Turvakanyylit - kokemuksia
Lähetetty 28.03.2008 - klo:22:34
Itse olen huomannut, että välillä neula on selvästi suonessa, mutta ulosvedettäessä suojuksen tullessä päälle, se hieman nytkähtää ja tulee helpommin pois suonesta. Jotenkin myös tuntuu jäykemmältä. Voi tietysti olla, että olen hieman "yliherkkä", kun kyseessä on uusi tuote. Onko muilla käyttäjäkokemuksia?
Lähetetty 28.03.2008 - klo:22:51
Sini sanoi:
Kertoi niitä löytyvän useampaa mallia, subjektiivinen kokemus oli hyvä.
Lähetetty 28.03.2008 - klo:22:54
Tiedätkö, Sini, minkä verran noissa on hintaeroa verrattuna tavan kanyyliin?
Lähetetty 28.03.2008 - klo:23:14
Annastiina sanoi:
Oli puhetta myös just tosta teorettisesta "vetovastuksesta"neulaa poistettaessa, sekä nykäisystä suojan "aktivoituessa". Se on todellinen mutta sille ei ainakaan teknisesti voida mitään, vielä. Ehkä tulevaisuudessa.
Lähetetty 29.03.2008 - klo:08:01
Sini sanoi:
jep, samoja juttuja olen kans manannut. kai siihenkin tottuu kun aikansa niiden kanssa puljaa, mutta toistaseks olen ollut lähinnä ärsyyntynyt tähän huikeaan uuteen systeemiin...
Lähetetty 29.03.2008 - klo:10:06
Turvakanyyleissä on kait joku hyvä pointti, mutta esim. meiltä ei niitä löydy kuin vihreää kokoa, mikä on siis moneen tarkoitukseen auttamattoman pieni, eli isot kanyylit pitää olla niitä perinteisiä kuitenkin. Itse otan kanyloidessa sen neulakipon siihen viereen, niin ei jää neula lojumaan mihinkään.
Tuo jäykkyys mistä täällä on puhuttu, tuntuu mun käsiin normaalilta Venflon-perheen ominaisuudelta. Niillähän pitää jo lähtökohtaisesti käyttää enempi voimaa kanyloidessa, esim. verrattuna kilpailija Braunin Vasofixiin (joka taas sitten muuten tuntuu lelulta käteen ja on jotenkin ärsyttävämpi kiinnittää). Oma suosikki olisi Optiva 2, mutta niitä ei tässä talossa ole. Ainoa miinus Optivan tuoteperheessä on valkoisen (17G) koon puuttuminen, mutta ei kait niit ny joka kokoa tarvi olla?
Lähetetty 29.03.2008 - klo:12:44
Lähetetty 29.03.2008 - klo:13:41
Ja tuon lapun takia kukaan ei tiedä koska näitä turvakanyyleja voi sitten käyttää ja kohta onkin viimeinen käyttöpäivä käsillä. On joskus mennyt 90 kappaletta sadan kappaleen paketista koululle kuivaharjoittelukappaleiksi, kun päiväys tuli vastaan. Olisi ollut halvempaa käyttää niitä kanyyleita ihan "tavallisille" potilaille.
Joskus on tullut sellaisia kanyyleja vastaan, joissa se suoja on todella tiukassa. On tarvinnut nykiä sitä sitten useamman kerran, että on saanut neulan irtoamaan kanyylista. Mutta hyvä vehje on, kun pienenee riski saada pistosta. Varsinkin kiire-tilanteissa on hyödyllinen.
Lähetetty 08.04.2008 - klo:01:04
Lähetetty 16.08.2009 - klo:06:00
Joku oli ladannut pöydälle (Bbraunin?) turvakanyylejä, näitä tämmöisiä joista pompsahtaa neulan kärjen päälle semmoinen ihme metallihäkkyrä suojaksi kun neulan ottaa ulos.
Nyt kun kyseessä oli oikea tartuntariski, ei olisi tullut mieleenkään käyttää turvakanyyliä. Turvakanyyli kun on sen verran jäykempi ettei ui kunnolla suoneen, mekanismi korkin liitoksissa toisinaan falskaa pienen tipan verta, turvakoneisto tekee neulan ulosotosta niin jäykän että kanyyli voi tulla vahingossa ulos, ja mikä tärkeintä - jos on tarvis, neulaa ei saa millään perkeleellä takaisin kanyyliin ja siinä vaiheessa verta valuu jo ympäri kämppää.
Niinpä käytän tartuntavaarallisilla potilailla turvakanyylia vain silloin kun täytyy pelätä että potilas saattaa seuraavana hetkenä lyödä neulan pystyyn jonkun kinttuun. Kun on tottunut pelaamaan terävien kanssa on huomattavasti suurempi riski siitä että kanyylia laittaessa tipahtaa kanyylistä jokunen tippa verta ennemmin kuin että neulan kärjellä sohaisee jonnekin.
Onko kenenkään muun mielestä nuo turvakanyylit saatanallisen huonoja? Kyllähän niitä hyväsuonisille ei-tartuntavaarallisille potilaille pistää kun sairaanhoitopiiri suuressa viisaudessaan on noita hommannut, mutta todellisessa tartuntavaarassa turvakanyyli on viimeinen valinta.
Lähetetty 16.08.2009 - klo:06:42
Lähetetty 16.08.2009 - klo:11:09
Avasin yhden turvakanyyln paketistaan käpisteltäväksi ja siitä kieltämättä jäi vähän "kökkö" vaikutelma juuri tuon jäykkyyden takia. Potilaaseen en ole päässyt testaamaan.
Joku Terke-natiivi ehkä osaisi kertoa mihin niiden käytettävyyden suhteen päädyttiin.
/Kari
Lähetetty 16.08.2009 - klo:11:34
Lähetetty 16.08.2009 - klo:13:22
Lähetetty 16.08.2009 - klo:13:39
Lähetetty 16.08.2009 - klo:20:26
#17 f_soul
Lähetetty 16.08.2009 - klo:21:52
Karvanalle tarkoittama on ilmeisesti, Braunin vasofix ® safety
http://www2.dyn.fi/2073864397 , jonka käyttö on kieltämättä tottumattomalle vaikeaa.
Lähetetty 16.08.2009 - klo:22:07
Mutta jos joku haluaa tosissaan lyödä neulalla, niin ei sitä estä millään. Kyllä se kakkosnelonenkin uppoaa lihaan kun tarpeeksi lyö.
Paras tapa on laittaa neula heti kerääjään, jota pitää ihan siinä vieressä. Tässä talossa on niitä säiliöitä (aivan pienestä viiteen litraan) vähän joka paikassa, joissa itse olen kulkenut.
Lähetetty 17.08.2009 - klo:09:31
Hauskinta meillä on koko hommassa se, että ky. firma myy sairaalaan turvaneuloja halvemmalla kuin tavallisia, eli meillä olis kovat paineet käyttää niitä... Itse teen kyllä niin että jos vähänkään epävarma saanko neulat suoneen pistän normineuloilla, koska kyllä se talolle kalliimmaksi tulee kun ensin käyttää "turvaneulat" ja sit tavalliset päälle.
Lähetetty 09.09.2010 - klo:00:02
- A. Hellaakoski -
1 käyttäjä(ä) lukee tätä aihetta
0 jäsentä, 1 vierasta, 0 anonyymiä käyttäjää