Jump to content
MAINOS

raskaus ja työsopimus


minttu82

Recommended Posts

Olen juuri saanut tietää olevani raskaana. Olen määräaikaisessa työsuhteessa joka päättyy 31.12.09 eli ihan pian. Jatkosta ei tietenkään ole puhuttu vielä mitään se kun jää aina viime tinkaan. Mutta asiaan, jos työnantaja sattumalta tarjoaisi jatkoa vaikkapa vuodeksi olenko velvollinen kertomaan raskaudesta työnantajalle koska en kuitenkaan tule olemaan töissä työsopimusta loppuun???

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Et ole velvollinen. Työnantajalle on pakko kertoa viimeistään 2 kk ennen äitiyslomalle jäämistä.

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei tarvitse kertoa raskaudesta. Etenkin jos raskaus vielä alkumetreillä. Itse olin työhaastattelussa kun olin 4kk raskaana enkä ilmoittanut asiasta. Vakituisen työsuhteen sain ja samalla ilmoitin jääväni äitiyslomalle 2kk:n päästä. Mitään sanktiota ilmoittamatta jättämisestä ei seurannut. Eikä olisi saanut seuratakaan. Jos saat työsuhteen joka jatkuisi vielä äitiyslomalle jäämisen jälkeenkin niin silloin käsittääkseni työnantaja maksaa sulle palkkaa myös siltä ajalta. Eli siinä mielessä tosi hyvä että sopimus on katkolla tässä vaiheessa kun raskaus ei vielä näy.

Kerran luulin notta olin vääräs mutta sitten huomasinkin notta erehryyn.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei tosiaan kannata työnantajalle kertoa raskaudesta turhan aikaisin. Otat vain uuden työn avosylin vastaan, ja kerrot vasta myöhemmin. Saattaa tulla vain turhia tilanteita ja hyvässä lykyssä töiden loppumiseen, eikä sitä tietenkään sanota, että raskaudesta johtuisi. Onnea odotukseen ja pää kylmänä kohti töitä :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei tarvitse kertoa raskaudesta. Etenkin jos raskaus vielä alkumetreillä. Itse olin työhaastattelussa kun olin 4kk raskaana enkä ilmoittanut asiasta. Vakituisen työsuhteen sain ja samalla ilmoitin jääväni äitiyslomalle 2kk:n päästä. Mitään sanktiota ilmoittamatta jättämisestä ei seurannut. Eikä olisi saanut seuratakaan. Jos saat työsuhteen joka jatkuisi vielä äitiyslomalle jäämisen jälkeenkin niin silloin käsittääkseni työnantaja maksaa sulle palkkaa myös siltä ajalta. Eli siinä mielessä tosi hyvä että sopimus on katkolla tässä vaiheessa kun raskaus ei vielä näy.

Palkkaa äitiyslomalla? Eikö kuitenkin äitiyspäivärahaa jonka maksaa kela?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei tarvitse kertoa raskaudesta. Etenkin jos raskaus vielä alkumetreillä. Itse olin työhaastattelussa kun olin 4kk raskaana enkä ilmoittanut asiasta. Vakituisen työsuhteen sain ja samalla ilmoitin jääväni äitiyslomalle 2kk:n päästä. Mitään sanktiota ilmoittamatta jättämisestä ei seurannut. Eikä olisi saanut seuratakaan. Jos saat työsuhteen joka jatkuisi vielä äitiyslomalle jäämisen jälkeenkin niin silloin käsittääkseni työnantaja maksaa sulle palkkaa myös siltä ajalta. Eli siinä mielessä tosi hyvä että sopimus on katkolla tässä vaiheessa kun raskaus ei vielä näy.

Palkkaa äitiyslomalla? Eikö kuitenkin äitiyspäivärahaa jonka maksaa kela?

Kyllä, palkkaa. Kunnallisella puolella esimerkiksi ensimmäiset 72 arkipäivää äitiyslomasta ovat palkallista.

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Miten lienee yksityisellä?

riippuu varmasti TESistä.

Kelan kauttakin ne ensimmäiset 72 päivää on korotettuja, itse ainakin sain ihan mukavasti, hyvin lähellä omaa palkkaa oli.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kelan kauttakin ne ensimmäiset 72 päivää on korotettuja, itse ainakin sain ihan mukavasti, hyvin lähellä omaa palkkaa oli.

Itsellä kävi niin, että korotettu äitiyspäiväraha oli korkeampi kuin palkka ennen äitiyslomalle jääntiä. Ei huonosti siis.

Res. alik.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei huonosti ei, jos niin pääsee käymään että on suurempi. Tosin palkkaa saa (meidän kvtessissä) 72 päivältä ja Kelan korotettua 56 päivältä että loppujen lopuksi en tiedä kumpi parempi. Korotettu päivärahahan on sen 0,9 kertainen viimeksi vahvistettuista tuloista, ei siis täyttä palkkaa. Tosin toi päiväraha saattaa olla suurempi useastakin syystä, mm. jos palkka on tippunut tai työpaikka vaihtunut yms.

Vai saitko palkan ylimenevän osan sitten Kelasta vai kuinka se meni?

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla meni niin "hienosti", että Kela maksoi työnantajalle (siis ton 52 päivää) selvästi korkeampaa äitiyspäivärahaa kuin mitä työnantaja (kunta) maksoi mulle. Taisin muistaakseni laskelmieni mukaan jäädä jopa hieman tappiolle sillä, että kunta maksoi tuon 72 päivää palkkaa.  :)

pahimman vastustajani tiedän, minusta itsestäni sen löydän

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tittelituure- mutta toihan on tylsää. Ihan uteliaisuudesta, minkä takia sait pienempää palkkaa kuin mitä olisi tuo kelan raha ollut?

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Piikki-Pirkko: Kelaan toimitetut edeltävän 6kk tulot olivat sen verran hyvät lisineen ja ylitöineen kun taas peruspalkan päälle tuleva laskennallinen lisä oli onneton pitkän sairasloman vuoksi.

pahimman vastustajani tiedän, minusta itsestäni sen löydän

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kelan kauttakin ne ensimmäiset 72 päivää on korotettuja, itse ainakin sain ihan mukavasti, hyvin lähellä omaa palkkaa oli.

Itsellä kävi niin, että korotettu äitiyspäiväraha oli korkeampi kuin palkka ennen äitiyslomalle jääntiä. Ei huonosti siis.

Voipi olla että mullakin oli, en muista. Muistan vaan että olin aivan innoissani  :)

Niin ja tosiaan, se oli se 52 päivää eikä 72, kuten vahingossa sanoin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itsellä kävi niin, että korotettu äitiyspäiväraha oli korkeampi kuin palkka ennen äitiyslomalle jääntiä. Ei huonosti siis.

Määräaikainen työsopimus loppui ennen kuin äitiysloma alkoi eli kela maksoi vahvistetun verotuksen mukaan. Ja työpaikkana oli silloin ollut eri paikka. Kylläpä oli hienosti taas selitetty  ;D

Res. alik.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 5 kuukautta myöhemmin...

Mulla meni niin "hienosti", että Kela maksoi työnantajalle (siis ton 52 päivää) selvästi korkeampaa äitiyspäivärahaa kuin mitä työnantaja (kunta) maksoi mulle. Taisin muistaakseni laskelmieni mukaan jäädä jopa hieman tappiolle sillä, että kunta maksoi tuon 72 päivää palkkaa.  :o

Kaivan vanhaan aiheen esiin siksi, että KElan sivuilla sanotaan näin:

Työnantajalle maksetaan äitiys-, erityisäitiys-, isyys- ja vanhempainraha silloin, kun työnantaja maksaa työntekijälleen näiden vapaiden ajalta palkkaa. Jos vanhempainpäiväraha on suurempi kuin samalta ajalta maksettava palkka, ylittyvä osa maksetaan työntekijälle.

Eli tappiolle ei pitäisi työntekijän jäädä..

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla meni niin "hienosti", että Kela maksoi työnantajalle (siis ton 52 päivää) selvästi korkeampaa äitiyspäivärahaa kuin mitä työnantaja (kunta) maksoi mulle. Taisin muistaakseni laskelmieni mukaan jäädä jopa hieman tappiolle sillä, että kunta maksoi tuon 72 päivää palkkaa.  :o

Tota mäki vähän pelkään, koska kelahan maksais viimesen puolen vuoden perusteella ja työnantaja maksaa koko viimesen vuoden perusteella. Ja palkat kun on noussu olis mulle edullisempaa laskee tietty ton vika puolen vuoden mukaan. Kela myös ottaa huomioon käsittääkseni kaikki lisät ja laskee siitä keskitulon. Tessin mukaan taas ainoastaan sunnuntailisät huomioidaan korottamaan päiväansiota. Joku väitti et jos noin menee niin kela maksaa sen erotuksen mulle mikä jää jos työnantaja maksaa vähemmän mitä kelan laskujen mukaan maksettais?? En tiä onko vika TESissä vai missä mut ei tää oo millään lailla reilu systeemi! Tai sit tää on taas sitä ettei mitää saa jos ei oo itte perillä asioista ja osaa pyytää. Pitääkö toi erotus ite hakee vai huomioiko kela sen automatic?

Oisko piikiksellä linkkiä heittää kelan sivuille? Ne on niin sekavat ettei sieltä varmaan löydy jos rupee itte hakeen..

Älykäs tuntee toiset, viisas tuntee itsensä. - Lao Tsu

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulle näkyy kelan sivuilla tulleen päätös ä-rahasta. Kotiin ei oo vielä postissa tullu. Mulla näkyy maksupäivän kohdalla työnantajalle maksettavan summa x ja toinen summa joka on ilmeisesti mulle maksettava summa?! Vaikka siis työnantaja maksaa palkan 72 arkipäivältä. Oliskohan toi 400 e sitte se erotus jonka kela katsoo mun "ansaitsevan" kun tessin mukaan työnantajan ei kerta kuulu maksaa? Ihmeellistä rahojen siirtoo tililtä toiselle. Vois tän varmaan helpomminki tehä. Pääasia et mä saan mahd paljon rahaa!!! ;)

Älykäs tuntee toiset, viisas tuntee itsensä. - Lao Tsu

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulle näkyy kelan sivuilla tulleen päätös ä-rahasta. Kotiin ei oo vielä postissa tullu. Mulla näkyy maksupäivän kohdalla työnantajalle maksettavan summa x ja toinen summa joka on ilmeisesti mulle maksettava summa?! Vaikka siis työnantaja maksaa palkan 72 arkipäivältä. Oliskohan toi 400 e sitte se erotus jonka kela katsoo mun "ansaitsevan" kun tessin mukaan työnantajan ei kerta kuulu maksaa? Ihmeellistä rahojen siirtoo tililtä toiselle. Vois tän varmaan helpomminki tehä. Pääasia et mä saan mahd paljon rahaa!!! ;)

Voipi olla. Vaikea sanoa näkemättä ;)

Mutta mulla ainakin niissä perässä luki työntantajan nimi, mitkä meni sille maksuun. Ainahan voit soittaa kelaan ja kysyä..

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Myöhemmin ihmettelin vielä tota samaa asiaa ja kyllä mullekin sitten oli kuitenkin makseltu jotain summia, vaikka työnantajallekin oli maksettu. Eli kaipa sitä kuitenkin sai sen minkä ansaitsi. Vaikka ei sitä rahaa liikaa silti ollut. ;)

pahimman vastustajani tiedän, minusta itsestäni sen löydän

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...