lla... Toki sen voi pläjäyttää pienempäänki tilaan jos on kanttii  :nauraa:

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille

×