Jump to content
MAINOS

Konsultointi kentällä


Vieras: ensihoitsu

Recommended Posts

Vieras: ensihoitsu

Kyllä myös täällä konsultoidaan.. toki ei jokaista juttua erikseen.. kipulääkitystä tms tms..

Tuo on kyllä yks mielenkiintoinen juttu tuo kipulääkitysjuttu. Taisin jo jollain foorumilla ihmetelläkin, eräillä alueilla nimenomaan kipulääkitys pitää aina konsultoida. Tunnostaa kyllä tyhmältä esim. (yksittäisen) kipeän raajamurtuman kivun lääkitsemiseen lupaa pyytää. Jos verenkierto ja tunto toimii eikä muutenkaan ihmeitä niin kyllä se ihminen mielestäni kipulääkkeen ansaitsisi. Mutta lääkäri päättää potilaan hoidosta eli niinhän se sitten menee. Vielä kun saisi puhelimeen oikean ensihoitolääkärin, eikä näitä "voi_kun_minä_en_nyt_oikein_tiedä_kun_en_minä_nyt_näe_sitä_potilasta_mitähän_minun_nyt_pitäisi_tehdä_entä_jos_tulisitte_kuitenkin_tänne_ja_katsotaan_sitten" -lääkäreitä, joita kaikenlisäksi pitää tavoitella viidestä eri numerosta, ennenkuin heidät puhelimeen saa...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

No kyllä tuo mun mielestä on vaan asennoitumiskysymys. Eikä ensihoitolääkärin, joka lähtee mukaan kuljetukseen, ajatus (kait ainakaan pitäisi olla) ole joka keikalla se, etteikö hoitajat selviäisi itse, vaan samalla suoritetaan koulutusta, jollaista ei ole mahdollista saada tai antaa missään kuvitellussa tai lavastetussa tilanteessa. Käytännön oikeat potilastilanteet ovat parasta antia ja parhaita oppimistilanteita. Lisäksi näillä keikoilla ensihoitolääkärit tekevät tuttavuutta ensihoitajiin ja toisinpäin. Helpompi sitten VIRVE-yhteyksienkin avulla on ohjeita antaa, kun hieman edes tuntee ja tietää yksikön tasoa ja varustusta.

Tuohon Ensihoitajan esittämään ajattelumalliin olen useimmiten törmännyt silloin, kun hoitajat "pelkäävät" ammattitaitonsa tai -taidottomuutensa paljastuvan. Ehkä se on sellaista ennakkoasennoitumista, pelkoa siitä että se kopukkalääkäri tulee "viemään mun keikan" ja en itse saa tehdä juttuja. Itse olen ymmärtänyt ensihoitolääkäreiden kanssa puhuessa että he mieluusti antavat hoitajien tehdä jos homma vaan näyttää onnistuvan ja ohjaavat tarvittaessa. Ja niinhän se pitäisi ollakin, ei se ehl ole joka keikalla ja aina tekemässä niitä vaativiakin juttuja, vaan päällekkäisiä keikkoja tulee ja hoitajien pitää jatkossakin kyetä selvitymään tilanteista itse, ehkä VIRVE-ohjauksessa. Ja muutaman omakohtaisen kokemuksen perusteella ehl on keikkapaikalla itse ollessaan kysellyt hoitajalta, mitä mieltä olet ja mitä aiot tehdä, ei niin että hän tulisi suoraan sanomaan että teet näin ja näin. Toki tilannekohtaisesti tuo käytäntö voinee elää. Ja onhan se kiusallista jos et tiedä mitä oikeasti pitäisi tehdä ja ehl kysyy... glup... huh.gif

Joo, mutta kun esim. itse olen jo tehnyt useampia vuosia sitä ensihoitoa  ja osannut ennenkin tehdä ne temput ilman lääkäriä. Mihin sitä nyt sitten tarvii? Varsinkin, kun tentit on suoritettava, että saa lanssia ajaa ja pt hoitaa. Siis toki lääkäri on tarpeen, silloin kun itse ei osata, mutta kyllä jokaisen ensihoitajan ON OSATTAVA hoitaa peruspotilaat, kuten pöhö. Kyllä sitä itsensä turhautuneeksi tuntee, jos sellaiselle keikalle lääkäri pukkaa mukaan. Sitäpaitsi esimerkkini yksikön hoitajat olleet siellä töissä/omistajina jo 3v ja tekevät jatkuvasti töitä. Kyllä se ensihoitolääkäri on jo tutuksi tullut henkilöiden ja yksikön välineistön kanssa oikeilla keikoilla.

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

minäkään en kyllä rutiininomaista konsultointia kannata. miksi pitäisi konsultoida itsestään selviä asioita esim. lupaa antaa rapifenia murtumapotilaalle (esim. jalka) tms.. vaikkapa lupaa antaa asaa, dinitiä ja 4mg morphiinia rintakipupotilaalle. Eriasia kaikki erikoisemmat tilanteet joissa itse haluaa lääkärin siunauksen toimilleen --> tällöin tulee pystyä konsultoimaan ensihoitoon perehtynyttä lääkäriä.. ei ketään sisätautien kesälääkäriä. (usein kokemattomampia näissä asioissa kuin hoitotason kyytijullit)

itse luokittelisin konsultoivavien asioiden listan seuraavaksi:

- tajuttoman intubaatio lääkkeillä (kun stabiili tilanne eli hengitys ok)

- synkronoitu kardioversio anestesiassa (stabiilissa tilanteessa)

- trombolyysihoito

- ulkoinen tahdistus (stabiilissa tilanteessa)

- amiodaroni muussa kuin elvytyskäytössä

Adenocorit, Spesicorit, nitroinfuusiot, dopamiini-infuusiot yms kuuluu kyllä hoitotason sairaankuljettajan osaamiseen sillä tasolla että näkee kyllä itse kys. hoitojen tarpeen / vasta-aiheisuuden.

Epästabiilien tilanteiden hoitamiseksi ei mielestäni pitäisi vaatia konsultointia..

tarkoitan sellaisia tilanteita joissa jollain tietyllä hoidolla pystytään ehkäisemään välitön hengenvaara tms: sähköinen kardioversio tajuttomalle SVT tai VT-potilaalle jolla kuitenkin pulsoiva rytmi. Paineilmarinnan purku neulatorakosenteesillä... Tajuttoman totaaliblokki potilaan ulkonen tahdistus yms yms huh.gif

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vaarallisen oloinen kaveri.......kuulostaa ihan tommilta tuolta ensihoitajat.netin suunnasta.... :nauraa:

Mä en kyllä ymmärrä kantaanne konsultaatiosta ja lääkärin läsnäolosta. Kyllä noista vanhoista "urheiluajoista" tulee päästä eroon. Itsekään en kannata sitä, että KAIKKI lääkkeet konsultoidaan. Monista jutuista on helppo laatia hoitotasolle pysyväisohjeita. Ennemmin lääkärin kanssa tulee keskustella hoitolinjoista ja käytettävästä protokollosta yms. Nythän uusi opuskin mahdollistaa tämän. Ei jokaista rapifeannosta tietenkään tarvitse konsultoida. Eihän konsultointi ole mitään neuvon kysymistä vaan hoidon suunnittelua !! Kyllä ensihoitajan tulee pääsääntöisesti tietää mitä potilaalle tulee tehdä ja kertoa lekurille sitten mielipiteensä ja aikomuksensa, joihin lääkärin sitten yhtyy. Itse ainakin toimin näin ja lääkäri yleensä sanoo, että kuulostaa hyvältä......ei siinä sen ihmeempää. Itse olen toiminut kentällä 8 vuotta ja konsultoin yhä oikein mielelläni että ei se Ensihoitaja se "useampi vuosi ensihoidossa" ole tae yhtään mistään.

Ehkä teillä on kokemusta paskoista lekureista mutta kyllä ainakin omat kokemukset oikean ensihoitolääkärin läsnäolosta ovat pääosin hyvin positiivisia. Se on tietty eriasia jos lääkäri ei tajua ensihoidosta mitään. Kuten ensihoitsukin sanoi, eivät ne lekurit kohteessa yleensä potilaaseen juurikaan koske jos näkevät että homma sujuu. Näin ainakin kokeneemmat lekurit. Kesähessut ovat sitten ehkä oma lukunsa. Itse minä olen ainakin potilaani hoitanut ja mitä parhaimmassa oppimistilanteessa kun tohtori on paikalla !

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

itse luokittelisin konsultoivavien asioiden listan seuraavaksi:

- tajuttoman intubaatio lääkkeillä (kun stabiili tilanne eli hengitys ok)

- synkronoitu kardioversio anestesiassa (stabiilissa tilanteessa)

- ulkoinen tahdistus (stabiilissa tilanteessa)

Miksi pitää intuboida jos stabiili ja hengitys ok? Eikö kylkiasento ja sairaalaan?

Miksi kardioversio, jos tilanne stabiili? Anestesian jälkeen kuitenkin seuranta järjestettävä?

Miksi pitää tahdistaa, jos stabiili?

Stabiilin ymmärrän näissä kaikissa siten, että vitaalitoiminnot ovat kunnossa. Vai mitä tarkoitat "stabiililla"?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: ensihoitsu

SVT:n ja osin Tomminkin... siis roskakuskin kanssa samoilla linjoilla. Ensihoitajan asenne tosin hieman ihmetyttää. Hienoa että osaat tehdä temppuja (kuulosti kyllä hieman...) ja hyvä että itsetuntosi on korkealla. Vai onko sittenkään... Ei mun mielestä sulla pitäisi olla mitään pelättävää tai hävettävää ensihoitolääkärin mukaan tulossa JOS sä kerta osaat ja hallitset jutut. Kyllä se ehl antaa sun hoitaa pokan jos se kerta näyttäisi onnistuvan. Pitäähän sun osata ja hoitaa se ilman ehl:n mukanaoloakin, kun kyllä niitä tapauksia tulee, ettei ehl pääse päällekkäisten keikkojen tms. takia kohteeseen ja tulee yllätyksiä muiden kuin A-koodien alta. Mutta kun laissa vielä toistaiseksi lukee että lääkäri päättää potilaan hoidosta, niin en minä koe sitä ollenkaan ahdistavaksi, jos ehl haluaa lähteä mulle rupatteluseuraksi kyytiin, ompahan siinä samalla joku jonka nimen voi laittaa alle, tulee juridisetkin asiat kuntoon.

Lisäksi koen senkin hyväksi, että saan ILMAISTA pienryhmäopetusta TODELLISISSA tilanteissa ensihoitolääkäriltä. Koulutuspäivillä saisin maksaa itseni kipeäksi vastaavasta ja tilanteet eivät edes ole todellisia tai todentuntuisia, paljon niissä jää mielikuvituksen varaan. Ja yritän pitää mielessä sen, että en ole ikinä niin valmis, ettenkö voisi vielä jotain uutta oppia tai olisi jotain opittavaa. Voin toki olla tyytyväinen jos ehl:llä ei ole lisättävää hoitosuunnitelmaani, hallitsen siis tilanteen, mutta toisaalta pitäisi olla kiitollinen siitäkin, jos tulee vielä jotain lisäystä, muistanpa seuraavalla kerralla.

Moniportainen ensihoitojärjestelmä on näköjään vielä meille ei-pääkaupunkiseutulaisille niin uusi juttu, että se tuottaa tälläisiä Ensihoitajan kaltaisia vastareaktioita ja joidenkin luonteelle tuntuisi käyvän kovastikin se, että potilasta ensihoitotilanteessa on hoitamassa joku muukin asiaa tunteva. Tunnustan toki itsekin pelänneeni ja pelkään hieman vieläkin, että ensihoitolääkärit tulisi ja veisi meiltä ne vähätkin oikeat ensihoitotilanteet ja niistä saamamme kokemuksen, mutta toisaalta kuitenkin uskon jo tähänastisten kokemuksieni ja ensihoitolääkärien kanssa keskustelujeni valossa, että saadaan me edelleenkin hoitaa potilaita ihan niinkuin ennenkin, lisänä vaan että mulla saattaa olla tukena minua enempi lukenut (ja ehkä kokenutkin) ammattilainen. Kun tämä alkujännitys saadaan toistemme ja toiminnan tultua tutuksi laukeamaan, niin yhteistyö pelaa ja tuommoiset huolet on aiheettomia. Tulevista hoito-ohjeista en tiedä ja miksi ne käytännössä muuntuvat, mutta tokkopa isoa huolenaihetta. Toivon kyllä, että hoitotasolla saisi vielä itsenäisesti ilman erillistä hoito-ohjeen kysymistä suorittaa protokollan mukainen hoito esim. keuhkopöhöpotilaalle. Toisaalta, ei tuo iso homma soittaa sit vaikka ehl:lle ja kertoa että tein sitä ja tätä tai suunnittelin tekeväni näin.

Ensihoitajallakin on valta hakeutua lääkikseen ja opiskella itsensä lääkäriksi, jos ensihoitajana hoitosuunnitelman varmistaminen ylemmältä ensihoidon tasolta käy liian paljon luonnon päälle. Tosin keskustelevat lääkäritkin korkeammin koulutetun kanssa (esim. tkl <-> erl) hoitolinjoista eikä hekään taida sitä niin kovin hävettäväksi kokea.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mielipiteitä asiasta. eli kun lääkäriyksikkö on kohteessa niin onko mielestänne parempi jos lääkäri sanoo koko ajan mitä tehdään, vai pitäisikö hänen olla taustalla ja puuttua vain tarvittaessa/ kysyttäessä pt:n hoitoon??

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mielipiteitä asiasta. eli kun lääkäriyksikkö on kohteessa niin onko mielestänne parempi jos lääkäri sanoo koko ajan mitä tehdään, vai pitäisikö hänen olla taustalla ja puuttua vain tarvittaessa/ kysyttäessä pt:n hoitoon??

OIKEA ensihoitolääkäri ei yleensä käskyttele juuri mitään olettaen, että hän tuntee porukan ja tietää/näkee että homma sujuu.

Tosin itse en edelleenkään tajua että jos lääkäri tokaisee "laitetaanpa vaikkapa nitrotippa menemään annoksella se ja se", niin miten helvetissä se voi käydä jonkun luonnon päälle, ellei sitten omaa todella huonoa itsetuntoa ! Toimenpiteitä lääkäri tekee kuitenkin hyvin harvoin. Ja ne yleensä tasoa a-neulan laitto yms.,  joten eivät haittaa ainakaan minua !

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

itse luokittelisin konsultoivavien asioiden listan seuraavaksi:

- tajuttoman intubaatio lääkkeillä (kun stabiili tilanne eli hengitys ok)

- synkronoitu kardioversio anestesiassa (stabiilissa tilanteessa)

- trombolyysihoito

- ulkoinen tahdistus (stabiilissa tilanteessa)

- amiodaroni muussa kuin elvytyskäytössä

Adenocorit, Spesicorit, nitroinfuusiot, dopamiini-infuusiot yms kuuluu kyllä hoitotason sairaankuljettajan osaamiseen sillä tasolla että näkee kyllä itse kys. hoitojen tarpeen / vasta-aiheisuuden.

Epästabiilien tilanteiden hoitamiseksi ei mielestäni pitäisi vaatia konsultointia..

tarkoitan sellaisia tilanteita joissa jollain tietyllä hoidolla pystytään ehkäisemään välitön hengenvaara tms: sähköinen kardioversio tajuttomalle SVT tai VT-potilaalle jolla kuitenkin pulsoiva rytmi. Paineilmarinnan purku neulatorakosenteesillä... Tajuttoman totaaliblokki potilaan ulkonen tahdistus yms yms huh.gif

Yhdyn täysin mielipiteeseesi. Meillä meni juuri näin ennen mitään hömppiä ja ehkä menee vieläkin tuolla maalla. Täällä psshp:n alueella tuntuu olevan vain nyt ylimääräistä virtaa ensihoitajien tekemisten ja tekemättä jätttämisten valvomiseen.

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

. Ensihoitajan asenne tosin hieman ihmetyttää. Hienoa että osaat tehdä temppuja (kuulosti kyllä hieman...) ja hyvä että itsetuntosi on korkealla. Vai onko sittenkään... Ei mun mielestä sulla pitäisi olla mitään pelättävää tai hävettävää ensihoitolääkärin mukaan tulossa JOS sä kerta osaat ja hallitset jutut. Kyllä se ehl antaa sun hoitaa pokan jos se kerta näyttäisi onnistuvan. Pitäähän sun osata ja hoitaa se ilman ehl:n mukanaoloakin, kun kyllä niitä tapauksia tulee, ettei ehl pääse päällekkäisten keikkojen tms. takia kohteeseen ja tulee yllätyksiä muiden kuin A-koodien alta. Mutta kun laissa vielä toistaiseksi lukee että lääkäri päättää potilaan hoidosta, niin en minä koe sitä ollenkaan ahdistavaksi, jos ehl haluaa lähteä mulle rupatteluseuraksi kyytiin, ompahan siinä samalla joku jonka nimen voi laittaa alle, tulee juridisetkin asiat kuntoon.

Ensihoitajallakin on valta hakeutua lääkikseen ja opiskella itsensä lääkäriksi, jos ensihoitajana hoitosuunnitelman varmistaminen ylemmältä ensihoidon tasolta käy liian paljon luonnon päälle. Tosin keskustelevat lääkäritkin korkeammin koulutetun kanssa (esim. tkl <-> erl) hoitolinjoista eikä hekään taida sitä niin kovin hävettäväksi kokea.

SULLA taitaa olla asennevamma mua kohtaan. EN OLE sanonut kertaakaan, että häpeä olisi, jos ehl on kohteessa. Koen sen vaan hyvin tarpeettomana, jos osaan hommani. Nyt siis meillä joka ikusesta tempusta pitäs rupea kyselemään hoito-ohjetta ja kopteri pörräyttäis kohteeseen het. Siis toki mä kysyn lääkäriltä, mielellänikin, mutta miks ihmeessä sen lääkärin pitää tulla sinne kohteeseen, jos me jo pystytään ja osataan hoitaa homma. JA taidan hakea sinne lääkikseen niin loppuu tuo sinun purnaaminen siitä, etten mä halua lääkäriä kohteeseen, kun kyse ei edes ollut siitä: Pistäppä privaa, jos haluat enempi jutella aiheesta niin ehkä ymmärrät minuakin.

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hyvä ensihoitsu, oletko koskaan työskennellyt maalla, yksin. Oletko suorittanut vaativia tenttejä niin kirjallisia, kuin näyttö, etkä sitten saa käyttää tietoasi mihinkään, kysyt vain lääkäriltä? Kaupungissa järjestelmät menee päällekkäin se hyvä, mutta kun vuosia on tehty jo itse niin on aika outoa, ettei sitten enää saakaan tehdä itse.

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen itse sitä mieltä, että jos hommat on hanskassa ja potilaan hoito onnistuu itsekin HOITO-OHJEITA noudattaen tai LÄÄKÄRIÄ KONSULTOIDEN ei lääkäriyksikköä tarvitse kohteeseen. Perustelen sen sillä, että on turha sitoa lääkäriyksikköä ihan turhaan paikkaan jossa sitä ei tarvita, koska muualla voipi olla potilas joka todella tarvitsee lääkäriä. Mutta sitten, kun ollaan potskun vierellä huuli pyöreänä erikoisemmassa tilanteessa on todella mahtavaa saada lääkäri kohteeseen auttamaan.. Saapi tuskanhikeä alkaa pyyhkimään pois...

Itsekin olen sitä mieltä, että turhat konsultoinnit selvissä tapauksissa pois, mutta se vaati sitten kunnon hoito-ohjeet. Esim. murtumien kivunhoito, rintakipuisen hoito poislukien trombolyysi ym. Toisaalta mielestäni on hyvä konsultoida lääkäriä joskus hyvinkin herkästi..

Isketään vaan!!!

Irti potilaasta!!!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

minäkään en kyllä rutiininomaista konsultointia kannata. miksi pitäisi konsultoida itsestään selviä asioita esim. lupaa antaa rapifenia murtumapotilaalle (esim. jalka) tms.. itse luokittelisin konsultoivavien asioiden listan seuraavaksi:

- tajuttoman intubaatio lääkkeillä (kun stabiili tilanne eli hengitys ok)

- synkronoitu kardioversio anestesiassa (stabiilissa tilanteessa)

- trombolyysihoito

- ulkoinen tahdistus (stabiilissa tilanteessa)

- amiodaroni muussa kuin elvytyskäytössä

Homman jekku piilee siinä että suomessa ei hoitajalla ole oikeuksia antaa yhtään mitään lääkettä ilman lääkärin lupaa. Niinpä - jos kipulääkkeen annosta ja vastaavastakin täytyy konsultoida, löytynee vika yhteistyöstä lanssifirman ja vastuulääkärin välillä. Jos yhteispeli toimii hyvin, voinee vastuulääkärikin antaa vapaammat kädet toimien suhteen, kunhan tietää että vastuullaan toimivat sairaankuljettajat ymmärtävät toimivansa hänen antamillaan valtuuksilla. Joten (valitettavasti?), joka ikinen temppu tai lääkitys jota ei lafkan hoito-ohjeissa ole mainittu soveltuvan ilman konsultointia toteutettavaksi on konsultoitava, vaikka yksikön hoitajalla olisi miten rinta kaartunut pätevöitymisensä myötä. Toiminta ei muutu luvalliseksi vaikka toteuttaja tuntisikin osaavansa asiat etuperin ja takaperin ulkoa.

Stabiilin potilaan putkittaminen ja/tai nukuttaminen ei liene missään olosuhteissa hoitajan tehtävä ilman lääkärin välitöntä valvontaa.

Adenocorit, Spesicorit, nitroinfuusiot, dopamiini-infuusiot yms kuuluu kyllä hoitotason sairaankuljettajan osaamiseen sillä tasolla että näkee kyllä itse kys. hoitojen tarpeen / vasta-aiheisuuden.

Joten, laita noottia vastuulääkärille että osaat ja haluat tehdä sitäjatätäjatuota ilman konsultointia, että teeppä äijä hoito-ohjeet ja anna luvat. Sillähän se hoituu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Miksi pitää intuboida jos stabiili ja hengitys ok? Eikö kylkiasento ja sairaalaan?

Miksi kardioversio, jos tilanne stabiili? Anestesian jälkeen kuitenkin seuranta järjestettävä?

Miksi pitää tahdistaa, jos stabiili?

Stabiilin ymmärrän näissä kaikissa siten, että vitaalitoiminnot ovat kunnossa. Vai mitä tarkoitat "stabiililla"?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuossa ed.viestissä se jekku piilikin. Meillä ainakin on tähän asti ollut olemassa hoito-ohje siitä miten milloinkin toimitaan. Jos pt.vaiva ja lääkitys ei löydy hoito-ohjeesta konsutaan. Mutta selkeällä hoito-ohjeella ja sen käytännöntentissä osaamalla on saanut näitä juttuja tehdä, nyt ei sitten saisikaan. Todella omistuista. Jos meillä ei ole hoito-ohjetta en toki mene lääkettä antamaan ilman lääkärin lupaa.

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: akflojt

tervehdys kaikille työnsankareile tasapuolisesti!

Tuntuu olevan "universaali" ongelma tuo konsultoitavien lääkäreiden tietotaito eli toisinaan ei saa kunnon vastausta kysymykseensä, varsinkin jos luurin toisessa päässä on ensimmäistä kertaa lääkärinä toimiva kandin retale... No tällaisissa tapauksissa kannattanee olla yhteydessä ensihoidon vastuulääkäriin tai muuhun ensihoidon toiminnasta vastaavaan lääkäriin ja kertoa ongelmasta, eli että konsultoitava lääkäri ei osaa antaa kunnollisia vastauksia tai ei muuten ole tietoinen konsultoivan yksikön tasosta ja taidoista, että voisko sitä konsultoitavaa lääkäriä vaihtaa...

Meidän, jotka arvostelemme konsutoitavia lääkäreitä ja ilkumme heidän "tietämättömyydellään" kannattaa asettua myös heidän asemaan. Konsultoitava lääkäri voi olla esim erikoistumassa korvatauteihin tai silmätauteihin (tai juuri em. kandin retale) ja joutuu tekemään etupäivystyksiä pitkin hampain, päivät menevät omalla polilla mukavan rattoisasti oman spesialiteetin ongelmien kinpussa. Lääkis aikana on ollu elvytysopetusta jotain 6 tuntia ja intubointeja leikkurissa pakolliset kolme. Ainut kosketus henk.koht. ambulanssiin on ollu pakollinen iltaharjoittelu kesto 6 tuntia ampparin matkassa. Eli sanalla sanoen ensihoitolääketiede on lähes täysin harmaata aluetta tälle onnettomalle päivystäjälle. Sitten soi puhelin ja innokas ensihoitaja/sairaankuljettaja tms. soittaa esim. hemodynaamisesti epävakaasta rytmihäiriöpotilaasta joka on tajunnan rajamailla (välillä se on tajuissaan mutta sitte kuitenkaan ei, tai emmä tiiä...) ja pyytää lupaa tehä sähköinen kardioversio ja sedatoida potilaan tms. Siinä sitte lääkäri miettii, että mitähä jätkiä nää on, haluaa nukuttaa ja iskee sähköllä potilasta sen omassa olohuoneessa. Mitähä ne osaa ja kykeneekö ne klaaraaman homman. Ja samalla ku se antaisi luvan tehä teidän ehdottamat toimenpiteet, se ottaa vastuun teidän tekemisistä ja potilaan hoidosta. Ei ihme jos on vähä nihkee antamaan lupaa jos ei tunne teitä ja teidän resursseja, teidän yksikön varustelua  tai koko alueen ensihoitosysteemiä alkuunkaan tai ylipäätään modernia ensihoitoa ja sen tuomia mahdollisuuksia...

Eli vaatii luottoa lääkäriltä antaa lupaa meille tehdä potilaalle toimenpiteitä, jos ei itse ole nähnyt potilasta ja tiedä tilannetta. Huonosti jos käy niin pääsee kirjoittelemaan TEO:lle vastineita.

Syy miksi Suomessa konsultoidaan lääkäriä hoito-ohjeista riippuen on se, että lain mukaan potilaan lääketieteellisen hoidon ja lääkityksen määrää lääkäri ja tapauskohtaisesti esim. lääkkeenanto-oikeus on luovutettu myös muille henkilöille helpottamaan käytännön työelämää. Jos lakia katsoo, niin sen mukaanhan lääkäri on se joka antaa potilaalle lääkkeen tai muu siihen kykenevä luvan omaava ja vastuulääkärin "takaama" ammatti-ihminen. Sairaanhoitopiireissä on annettu ensihoitoon erilaisia pysyväisohjeita lääkeannosten osalta esim. rintakipuiselle 4 mg oxanestia iv. tai nitroinfuusio 0,6 ml/h tms. ettei aina tarvitse soitella lääkärille selvissä tapauksissa. Tällöin hoito-ohjeen allekirjoittanut vastuulääkäri ottaa vastuun teidän tekemisistänne eli on määrännyt potilaan lääkehoidon. Miettikääpä, annatte potilaalle lääkettä Y vaivaan X jota ei ole hoito-ohjeissa määritelty oman pään mukaan ettekä soita lääkärille tästä --> potilas saa odottomattamia oireita tai tila huononee lääkkeen takia --> te olette syyllistyneet hoitovirheeseen --> joudutte itse vastaamaan teoistanne, ei ole lääkärin määräystä turvana  cry.png Joten jos haluaa lääkettä antaa ja tehdä toimenpiteitä, joista ei ole pysyväisohjeita, lienee syytä soittaa lääkärille ja saada se lupa?

Jos tuntee että hoito-ohjeet eivät ole ajantasalla työyhteisön tieto-taitotason kanssa, kannattaa varmaan jälleen olla yhteydessä ensihoidon vastuulääkäriin ja käydä asiaa läpi, että josko niihin saisi muutosta. Loppupelissä näillä palkoilla ei juuri kannata tehdä lääkärille kuuluvia toimenpiteitä ilman lääkäreiden oikeusturvaa  

Yst. terv.

a flöjt

   

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

tervehdys kaikille työnsankareile tasapuolisesti!

Meidän, jotka arvostelemme konsutoitavia lääkäreitä ja ilkumme heidän "tietämättömyydellään" kannattaa asettua myös heidän asemaan. Konsultoitava

Juurikin näin. Onhan se pirullista antaa omalla vastuullaan kaikenlaisia lupia ympäri maakuntaa jos ei ole hajuakaan siitä mitä nämä lupaa pyytävät tyypit oikein ovat, mitä osaavat ja onko tilanne edes sinne päin miten puhelimen toisessa päässä ovat arvioineet... Ja kuten joku höpisikin, jos tietää että jossain polilla on vastaamassa silmälääkäri tai tyyppi joka ei paikallisen firman toimintaa tunne, yhtä hyvin sitten soittaa vaikka 100km kauemmas ja kysyy kopterilääkärin mielipidettä. Polin etupäivystävää (silmä)lääkäriä ei varmasti harmita jos ensihoitoaiheiset kenttäkonsultaatiot on kysytty joltain muulta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta minä edelleen kuulutan kysymystä miksi nyt on konsultoitava, jos ei samaan asiaan enää ole vuosiin tarvinnut konsultoida?

Niin ja meidän yksikkömme on aikanaan toimittanut päivystyspisteisiin tiedon mitä välineitä, mitkä luvat/hoito-ohjeet ja millä koulutuksella. Luvat riippuivat sitten näytöistä ja koulutuksesta. Niin, että kaikilla, joilla riittävä näyttö lääkkeiden kanssa pelaamisesta saavat lääkeluvat, intubaatio jne. Ompeluluvat tulevat näyttökokeella ja harjoittelulla. Uuden lääkkeen tullessa me itse selvitämme lääkkeestä kaiken tarpeellisen. Teemme yhteistuumin kirjallisen ohjeen kyseisen aineen käytöstä ja neuvottelemme sen käyttöönotosta ja hoito-ohjeistukseen sijoittamisesta vastuulääkärimme kanssa. Teemme yhteisen konsensuksen mukaan kirjallisen tuotoksen, jonka vastuulääkäri joko hyväksyy tai hylkää. Sen jälkeen lääke tulee käyttöömme ja saamme sitä joko itsenäisesti hoito-ohjeen mukaan tai lääkäriä konsultoiden alkaa käyttää. Musta tää on toiminut hyvin. Lääkärit on tienny mitä ne meille lupaa ja ketkä lupaukset toteuttaa, ei ihan kuka vaan, esim. keikkalaisilla ei ole itsestään selvyydellä lupaa antaa lääkkeitä vaan heitä koskee samat kaavat kuin meitäkin, eli näytöillä.

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta minä edelleen kuulutan kysymystä miksi nyt on konsultoitava, jos ei samaan asiaan enää ole vuosiin tarvinnut konsultoida?

Minusta tämä on suoraa seurausta siitä että on rakennettu isoja organisaatioita joita ei enää hallita. Organisaatioiden (sairaanhoitopiirien) johto ei enää tunne duunaritason väkeä edes nimeltä, saatikka sitten tietäisivät mitä kukin yksikkö osaa ja kykenee tekemään. Päälliköt sitten paikkaavat omia virheitään tällaisella varmanpäälle-ohjeistuksella. En kyllä jaksa uskoa että tällainen toimintamalli leviäisi koko maahan, eihän lääkärien resurssit riitä mitenkään jokaisen x-kyydin siunaamiseen.

Olen mm. akflojtin kanssa samaa mieltä että varsinkin lääkehoitoon liittyvissä erityistapauksissa on hyvä saada siunaus lääkäriltä. Tosin pitää muistaa että lääkärin hyväksymisellä ei ole sentinkään virkaa jos lääkäri ei hoito-ohjettaan kirjoita potilaan papereihin. Omalta kohdaltani voin sanoa että vain n. 50% konsultoinneista kirjautuu lääkärin toimesta potilaan papereihin. Ja tietysti muutenkin sairaankuljettaja on päävastuussa jos potilaalle jotain sattuu, konsultoinnilla kun ei vastuuta vie sysätä lääkärille. Valitettavasti.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: akflojt

[qTosin pitää muistaa että lääkärin hyväksymisellä ei ole sentinkään virkaa jos lääkäri ei hoito-ohjettaan kirjoita potilaan papereihin. Omalta kohdaltani voin sanoa että vain n. 50% konsultoinneista kirjautuu lääkärin toimesta potilaan papereihin. Ja tietysti muutenkin sairaankuljettaja on päävastuussa jos potilaalle jotain sattuu, konsultoinnilla kun ei vastuuta vie sysätä lääkärille. Valitettavasti.

On todellakin epäkohta, ettei mahdollisia konsultaatioita lääkärille potilaan hoidosta, lääkityksestä tms. kirjata potilaan papereihin hoitolaitoksessa. Itse en ainakaan usko tai tiedä, että konsultoimani lääkäri kirjoittaisi aina potilaan tietoihin konsultaationi ja siihen antamansa vastauksen hoito-ohjeet, lääkityksen tms. Ei siis taida jäädä muuta dokumenttia konsultaatiosta kuin sairaankuljetuskaavakkeeseen merkintä. Itse olen miettinyt sellaista mallia yön hiljaisina hetkinä kun möröt tulee sängyn alta häiritsemään unta, että jos olisi semmoinen konsultaatiokaavake siellä lääkärillä, jossa kävisi ilmi konsultoiva yksikkö, potilaan tiedot ja annetut konsultaatio-ohjeet päivämäärineen ja kellonaikoineen. Tämä kaavake sitten liitettäisiin kons.vastauksen antaneen lääkärin allekirjoituksella potilaan potilaspapereihin. Näin tulisi mustaa valkoiselle tehdystä ja saadusta konsultaatiosta. Jos sitten käpy kävisi, niin ei tarvitsi sysätä vastuuta sinne tänne vaan asia saataisiin tutkittua tuon ko kaavakkeen avulla kenties kun sitä verrattaisiin saku-kaavakkeeseen. Lääkärikuntahan merkitsee itsekin toisilta lääkäreiltä saamansa tai tekemänsä konsultaatiot potilaasta potilaan paperehin, joten miksei tämä toimisi myös ensihoidon osalta.

Tuollainen kaavake systeemi saattaa varmaan jossain päin jo olla käytössä? (jos ei oo niin mulle sitte varataan tekijänoikeudet siihen, lopettasin nää  kyytihommat ku aina ku konsultoitte niin minä saisin korvauksen kaavakkeesta ja sen käytöstä :nauraa:)

On totta että konsultointi ei sysää automaationa vastuuta lääkärille, laissakinhan on ns. tekijän vastuu kirjattuna. Mutta juuri ominpäin lääkkeitä annettaessa, varsinkaan jos niistä ei ole annettu annosohjeita tai  lääkärin määräystä ei pyydetä, ymmärtäisin silloin jokaisen meistä näin toimiessaan syyllistyvän hoitovirheeseen. Eihän osastoillakaan/sairaaloissa hoitajat anna potilaille lääkkeitä ilman lääkärin määräystä tai hoito-ohjetta. Tuskin ambulanssissa toimiminen muuttaa hovioikeudessa asiaa.

Lisäksi en ymmärrä, mitä konsultoidessa menettää. Lääkkeen antamisella ei ikinä pitäisi olla niin kiire, ettei sitä ehtisi tarvittaessa konsultoida. Jos lääkärin antama lääkemääräys on ristiriidassa oman ajatuksen ja tiedon kanssa siitä voinee mainita hyvässä hengessä lääkärille ja pyytää tarkistamaan kantaansa. Voihan jokin ensihoidon lääke olla konsultoitavalle lääkärille itselleen vieras. Olen itsekin saanut esim. Rapifenin annoksesta varsin mielenkiintoisia kons.vastauksia lapsipotilaan kohdalta (vaikka itse tiedänkin tasan oikean annoksen).

Että sillee...

a flöjt

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen ollut pienessä TK:ssa töissä, jossa ei lääkäriä ole öisin käytettävissä. Konsultoimme läheisen isomman paikkakunnan päivystäjää ja pyrimme saamaan määräykset myös faksilla. Aina se ei onnistu, mutta useimmiten saamme ylipuhuttua että sanelu faksataan vaikka jälkikäteen. Lekurinhan ei silloin tarvitse muuta kuin sanelun loppuun todeta, että kopio faksataan xxx terveyskeskukseen. Lanssissa tilanne toki on toinen.

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olen miettinyt sellaista mallia yön hiljaisina hetkinä kun möröt tulee sängyn alta häiritsemään unta, että jos olisi semmoinen konsultaatiokaavake siellä lääkärillä, jossa kävisi ilmi konsultoiva yksikkö, potilaan tiedot ja annetut konsultaatio-ohjeet päivämäärineen ja kellonaikoineen. Tämä kaavake sitten liitettäisiin kons.vastauksen antaneen lääkärin allekirjoituksella potilaan potilaspapereihin. Näin tulisi mustaa valkoiselle tehdystä ja saadusta konsultaatiosta. Jos sitten käpy kävisi, niin ei tarvitsi sysätä vastuuta sinne tänne vaan asia saataisiin tutkittua tuon ko kaavakkeen avulla kenties kun sitä verrattaisiin saku-kaavakkeeseen. Lääkärikuntahan merkitsee itsekin toisilta lääkäreiltä saamansa tai tekemänsä konsultaatiot potilaasta potilaan paperehin, joten miksei tämä toimisi myös ensihoidon osalta.

Tuollainen kaavake systeemi saattaa varmaan jossain päin jo olla käytössä? (jos ei oo niin mulle sitte varataan tekijänoikeudet siihen, lopettasin nää  kyytihommat ku aina ku konsultoitte niin minä saisin korvauksen kaavakkeesta ja sen käytöstä :nauraa:)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä aika hyvin kirjasivat ylös nuo konsut. Katsoin, kun pegasos ohjelmalle kirjasin noita x-kyytejä. Musta hyvä näin. Sairaalassakin olen ottanut linjan, että lääkkeitä en anna ellei lääkäri kirjoita sitä ylös, esim. pt. labramääräyspaperiin (muuta asiat on koneella). Näin ei ainakaan tule ymmärrysvirheitä.

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Aki, Aki...

Kyllähän sun pitäs tietää, että Sepessä on juuri konsultaatiota varten oma kaavake, mihin konsultoitava ehl. kirjaa KAIKEN, henkilötunnuksesta määräyksiin. Sitä ei kylläkään ymmärtääkseni liitetä potilaan papereihin, mutta on kyllä -käräjille mennessä- saatavilla parantaja-ensihoitajan ainoaksi puolustukseksi. Se, tarkastelevatko lääkärit määräyksiensä käytäntöön panoa myöhemmin saku-kaavakkeesta, on mullekkin epäselvää.

Sinänsä ymmärrän kyllä intosi päästä isoihin rahoihin käsiksi, mutta, sori... Toiste sitte! (tai toisessa sairaanhoitopiirissä)  ;D

T: angel.png

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...