Jump to content
MAINOS

Yötyö on riskitekijä terveydellesi


msh79

Recommended Posts

http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Yhdenkin+yön+univaje+sekoittaa+immuunijärjestelmää/1135239166721

Tutkimus julkaistaan Biological Psychiatry –sarjassa 15. päivä syyskuuta.Muokkaus:linkki korjattu

suomalaisten työviikko lyhyt ?

http://www.taloussanomat.fi/tyo-ja-koulutus/2008/09/04/suomalaisten-tyoviikko-on-lyhyt/200823073/139?rss=2i

kannattaisi tehdä vertailu myös vuorotyöläisten työajoista

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Tossa jutussahan oli kyse univajeesta, ei yötyöstä. Tietenkin toisilla yötyön tekeminen aiheuttaa univajetta, mutta niiden väliin ei voi yhtäläisyysmerkkiä pistää. Ainakin minun tapauksessa jutun olisi paremminkin voinut otsikoida: iltavuorosta aamuvuoroon meneminen on riskitekijä terveydellesi.

Sodassa, rakkaudessa ja yleisessä vitutuksessa kaikki on sallittua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Nightmare74

Mulle ei ainakaan univajetta kerry yövuoroissa, hyvin saan nukuttua 8 tunnin unet yövuoron jälkeen.

Samaa mieltä kuin Syxid: iltavuorosta aamuun aiheuttaa univajetta ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Yöstä siinä tutkimuksessa puhutaan ,mutta siinäkin olette oikeassa,että iltavuorosta aamuvuoroon mennessä muodostuu helposti univajetta.

1. elimistö pyörii täysillä kierroksilla vielä pari tuntia työstäpaluun jälkeen,jolloin unensaanti tarpeeksi aikaisin illalla on usein vaikeaa/mahdotonta (hoitona  moni käyttää unilääkkeitä ,kuten eräskin työkaveri ,joka saa unen päästä kiini yleensä kello kaksi iltavuoron jälkeen.

Työntekoon lääkitystä.Sitä sopii ajatella!

Sanoisin  em. asiaan ,että elämme ankeita aikoja ,jotka muistetaan parinsadan vuoden kuluttua ihmiskunnan teollisen ankean historian ajanjakson viimeisimpänä vuosisatana ,jolloin työläiset toimivat elinolojensa parantamisen puolesta .

Vuorotyö olisi lakkautettava globaalisti yöaikaan eli klo 22-08 ei minkään verstaan pitäisi olla toiminnassa.Sairaaloissa pitäisi olla niin paljon työvoimaa ,että yövuoron aikana hoitajat voisivat nukkua vuorotellen tms. systeemin mukaan.

Ei pidä tyytyä annettuun.Ihmisoikeuksiin kuuluu toimia paremman elämän puolesta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hesarin tutkimusta käsittelevässä artikkelissa mainittiin, että jo muutaman tunnin univaje johtaa tulehdusreaktion käynnistymiseen. Itseäni kyllä aina yövuorossa väsyttää vaikka unta yrittääkin edellisenä päivänä nukkua varastoon, eikä se uni yövuoron jälkeen tunnu yhtä virkistävältä kuin "normaali" uni yöllä. Ja tosiaan iltavuoro-aamuvuoro-putkien aikana ei takuulla ehdi nukkua tarpeeksi.

Mielenkiinnolla odotan jatkotutkimuksia aiheesta; onko esim. vuorotyöntekijä suuremmassa riskissä sairastua autoimmuunisairauksiin kuin normaalin vuorokausirytmin omaava henkilö?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Samaa juttua oli uusimmassa Tehy-lehdessäkin sivulla 35 alalaidassa. Tutkimus on tosin kotimaassa tehty.  Siinä todetaan, että yötyö lisää erityisesti miesten riskiä sairastua imukudossyöpään.

"Enimmäkseen yövuoroissa vähintään kymmenen vuoden ajan työskenneillä miehillä oli 28 prosenttia suurempi riski sairastua non-Hodginksin lymfoomaan"

Naisilla samainen prosentti oli vaa jotain pari prossaa...

EKG NERD

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja mitenkäs sitten tuo työtapaturma alttius yöaikaan työskentelevillä. Ei taida reaktiot olla parhaimmillaan öiseen aikaan. Saattaa sattua kaikenlaisia pikku haavereita, joita ei välttämättä virkeenä päivänvalossa tapahtuis. Riski terveydelle kai sekin.. Itellä ainaki yöllä toisinaan hieman kömpelö ja toistaitoinen olo.

Älykäs tuntee toiset, viisas tuntee itsensä. - Lao Tsu

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Samaa juttua oli uusimmassa Tehy-lehdessäkin sivulla 35 alalaidassa. Tutkimus on tosin kotimaassa tehty.  Siinä todetaan, että yötyö lisää erityisesti miesten riskiä sairastua imukudossyöpään.

"Enimmäkseen yövuoroissa vähintään kymmenen vuoden ajan työskenneillä miehillä oli 28 prosenttia suurempi riski sairastua non-Hodginksin lymfoomaan"

Naisilla samainen prosentti oli vaa jotain pari prossaa...

Siis joo... Jos yötyöstä johtuva sisäisen kellon kääntyminen aiheuttaa pitkäkestoista unettomuutta ja väsymystä, niin tällöin on kohonnut riski sairastua pahanlaatuisiin imukudoskasvaimiin, kuten non-Hodgkinsin lymfoomaan.

Itse jos joutuisin pelkkää päivävuoroa tekemään, niin olisin paljon väsyneempi kuin nyt kun teen 5+ yötä/lista

- Ei tarinoita vuodet vaihda, ne vaihtaa vain kertojat -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse siirryin juuri tuon univajeen takia kolmivuorosta pelkkään yöhön. Mun kroppa meni vuorojen vaihdosta täysin sekaisin ja unet jäi pidemmällä aikajaksolla pahimmillaan 3-4 tuntiin.

Nyt olen tehnyt yötyötä seitsemän vuotta ja ainut haaste on vapailta yöhön siirtyminen ja toisten päin. Ensimmäinen vuosi meni rytmitykseen opetellessa jonka jälkeen siitä on tullut luontaista ja pystyy nukkumaan työjaksoilla ja vapailla riittävät 7-8 tuntia putkeen. Ehtona päivisin nukkumiselle on että huoneen pitää olla hiljainen, viileä ja pimeä.

Eli en pidä tuota yötyötä niinkään riskinä vaan juuri tuota univajetta,  mistä tutkimuksessakin puhuttiin.

Toinen puhuu aidasta, toinen aidan seipäästä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tein pari vuotta pelkkää yötä, ja vakuuttelin, että se on mulle ainoa ja oikea ;D. Loppupeleissä univajetta kertyi varmasti,vaikka nukuin päivällä sen 8 tuntia.

Elimistölle ei ole luonnollista olla yörytmissä, valvominen vaikuttaa ihmisessä moneen asiaan ei-suotuisasti.

Never-ever yötyötä meikäläiselle. Huomaa valvomisen merkityksen nykyään jo siinä, jos joku ilta valvoo hiukan myöhempään, niin heti on tosi tahmee seuraava päivä. Miten se 7 yötä on sitten vaikuttanut...

Kaikki me ollaan eläimiä

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Yötyö ei vaikuta pelkästään immuunipuolustukseen vaan myös hormonitoimintaan. Entisessä työpaikassani henkilökunta teki "omaa" tutkimustaan ja otti 1. , 2. ja 3. yön jälkeen työntekijöiden hormonipitoisuuksia. Otos ei ollut suuri, mutta suurimmalla osalla alkoi hormonit heittämään häränpyllyä jo ensimmäisen yön jälkeen, ja kaikilla oli huomattavissa 3. yön jälkeen selkeitä muutoksia, muistaakseni yhdellä ohi arvoissa suhteellisen vähän muutoksia, mutta havaittavissa olevia kuitenkin. Tämä ei tosin ole mikään tieteellinen tutkimus, mutta toisaalta en yhtään ihmettele, että öisin työskentely vaikuttaisi myös hormonitoimintaan, kun monelle hormonillehan on eri viitearvot eri kellonaikaan.. Jotkut reagoivat herkemmin ja jotkut sietävät paremmin, mutta itse henk.koht. en usko, että jatkuva yötyö pitkän aikaa ei ole kenellekään hyväksi. Mutta jokainenhan tekee miten parhaalta tuntuu.

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Nightmare74

En ole huomannut kärsiväni univajeesta vaikka teenkin pelkkää yötä, nukun heräilemättä 7-8 tunnin unia yövuorojen aikana, vapaa viikoilla 8-9 tunnin unia eli kaiken järjen mukaan ihan riittävästi. Myöskään rytmin vaihtaminen ei ole tuottanut vaikeuksia, ennen ensimmäistä yötä otan parin tunnin iltapäiväunet ja hyvin jaksaa töissä. Viimeisen yön jälkeen nukun noin 5 tuntia ja illalla nukkumaan n klo 23.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Niinhän se on ettei kaikki työ sovi kaikille. Ja itse sen tietää mikä on parasta omalle kohdalle! Ite teen 6yö/5vp rataa. Alkuun meni hakiessa "toimintatapoja" miten sujuu rytmin vaihdot, mutta ilman suurimpia ongelmia ollaan selvitty. Ja päivisin kun saa nukuttua sen 7-10 tuntia niin jaksaa sitten taas istua töissä koneella ::)

 

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Yötyö on varmaankin riskitekijä.

No jouduin aikoinaan päivätyöhön (ma-pe 8-16) Totesin, ettei se sovi meikäläiselle, kun oli jo tottunut että saa kaupoissa kulkea ilman ruuhkaa jne. Parturi ajankin saa helpommin arki aamuun.

Pääsin sit lopulta takas vuorotyöhön johon kuuluu öitä 2-3 (3 viikon listassa).

Valvomiset sujuu hyvin, ja päivällä pystyy nukkuu sen 7-9 tuntia helposti. Vaimokin on tyytyväinen kun kuorsaava ukko on välillä pois. Vikan yön jälkeen nukun noin 4 tuntia ja illalla nukkumaan noin 22.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 vuosi myöhemmin...

Nostoa

Olen nyt tehnyt tätä vakiyökön hommaa reilut 2kk ja tykkään kovasti. Rytmi on 7 yötä / 7 vapaata. Rytmin saan käännettyä melko helposti, vain ennen 1.yötä on vaikea saada nukuttua. Yleensä nukunkin yöunien jatkoksi muutaman tunnin ja pärjään kyllä sillä sen ekan yön. Yövuoroputken loppupäässä riittää jopa vähempikin unimäärä, 5-6h pärjää kun normaalisti nukun yövuoron jälkeen 7-9h.

Haittapuolista olisin halunnut tietää muilta ketkä vakiyötä tekevät? Aiheuttaako teillä muilla yötyö jotakin fyysistä problemaa?

Itsellä tuppaa laskemaan RR alhaiseksi yöiden aikana, tästä syystä aikanaan jouduin raskausaikana lopettamaan yövuorot jo rv 10+jotain. Nyt ne ovat pysyneet kohtalaisina mutta välillä huimailee jonkin verran. Sykkeen kanssa on välillä myös ongelmia, pulssi voi hakata hetken melkoista vauhtia ja on epätasainen. Myös lisälyöntejä tulee jos unet on jääneet vähäisiksi. Yleensä nämä oireet tulevat niinä päivinä kun joudun menemään yövuorosta suoraan luennolle. Ja joo, tiedän ettei ole "terveellistä" sellainen mutta joskus on pakko :o

Hyviä puolia yötyössä on ehdottomasti ainakin se, että vapaa-aikaa jää enemmän, joka toinen viikko+viikonloppu on vapaata, näen perhettäni&lapsiani enemmän (kaikki illat vapaata kun vuoro alkaa vasta klo22). Työ on itsessään mukavaa ja suht leppoisaa, ei tarvitse juosta&sykkiä niinkuin keikkalaisena osastolla. Olen paljon paremmalla tuulella, jaksan paremmin siivota,tehdä ruokaa, leikkiä lasten kanssa jne jne... Että plussat ja miinukset kun laitoin puntariin, niin tämä on kyllä tässä elämäntilanteessa (työ+opiskelun yhteen sovittaminen) ehdottomasti parempi vaihtoehto kuin se että raadat kaikki mahdolliset illat+viikonloput :)

Miksi olla vaikea kun voi vähällä vaivalla olla täysin mahdoton?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

mulla oli 9kk taukoa yötöistä. suomessa teholla piti tehdä min 6 yötä/kk, mutta itse tein 9yötä/kk (kolmevuorotyössä). nyt maaliskuussa vaihduin vakiyököksi sveitsissä vanhuskodissa. mulla on 10yötä/kk ja loput on vapaata, voi saksaa opiskella enemmän sitten :).

eilinen yö meni tosi hyvin, mitään ongelmia rytmin vaihtoon ei ollut ja yön jälkeen aamulla 6h unta palloon ja vielä joskus klo 17- 18:30 nukun pienet päiväunet. yölä tosiaan on sen verran vähemmän töitä ja stressitöntä että se minusta on jo tarpeeksi plussaa että tekisin mielelläni vain öitä. toinen plussa jota arvostan on tosiaan toi yhtäjaksoinen työaika (yövuoro on mulla täällä 10h ja tunteja tulee siitä sveitsissä 12h, eli 20% aikahyvitys) vähemmällä työmäärällä saan vielä paremman palkan kuin päivävuorossa. päivävuorot kun täällä on vähän hassuja 8,5h on päivävuoro ja keskellä päivää on voi olla 2-4h taukoja. kyllä yötyö kelpaa :o

I´am Wizard

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...