Jump to content
MAINOS

hoitotyön opiskelija mutta kätilötyö kiinnostaa


silja84

Recommended Posts

eli siis, opiskelen tällä hetkellä sairaanhoitajaksi mutta kyty olisi tuonne kätilötyön puoleen. hain kätilötyöhön mutta valitettavasti en sinne päässyt ja paikkakunnalla jossa tällähetkellä opiskelen ei edes kouluteta kätilöitä ollenkaan. ajattelin että kuhan saan saikkupaperit kouraan alan miettiä sitten vaikka aikuispuolella opiskelua kätilötyöhön mutta sitä ennen, missä sairaanhoitajana voisi työskennellä niin, että se olisi lähinnä kätilötyötä? ajattelin myös ihan opiskelun ajan harjoitteluita yrittää suunnata jo tulevaisuutta ajatellen mahdollisimman paljon siihen kätilötyön suuntaan, onko esim. äitiyspoliklinikalla sairaanhoitajia vai onko kaikki kätilöitä? synnytyssaleihinhan ei pääse mutta jotain kuitenkin tulevaisuutta tukien...neuvoja viisaammat.  :o

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Itselläni tulisi mieleen juuri nuo äitiyspolit, mutta hyvää kokemusta saisi varmasti myös esim. lastenosastoilta?

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mietin vaan että mitä ihmettä sairaanhoitaja tekis äitiyspoliklinikalla? Meillä ainakaan sairaanhoitajat ei saa hoitaa raskaana olevia edes vuodeosastolla. Kätilön työhön äitiyspoliklinikalla ja vuodeosastolla yms. liittyy paljon sikiön sydänäänikäyrien (KTG) ottoa, joiden tulkintaan ainakin meillä lääkärit vaativat että hoitajalla on kätilön koulutus... Ei ole mitään järkeä sairaanhoitajan ottaa KTG-käyrää, jos sen täytyy käydä kysymässä koko ajan kätilöltä, että onko tämä hyvää, voinko ottaa tämän pois käyrästä... Se ei vaan ole aina niin, että "ota 30min käyrää ja ota pois käyrästä", koko sen ajan sikiö voi nukkua, eikä unikäyrästä saa varmuutta että sikiöllä kaikki OK... Sairaanhoitajan koulutukseen kun ei kuulu KTG:n tulkinnan opiskelu...

Tämä vain esimerkkinä. Yksi paikka, missä pääsee "lähelle" synnyttäneitä/vauvoja on jonkun pienen sairaalan synnytysyksikkö, jossa samalla vuodeosastolla hoidetaan naistentautipotilaita, synnyttäneitä, vastasyntyneitä jne... Sellaisissa sairaanhoitajana voi usein hoitaa synnyttäneitä/vastasyntyneitä ja naistentautipotilaita. Tosin sellaiseen paikkaan mieluummin työnantaja palkkaa kätilöitä, koska työnkuva on silloin laajempi yhdellä ihmisellä, ja työnkierto onnistuu paremmin...

Jos oikeasti haaveilet hoitavasi synnyttäjiä/vastasyntyneitä, ja haluat laajan alueen, jossa työskennellä, niin ei se nyt sen sairaanhoitajakoulutuksen päälle ole pitkä aika jos pari vuotta kätilöksi opiskelee. Tai "paljon" ja paljon, mikä se nyt kenellekin on...

Eihän se haitaksi ole, vaikka opiskeluaikana niitä harjoitteluja tekee lapsivuodeosastolla/vastasyntyneiden valvontaosastolla (lapsen hoidon harjoitteluja on tehty usein sellaisessa paikassa) tai naistentaudeilla (kirurginen jakso). Sinänsä kätilöksi hakiessa niistä ei muuten ole hyötyä, kuin itsellesi.

Muokkaus:piti yks kätilö-sana muuttaa sh:ksi

Sisäisesti latino

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Student Midwife

Juuri kuulin ystävättäreltä, että hänen sairaalassaan lapsivuodeosastolla on töissä sairaanhoitajia.

Omissa harjoittelupaikoissani etenkin naistentautien poliklinikalla on ollut sairaanhoitajia ja siellä kyllä tulee myös naisen lähes koko kirjo hoidettua. Monissa paikoissa odottaja kuuluu naistentautien puolelle hoidettavaksi niin kauan, kunnes rakenneultra on tehty eli mä hoidin sh-ohjaajani kanssa naistentautien polilla esim. rv 18 raskaanaolevia.

Aikuiskoulutukseen ei pääse ilman, että on sh-tutkinnon jälkeen tehnyt n. 3 vuotta alan hommia. Minä vastaavassa tilanteessa hakeutuisin juurikin joko naistentautien polille tai sitten vaikkapa vastasyntyneiden valvontaosastolle. Kätilöllä ei voi olla koskaan liikaa kokemusta vastasyntyneen tarkkailusta jne. Niistä työvuosista olisi paljon hyötyä esim. salikätilön hommissa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä oon ite tehnyt niin, että sh-koulutuksessa panostin naistentauteihin ja tein kaks pitkää harjoittelua naistentaudeilla ja sit olin myös nimenomaan sellasessa pikkusairaalan synnytysyksikössä missä sama henkilökunta pyöritti naistentautien osastoa ja polia, äitiyspolia, lasten polia, synnytyssaleja ja synnytysvuodeosastoa. Sit sh-opintojen loppupuolella hain ja pääsin kätilökoulutukseen (ihan nuorisoasteelle, en siis aikuiskoulutukseen), kävin kuitenkin sh-koulun loppuun asti, valmistumisen jälkeen olin puolisen vuotta yo-sairaalan vastasyntyneiden teholla ja toisen puol vuotta samaisen sairaalan naistentautien vuodeosastolla (jossa oon nyt tuntityöläisenä jatkanut myös opintojen ohessa). Nyt oon vuoden kaapinut kokoon noita kätilöopintoja ja vielä tämä vuosi ois tekemistä. Kouluun pääsemisen ja opintojen määrän kannalta sillä ei o ollu mitään merkitystä missä oon ollut töissä, mutta kyllä se mulle itelleni on näistä kätilöjutuista tehnyt ihan huomattavan paljon helpompaa, että työkokemus on mitä on, eikä esim. gastron puolelta. Eli komppaan tässä Student Midwifea ja kannustan myös suuntaamaan gynelle tai sairaiden vastasyntyneiden pariin.

Jos oikeasti haaveilet hoitavasi synnyttäjiä/vastasyntyneitä, ja haluat laajan alueen, jossa työskennellä, niin ei se nyt sen sairaanhoitajakoulutuksen päälle ole pitkä aika jos pari vuotta kätilöksi opiskelee. Tai "paljon" ja paljon, mikä se nyt kenellekin on...

Ja tähän vielä pakko sanoa et voi hitto kyllä sen vaan pitkältä ajalta se kaks vuotta tuntuu kun on ensin sh:n papereita 3,5v metsästänyt ;D Onneks tää on sen arvoista kuitenkin ja suosittelen kyllä kaikille kenellä hiukankin veri vetää kätilön hommiin. Sen kyllä huomaa hyvinkin nopeasti jos ei tää ala tunnukaan omalta.

to be right is only half the battle, to convince the doctor is more difficult

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos kätilöpuoli kiinnostaa, niin kannattaa sh-opinnoissa mennä vaikka naistentaudeille. Se kun kuuluu kätilön ammattitaitovaatimuksiin. Muuten naistentaudeilla pärjää aivan hyvin sh-koulutuksella, mutta esim täällä keskeytyspotilaat hoitaa kätilö, jos viikkoja on yli 12. Mielellään myös ennen sitä tapahtuvat keskeytykset ja keskenmenot. Muuten naistentaudit ovat melkein samanlainen paikka kuin muutkin kirran osastot. Naistentautien pkl on myös sellainen paikka, jossa sh:oita on töissä.

Sitten, kun potilaat ovat raskaana olevia tai synnyttäviä tai juuri synnyttäneitä, niin vaaditan kätilön opinnot.

Itselläni opinnot sattuivat sellaiseen kohtaan eri OPS:n suhteen, että pystyin tekemään sekä kätilön opinnot, että täysimittaiset sh:n opinnot yhtä aikaa. Kätilötyö on pääsuuntautuminen ja sh:n opinnot saan rinnalle syventäviin ja vapaastivalittaviin opintoihin.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin kuin moni onkin jo sanonut, naistentaudit taitaa olla se ainut mihin sairaanhoitajalla on "asiaa" monessa sairaalassa. Mutta naistentaudit ovat yksi tärkeä osa kätilönkin työtä, ei kätilön toimenkuvaan kuulu ainoastaan synnytykset ja lapsivuodetyö. Ja naistentautien toimialan laajuus voi yllättää, itselle kävi silloin aikoja sitten harjoittelussa ainakin näin.

Jos vasara on ainoa työkalu, niin kaikki ongelmat alkavat näyttämään nauloilta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos oikeasti haaveilet hoitavasi synnyttäjiä/vastasyntyneitä, ja haluat laajan alueen, jossa työskennellä, niin ei se nyt sen sairaanhoitajakoulutuksen päälle ole pitkä aika jos pari vuotta kätilöksi opiskelee. Tai "paljon" ja paljon, mikä se nyt kenellekin on...

Eihän se haitaksi ole, vaikka opiskeluaikana niitä harjoitteluja tekee lapsivuodeosastolla/vastasyntyneiden valvontaosastolla (lapsen hoidon harjoitteluja on tehty usein sellaisessa paikassa) tai naistentaudeilla (kirurginen jakso). Sinänsä kätilöksi hakiessa niistä ei muuten ole hyötyä, kuin itsellesi.

------------

niin, siis tarkoitushan olisi nimenomaan hakea kätilökoulutukseen kuhan sh:n paperit kourassa.

itsekkin mietin tota naistentautien puolta, toinen mikä itseani kiinnostaa on vastasyntyneiden teho/tarkkailu oasasto.

onko näin että aikuiskoulutukseen tarttee 3 vuoden työkokemuksen? ite kyselin metropolian aikuiskoulutuksesta kätilöksi ja sain kyllä semmoisen kuvan että heti voisi hakea kuhan on valmistunit sh:ksi.

(tulipa outo lainaus, no jokainen ymmärtänee)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 9 kuukautta myöhemmin...

Itsekin synnytysvuodeosastolla ja naistentautien osastolla harjoittelussa olleena on alkanut kätilöopinnot kiinnostaa. Minuakin kiinnostaisi tietää, miten sh-tutkinnon jälkeen voi opiskella kätilöksi. Voiko työn ohessa opiskella? Tarvitseeko minun hankkia ensin työkokemusta että voin hakea aikuispuolelle opiskelemaan? Miten pitkään opinnot aikuispuolella kestävät? Millaisia sisältöjä kätilöopintoihin kuuluu, harjoittelu ilmeisesti on tosi iso osa opintoja?

Vastauksia odotellaan ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Asiasta sinänsä en ihmeempiä tiedä, mutta aikuiskoulutuksena voi opiskella.

Meillä asiasta vastaavat opettajat puhuivat, kun kyseltiin siitä työssäolosta välissä, että saattaa Metropoliassa joskus poistua tuo (oliko se nyt 4v) työkokemus.

Mutta en tiedä varmasti mitään, tunnilla vähän ajauduttiin väärille urille noista juttelemaan  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Itsekin synnytysvuodeosastolla ja naistentautien osastolla harjoittelussa olleena on alkanut kätilöopinnot kiinnostaa. Minuakin kiinnostaisi tietää, miten sh-tutkinnon jälkeen voi opiskella kätilöksi. Voiko työn ohessa opiskella? Tarvitseeko minun hankkia ensin työkokemusta että voin hakea aikuispuolelle opiskelemaan? Miten pitkään opinnot aikuispuolella kestävät? Millaisia sisältöjä kätilöopintoihin kuuluu, harjoittelu ilmeisesti on tosi iso osa opintoja?

Vastauksia odotellaan 8)

Jossain ainakin järjestetään lisäopintoina kätilöopintoja sairaanhoitajille. Eli sh opintojen jälkeen pitää opiskella 2,5v valmistuakseen kätilöksi. Käsittääkseni siihen ei tarvise mitään erityistä työkokemusta, ainoastaan sh opinnot pohjalle. Opinnot ovat ihan normaaleja päiväopintoja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itsekin synnytysvuodeosastolla ja naistentautien osastolla harjoittelussa olleena on alkanut kätilöopinnot kiinnostaa. Minuakin kiinnostaisi tietää, miten sh-tutkinnon jälkeen voi opiskella kätilöksi. Voiko työn ohessa opiskella? Tarvitseeko minun hankkia ensin työkokemusta että voin hakea aikuispuolelle opiskelemaan? Miten pitkään opinnot aikuispuolella kestävät? Millaisia sisältöjä kätilöopintoihin kuuluu, harjoittelu ilmeisesti on tosi iso osa opintoja?

Vastauksia odotellaan ;D

Jossain ainakin järjestetään lisäopintoina kätilöopintoja sairaanhoitajille. Eli sh opintojen jälkeen pitää opiskella 2,5v valmistuakseen kätilöksi. Käsittääkseni siihen ei tarvise mitään erityistä työkokemusta, ainoastaan sh opinnot pohjalle. Opinnot ovat ihan normaaleja päiväopintoja.

Näitä taitaa alkaa vaan todella harvoin, ainakaan pariin vuoteen en ole löytänyt näitä opintoja mistään suunnalta suomen maata... Jos joku tietää että ovat alkamassa keväällä/syksyllä jossain niin ilmotelkaas täällä ;)

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Student Midwife

Nyt syksyllä alkoi Metropoliassa kätilökoulutus aikuispuolella (eli hakuaika oli keväällä) ja näitä on viime aikoina ollut n. joka toinen vuosi. Metropolian sivuilla sanotaan, että kursseja järjestetään työelämän tarpeiden mukaan. Mitä minä olen asiaa seurannut, niin joka toinen syksy on aikalailla osunut oikeaan. Koulun sivujen mukaan Metropolia on ainoa oppilaitos valtakunnallisesti, joka suht säännöllisesti tarjoaa kätilökoulutusta aikuispuolella.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aargh! Miten tuo on mennyt sitten ihan ohi multa... Oon yrittänyt pitää tuota koulutusnettii silmällä ja viimekin keväänä sen satakertaa selanneena tuo ei oo sattunut silmään. No voi että... Miun ymmärryksen mukaan kaikki koulutukset pitäs sinne kuitenkin ilmestyä... Noh, seuraillaan ja kattellaan ;D Onko muuten kellään kokemusta miten jos hakis ihan nuorisopuolelta sisään niin miten nää hyväksilukemiset yms. menee, koska eipä innosta käydä sairaanhoitajan opintoja enää uudestaan?

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Riippuu paljolti varmasti opintosuunnitelmasta, miten se menee yksiin toisen koulun kanssa. Mutta hyvin pitkälti saa varmasti luettua hyväksi, joitain yksittäisiä vain ehkä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 vuosi myöhemmin...

"Eihän se haitaksi ole, vaikka opiskeluaikana niitä harjoitteluja tekee lapsivuodeosastolla/vastasyntyneiden valvontaosastolla (lapsen hoidon harjoitteluja on tehty usein sellaisessa paikassa) tai naistentaudeilla (kirurginen jakso)"

::) Itsekin haaveilen kätilön ammatista (nyt opiskelen sairaahoitajaksi). Juuri tänään ajattelin taas asiaa ja aloin suunnitella harjoittelupolkuani. Päädyin samaan asiaan :smile:

"Eihän se haitaksi ole, vaikka opiskeluaikana niitä harjoitteluja tekee lapsivuodeosastolla/vastasyntyneiden valvontaosastolla (lapsen hoidon harjoitteluja on tehty usein sellaisessa paikassa) tai naistentaudeilla (kirurginen jakso)"

Itsekin haaveilen kätilön ammatista (nyt opiskelen sairaahoitajaksi). Juuri tänään ajattelin taas asiaa ja aloin suunnitella harjoittelupolkuani. Päädyin samaan asiaan :smile:

Tuli sitten kaks kertaa :huh:

"Totuus tekee sinut vapaaksi"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 vuosi myöhemmin...
Aikuiskoulutukseen ei pääse ilman, että on sh-tutkinnon jälkeen tehnyt n. 3 vuotta alan hommia. Minä vastaavassa tilanteessa hakeutuisin juurikin joko naistentautien polille tai sitten vaikkapa vastasyntyneiden valvontaosastolle. Kätilöllä ei voi olla koskaan liikaa kokemusta vastasyntyneen tarkkailusta jne. Niistä työvuosista olisi paljon hyötyä esim. salikätilön hommissa.

 

Näinkö on?

Joka viimeksi nauraa, ei ilmeisesti ymmärtänyt vitsiä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aikuiskoulutukseen ei pääse ilman, että on sh-tutkinnon jälkeen tehnyt n. 3 vuotta alan hommia. Minä vastaavassa tilanteessa hakeutuisin juurikin joko naistentautien polille tai sitten vaikkapa vastasyntyneiden valvontaosastolle. Kätilöllä ei voi olla koskaan liikaa kokemusta vastasyntyneen tarkkailusta jne. Niistä työvuosista olisi paljon hyötyä esim. salikätilön hommissa.

 

Näinkö on?

 

http://www.metropolia.fi/haku/nain-haet-kevat-2013-aikuiset-sosiaali-ja-terveysala/hoitotyo-katilo/

Tuolta kun katsoo valtakunnallisen hakukelposuuden linkin, niin 2v työkokemusta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

luin täältä palstalta että 2 vuotta työkokemusta miltä tahansa alalta riittää? hmm...

Joka viimeksi nauraa, ei ilmeisesti ymmärtänyt vitsiä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

luin täältä palstalta että 2 vuotta työkokemusta miltä tahansa alalta riittää? hmm...

Yleensä aikuiskoulutuksen pääsyvaatimuksena olevaksi työkokemukseksi kelpaa ainoastaan pohjakoulutusvaatimuksen työkokemus. Eli jos pitää olla sairaanhoitaja ja 2 vuotta työkokemusta, niin muurarina tehty työ ei kelpaa.

Koulukohtaisia eroja toki on ja ne selviää koulujen nettisivuilta.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

2vuotta sh työkokemusta?

Vähintään saman alan työkokemusta pitää olla, eli muukin sosiaali- ja terveysalan työkokemus taitaa kelvata. Mutta jos aikuiskoulutukseen haettaessa pohjakoulutusvaatimuksena on sairaanhoitajan koulutus, niin todennäköisesti sitä sairaanhoitajan työkokemusta hakijoilta löytyy.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 9 kuukautta myöhemmin...

Onko kenelläkään kokemusta Kätilö opinnoista nuorisopuolella? Olen lähäriopiskelija (aikuinen) mutta haluaisin kätilöksi jatkaa... LaNu on SaHun lisäksi vaihtoehtoina osaamisalaksi :) Onko järkeä?

Joka viimeksi nauraa, ei ilmeisesti ymmärtänyt vitsiä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

On järkeä! SaHu:sta on enemmän hyötyä kätilöopinnoissa, nykyään saa aika paljon perusopintoja hyväksiluettua siihen alkuun ainakin Metropoliassa. Kannattaa tutustua ja kysellä koulusta, jonne pohdit meneväsi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...