Reportteri Posted November 19, 2009 Posted November 19, 2009 Sairaankuljetuspalvelut ovat jatkossa samanlaisen lupamenettelyn ja -edellytysten piirissä kuin muutkin yksityisen terveydenhuollon palvelut. Luvan myöntämisen edellytykset painottuvat lääketieteelliseen asianmukaisuuteen ja potilasturvallisuuteen. Sairaankuljetus edellyttää lupaa, ellei kyseessä ole valtion, kunnan, kuntayhtymän tai sairaalan hallinnassa olevalla sairasautolla tehty sairaankuljetus. Lupaviranomaisen on myönnettävä lupa, jos laissa säädetyt lupaedellytykset täyttyvät. Luvan myöntämisen edellytyksinä ovat asianmukainen sairaankuljetusajoneuvo ja sen varustus sekä asianmukainen koulutus toimintaan osallistuvilta henkilöiltä. http://www.stm.fi/tiedotteet/tiedote/view/1439614#fi
huomen Posted November 19, 2009 Posted November 19, 2009 Mielenkiintoinen lakipykälä ensihoidon saralle. Mitenhän mahtaa vaikuttaa esim. kuntien sairaankuljetuskilpailutuksiin? Vai voiko yksityinen sakuyrittäjä vaan "perustaa" ambulanssin mihin hyvänsä kuntaan ja miten hätäkeskusten tehtävien jako? hmm Jos on onneton, on ainakin toivoa paremmasta
hiski Posted November 19, 2009 Posted November 19, 2009 Mielenkiintoinen lakipykälä ensihoidon saralle. Mitenhän mahtaa vaikuttaa esim. kuntien sairaankuljetuskilpailutuksiin? Vai voiko yksityinen sakuyrittäjä vaan "perustaa" ambulanssin mihin hyvänsä kuntaan ja miten hätäkeskusten tehtävien jako? hmm Ei se kilpailutuksiin mitään vaikuta. Firman voi perustaa ilman tarveharkintaa jos edellytykset täyttyy, mutta tk antaa hälytysohjeen = jos ei sopimusta ole niin ei tule häkestä keikkaakaan. Virveäkään ei irtoa ilman sopimusta. Isommissa kylissä voi sitten yrittää kalastella keikkaa erilaisista hoitokodeita, palvelutaloista ja vastaavista, joissa ei ole kunnollisia ohjeita miten asukkaille/potilaille ambulanssi hommataan. Lisäksi jos Kela joutuu oikeasti muuttamaan linjaansa noista X8-korvauksista tuon taannoisen vakuutusoikeuden päätöksen johdosta, aukeaa riittävän härskille yrittäjille näppärä rahastuskanava. Erilaiset kotisairaanhoito- tai turvapuhelinverstaat voivat nyt lisätä palvelurepertuaariinsa ambulanssipalvelut, ja hankkia ambulanssin päivittäistoimintaansa varten. Ambulanssin käyttöähän ei ole mitenkään rajattu. Kun ambulanssin saa hankittua verottomana niin siitä säästyy pitkä penni verrattuna verolliseen ajokkiin.
TexWiller Posted November 19, 2009 Posted November 19, 2009 Tiukemmaksi menee ja valvonta vain kiristyy - paitsi kunnallisella sektorilla.
puh Posted November 19, 2009 Posted November 19, 2009 Tiukemmaksi menee ja valvonta vain kiristyy - paitsi kunnallisella sektorilla. Onko valvonnan kiristyminen huono asia?
TexWiller Posted November 19, 2009 Posted November 19, 2009 No ei missään nimessä!! Päinvastoin! Ja ainahan muullakuin kuntasektorilla on ollut tiukempi valvonta näissä asioissa jo ihan nykymuotoisen eli poituvan liikenneluvan saannista alkaen. Negatiivinen katsonta tuo siis mieleen vain negatiiviset ajatukset :nauraa:
dino Posted November 19, 2009 Posted November 19, 2009 Ja ainahan muullakuin kuntasektorilla on ollut tiukempi valvonta näissä asioissa jo ihan nykymuotoisen eli poituvan liikenneluvan saannista alkaen. Jos noin on ollut, niin siihen mahtaa löytyä loogiset perusteet..
hiski Posted November 19, 2009 Posted November 19, 2009 Tiukemmaksi menee ja valvonta vain kiristyy - paitsi kunnallisella sektorilla. Semmoistakin on kuulunut että seuraavalla lainkorjauskierroksella (joka tulee ennen th-lain siirtymäajan loppua väkisinkin, tuossa uudessa lakipaketissa on aika lailla reikiä) toimilupakäytäntö saattaa laajeta koskemaan kaikkia muita kuin julkisen terveydenhuollon toimintayksiköitä, käytännössä siis myös pelastuslaitoksia. Saas nähdä nyt.
Iipi Posted November 19, 2009 Posted November 19, 2009 Saisi valvonta ja koulutusvaatimukset tiukentua surutta vaan.... "Hurmuri on aina imagonsa vanki, ei en oo, vaikka väitetäänkin en ole pelkkä kanki.." (Herra Ylppö&Ihmiset "Sata vuotta").
huomen Posted November 20, 2009 Posted November 20, 2009 Kiitos Zombinolle ja muillekin tyhmiin kysymyksiinni vastaajille :) Itteäni kiinnosti just noiden pienten paikkakuntien sakuyrittäjien homma, että miten tulee jatkumaan, kun tulee tuo laki. Tosin tuota lakia enemmän täälä päin taitaa tuo sote-piirin tuleminen hämmentää soppaa aika suurella kauhalla sakupuolellakin... Jos on onneton, on ainakin toivoa paremmasta
hiski Posted November 20, 2009 Posted November 20, 2009 Kiitos Zombinolle ja muillekin tyhmiin kysymyksiinni vastaajille :) Itteäni kiinnosti just noiden pienten paikkakuntien sakuyrittäjien homma, että miten tulee jatkumaan, kun tulee tuo laki. Ei siinä akuutisti tapahdu mitään, nykyiset liikennelupalainsäädännön mukaiset liikenneluvat on voimassa niin kauan kun ne olis muutenkin voimassa, ja uusitut ja uudet luvat sitten haetaan yksityisen th-lain mukaisesti.
TexWiller Posted November 20, 2009 Posted November 20, 2009 Olemassa olevat muuntuvat(haetaan) uudelle toimintaluvalle kun nykymuotoisen luvat aika päättyy. Ongelmaa ei ole jos sopimukset tuotannosta ovat voimassa. Häkeen ei pääse jos ei ole sopimusta kunnan kanssa ja omien numeroiden kanssa on vähän niin ja näin. Siinähän se lyhykäisesti. Sote piireistä sen verran, että se jos mikä takaisi varman ja hyvän palvelun myös reuna-alueille, koska silloin ostaja/maksaja ja tuottaja "tapailisivat" toisiaan. Reuna-alueiden erityistarpeet tulisi huomioitua juuri sen mukaan mitä tilaaja/maksaja haluaisi.
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.