Jump to content
MAINOS

Magneettivyö


Vieras: Sinde

Recommended Posts

Meillä töissä noita käytössä. Haluaisiko joku selventää muutaman asian tyhmälle lähihoitajan plantulle, joka ei ole tehnyt hoitotyötä valmistumisen jälkeen, kun siirtyi suoraan AMK-tasolle opiskelemaan.

Eli siis ensinnäkin haluaisin tietää, että mikä on perustelu sille, että pitää tarkkaan kirjata, mihin kellonaikaan olet käynyt vyön kiinnittämässä? Toisekseen ihan muistinvirkistykseksi kysäisen, että olikos se niin, että magneettivyöllä kiinnitettyä asiakasta täytyy käydä tsekkaamassa parin tunnin välein, vai miten?

Koko magneettivyöasia on mulle melko uusi asia, eikä noista ole mulle koulussa puhuttu, koskapa olen käynyt LN-koulutusohjelman. Silti vanhusten parissa töissä, hmm, minkähän ihmeen takia, kun en mitään mistään tiedä... 8)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Magneettivyöt minä olen hinkunut meillekin jo monta vuotta! Ihan vaan sen takia, että on mummoja jotka on niin liikekannalla, ettei pysy laitojen takana, mutta jotka eivät ihan pysy pystyssäkään. Koko ajan on se vaara että kaatuvat ja tulee lisää murtumia, tai sitten ne käy muitten huoneissa ja häiritsevät muita. Ja kun yksi yöhoitaja ei kerkee olemassa kolmessa paikassa samaan aikaan...

Mun oma sukulainen oli vaikeasti dementoitunut, ja kyllä oli inhottavaa nähdä nenä poskella ja paikat ruvella, kylkiluut murtuneena ym, kun ei vaan pysynyt sängyssä, mutta samalla tasapaino oli huono ja oli melkein sokea. Silloin pienenä likkana jo toivoin, että voisi "sitoa" sänkyyn yöksi ja päivälevon aikana, niin että ei satuttaisi itsensä koko ajan lisää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

mulla ollut kahdessa työpaikassa käytössä näitä magneettivöitä, jotka mä käsitän ainakin vähän niinkun lepositeiksi, tosin magneettivyön kanssa pystyy pikkusen enemmän liikkumaan.

en noita lakikiemuroita tiedä, ja välillä tuntuu että jotain on pielessä tossa vyön käytössä, mutta näin meillä siis:

edellinen duunipaikka:

-rauhaton ja/ tai aggressiivinen potilas joka ei pysy sängyssä, ja saattaa sen takia satuttaa itseään tai muita, tai häiritä muita omalla käytöksellään, sidottiin muutaman kerran sänkyyn. ei mitään tietyin väliajoin tapahtuvaa seurantaa, ei lupaa mahd omaisilta. hoitajan päätöksen varassa.

nykyinen duunipaikka:

-rauhaton ja/tai aggressiivinen potilas, joka ei pysy sängyssä ja saattaa sen takia satuttaa itseään tai muita, tai häiritä muita omalla käytöksellään, on sidottu nykysessä duunipaikassa yhden kerran sänkyyn. ensin kysyttiin vaimolta lupa, ja kerrottiin hänelle tarkasti miksi ja miten sidonta tapahtuu. muistaakseni potilaan luona käytiin vähintään kerran tunnissa, päiväsaikaan ja varmaan yölläkin todellisuudessa useammin.

tässä tapauksessa kyseessä oli eräs intervallipotilas, meillä omaisen loman ajan. sekava, hieman aggressiivinen, pyrki koko ajan ulos ja kerran sinne taisi päästäkin, dementiarannekkeesta huolimatta. ei suostunut ottamaan rauhottavaa lääkettä, ei mitään suuhunsa, sanoi että häntä yritetään myrkyttää yms muuta yhtä järkevää.

tavallisesti suht hyvin rollin tuella kävelevä, ei tarvitse edes hoitajaa viereen, nyt kuitenkin kävely oli huteraa, oli ilm kotona kaatunutkin.

yritettiin saada istumaan pyörätuolissa yms mutta ei suostunut.

vaimo antoi siis luvan, ja mies ei kauaa vyössä ollut, kun sitten rauhoittui.

tässä tapauksessa on mun mielestä yksi todella paha virhe tehty, ja tein sen hyvin selväksi kollegoilleni iltavuorossa.

elikkä kun miestä ei voinut jättää yksin, niin nämä kaksi hoitajaa keksi, että pistetään se pyörätuoliin istumaan ja otetaan potilashuoneisiin mukaan kun tehdään iltapesuja. että se voi odottaa verhon takana...sanoin että mä en sitten missään nimessä hyväksy tällaista, että toisten potilaiden huoneisiin otetaan mukaan joku sekava ihminen...ja suurin osa niistä huoneista oli naispotilaiden huoneita. ja tietysti mammat ihan kauhuissaan kun nämä hoitajat vielä kertoivat että meillä on tällanen vähän rauhaton mies tässä mukana, että älä pelkää...argh!!!!! angry.png

mutta että tässä nykyisessä paikassa pitäisi kuulemma kysyä kaikenlaiseen sitomiseen lupa omaisilta, ja sitten että potilasta seurataan. mä kuvittelin että se seuranta olis 1krt/15min, mutta ei se kai sitten ole. niinkuin sanoin, niin noita lakipykäliä en muista.

mutta on se vyö tietyissä tapauksissa todellakin kullan arvoinen, varsinkin jos sitä käytetään oikein, eli suojaamaan potilasta ns. onnettomuuksilta, tai aggressiiviselta käytökseltä mm muita kohtaan...

olipas sekavasti selostettu, mutta toivottavasti ymmärsitte.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hmm... Lienee parasta kysäistä noista magneettivyön käyttöön liittyvistä asioista vielä tarkemmin töissä sitten kuitenkin, ja voisi kyllä asiakkaiden papereista lukea perustelut vyön käytölle. Koska nyt kun aloin asiaa miettiä, niin siellä on monta samalla tavalla liikkuvaa ja käyttäytyvää yms. ihmistä, ja kuitenkaan heillä ei magneettivyötä ole käytössä eikä muutenkaan ole sidottu sänkyyn. Jotenkin sitä ajattelis logiikalla, että joko kaikki tai sit ei ketään. Mieluiten tietysti se vaihtoehto, ettei tarvis ketään sitoa sänkyyn millään tavalla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä sidotaan harvoin ketään. Kaikki jotka on jouduttu sitomaan ovat olleet sellaisia, jotka eivät pystyssä pysy ja vaarassa satuttaa itsensä. Meillä sitomiseen pyydetään aina lääkäriltä lupa ja lääkäri kirjaa sen asiakkaan tietoihin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minä itse pitkitän niin pitkälle kuin mahdollista magneettivöitä sekä muitakin sitomisen muotoja. Mutta sitten, kun siihen on todella tarve, pyydän luvan lääkäriltä ja asia kirjataan tarkoin asukkaan tietoihin. Eli siis silloin, kun todellakin on vaarana, että asukas satuttaa itseään. Magneettivöissä sekä muussa sitomisessa vaan erityisesti dementiayksikössä on se vaara, että siihen "jämähdetään". Eli vöitä jäädään käyttämään vielä, kun ei enää siihen olisi tarvetta. Itse asiassa nykyisessä työpaikassani ensimmäinen asukas nyt magneettivöissä ollut ja nyt näyttää siltä, että siitä on vaikea luopua. Kun ennen jatkuvasti liikkeellä oleva työtä teettävä asukas onkin ollut sidottuna ja "helppohoitoinen". Tosin huomenna ne vyöt lähtevät sieltä, kun menen taas töihin  ;) Edellisessä työpaikassani, myös dementiayksikössä, sidottiin melkein jokainen.  huh.gif Vaikka kuinka yritin tätä kitkeä pois ja sovitut pelisäännöt oli, ettei sidota niin aina kun tulin töihin niin yli puolet asukkaista mm. istuivat päiväsalissa tuoliin vyötettyinä. Ihan vaan siksi, koska muuten häärivät joka paikassa ja teettivät lisätyötä.  :rolleyes: Muutenkin ammattitaito dementiahoitamiseen oli hukassa, tai sitä ei kyllä siis ollut ollenkaan. Lopulta sain tarpeekseni ja lähdin. Nyt siis yksikössä, jossa dementiaosaamista on. Mutta myös siellä helposti luisutaan siihen, että helpompi on sitoa kuin vahtia. Vaikka sen takiahan asukkaat siellä ovat, että tarvitsevat suljetut ovet ja vahtimista.

pahimman vastustajani tiedän, minusta itsestäni sen löydän

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Toi on varmasti ihan totta, että jämähdetään sitomiseen.

Mua ei haittaa öisin (tai myöhään illalla) että asukkaat ovat hereillä kun tulen töihin, tai että siellä liikutaan öisin. Mutta siinä vaiheessa kun yksi vaeltelee pitkin yksikköä keskellä yötä ja käy muitten huoneissa (ja säikyttää muita hengiltä tai sitten vaan saa turpiin kun menee aggressiivisen potilaan huoneeseen), ja toisella puolella yksikköä kaksi ihmistä ei pysy sängyssä, unohtelee rollia, ja on vaara kaatua. Meidän yksikössä on kaksi puolta, ja en näe enkä kuule mitä toisella puolella tapahtuu. Tässä vaiheessa tuntuu siltä ettei kädet ja jalat riitä, kun vähän väliä saa olla rauhoittamassa vihasta asukasta ja nostamassa mummoja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä magneettivyötä käytetään lääkärin luvalla.

Yöaikaan jos magneettivöissä oleva on levoton saatan vetää vuoteen käytävälle ja silmien alle. Sairaalassa käydään aika usein huoneessa jo muidenkin potilaiden vuoksi, joten magneettivöissä oleva on valvonnan alla.

Yksi huomautus ja varotoimi. Jos potilaalla on tahdistin, ei magneettivyötä minusta tulisi käyttää. Se ei ole ihan kyllä kielletty. Etäisyys magneetista tahdistimeen pitää olla ? cm(en muista) ja vyö saattaa olla levottomalla kainaloissa joskus ja silloin minusta saattaa tulla tahdistimeen häiriöitä?

Onko kellään tästä asiasta tietoa enemmän?

"Kyllä on jännittävää elää,ajatteli Muumipeikko. Kaikki voi hetkessä kääntyä ylösalaisin-ilman mitään syytä."(Muumipappa ja meri)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Etäisyys magneetista tahdistimeen pitää olla ? cm(en muista) ja vyö saattaa olla levottomalla kainaloissa joskus ja silloin minusta saattaa tulla tahdistimeen häiriöitä?

Onko kellään tästä asiasta tietoa enemmän?

Pysyvät tahdistimet menevät ns. magneettitaajuudelle kun ne joutuvat riittävän voimakkaaseen magneettikenttään. Eikö niissä magneettivöissä se avain ole magneettinen? Muutenkin epäilen, että niillä pienillä magneettinapeilla ei saada tahdistinta magnettitaajudelle.

Itse asiassa kyseessä ei ole häiriö tahdistimessa, vaan tahdistimeen ohjelmoitu ominaisuus. Magneettikenttä poistaa tahdistimen tunnistusominaisuuden joten tahdistin alkaa toimimaan asynkronoidusti tietyllä tahdistinkohtaisella taajuudella.

Tällä tavalla voidaan helposti päätellä onko tahdistimen patteri loppumassa.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 6 vuotta myöhemmin...

Magneettivyö - vanhusten kidutusväline. Kuinka kehtaatte?

 

Vai potilasturvallisuuden edistäjä?

Itse ainakin toivon että jos ikääntynyt omainen olisi yöllä sekava, liikuntakyky olematon ja pyrkisi sekavana laitojen yli rauhoittelusta/lääkityksestä huolimatta, niin toivoisin kyllä että se lonkkamurtuma sängystä tippuessa estettäisiin näin. Samaa toivoisin myös omalle kohdalle jos joskus tuohon kuntoon ajaudun. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo kyllähän noilla magneettivöillä lonkkia säästetään melkoisesti. Hyvä turvallisuusväline. Ainoastaan sellainen henkilö, joka ei ole koskaan nähnyt saati tehnyt työtä dementiaosastolla voi sanoa, että nuo vyöt olisivat millään muotoa enemmän ongelma kuin ratkaisu.

 

Toisaalta laki on käsittääkseni hyvin yksiselitteinen. Potilaan sitominen ei ole sallittua. Lähtökohtaisesti ylipäätään hoitajilla ei ole mitään lakiin perustuvaa oikeutta fyysiseen rajoittamiseen. Yleistynyt käytäntö kaiketi lienee, että potilaan (käytännössä lähiomaisen tai edunvalvojan) kanta rajoittamiseen pyritään selvittämään. Jos suostumusta ei saada, hoitajien mahdollisuus suojata potilasta loukkaantumiselta on hyvin huono. Mikäli suostumus saadaan, lääkäri määrää rajoittamistoimenpiteet ja niiden tarvetta ja soveltuvuutta sitten tarkkaillaan vaihtelevalla intensiteetillä. Hoitajat yleensä voivat toteuttaa lääkärin määräyksiä ilman lääkärin läsnäoloa. Mutta tosiaan, tuo on ihan täysin sooloilua, eikä se luultavasti kestäisi oikeusasteissa mikäli omainen haluaisi siellä tarkastuttaa käytänteiden laillisuuden. Onhan sitä esitetty, että lainsäädäntöön tulisi muutoksia, mutta ei niitä liene tullut (?).

 

Mielenterveyslain perusteella potilasta voidaan toki rajoittaa. Tällöin potilaan vierellä on oltava hoitaja koko ajan, eikä esimerkiksi vartin tai tunnin välein, kuten ketjussa on esitetty. Lisäksi tuon sitomisen indikaationa on lähinnä tilanne, jossa voidaan olettaa potilaan aktiivisesti pyrkivän vahingoittamaan itseään tai muita. Hoidon määrää aina lääkäri. Sitä en tiedä, voidaanko mielenterveyslaissa tarkoitettua rajoittamista käyttää hoitona jossain muualla kuin psykiatrisessa sairaalassa, mutta resurssien käytön ja tuon hyvin suppean indikaation vuoksi se ei sovellu tavanomaiselle vanhuspotilaalle.

 

Lastensuojelulaissa on myös jotain liikkumavapaudesta säädetty, mutta sekään ei ole sovellettavissa.

 

Kai se on niin, että monen mielestä oikea toimintatapa olisi palkata jokaiselle dementikolle oma vierihoitaja. Meillä ei vain ole hoitajia saati taloudellisia resursseja siihen. Ja toisaalta, ilman lainsäädännöllisiä muutoksia, periaatteessahan se hoitajakaan ei voisi siinä vieressä seisoessaan estää potilasta joka aktiivisesti pyrkii pudottautumaan pediltä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos magneettivyöt tai ylipäätään liikkumisen rajoittaminen kielletään hoitotyössä, niin silloin pitää tapahtua muitakin muutoksia. Hoitoyksiköiden tilojen pitäisi olla sellaiset että potilaita pystyyy valvomaan. Toinen asia on hoitajamitoitus. En tiedä dementiakodeista, mutta tk-vuodeosastoilla ei ollut missään vuorossa aikaa vahtia muutamaa tiettyä potilasta. Jos esimerkiksi yöllä kaksi yökköä kuivittaa vuodepotilasta huoneessa x niin silloin valvova silmä ei ylety muihin huoneisiin. Mä ainakin koen etten pysty olemaan joillekin potilaille vierihoitajana ja siihen päälle pitäisi hoitaa vielä kaikki muut sh työt.    

 

Itsekin olen sitä mieltä, että pakon edessä käytetään sitomista mutta... Toivottavasti ymmärsitte mikä mun pointti on.

EKG NERD

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lastensuojelulaissa on myös jotain liikkumavapaudesta säädetty, mutta sekään ei ole sovellettavissa.

 

Ompi säädetty niin että jos lapsi vaarantaa vakavasti terveyttään omalla toiminnallaan ja/tai rajoitus on hoidon kannalta välttämätöntä voidaan liikkumisvapauden rajoitus laittaa käytäntöön. Eli varantaa käytöksellään omaa terveyttään (pikkurikokset, karkailu jne..) Lapsen pitää olla huostaanotettu jotta rajoitteen voi tehdä. max. 7vrk laitoksen johtajan päätöksellä ja max 30vrk. sosiaalityöntekijän.

 

Rajoitus koskee vain poistumista tietyn yksikön tai asuinhuoneiston alueelta. Lapsi voi poistua vain työntekijän kanssa edellämainitulta alueelta ja koulunkäynti, harrastukset ynnä muu lapsen aktiviteetti pitää mahdollisuuksien mukaan turvata.

 

n'in ohi aiheen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minä, täysijärkinen, terveydenhuoltoalan työntekijä sain sepsiksen päivänä eräänä. Ystävälliset lääkärit ja hoitajat minua yrittivät hoitaa, mutta koska vakava sairaus aiheuttaa joskus sekavuutta, olin asiasta eri mieltä. Olen ikuisesti kiitollinen siitä, että ilman minun tai omaisteni lupaa minut sidottiin. Vaikka samassa huoneessa minun kanssani sattui olemaan hoitaja, mikä on yleensä harvinaista, ehdin silti poistaa mm. arteria- ja sentraalisen kanyylin, katetrin sekä hoitajan minua rauhoitellessa purra häntä. Riuhtoessani sain myös tilanteeni vaikeutumaan muutenkin vakavasti, sillä mm. asidoosi syveni yms.

 

Esim. tällaisessa tilanteessa sitominen ihan normaalilla somatiikan osastolla on perusteltua.

 

Muoks* magneettivöissä ei nimestään huolimatta ole magneettia...

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Muoks* magneettivöissä ei nimestään huolimatta ole magneettia...

http://www.avoris.fi/verkkokauppa/asennon-tuenta/magneettivyot/segufix-2221-magneettivyo-sankyyn-kiintealla-haararemmilla.html

 

No ei se ole vyössä se magneetti, mutta siinä nappulassa tai avaimessa joilla nuo nupit saa irti... Siinä on magneetti. Psykalla oli samantyyppisiä vöitä, joissa oli nupeissa avaimenreiät, ne eivät toki magneettivöitä olleet. Sittenhän on ihan tarrakiiniteinen malli.

 

Mutta, kyllä noihin magneetti kuuluu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta koska itse vyössä ei ole magneettia, tahdistin ei ole ongelma. Se avain vaan käy hetken potilaan lähellä niin ei ongelmaa vaikka se osuisi tahdistimen kohdalle. Sitä magneettiin reagoimistahan käytetään ihan tarkoituksella tahdistimen toiminnan testaamiseen ja se ei ole mikään vika.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta koska itse vyössä ei ole magneettia, tahdistin ei ole ongelma. Se avain vaan käy hetken potilaan lähellä niin ei ongelmaa vaikka se osuisi tahdistimen kohdalle. Sitä magneettiin reagoimistahan käytetään ihan tarkoituksella tahdistimen toiminnan testaamiseen ja se ei ole mikään vika.

 

Se magneettivyön magneetin teho tuskin on riittävä. Jos on joskus noita kahteen eri tarkoitukseen tarkoitettuja magneetteja pitänyt käsissä... Niin se magneettiavain on hyvin pienitehoinen. Tahdistimen magneetti on järeä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Sisar haalea

Meillä ainakin magneettivöitä käytetään akuuttiosastolla niillä sekavimmilla potilailla, lääkärin luvalla ja vartin välein pitää käydä katsomassa, että potilas on kunnossa, tämä kirjataan seurantalomakkeeseen, kellonajan kera.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...