Jump to content
MAINOS

injektion pisto


enkelityttö

Recommended Posts

miten opetetaan nykyään koulussa, voisiko joku valaista, kun kentällä on tyyliä sun toista, haluaisin tiedon siitä asti kun ruiskuun vedetään lääkeainetta ja pistämiseen asti, niin lihakseen pistämisestä kyse. vastaava sanoo toista ja tuttu lääkäri toista huh.gif :o huh.gif

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Mä en tajunnu yhtään että mitä kysyttiin.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

tarkoitan lähinnä sitä , että kun otetaan  ampullista ruiskulla ja vetoneulalla lääkeaine ruiskuun ja sitten poistetaan ilma , tämän jälkeen vaihdetaan pistoneula ja pistetään... toiset väittää että neulan päähän pitää tulla pisara ja toiset että voi pistää suoraan ottamatta tästä neulasta ilmoja pois , ruiskusta on siis poistettu ilma. :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pitäisi ihan joskus mitata paljonko siihen esim. siniseen neulaan mahtuu ilmaa. Uskoisin että ei kovinkaan paljoa, joten sillä ei luulisi olevan merkitystä ilmaako neulaa vaiko ei.

Too much emergency medicine interferes with natural selection.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: bolstermummy

meillä koulussa (th:ksi opiskelen) juuri tänä keväänä opetettiin, että ilmat pois myös neulasta. käy järkeen, itselle ainakin (vaikka enhän mä vielä mistään mitään tiedäkään  ;D)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä en tajunnu yhtään että mitä kysyttiin.

no en iha tarkkaan minäkään  :- mutta....

meillä koulussa (th:ksi opiskelen) juuri tänä keväänä opetettiin, että ilmat pois myös neulasta. käy järkeen, itselle ainakin (vaikka enhän mä vielä mistään mitään tiedäkään  ;D)

.... tätä jos haluttiin tietää, niin minä oon ainakin ilmannut sen neulan, näin se mahdettiin opettaa minulle silloin joskus  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Otat sopivan värisen neulan. Neula lääkeaineen paksuuden ja mahdollisten reagointien mukaan. Yhdistät sopivan ruiskun sopivaan neulaan. Poistat ampullasta suojakorkin, pyyhit tulpan desinfektioaineella. Jos kyseessä on lasiampulla, vedät ruiskuun ensin ilmaa ja painat ilman ampullaan, muoviampullassa ei ilmaa tarvitse kummemmin painaa. Vedät sopivan lääkemäärän ruiskuun, vaihdat injektioon sopivan neulan. Suuremmat ilmat pois, tunnustelet lihaksen, puhdistat pistospaikan, pingotat ihoa ja pistät injektion kohtisuoraa, aspiroi.

muokkaan vielä noi pistospaikat: Yleensä pistos annetaan m. gluteukseen, m. vastus lateralikseen tai m. deltoideukseen.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No okei hiukan ylimalkaisesti kirjoitettu, mutta ei kai tässä nyt asiasta nettiopetusta pidetä.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei meille opetettu enkä ole ominpäinkään keksinyt, että pistoneulasta pitäisi vielä erikseen työntää ilmat pihalle. Eikä ole kukaan sanonut harjoitteluissa, että pitäisi. En kyllä ole kovin monta kertaa lihakseen pistänytkään.

Stadiassa opiskelen terkkariksi. En muista, kuka opetti nämä pistämiset.

Vanha koira. Uusia temppuja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Turhaa säätöä mun mielestä, ruisku vaan täyteen ja suurimmat ilmat veke. Ei se vähä ilma pahaa tee. Sitä tulee kuitenkin ku aluks aspiroi hieman. Mun mielestä tää keskustelu on ny vähä samansuuntane ku se et kumpi laitetaa ensin kahvinkeittimeen, vesi vai porot.

Toki alkuvaiheessa tulee ilmi monta kysymystä ja pääasia että uran alkuvaiheilla opettelee tavan jossa homma tulee tehtyä aseptisesti. Sitte ku niitä pistoksia o pistäny 100+x nii hommaa ajattelee jo vähä eri kantilta. Itte aattelen hyvinä sääntöinä sen, että neula valitaan lääkkeen ja lihaksen mukaan, lagenulaa en pyyhi jos uusi ja korkki steriilisti paikallaan, ja neula vaihdetaan lääkkeen aspiraation jälkeen uuteen ja terävään ennen pistoa. Pistokulma on sellainen että aine menee oikeaan paikkaan. Sekin, että jos ruiskussa tuntuu olevan kesken toimenpiteen turhan paljon ilmaa, niin ruiskun asentoa muuttamalla voi vaikuttaa siihen, ettei sitä kaikkea ilmaa tarvi sieltä ruiskusta pois injisoida.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Student Midwife

Minä teen niin, että yhdellä neulalla otetaan lääke ruiskuun, sitten uusi neula ja ilmat pois ja sitten pistetään eli koska se tapahtuu niin automaattisesti, niin veikkaan, että meille se näin koulussa opetettiin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei kai neulan täytössä ilmasta ole kyse, vaan siitä että potilas saa taatusti oikean määrän lääkettä. Siis että ruiskuun pitää vetää sen verran enemmän, että neulan saa täytettyä, koska neulallinen menee myös hukkaan.

Mutta mikä mahtaa olla esim. harmaan neulan tilavuus? Kärpäsen aivastus? Tuskin asialla on mitään merkitystä käytännössä.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta mikä mahtaa olla esim. harmaan neulan tilavuus? Kärpäsen aivastus? Tuskin asialla on mitään merkitystä käytännössä.

Ja punaisen neulan tilavuus ehkä sellasen ison paskakärpäsen aivastuksen luokkaa. Muutenkin tarkkuus näissä yksiköissä on nyt ehkä 0,1 ml tai jopa huonompi, eikä loppujen lopuksi välttämättä imeytyvä määräkään ole 100%, puhumattakaan siitä määrästä, joka saattaa valua pistoreiästä ulos..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta mikä mahtaa olla esim. harmaan neulan tilavuus? Kärpäsen aivastus? Tuskin asialla on mitään merkitystä käytännössä.

Hommanhan voi laskea helposti, ei tarvii arvailla. Harmaa neula 0,4 mm x 20 mm ulkomitta (27G) eikös juu, wikipediasta sisähalkaisijaksi 0,191 mm, muutan senteiksi niin tulee suoraan millilitroja vastaukseksi, eli 0,0191 cm*. Säde on 0,0191 cm/2 = 0,00955 cm. Poikkipinta-ala = pii*säde2 = 0,000287 cm2. Tilavuus on poikkipinta-ala kertaa pituus (2 cm) = 0,000573 ml = 0,573 mikrolitraa.

Keltainen 0,9 x 40 mm tilavuus (20G) vastaavasti sisähalkaisijaltaan n. 0,584 mm = 0,0584 cm, neulan tilavuus 0,010714 ml = 10,71 mikrolitraa.

18 G:n neula 1,2 x 40 mm sisähalkaisijaltaan 0,838 mm, neulan tilavuus 0,022061 ml = 22,06 mikrolitraa.

Tietysti neulan tyven ja ruiskun kärjen välissä voi olla tyhjää tilaa. Pieniä ovat nuo tilavuudet. Merkitystä jossain analytiikassa, jossa tuloksiin voi vaikuttaa jokin ruiskutettavan määrän tilavuuden heitto mikrolitralla voi vaikuttaa merkittävästi tulokseen.

*10 cm x 10 cm x 10 cm = 1000 cm3 = litra -> 1 cm3 = millilitra.

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oho, yllättipä Pöllö taas  ;D

Tuskin noilla neulan tai ruiskun kärjen tilavuuksilla on aikuisten puolella mitään merkitystä, mutta ainakin tuolla vastasyntyneiden ja keskosten maailmassa nämäkin määrät voivat olla merkityksellisiä. Itse olen siellä ainakin oppinut titrailemaan niin, että huomioin ne jos näitä pieniä hoidan... eihän sillä käytännössä ole väliä sielläkään kun laimennosten kanssa. Jos otat lääkettä ruiskuun ja otat ilmat pois ruiskusta sekä neulasta eli koko hela hoito on lääkeaineella täytetty -> pistät/annat näin -> sama määrä jää edelleen neulaan ja ruiskun kantaan kuin ruiskun ollessa täysi. Jos taas vaihdat neulan välillä, esim. infuusiota tehdessä, niin lääkemäärä vähenee tämän neulan verran... Jos taas laimennat jotain ainetta vaikka isompaan ruiskuun (johon otat ensin lääkeaineen ja sitten laimenteen) niin silloin se neula ja kanta vaikuttavat molemmat....

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

joo se neulallinen on tappavamäärä ja ennenkaikkea jos lihakseen menee  ;)

Valmistun terkkariksi parin kuukauden päästä ja olen nyt harjoittelussa lastenneuvolassa. Olin sitten pistämässä yhdelle vauvalle lihakseen rokotetta. Tein niin kuin koulussa on opetettu, eli neulaan myös lääkeaine, niin että pisara tulee näkyviin. Ohjaajani sitten käski vaihtaa neulan koska lääkeainetta ei saa mennä iholle eikä ihon alle, joten mikäli siinä neulassa on se pisara niin sittenhän sitä menee. Ohjaaja perusteli, että neulan ilmaa ei tarvitse poistaa sillä ennen pistämistä sunhan pitää kuitenkin aspiroida, joten ilmaa sinne joka tapauksessa tulee. Että ei se neulan ilmamäärä kyllä tosiaankaan ole tappavaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei se neulalline ilmaa mitaan siella subcutiksessa/lihaksessa/laskimossa haittaa. voi sinne sen 5 ml ruiskullisenkin ilmaa laittaa. Vahan se sattuu, mutta ei siita muuta haittaa ole.

A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof was to underestimate the ingenuity of complete fools.

- Douglas Adams

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ajattelin heittää kommmentin: tämä nousi itselleni niin suureksi kysymykseksi että otin selvää. Soitin kansanterveyslaitokseen ja kysyin asiasta, ktl:n rokotusohje koskee kuulemma kaikkia lihakseen pistettäviä lääkeaineita, eli ilmoja ei sen mukaan tarvitse neulasta poistaa, mutta kyllä ruiskusta. Jos luette ohjaan saatte tarkemmat tiedot, kannattaa kyseenalaistaa välillä opetuksia ja miettiä ja ottaa selvää.

Kun kysyin sairaanhoitajalta hänen vastauksensa oli että kummassakaan tavassa ei ole väärää ja lääkäri sanoi yleensä toimivan juuri niin että ei poista ilmoja neulasta. No mutta jos haluatte, tarkistakaa tieto opettajaltanne ja ohjaajaltanne työharjoittelussa. Niin ja tosiaan jotkin lääkeaineethan ärsyttävät tosiaan niin, että ei saa laittaa sitä pisaraa neulan päähän.?.?.?..... :( :) ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin olisi kyllä mielenkiintoista tietää miten kouluissa ja harjoitteluissa nykyään opetetaan tämä injektion pisto lihakseen ? :rolleyes:

Niin ja en ehkä olisi nostanut tätä kysymystä esille, mutta kun jotkut tuntuvat pitävän pientäkin määrää ilmaa vaarallisena ja ovat kauhuissaan siitä määrästä mitä jää neulaan antamatta, siis lääkettä, tämä määrähän on merkityksettömän pieni, vaikka näillä jutuilla ei olekaan mitään merkitystä, niin joillekin nämä tuntuvat olevan kynnyskysymyksiä ja ovat suorastaan kauhuissaan, että jos näin pistää on tehnyt hoitovirheen. Tämä on tietenkin seurausta siitä kun asioista ei oteta selvää, vaan mennään vanhojen ohjeiden mukaan ja ollaan niihin kangistuttu; vai missäköhän lienee näiden ihmisten pulmat huh.gif?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ilmoja en ota pois esim. Klexaneista jne. Muuten ihan sen annoksenkin vuoksi tarkistan ilmat tai oikeammin käännän ruiskun ylösalaisin ja tarkistan määrän. Samalla painan ylimääräiset pois (jos ei kamalasti ole).

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ilmoja en ota pois esim. Klexaneista jne.

Eikö ihan ohjeissakin lue ettei Klexane/Fragmin -ruiskuista saa ottaa sitä ilmakuplaa pois? Vai muistanko väärin...? Pitää huomenna tarkistaa asia kun menen töihin.

Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi. Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten, että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eikö ihan ohjeissakin lue ettei Klexane/Fragmin -ruiskuista saa ottaa sitä ilmakuplaa pois?

Sanotaan, kattelin niitä ohjeita justiinsa kolmisen viikkoa sitten varta vasten sitä silmälläpitäen :-)

Vanha koira. Uusia temppuja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...