Jump to content
MAINOS

kuumemittareista


trikki

Recommended Posts

Meillä on alettu käyttää enemmän korvakuumemittareita. Joku sanoi, että pitäisi vähentää 0,5 astetta jos mittaa korvasta. Asiasta ei kuitenkaan sanota mitään mittarin käyttöohjeessa. Mittarit ovat uusia, merkkiä en muista. Aika pieniä ja tumman sini-harmaita.

Nuo mittarien mukaan monella potilaalla on pientä kuumetta lähes päivittäin. Kainalomittarilla ei kuitenkaan ole kuumetta. Viimeksi mitattiin korvasta 37,3 ja kainalosta hetken päästä 36,4. Potilas ei ollut kuumeisen oloinen lainkaan.

Mites muilla. Onko korvamittareita käytössä ja onko arvot oikein?

"Kyllä on jännittävää elää,ajatteli Muumipeikko. Kaikki voi hetkessä kääntyä ylösalaisin-ilman mitään syytä."(Muumipappa ja meri)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Tärykalvolta tai rektumista mitattu lämpö on 0,5-1 astetta korkeampi kuin kainalosta otettu, joten potilaalla ei välttämättä ole kuumetta vaikka se korvalämpömittari näyttäisi 38.

Ja tähän vielä se yksilöllisyys että kun kahdella eri ihmisellä on ruumiinlämpö vaikka se 38 niin toinen saattaa olla jo ihan tokkurassa ja todella huonovointinen kun toinen taas huomaa mittarista.

Tärkeämpää lienee kirjata mistä lämpö on otettu..joskin omalla sairaalajaksolla kun olin koulusta niin lämpöjä mitattiin kummallakin tavalla ja kirjattiin kaikki aksillaarilämpönä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä mitatataan vain ja ainoastaan korvasta, joten kaikki arvot on korvasta, jos ei toisin mainita. Itse koneella käyttämäni merkintä t.oto sai vain vihaisia katseita, joten luovuin siitä.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä oon tehny sellaisen mielenkiintoisen havainnon, kun nyt sattuneesta syystä olen labroja ottamassa useasti samaan aikaan kun aamuhoitajat ottaa lämpöjä, että monesti noilla korvamittareilla saadaan lämmöksi jopa alle 36 asteen lämpöjä, ja hoitaja toteaa vaan että "ei ole kuumetta, 35,6  oli lämpö tänään". Siis eikös tuo ole jo alilämpöä? Tai siis todellisuudessa varmaan tekniikka on puutteellinen, mutta se että tuollainen luku ei herätä mitään kysymyksiä hoitajassa, on minusta kummallista..

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Korvamittarilla mittasin kokeeksi itseltäni ja sain tulokseksi 37. En ollut kipeänä ja normilämpö kainalosta on n. 36.

Yleensä potilailla on korvamittarilla mitattuna 36.5-37.3. Eli taitaa näyttää hiukka korkeampia lukemia tosiaan kuin kainalosta.

3 lapsen äiti

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

monesti noilla korvamittareilla saadaan lämmöksi jopa alle 36 asteen lämpöjä, ja hoitaja toteaa vaan että "ei ole kuumetta, 35,6  oli lämpö tänään". Siis eikös tuo ole jo alilämpöä? Tai siis todellisuudessa varmaan tekniikka on puutteellinen, mutta se että tuollainen luku ei herätä mitään kysymyksiä hoitajassa, on minusta kummallista..

Jos potilas ei ole viettänyt yötään pakkasessa niin en huolestuisi vielä tuollaisesta lämpötilasta, paljonhan löytyy ihmisiä joilta ei koskaan mitata yli 35 asteen lukemia.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

monesti noilla korvamittareilla saadaan lämmöksi jopa alle 36 asteen lämpöjä, ja hoitaja toteaa vaan että "ei ole kuumetta, 35,6  oli lämpö tänään". Siis eikös tuo ole jo alilämpöä? Tai siis todellisuudessa varmaan tekniikka on puutteellinen, mutta se että tuollainen luku ei herätä mitään kysymyksiä hoitajassa, on minusta kummallista..

Jos potilas ei ole viettänyt yötään pakkasessa niin en huolestuisi vielä tuollaisesta lämpötilasta, paljonhan löytyy ihmisiä joilta ei koskaan mitata yli 35 asteen lukemia.

Mä ehkä ilmaisin itseni väärin. Eli tarkoitin tuolla lämpötilalla sitä, että mä luulen että se on enempi tekniikkakysymys, ja että jääkö silloin todelliset lämmöt/kuumeet huomaamatta, jos tekniikka ei ole hallussa. Itse korvakuumemittaria käyttäneenä, tiedän että samasta korvasta voi saada ihan eri tuloksia, jos ei osaa oikein ottaa.

Mutta siis mä vaan ihmettelin, kun en hoitaja ole, voihan olla että tosiaan jollain on normilämpö tuon 35 ja risat.. Eipä mulla itelläkään oo peruslämmöt kuin 36 ja risat, mutta toi korvamittari tosiaan antaa yleensä kainalomittaria korkeempia lukemia.

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä on autossa Riesterin uusi korvamittari, ja esittelijä vakuutti kysyttäessä, että käyttölämpötila ei vaikuta sen näyttämiin lukemiin. Vanhaa Brauniamme kun piti pitää lämpökaapissa, että sillä sai luotettavia lukemia tai että se ylipäänsä näytti yhtään mitään. Syksyn kylmettyä en muista mitanneeni keltään kuumelukemia korvasta. Tasaisia 34-36 lämpöjä koko ajan. Vaihdoimme korvamittarin suojat alkuperäisiin (huonoihin ja kalliisiin) "kortsumalleihin" mutta silläkään ei ollut vaikutusta.

Kokemuksieni perusteella Riesterillä voi siis heittää vesilintua jos käyttölämpötila on jotain muuta kuin huoneenlämpö.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tosi usein myös mitannut 35 alkavia lämpöjä, paljon useammin, kuin lähempänä 37 olevia lämpöjä. Usealla eri mittarilla. Ovatkohan siis tuloksemme lähelläkään todellisuutta? Eräs mummo kanssa sanoi, että eikös korvalämmöstä pidä vähentää 1 aste. Vähennäppä 35 asteesta 1 aste....

"Hurmuri on aina imagonsa vanki, ei en oo, vaikka väitetäänkin en ole pelkkä kanki.." (Herra Ylppö&Ihmiset "Sata vuotta").

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä on autossa Riesterin uusi korvamittari, ja esittelijä vakuutti kysyttäessä, että käyttölämpötila ei vaikuta sen näyttämiin lukemiin. Vanhaa Brauniamme kun piti pitää lämpökaapissa, että sillä sai luotettavia lukemia tai että se ylipäänsä näytti yhtään mitään. Syksyn kylmettyä en muista mitanneeni keltään kuumelukemia korvasta. Tasaisia 34-36 lämpöjä koko ajan. Vaihdoimme korvamittarin suojat alkuperäisiin (huonoihin ja kalliisiin) "kortsumalleihin" mutta silläkään ei ollut vaikutusta.

Kokemuksieni perusteella Riesterillä voi siis heittää vesilintua jos käyttölämpötila on jotain muuta kuin huoneenlämpö.

Sairaalaoloissa on myös tuo Riester (Kohta haluat varmaan myös yhden Rieseneistäni) todettu aivan surkeaksi. Oli kokeilussa yhtä aikaa Brauni ja Riester. Kokeilin noin 20llä potilaalla mittausta yhtä aikaa kainalosta ja sitten korvamittarilla. Rieseni heitti pari astetta, kun taasen Brauni antoi tulokseksi (kunnolla korvaan asetettuna) samaa, kuin kainalomittaus (+/- 0,3°C.).

Lisäys:

Ja ne Riesenin "kortsut" oli muuten todella surkeita. Repesivät vähän väliä.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oli kokeilussa yhtä aikaa Brauni ja Riester. Kokeilin noin 20llä potilaalla mittausta yhtä aikaa kainalosta ja sitten korvamittarilla. Rieseni heitti pari astetta, kun taasen Brauni antoi tulokseksi (kunnolla korvaan asetettuna) samaa, kuin kainalomittaus (+/- 0,3°C.).

Braunista samanlaiset kokemukset, toimiva peli.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...