Jump to content
MAINOS

Hoiva-avustaja.


Lääkärihoitaja

Recommended Posts

En löytänyt haullu aiempaa keskustelua asiasta. Mitäs mieltä olette? Olisi siis lyhyempi ja suppeampi koulutus kuin lähärillä ja työtehtävät lähärin ja laikkarin välimaastossa. Työllistyisivät samaan mihin hoitoapulaiset yms.

Tehy vastustaa.

Itse taas koen että tehy ei tiedä mistä puhuu. Välillä nimittäin ihan esh:ssakin, muhumattakaan vanhainkodeista ja hoivasta koen ammattitaitoni menevän hukkaan tehdessäni jotain työtä mistä 15v TET-harjoittelija selviää.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Tota, jos me hyväksyisimme alallemme touhuamaan muitakin, kuin laillistettuja ja nimikesuojattuja lähäreitä, niin kohta kävisi niin, ettei näitä muita tarttettaisikaan. Eli siksi pidämme kiinni, että alamme töitä tekevät koulutettu, ammattitaitoinen porukka.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tota, jos me hyväksyisimme alallemme touhuamaan muitakin, kuin laillistettuja ja nimikesuojattuja lähäreitä, niin kohta kävisi niin, ettei näitä muita tarttettaisikaan.

Tämä on helppo uskoa kun tietää työnantajapuolen asenteet ja toimintamallit.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mielenkiintoista että olette samaa mieltä. Hyvä kun avasin keskustelun. Itse edelleen koen hoito-alalla olevan paljon todella yksinkertaisia ns. hanttihommia mihin on aivan turha käyttää edes lähihoitajia, sairaanhoitajista tai lääkäreistä puhumattakaan. Jos näille hoiva-avustajille maksaisi hieman alle laitosavustajan palkan (koska koulutus on lyhyempi) saisi sairaanhoitajan palkalla melkein kolme tällaista hanttitöiden tekijää, kun kerran ei saada enemmän koulutettuja ihmisiä pysymään töissä näillä palkoilla. Toki paras ratkaisu olisi unohtaa koko hoiva-avustajat ja nostaa kaikkien terv.alan palkkoja + tehdä alasta kiinnostavampi, mutta kun en jaksa tähän uskoa, on minusta hoiva-avustaja hyvä kompromissi..

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nytkin kun on periatteessa kaksi portainen koulutus niin on kärhämiä ja sähellystä tehtävien kanssa. Ei enää lisää sitä.

Zen ja moottoripyörän kunnossapito: tutkimusmatka arvojen maailmaan. (valitettavasti Zen ei ymmärrä mitään moottorikelkkojen sielunelämästä)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mielenkiintoista että olette samaa mieltä. Hyvä kun avasin keskustelun. Itse edelleen koen hoito-alalla olevan paljon todella yksinkertaisia ns. hanttihommia mihin on aivan turha käyttää edes lähihoitajia, sairaanhoitajista tai lääkäreistä puhumattakaan. Jos näille hoiva-avustajille maksaisi hieman alle laitosavustajan palkan (koska koulutus on lyhyempi) saisi sairaanhoitajan palkalla melkein kolme tällaista hanttitöiden tekijää, kun kerran ei saada enemmän koulutettuja ihmisiä pysymään töissä näillä palkoilla. Toki paras ratkaisu olisi unohtaa koko hoiva-avustajat ja nostaa kaikkien terv.alan palkkoja + tehdä alasta kiinnostavampi, mutta kun en jaksa tähän uskoa, on minusta hoiva-avustaja hyvä kompromissi..

ioi

Pakko sanoa, että teikäläinen ny yliarvioi aika kovasti nuo sairaanhoitajan palkat!!!

Edelleen olen sitä mieltä, että meidän ala = ihmisten hoitaminen, ei todellakaan tartte EI kouluttaneita, vaan me me edelleen olemme aika korkeasti kouluttautuneita ja silla taamme sen laadun, mikä Suomen immeiset ansaitsee sairastaessaan tai ikääntyessään!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

ioi

Pakko sanoa, että teikäläinen ny yliarvioi aika kovasti nuo sairaanhoitajan palkat!!!

Palkkakuitista ihan katsoin..

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

ioi

Pakko sanoa, että teikäläinen ny yliarvioi aika kovasti nuo sairaanhoitajan palkat!!!

Palkkakuitista ihan katsoin..

Nyt mua rupes kiinnostaa, et paljonko sä olisit maksamassa näillä hoiva-avustajille palkkaa?

Teemun blogi

Ei taistelua ilman yhteistä rintamaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Laikkarit saa n. 1650. Ja tuollaiset alle tonnin palkat ei ole tätä päivää, tulee lakikin jo vastaan.

Mielenkiintoista. Kesällä juttelin asiasta päivävuoroa tekevän suhteellisen nuoren laikkarin kanssa ja hän ihan todistettavasti sai 1200 e... Siitä vedin johtopäätöksen. Pahoitteluni. Pontti kuitenkin oli se, että tulisihan se kunnille halvemmaksi ja saataisiin lisää käsipareja konkreettiseen työhön. Hyviä kommentteja olette asiaan tuonut. Kait minä vaan olen kyllästynyt siihen kun aika ei riitä potilaiden hoitamiseen, kun hanttihommat kertyy- uusia hoitajia emme saa, joten saisimmekohan edes hoiva-avustajia...

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

KVTES, LUKU II, 3 §

Täysin työkykyisen 17 vuotta täyttäneen täyttä työaikaa tekevän säännöllisen työajan vähimmäispalkka kuukaudessa luontoisetuineen on 1.9.2009 lukien 1 329,16 euroa.

http://www.kuntatyonantajat.fi/files/B0E8913AC2BC4867A2DBFC14B248DB13

Laikkarin peruspalkkaa en pikaisella haulla löytänyt, mutta siivoojan peruspalkka on 1.9.2009 alkaen

1 508,47 € (KVTES LIITE 8), eli missähän riistohommassa Lääkärihoitaja se sun kaveri työskentelee?

Muoks: löytyhän se laitsarikin:

jhsdgfsj1.png

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Toisinaan kun kiirettä pitää, tulee tunne että ois niin mukava saaha ylimääräisiä käsipareja hommiin mukaan, mutta mieluiten koulunkäyneitä lähihoitajia/sairaanhoitajia. Oon työskennellyt hoitoapulaisten kanssa ja vaikka he töitä kovasti tekevätkin , on heistä myös harmia kun kuitenkin loppupeleissä heidän perään täytyy katsoa kun kaikkea eivät kouluttamattomuutensa vuoksi osaa ottaa huomioon. En siis pidä hyvänä ajatuksena hoiva-avustaja-koulutusta.Ja palkkaus on toki yksi asia, siis koulutus suhteutettuna palkkaan. Mitä kaikkea tehtäviä lääkärihoitaja olis näille hoiva-avustajille antamassa esimerkiksi?Meinaan kun kyllähän reipas 15.v pystyy tekeen jos jonkinlaista kun hänet opettaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos laikkarit saa sen reilun tonnin, niin vuoden koulutuksella 900e ?

Jos nyt hypoteettisesti puhutaan tämän olevan mahdollista (huomasin Oskun kirjoituksen minimipalkoista), mutta hypoteettisesti. Kuka tulisi sairaalamaailmaan töihin 900 euron kuukausipalkalla -verot?

Siivooja, vartija, kaupankassa jne. Kaikki tienaisivat enemmän, toisissa koulutuskin alle vuoden. Ei noita paljon tulisi töissä näkymään ::)

Teemun blogi

Ei taistelua ilman yhteistä rintamaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä olin toissa kesänä laitoshuoltajana kesän mammaloman perään (opinnot oli siinä vaiheessa ennen mammalomaa ettei hoitajan hommia olis ollu asiaa tekemään), multa meni jonkun sortin epäpätevyysvähennys mutta muistelen että palkkani olis ollu jotain +/- 1500 - verot. Ja lisäks tein vajaata työaikaa joten pienempihän se oli mutta lähtö olis ollu yli 1500.

3 lapsen äiti

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse taas koen että tehy ei tiedä mistä puhuu. Välillä nimittäin ihan esh:ssakin, muhumattakaan vanhainkodeista ja hoivasta koen ammattitaitoni menevän hukkaan tehdessäni jotain työtä mistä 15v TET-harjoittelija selviää.

Mikä työ on sellaista, missä ammattitaito menee hukkaan?

Oppia ikä kaikki.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Välillä nimittäin ihan esh:ssakin, muhumattakaan vanhainkodeista ja hoivasta koen ammattitaitoni menevän hukkaan tehdessäni jotain työtä mistä 15v TET-harjoittelija selviää.

Itse työskentelen vanhainkodissa jossa vuodepotilaista lähes omatoimisiin. Kun palasin äitiyslomilta oli vielä painoalue niin, että henkilökunnasta osa oli kouluttamattomia ja osa koulutettuja, vähitellen ollaan siirrytty koulutettuihin sijaisiin. Edelleen meillä käytössä muutama kouluttamaton, joita käytetään äkkitilanteissa ja kun ei koulutettua ole saatavilla.

Meillä sairaanhoitajat ja lähihoitajat tekee myös kaikkia hommia.

Kyllä minä koen, että paljon helpompaa on kuin kaikki työntekijät ovat koulutettuja. Silloin esim aamupesuilla voivat tehdä kaikki hoitotoimet samalla, ei tarvitse perästä käydä niitä tekemässä. Meillä kouluttamattomat ei ainakaan vähennä työtaakka, vaan lisää vuorossa olevan hoitajan työtaakka. Ihan ylimääräisinä käsiparieina (esim työllistämistuella) toki helpotusta tulee, mutta vahvuuteen kuuluvana ei.

Toki työssäni on paljon asioita joita voi tehdä kouluttamatonkin, mutta onhan se paljon järkevämpää ja ajallisesti taloudellisempaa, kun yksi ihminen pystyy tekemään kaikki vaiheet. Suurin osa hoidoista tehdään aamu ja iltatoimien yhteydessa ja lääkitys ruokailujen yhteydessä. Ja varmaan suurimmassa osassa vanhainkoteija toimitaan näin. Kaappien täytöt yms tehdään niissä väleissä kun aikaa jää.

On ne niin erilaiset raulit, toinen on herkkä ja ujo, toinen taas suuna päänä

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä minä koen, että paljon helpompaa on kuin kaikki työntekijät ovat koulutettuja.

Olen ihan samaa mieltä kanssasi.  Kun on kouluttamattomia työntekijöitä, monet tärkeät asiat potilaan voinnissa ja tilan muutoksissa jäävät huomaamatta. Se aiheuttaa paljon lisää työtä ja monimutkaistaa hommia.

Oppia ikä kaikki.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 10 kuukautta myöhemmin...

Mikä työ on sellaista, missä ammattitaito menee hukkaan?

Vanhaan aiheeseen palaan kun juuri Tehyn kannanottoja luin.

Tässä nyt muutama nopeasti mieleen tuleva:

- Liinavaatekärryn tyhjennys

- Liinavaatteiden tilaus

- Varaston täyttö

- Varastotilaukset

- Instrumenttelitilaukset osastoille (ns. omat takaisin)

- Potilashuoneiden kaappien siivoaminen ja täydennys

- Vaippavaraston täydennys, tilaus, siivous, kaappien täyttö

- Kaikenlaisten erillisten kanslioiden ja varastojen tavaroiden täydennys

- Mukin, tukisukkien, avopaidan, kaarimaljan... vieminen valmiiksi elektiivisille paikoille seuraavana päivänä tuleville

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mikä työ on sellaista, missä ammattitaito menee hukkaan?

Vanhaan aiheeseen palaan kun juuri Tehyn kannanottoja luin.

Tässä nyt muutama nopeasti mieleen tuleva:

- Liinavaatekärryn tyhjennys

- Liinavaatteiden tilaus

- Varaston täyttö

- Varastotilaukset

- Instrumenttelitilaukset osastoille (ns. omat takaisin)

- Potilashuoneiden kaappien siivoaminen ja täydennys

- Vaippavaraston täydennys, tilaus, siivous, kaappien täyttö

- Kaikenlaisten erillisten kanslioiden ja varastojen tavaroiden täydennys

- Mukin, tukisukkien, avopaidan, kaarimaljan... vieminen valmiiksi elektiivisille paikoille seuraavana päivänä tuleville

Eikö noita tehtäviä voi jakaa jo nyt sairaalassa työskentelevien ammattiryhmien kesken, en ymmärrä sun pointtia hoiva-avustajakoulutuksen tarpeellisuudesta. Varsinkaan palkalla, jota ehdotat, ei tässä universumissa tee kukaan töitä. Sitäpaitsi ei ole koko terveydenhuollon ongelma, että kaikki mainitsemasi tehtävät kasaantuvat hoitajien harteille.

Paitti tietty Ameriikassa, jossa Disneylandin työntekijät asuvat läheisessä motellin rähjässä narkkien keskellä perheineen, kun palkka ei riitä asunnon tai talon vuokraamiseen. Jotkut tekee kahta tai kolmea duunia päästäkseen pois motellista, vaan kun ei aika tahdo riittää. Alle kymmenen dollarin tuntipalkalla joutuu jonkin verran duunia tekemään viikossa.

Fear Campaign

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Esim.

http://www.vakk.fi/WebRoot/357751/alasivu.aspx?id=1107393

Hiljan oli tämmöinen opiskelija meillä. "Vastaa" vanhaa kodinhoitajan nimikettä (on keksitty tuommone hienompi ammattinimike). Erään esimiesasemassaolevan puhetta lainaten: Ne ovat tulossa takaisin - "matalapalkkaryhmäiset" työntekijät sote-alalle.

Yep, ei sen enempää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Esim.

http://www.vakk.fi/WebRoot/357751/alasivu.aspx?id=1107393

Hiljan oli tämmöinen opiskelija meillä. "Vastaa" vanhaa kodinhoitajan nimikettä (on keksitty tuommone hienompi ammattinimike). Erään esimiesasemassaolevan puhetta lainaten: Ne ovat tulossa takaisin - "matalapalkkaryhmäiset" työntekijät sote-alalle.

Yep, ei sen enempää.

No juu, aika näyttää. Millähän nimikkeellä ja millaisella palkalle em.koulutuksen omaava työskentelisi?

"Matalapalkkaryhmäiset" hieman herättää hilpeyttä ^_^

Fear Campaign

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mikä työ on sellaista, missä ammattitaito menee hukkaan?

Tässä nyt muutama nopeasti mieleen tuleva:

Eikö noita tehtäviä voi jakaa jo nyt sairaalassa työskentelevien ammattiryhmien kesken, en ymmärrä sun pointtia hoiva-avustajakoulutuksen tarpeellisuudesta.

Nehän on jo jaettu. Ne tekee laitoshuoltaja niissä taloissa joissa hoitotyötä tukevaa henkilökuntaa on palkattu. Ne yksiköt jotka ei maksa laikkareille niin tuskin maksaisivat hoiva-avustajillekaan.

Erään esimiesasemassaolevan puhetta lainaten: Ne ovat tulossa takaisin - "matalapalkkaryhmäiset" työntekijät sote-alalle.

"Matalapalkkaryhmäiset" hieman herättää hilpeyttä ^_^

Juu, ei me olla koskaan sote-alalta lähdettykään :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Harrastaahan kunnat myös "työllistettyjä", joiden palkkaus + työaika 85 % normaalista. Itse olen kyseisellä palkalla täällä aloittanut. Nimike oli "päiväkotityöntekijä". Työnkuva: monitoiminainen Jantunen - eli lastenhoidosta keittiöön ja siivoamiseen. Minun siirtyessä muihin töihin muuttui työnkuva pelkästään lastenhoidossa avustamiseen.

Keittiötyöntekijä löytyy nykyisestä paikasta, joka myös työllistetty.

Maksimiaika työllistämisessä 1 vuosi - jos sitäkään. Työsuhde yleensä ensin puoli vuotta, jonka jälkeen takutaan saako jatkoa vai otetaanko uusi työllistetty tilalle. Fiksua? No työttömien kannalta ehkä.

Niin ja koulutusta ei välttämättä vaadita. Itse olin tuolloin kouluttamaton (merkonomi, perheetön hoitamassa lapsia), meidän työntekijä on jo ns ylikoulutettu työhönsä. Eli ammatti on, mutta voisi saada ehkä parempaakin työtä sillä. Älkää kysykö miksi hän sitten on näin pienellä tulolla hommissa - en minä vaan tiedä.. ::) Itse halusin vain päästä takaisin työelämään - ja onnistuin.

Nyt pitää mennä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...