Jump to content
MAINOS

Terveenä sairaalassa.


Söppe

Recommended Posts

Posted

Hesarin toimittaja kertoi omista intti vedätyksistään. Jokaiselle intin käyneelle tämä ei ole mitään uutta.

http://www.hs.fi/juttusarja/lyytinen/artikkeli/Terveen%C3%A4+sairaalassa/1135252191585

Eipä ole terveydenhuollon ammattilaisellekkaan tämän päivän normimaailmassa. On yksinäisiä vanhuksia, työstä linsaajia, MT-puolen väkeä ja monia muita jotka haluavat hoitoa. Ja mielellään sitä erikoissairaanhoitoa kun "ei siellä arvauskeskuksessa mitään tiedetä." Lanssissa kyllä huomaa että moni odotaa että oma TK menee kiinni ennen kuin soitetaan apua siihen monta päivää vaivanneeseen vaivaan johon on juuri nyt saatava apua. Puhe ja näyttely on sitten sen mukaista että on helpomi kuljettaa kuin ruveta neuvottelemaan kotia jäämisestä.

Mutta kyllä se sylettää kun osa kotisairaanhoidon väestä menee mukaan tähän. Ei edes yritetä motivoida potilasta odottamaan aamuun ja omalle lääkärille. ei muuta kuin takki päälle ja soitto 112, piipaa taksi tulee. Ja auta armias jos uskalletaan kyseenalaistaa päätöstä tai yritetään vaikka mitata vitaaleja.

"Ei, ei ei ja vielä kerran ei, ottakaa se vaan nyt kytiin ja viekää sinne sairaalaan. Ei tarvii paareja, kyllä hän kävelee autoon. Miten niin voi ottaa taksin jos pystyy kävelemään?" Voi kun saisi euron joka kerta kun tämä tappelun joutuu käymään läpi niin ei tarvitsisi odottaa palkankorotusta muutamaan vuoteen.

Eipä siellä TK:ssakaan tämä homma toimi täydellisesti. Keikkalääkärit ovat usein ilman valvontaa. Potilaita joita ei tunne(kuinka paljon potilasta pitää tuntea että häntä voi hoitaa?) laitetaan eteenpäin surutta lähetteen loppulauseella pyyd.koht.tutkimuksiin ja hoitoon. Siinä rumbassa menee monta jotka olisi voitu hoitaa jos olisi haluttu keskittyä, miettiä ja ottaa vastuuta. Mutta kun kukaan ei vaadi sitä vastuuta heiltä. Henkilökunta kyllä tunnistaa nämä leimasinautomaatit ja kertoo johdolle mutta " No, kuka me saataisiin tilalle?" on yleinen vastaus. Ja ikävä kyllä enemmän kuin pulittain oikeassa.

Suomella menee huonosti. Terveydenhuollon menot ei ainakaan laske. Johonkin on vedettävä raja. Mielestäni raja on että palvelut kohdistetaan niitä tarvitseville ja ne jotka eivät nitä tarvitse, hoidetaan kotona.

Ei tässä kädestä suuhun elämisessä haittaa muu kuin tuo käden pienuus ja suun suuruus. Mutta kutsumusta löytyy!

MAINOS
Posted

Kaikista eniten riepoo nämä päivystyksissä vierailevat "vakkarit" jotka alkavat valittaa että rinnasta ottaa jos eivät muuten saa hoitoa.

Miksi olla vaikea kun voi vähällä vaivalla olla täysin mahdoton?

Posted

Joo, kotipalvelulla tuntuu välillä olevan se 112 hyvin herkässä. Samoin joissakin hoitolaitoksissa pari yskäisyä papalta on riittävä syy toimittaa pikimmiten päivystykseen. Yhteen aikaan kaikki ripulipotilaat lähetettiin päivystykseen. TODELLA YLLÄTTÄVÄÄ että tauti senkun leviää ja voi hyvin...

Joskus tuleekin sitten ihan positiivisena yllätyksenä kun jossain hoitolaitoksessa sanotaan, että näillä ohjeilla kyllä pärjäämme aamuun ja katsotaan asiaa sitten uudestaan. Ja miksei ambulanssikin voi tukea sitä kotona/hoitolaitoksessa pärjäämistä esim. käymällä tiputtamassa Perfalganit iv, ja aamulla sitten päivystykseen.

Ymmärrän erinomaisesti, että kotipalvelussakin kylmää jättää yleistilaltaan heikentynyt potilas oman onnensa nojaan, ja että esim. ryhmäkodissa ei ole yökköä. Mutta kyllä välillä tulee mieleen että onko tässä järjen hiventä, kun mennään ambulanssilla katsomaan vanhusta joka ei omien sanojensa mukaan pärjää kotona, vaikka kopa on käynyt viimeksi illalla klo 22 auttamassa yöpuulle ja antamassa unilääkkeet ja sitten klo 6.30 pärähtää se 774D ja kun tulet pihaan, niin kopa on jo ehtinyt aamukierroksellaan rivitalon toiseen päähän.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Posted

Hyvä kirjoitus Söpeltä!

Valepotilaita poleilla ja vastaanotoissa? Kyllä varmasti, mutta mahdoton sanoa kuinka paljon. Jotain aavistusta tietysti saa siitä että kun on tehty organisaatiomuutoksia päivystystoimintoihin on huomattu että matkan lisääntyminen päivystyspisteeseen vähentää päivystyskäyntejä; 10 kilometrin matkan lisäys saattaa jopa puolittaa päivystyskäynnit..!!

Entä sitten turhia päivystyslähetteitä erikoissairaanhoitoon? Kyllä ja erittäin paljon! Tutkittu on erikoissairaanhoitoon päätyvien päivystyspotilaiden osuvuutta ja lopputulokseksi saatiin (PDF!) että yksityislääkäriden lähetteistä n 20% on aiheellisia ja terveyskeskuslääkärit onnistuvat hieman yli 50 prosenttisesti. Ja kun saman tutkimuksen mukaan sairaankuljettajien suoraan erikoissairaanhoitoon toimittamat potilaat olivat 85 prosenttisesti oikeassa paikassa oikeaan aikaan, niin kuvittelisi että lääkäreilläkin olisi yliopistopohjalta parempaan rahkeita. Eli ero tk-lääkäreiden- ja etenkin yksityispuolen lääkäreiden läheitteisiin on minun mielestä järkyttävän suuri - varsinkin kun mietitään tutkimusresurssien eroja ensihoidon ja terveyskeskuksen välillä. (rtg, labra, koulutustaso...)

Entäpä nämä kotihoidon/kotisairaanhoidon sekä erilaisten palvelutalojen potilaat, onko niin että terveitä potilaita yritetään puoliväkisin työntää lääkäriin hoitajien toimesta ja vielä ambulanssilla?

Ehkä joskus niinkin, mutta suurimpana aiheuttajana ongelmiin ja ristiriitatilanteisiin koen tiedon puutteen, informaatiokatkokset eri ammattiryhmien välillä ja kokemattomuus oikeasti sairaiden potiliden hoitamisesta. Eli taustalla hoitajilla on yleensä hyvä ajatus ja ihan oikea huoli oman potilaan kunnosta kun ottavat luurin kouraan ja soittavat 112:een sen syvällisemmin asioita pohtimatta, sitten ovat hämmästyksestä soikeina kun sairaankuljettajat kehtaavat asettaa kyseenalaiseksi ambulanssin soittamisen. Kysessähän ei yleensä ole siitä että onko potilas kipeä, vaan siitä että onko juuri tämä aamuyön hetki oikea aika viedä tätä kävelevää yt-laskuista mummoa ambulanssilla sairaalaan vai voisiko mahdollisesti antaa nyt vointia helpottavaa lääkettä ja hoitaa asia aamulla omalla terveysasemalla.

Eli oikeaa hoitoa, oikeaan aikaan, oikeassa paikassa, tälle voisi siellä kotisairaanhoidossa ja palvelutaloissa uhrata hieman enemmän ajatuksia. Tietysti terveyskeskuskin voisi ohjeistaa ja kouluttaa alueen toimijoita nykyistä paremmin; jos jokainen kotihoitotyöntekijä, kotisairaanhoitaja ja palvelukotien työntekijä hoksaisi näissä yt-laskuissa ja infektioissa mitata tietyt perusparametrit ja soittaa päivystykseen ohjeiden saamiseksi niin varmasti hoidon osuvuus paranisi merkittävästi, tällä hetkellä tässä asiassa koulutus- ja ohjeistusvastuu on jätetty aivan liian usein alueen sairaankuljettajien harteille...

Posted

Eniten syö ne potilaat, jotka hoidon tarpeen arviota tehdessä muuttelevat tarinaansa sitä mukaa miten arvelevat pääsevänsä hoitoon nopeiten, välittämättä muista potilaista. >:D Oliskin 1:100 000, mutta kun terveysasemalla ja tk-päivystyksessä on lähes järjestään se "minäminäminä". Se on AINA pois joltain joka oikeasti tarvitsee hoitoa ja tutkimuksia. Tai ei nyt kokonaan pois, mutta ne jotka oikeasti ovat hoidon tarpeessa kärsivät turhaan jonoista ja hoidon aloitukset viivästyy sitä myöten yms.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Posted

Hyvä Söppe, olet todellakin asian ytimessä..! 

On ilmeistä että kh/ksh ihmiset tarvitsee ohjeita ja koulutusta siitä milloin päivystyskäynti on oikeasti tarpeen ja milloin vointia voidaan seurailla kotona esim aamuun asti. Miksi hoitaja soittaa hätävaihteesta toisen hoitajan paikalle toteamaan että akuuttia hoidon tarvetta ei ole..? Onko hoitajien erona koulutus vai tutkimusvälineet? Mitä tilanteelle voisi tehdä? Voisko kotihoidolla olla jonkunlainen konsultaatiosysteemi päivystävään lääkäriin tai sairaankuljetukseen jolla näitä tilanteita voitaisiin ainakin jonkunverran välttää?

Posted

Mä tiedän ainakin yhden mamman, joka pyytää ajoittain asettelemaan sukat, villasukat, pitkät kalsarit, puhdas aluspaita jne nätisti sängyn viereiselle tuolille "...että sitten yöllä se ambulanssin väki saa ne kätevästi siitä."  8) Mä oon jotenkin ajatellut, että kotihoidon potilaat soittelis enimmäkseen itse sinne häkeen...?  >:D

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Posted

Miksi hoitaja soittaa hätävaihteesta toisen hoitajan paikalle toteamaan että akuuttia hoidon tarvetta ei ole..? Onko hoitajien erona koulutus vai tutkimusvälineet?

Porissa ainakin sekä että. Kotipalvelun työntekijöillä ei ole käytössään käytännössä mitään välineitä kliinisen tilan määrittämiseksi, pl. joidenkin asiakkaiden kotona saattaa olla omia rr- ja vs-mittareita.

Koulutukseltaan kotipalvelun työntekijät ovat suurimmaksi osaksi työssä pätevöityneitä, kodinhoitajia tai vanhuksiin/hoitoon ja huolenpitoon suuntautuneita lähihoitajia. Edellytykset potilaan hoidontarpeen määrittämiseen on lähinnä maallikkotasoa ellei itse ole halunnut ottaa asioista selvää. Toki osa on, mutta osa ei.

Kotisairaanhoidon ja kotipalvelun yhdistyminen kotihoidoksi ei ollut täällä vielä kevääseen mennessä näkynyt muutoin kun paperilla. Toimistotkin eri paikoissa ja yhteistyötä tehtiin lähinnä sen verran että efficasta saatettiin lukea mitä toiset olivat kirjoittaneet. Tämän yhteistyön parantaminen saattaisi ainakin paikallisella tasolla vähentää ensihoitopalvelun käyttöastetta, nimittäin ksh:n väellä oli koulutustasoa enemmän, sekä käytössään ainakin joitain välineitä.

Toinen parannusehdotus on lääkehoidon koulutus kotipalvelun työntekijöille. Olen varmaan ennenkin kertonut foorumilla tästä, mutta työssäoppimisjaksollani eräskin ohjaaja vertasi kahta eri lääkevalmistetta ja kertoi toisen olevan vahvempaa koska siinä oli enemmän vaikuttavaa ainetta..raukkaparka ei vaan tiennyt että silläkin on jotain väliä mitä se vaikuttava aine on.

Disclaimer: Lukaisin tuon ennen lähetä-nappulan painamista ja siitä saattaa jotenkin nyt huokua vääränlaista viestiä rivien välistä. Suurin osa kotihoidossa työskentelevistä ihmisistä jotka olen tavannut on ihan täyspäistä porukkaa ja hoitaa työnsä kiitettävästi. Epäkohtien esille tuominen on vaan hankalaa positiivisella sävyllä.

Posted

Entä sitten turhia päivystyslähetteitä erikoissairaanhoitoon? Kyllä ja erittäin paljon! Tutkittu on erikoissairaanhoitoon päätyvien päivystyspotilaiden osuvuutta ja lopputulokseksi saatiin (PDF!) että yksityislääkäriden lähetteistä n 20% on aiheellisia ja terveyskeskuslääkärit onnistuvat hieman yli 50 prosenttisesti.

Tässä olisi mielenkiintoista saada tietää myös se, että mikä on päivystyslähetteiden aiheellisuus, jos lähettäjänä on yksityinen työterveyshuolto vs. yksityislääkäri. Ajatuksena se, että työterveyshuollon asiakkaat saavat yleensä yleislääkärin palvelut ml. labrat ja röntgenit työnantajan kustannuksella (toki jossain myös erikoislääkärin palvelut sisältyvät tth:oon). Yksityislääkärillä taasen potilas useinmiten maksaa itse kaiken ja vaikka privaatissa voisi olla mahdollisuuksia kuvantamiseen tai labroihin, niin potilas ei halua maksaa, vaan "vaatii" lähetteen esh:oon.

Posted

Legendaarisimpia tapauksia mm. Yksityislääkäri kirjoittaa lähetteen erikoissairaanhoitoon. Antaa potilaalle kuitenkin luvan mennä omalla autolla kotiin syömään jonka jälkeen neuvoo tilaamaan ambulanssin! Saman yksityisvastaanoton pihasta on otettu kyytiin potilaita jotka seisoo pihalla lähete kädessä odottamassa ambulanssia. Ei tarvis ambulanssia ei. Mutta kun lääkäri on määrännyt..

Toisaalta kyllä keskussairaalakin sillointällöin tilaa ambulanssin hakemaan jatkohoitoon potilaita, jotka esim yöllä menneet taksilla päivystykseen ja nukkunut känninsä pois. Ei tippaa tms. Me kyllä näissä tapauksissa jätetään potilas kuljettamatta ja ajetaan 60km tyhjänä takasin. Vittumaista tai ei se on vaan periaate. Ei ne sitä triagee opi tekemään jos aina vaan nupistaan mut silti kuljetetaan.

Ja yks huvittava potilasryhmä on potilaat jotka esim INR kokeella kerran viikossa käydessään huomaavat milloin hengenahdistusta, rintakipua tai yleistä heikotusta ja varaavat samalla reissulla lääkärin ajan. (toivottavasti tämä vähentää edes yöllisiä lanssikäyntejä)

Välillä ihmetyttää myös laitosten aktiivisuus lähettää potilaita välittömästi päivystykseen kun pappa kerran oksentaa. Vanhus nyt vaan saattaa oksentaa muustakin syystä kuin vatsataudista. Eihän kukaan lastaankaan välittömästi lähde kiikuttamaan päivystykseen jos se kerran oksentaa?? Kun se laitos on kuitenkin vanhuksen koti niin luulisi sielä pystyvän hoitamaan flunssaa ja vatsatautia kuten kotonaki. Meneehän vanhus nopeammin huonoon kuntoon ym mutta ymmärrätte mitä tarkoitan.

Älykäs tuntee toiset, viisas tuntee itsensä. - Lao Tsu

Posted

Asiaa puhutte.

Mä arvostan myös erittäin paljon ksh:n ja kopan työtä, mutta joissain asioissa olisi parantamisen varaa, kuten varmasti omissakin hommissa. Kuvaava esimerkki tässä taannoin: kopa oli löytänyt asiakkaan kuolleempaakin kuolleempana kotoaan. Hälytys tulee meille 700A koska kotipalvelun työntekijä ei suostu kokeilemaan, onko potilaan kyynärnivel jäykkä. Hänen mielestään sellainen ei kuulu heille, koska he ovat "vain" kotipalvelun ihmisiä. Koita siinä sitten selittää, että jopa maallikoita pyydetään kokeilemaan kyynärnivelen jäykkyyttä tai havainnoimaan muita sekundäärisiä kuoleman merkkejä.

Ehkä raivostuttavinta on huomata päivystyksessä, että potilas on soittanut itselleen ambulanssin muun, muka akuutin vaivan (esim. hengenahdistus) takia, ja itse asiassa hänelle on varattuna aika ihan vastaanotolle esim. vuosikontrolliin. Jostain syystä sitä päivystysvastaanottoa pidetään jotenkin parempana kuin ajanvarauspuolta. Useammin kuin kerran viikossa joutuu selittämään, että vastaanotolla lääkärillä on enemmän aikaa paneutua teidän kokonastilanteeseenne, ja potilaalle varattu aikakin on pidempi. Ei. Kun pitää päästä juuri nyt, samana iltana, ilman soittoa luukulle putkahtaneena, aika päivystykseen kun yskä on jatkunut jo kolme viikkoa ja ei kestä enää yhtään. Ei kelpaa ylihuomiselle aika vastaanotolta, vaan pitää saada jäädä nyt heti jonottamaan ja marisemaan sinne päivystykseen.

En tiedä onko ongelmana tässäkin asiassa se, että kansalaiset eivät vaan tunne järjestelmän toimintaa. Aina on joku, jolle tulee ihan uutena asiana että iltakahdeksalta ei meillä saa rtg-kuvia, eikä sille nyrjähtäneelle nilkalle ole päivystyksessä tarjolla yhtään sen kummempaa KKK-hoitoa kuin kotonakaan. Tai että psyykelääke- tai mitään muitakaan reseptejä ei uusita päivystyksessä. Sehän on vanha totuus, että ensihoitopalvelun toimintaa ymmärtää edes jollain tasolla ainoastaan (perustuu omaan arvioon) 20% potilaista. Mutta että muidenkin terveydenhuollon palveluiden ja porrastamisen tuntemus on vähissä. Aina purnataan, kuinka lääkäri vaan kirjoittaa (tai ei kirjoita) lähetettä. Ei ymmärretä, että lähetehän tarkoittaa sitä että pääsee pätevämmän asiantuntijan (yleensä) arvioon. Kun pitäisi sillä "omalla lääkärillä" saada hoidettua kaikki syylästä ohitusleikkaukseen. Tai toisaalta siitä syylästä pitäisi saada magneettikuvat ja lähete yo-sairaalaan.

On hyvä, että ihmiset pitävät huolta omista oikeuksistaan, sillä yleensä sitä ei kukaan muukaan heidän edestään tee. Omien oikeuksien puolustamiseen pitäisi kuitenkin liittää ymmärrystä järjestelmän toimimisesta ja kykyä ottaa vastaan asiantuntijoiden neuvoja ja mielipiteitä.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

  • 2 weeks later...
Posted

esimerkki vähän ajan takaa kun kotihoidon lähihoitaja ei tunnistanut potilaan olevan kuollut vaan tilasi tälle siirtokuljetuksen terkkariin yleistilanlaskun takia, tästä revittiin aika lailla huumoria uskotte varmaan..

Omalle kohdalle on myös osunut vastaava "yt-lasku"... Tai siis ei ihan omalle kohdelle mutta sen potilaan kohdalle jota vainajaksi myöhemmin kutsuttiin.

Jokatapauksessa ei oikein herättäny taas luottamusta....  ::)

Posted

Joo. Sokerikeikalle vanhainkotiin ja potilas olikin ylläripylläri vaivaa. Ei ihme ettei saatu mitattua verenpainetta... No, hetki sitten mentiin yt-laskulle jossa oli aiemmin käynyt poliisi kun paikalla piti olla kuollut mies. Että sama toisinpäin kanssa.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Posted

Omaisena olen kokenut kopan kynnyksen lähettää selkeästi päivystyskunnossa oleva ihminen eteenpäin hyvin korkeaksi. Kunhan katsellaan ja mietitään ja asiakas on jo tajuttomuuden rajamailla. Selityksenä, että kun meille on sanottu, ettei liian helposti saa lanssia kutsua. Sillä kertaa viikon keikka Tyksissä ja pari viikkoa tk:ssa saivat omaiseni tolpilleen.

Posted

Omaisena olen kokenut kopan kynnyksen lähettää selkeästi päivystyskunnossa oleva ihminen eteenpäin hyvin korkeaksi. Kunhan katsellaan ja mietitään ja asiakas on jo tajuttomuuden rajamailla. Selityksenä, että kun meille on sanottu, ettei liian helposti saa lanssia kutsua. Sillä kertaa viikon keikka Tyksissä ja pari viikkoa tk:ssa saivat omaiseni tolpilleen.

Sama ongelmahan tuossa on. Kun tilan arvioimiseen vaadittava tietotaito puuttuu niin on mahdotonta sanoa milloin sitä päivystysluontoista hoitoa vaaditaan, milloin riittää ajanvarauskäynti ja milloin voidaan taputtaa olkapäälle/hoitaa itse.

Posted

Meillä on laitoksia ohjeistettu sairaanhoitopiirin ohjeilla kuljetuksen tarpeellisuudesta/kuljetusmuodon valinnasta. On hyvä että ohjeet tulee ylempää niin ei kaikki ole pelkkää "sairaankuljettajien vittuilua". Eipä ole sen jälkeen tarvinnut ajella sunnuntai aamusti 50km antamaan Elmalle aamulääkkeitä, herättelemässä tms ::)

Älykäs tuntee toiset, viisas tuntee itsensä. - Lao Tsu

Posted

Olen itsekkin "syyllistynyt" olemaan terveenä sairaalassa. Emme halunneet enää lisää jälkikasvua perheeseemme ja halusin sterilisaation. Kävelin sairaalassa omin jaloin leikkuriin ja kiipesin pöydälle. Siinä anestesiaa odotellessa mietin kuinka syylliseksi tunsin itseni, koska olin täysin terve,makasin leikkurin pritsillä ja odottelin nukutusta. Toimenpiteen ajaksi minut intuboitiin ja vietin sairaalassa seuraavaan päivään- terve ihminen!

Työ on vain sarja nälän aiheuttamia pakkoliikkeitä

  • 3 weeks later...
Posted

Olkoon tämä eräänlainen puolustuspuheenvuoro. Mitä tulee ksh:n ja kopan toimintaan, luulen, että alueelliset erot ovat valtavat.

Lähihoitaja (erityisesti vastavalmistunut) astuu tämän päivän ksh:ssa suuriin saappaisiin. Lh tekee tismalleen ne samat työtehtävät, joita muutama vuosi takaperin tekivät sairaanhoitajat ja perushoitajat.Huomioitavaa on se, kuinka erikoissairaanhoidollinen osaaminen korostuu. Työnkuva on paljon muutakin kuin ksh-kotikäynnit:palavereja, kirjaamista, yhteistyötä lääkärien kanssa,loputtomasti paperityötä, kopa ihmisten ohjaamista, apteekkitilausten tekoa, reseptien uusintaa, tk- ajanvaraukset, yhteistyö omaisten kanssa ym. Esimiesasemassa oleva S-hole käy ottamassa verinäytteitä ja tekee toimistohommia. Olin lukevani ed. kirjoitusten rivien välistä, että persikoiden pyyhkimiseen erikoistuneilla lähäreillä on puutteita ammattitaidossa. Emmehän osaa arvioida potilaan kotikuntoisuutta, lähetämme potilaita aiheetta sairaalaan ym.

Yksikään sairaalaan lähettämäni potilas ei ole kävellyt itse ambulanssiin, tuolista puhumattakaan. Sairaalassa oloajat ovat olleet poikkeuksetta pitkiä, enkä ole kuullut koskaan, että kukaan kolleganikaan olisi lähettänyt potilaan sairaalaan perusteetta. Olemme saaneet tk- ja osastolääkäreiltä kiitosta tavastamme toimia. Emme siis voi tehdä ihan kaikkea väärin.

Sen sijaan kritisoin perusteettomia kotiutuksia, joita tapahtuu viikottain.Kuka kuvittelee, että täysin jalaton ja sekava yksin asuva vanhus pärjää kotona?

Totuus on se, että ainakin Varsinais-Suomessa, kotihoito tuottaa ammattitaitoisia lähäreitä, joiden monipuolista osaamista arvostetaan. Toki parannettavaa on paljon meilläkin mutta niin myös muilla.

Älköön kukaan provosoituko kannanotostani 8)

Posted

Olkoon tämä eräänlainen puolustuspuheenvuoro. Mitä tulee ksh:n ja kopan toimintaan, luulen, että alueelliset erot ovat valtavat.

Emmehän osaa arvioida potilaan kotikuntoisuutta, lähetämme potilaita aiheetta sairaalaan ym.

Sen sijaan kritisoin perusteettomia kotiutuksia, joita tapahtuu viikottain.Kuka kuvittelee, että täysin jalaton ja sekava yksin asuva vanhus pärjää kotona?

Totuus on se, että ainakin Varsinais-Suomessa, kotihoito tuottaa ammattitaitoisia lähäreitä, joiden monipuolista osaamista arvostetaan. Toki parannettavaa on paljon meilläkin mutta niin myös muilla.

Muutama kommentti:

- Olkaa oikeutetusti ylpeitä omasta systeemistänne. Teillä homma toimii. Kaikkialla ei.

- Kyllä jokainen ammattitaitoaan ylläpitävä hoitaja osaa tietyllä "perstuntumalla" päätellä onko potilas kotikuntoinen vai ei. Muutenhan lääkäri joutuisi käymään potilaan luona joka päivä.

- Kyllähän tuo muutaman kerran on sydäntä kalvannut kun on vienyt huonokuntoisen potilaan kotiin paareilla kun istua ei jaksa ja "omahoitajana" on yhtä huonokuntoinen puoliso.

- Kotihoito tuottaa ammattitaitoisia lähäreitä. Jopa paremmin kuin oppilaitokset.

Saa provosoitua, ei sillä ole vaikutusta kuitenkaan.

Ei tässä kädestä suuhun elämisessä haittaa muu kuin tuo käden pienuus ja suun suuruus. Mutta kutsumusta löytyy!

Posted

Omasta näkökulmasta tuntuu, että ksh:n työntekijät joutuu välillä aika ikävään 'välikäteen', kun potilaat eivät ole perussairauksien/ikänsä puolesta enää kotikuntoisia, mutta kunnan puolesta asiat ei etene niin, että potilas hoidettaisiin nykyisestä asuinpaikasta asianmukaisempaan ympäristöön/palveluita kotona tehostettaisiin. Tämmöisiä potilaita päivystyksessä tuli otettua viikottain vastaan viime kesänä, ksh ei uskaltanut yksinkertaisesti jättää potilasta viikonlopuksi oman onnensa nojaan eikä muuta mahdollisuutta ollut kuin lähettää päivystykseen kotona pärjäämättömyyden vuoksi. Samoin toisaalta meiltä laitettiin potilaita kotiin kun ei akuuttia somaattista vikaa löytynyt eikä kaupunki ottanut vanhuspaikoille sairaalaan vaan minkäs teet, ei esh ole paikka missä näitä ihmisiä hoidetaan vain sen takia ettei kunta/omaiset ole ajoissa huolehtinut kotiasioita kuntoon.

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Posted

Asiallista kommentointia Söppe:)

Samaa mieltä Söpen kommentista niin sisällöllisesti kuin asiallisuutensakkin puolesta. Allekirjoitan.

Toi Söppemäinen "Saa provosoitua, ei sillä ole vaikutusta kuitenkaan" nosti kyllä hymyn. Siitä sais hienon allekirjotuksen :D

Posted

Tunnistan kyllä tuon Satun mainitseman ongelman ja tiedän, että näin menetellään. En silti ymmärrä, miksi lähettää potilas päivystykseen ilta-aikaan, kun tulee tod näk bumerangina takaisin kotiin?Osastopaikkoja järjestyy aika kivasti kun konsultoi omaa lääkäriä päiväsaikaan ja pyytää apua asiassa. Sitten ei tarvitse muuta kuin tilata potilaskuljetuksen ja homma bueno.

Posted

Tunnistan kyllä tuon Satun mainitseman ongelman ja tiedän, että näin menetellään. En silti ymmärrä, miksi lähettää potilas päivystykseen ilta-aikaan, kun tulee tod näk bumerangina takaisin kotiin?Osastopaikkoja järjestyy aika kivasti kun konsultoi omaa lääkäriä päiväsaikaan ja pyytää apua asiassa. Sitten ei tarvitse muuta kuin tilata potilaskuljetuksen ja homma bueno.

Taidamme elää eri maailmassa. Oman kokemuksen mukaan, ei järjesty. Kun lähetän (tai siis lähetin) mummon/papan päivystykseen, oli vastuu pois minulta. He arvioivat tilanteen ja jos kotiuttavat, sitten se on heidän mielipiteensä. Minun mielipide on, että jalaton mummo ei pärjää kotona, kun hoitoon tarvitaan kaksi hoitajaa.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Posted

Uskoisin kanssa että kotihoidon työntekijä on näissä tilanteissa vain varmistanut oman selustansa sillä ainoalla tavalla mikä on mahdollista. Meillä päin ei järjesty osastopaikkoja vanhuksille helpolla, sairaalat on aina täynnä. Kun toimitetaan päivystykseen, voi ksh:n työntekijä vain toivoa että potilaspaikka sitä kautta järjestyisi. Jostain syystä täällä päin ei tuo tk-puoli näissä hommissa oikein toimi vaan vanhukset laitetaan aina etiäpäin yhteispäivystykseen, joka siis ei ei tk-puoleltansa ole sen kummoisempi kuin tuo oman alueen tk:kaan, täysin turhaa potilaan pyörittelyä siis. Ilmeisesti tk:ssa ei ole aikaa hoitaa näitä 'akuutteja' osastolle järjestelemisiä ja sitten vaan pistetään etiäpäin sälyttäen se vastuu että "päivystys kyllä hoitaa".

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

MAINOS

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...