Jump to content
MAINOS

odottavan äidin vatsanympäryksestä..


Annibunny

Recommended Posts

mitataanko vatsanympärystä oikeasti missään (h 30 ->)?? sehän kuitenkin periaatteessa kuuluisi normaaliin raskaudenseurantaan loppuraskaudessa.. ei ole vielä tullut sellaista terkkaa vastaan, joka tämän mitan ottaisi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Ihan mielenkiinnosta mikä merkitys on vatsanympärysmitalla odotuksen kannalta, eikös uä:lä nähdä se mitä halutaan. Vai onko mittaus jäänne vanhalta ajalta.  :-

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Th sanoi, ettei niitä nykyään mitata, kun se ei ole mitenkään luotettava mitta. Enemmän se s/f-kertoo. Mutta tiedän,  että esim Seinäjoella vielä 2003 ainakin mitattiin.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Th sanoi, ettei niitä nykyään mitata, kun se ei ole mitenkään luotettava mitta. Enemmän se s/f-kertoo. Mutta tiedän,  että esim Seinäjoella vielä 2003 ainakin mitattiin.

Itse olen ollut stadissa hoitelemassa odottavia v:sta 1988 ja jo silloin äpkl:n gynekologit ilmoittivat, ettei vatsanympäryksellä ole mitään merkitystä - jossain on sit jämähdetty iänikuisiin tapoihin ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

selvä, kiitos vastauksista. kummaa, ettei ohjeita päivitetä jos mitta on niin turha.. o_0

Missäs ohjeissa on tuollaista tietoa?

Sisäisesti latino

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen kuullut huhuja ja puheita, että s/f -mitan rutiinista seurannastakin oltaisiin luopumassa, koska mittaustulokset ovat niin epäluotettavia ja mittaajasta riippuvia, mutta kun haeskelin vähän tutkimusta aiheesta (silleen kursorisesti vain) niin kyllä s/f mitan käytöllä on vankkaa kannatusta sillä suunnalla.

Vanha koira. Uusia temppuja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olen kanssa katsellut tutkimuksia ja ne ovat kannattaneet sf-mitan ottamista. Vatsan ympärysmittaa on otettu omissa harjoitteluissani neuvolassa, mutta sen merkitys on ollut olematon.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nyt kun joku otti sf-mitan (siis symfyysi-fundus -mitta) puheeksi, niin omien kokemusten mukaan sf-mitta on yksi tärkeä neuvolan seulontaväline, jonka avulla (oikein ja luotettavasti eli parhaimmassa tapauksessa saman mittaajan mittaamana) jää kiikkiin "alakäyrillä" ja "yläkäyrillä" kasvavat sikiöt, niiden normaalisti kasvavien lisäksi siis. Sen sf-mitan avulla parhaimmassa tapauksessa "neuvolantädit", ovatpa he sitten terveydenhoitajia tai kätilöitä, pystyvät tekemään tarpeen mukaan lähetteen sairaalan äitiyspoliklinikalle, jos sf-mitan mukaan sikiön kasvu on taittunut tai on alkanut huidella korkealla. Toki tilastollisestikin osa lähetteistä on "turhia" (mielestäni ei ole turhia lähetteitä, mieluummin tekee kuin on tekemättä, ja aina voi konsultoida äitiyspoliklinikkaa, joka arvioi lähetteen kiireellisyyden), mutta suurimmassa osassa sf-mitan takia tehdyt lähetteet ovat kuitenkin aiheellisia, mikä kyllä puoltaa sf-mitan ottamista jatkossakin. Tutkimuksia en ole lukenut, mutta näin olen työurani aikana oppinut.

Synnytyssalissakin tulee katsottua jos on sf-mittakäyrä piirretty äitiyskorttiin, ja ellei ole, se piirretään ainakin meillä (jos siis korttiin on mitat muuten merkitty). Painoarviota sen avulla ei voi tehdä, mutta antaa jotain viitettä siitä, että onko neuvolassa kiinnitetty sikiön kasvuun mitään huomiota.

Sisäisesti latino

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nyt kun joku otti sf-mitan (siis symfyysi-fundus -mitta) puheeksi, niin omien kokemusten mukaan sf-mitta on yksi tärkeä neuvolan seulontaväline, jonka avulla (oikein ja luotettavasti eli parhaimmassa tapauksessa saman mittaajan mittaamana) jää kiikkiin "alakäyrillä" ja "yläkäyrillä" kasvavat sikiöt, niiden normaalisti kasvavien lisäksi siis. Sen sf-mitan avulla parhaimmassa tapauksessa "neuvolantädit", ovatpa he sitten terveydenhoitajia tai kätilöitä, pystyvät tekemään tarpeen mukaan lähetteen sairaalan äitiyspoliklinikalle, jos sf-mitan mukaan sikiön kasvu on taittunut tai on alkanut huidella korkealla. Toki tilastollisestikin osa lähetteistä on "turhia" (mielestäni ei ole turhia lähetteitä, mieluummin tekee kuin on tekemättä, ja aina voi konsultoida äitiyspoliklinikkaa, joka arvioi lähetteen kiireellisyyden), mutta suurimmassa osassa sf-mitan takia tehdyt lähetteet ovat kuitenkin aiheellisia, mikä kyllä puoltaa sf-mitan ottamista jatkossakin. Tutkimuksia en ole lukenut, mutta näin olen työurani aikana oppinut.

Synnytyssalissakin tulee katsottua jos on sf-mittakäyrä piirretty äitiyskorttiin, ja ellei ole, se piirretään ainakin meillä (jos siis korttiin on mitat muuten merkitty). Painoarviota sen avulla ei voi tehdä, mutta antaa jotain viitettä siitä, että onko neuvolassa kiinnitetty sikiön kasvuun mitään huomiota.

Mulla on kolme raskautta ja kaikissa tehty lähete epäilynä sikiön pienuudesta s/f-mitan perusteella. Kaikissa kolmessa raskaudessa s/f-mitta näytti myös kasvun pysähtymisen ajankohdan. (Siis kun mulla s/f ja UÄ-seuranta tiiviisti, niin sen sai luotetavasti tarkastettua.) Ja kyllä ne gynet NKL:lla sanoi, että ne luottaa siihen aika sokeasti.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nyt kun joku otti sf-mitan (siis symfyysi-fundus -mitta) puheeksi, niin omien kokemusten mukaan sf-mitta on yksi tärkeä neuvolan seulontaväline, jonka avulla (oikein ja luotettavasti eli parhaimmassa tapauksessa saman mittaajan mittaamana) jää kiikkiin "alakäyrillä" ja "yläkäyrillä" kasvavat sikiöt, niiden normaalisti kasvavien lisäksi siis. Sen sf-mitan avulla parhaimmassa tapauksessa "neuvolantädit", ovatpa he sitten terveydenhoitajia tai kätilöitä, pystyvät tekemään tarpeen mukaan lähetteen sairaalan äitiyspoliklinikalle, jos sf-mitan mukaan sikiön kasvu on taittunut tai on alkanut huidella korkealla.

Itse olen kyllä käsitänyt ettei tasaisesti nouseva sf-mitta kerro mitään sikiön koosta, vaan se, kulkeeko mitta ylä- vai alakäyrällä, riippuu äidin rakenteesta. Vain jos käyrä alkaa yhtäkkiä nousta tai laskea liikaa, siitä voidaan tehdä jotain johtopäätöksiä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 9 kuukautta myöhemmin...
  • 1 vuosi myöhemmin...

moi,

en lukenut ihan tarkkaan jokaista vastausta. Muistan, että mun neuvolaharjoittelujaksolla mä pohdin ja pyörittelin ja mietin tuota vatsanympärysmitan ottamista ja kävin keskustelua paikan terkkareiden kanssa. neuvolatyön oppaassa tmv. on kohta, jossa sanotaan, että se pitäisi ottaa ja se kuuluu normaaliin seurantaan. Perustelu oli lapsiveden vähyyden/paljouden vuoksi se ois hyvä ottaa. Mä opin, että palpoiden vatsan päältä oppii myös tuntemaan sen lapsiveden määrän.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...