Jump to content
MAINOS

Lopputili


gartsu

Recommended Posts

MAINOS

Viimeisessä työnantajalta saamassasi palkassa pitää tulla kaikki maksuun - kaikki aina lomarahoista ylitöihin ja muihin korvauksiin. Yleensä tämä päivä on se normaali palkkapäivä irtisanoutumiskuukautena tai sitä seuraavana (riippuu minä päivänä irtisanot työsopparin päättyväksi) Selvitä ihmeessä paikallinen käytäntö.

Tämän viimeisen palkan jälkeen sinun ja työnantajan väliset velvoitteet ovat palkanmaksun osalta suoritettu - muuten ei. Työnantajalla ei ole mitään oikeutta alkaa maksamaan lomarahoja tms osissa ilman työntekijän suostumusta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No noin se minustakin menee. Lähetin sähköpostia firman jollekkin isommalle pomolle koska oma pomoni oli täysin ulalla koko asiasta.

Tosin joskus aiemmin mulle tullut kahessa osassa loppurahat. Liekö sitten unohtunut osa vai eikö vaan ehtinyt kaikki.

Pomo vaan sanoi että voi olla että rahat tulee niinkuin nyt tulisi kuin olisit vielä töissä.. Ei kai nyt sentään..

Noh, ehkä ensi viikolla asia selviää.

Luulenpa että joudun hiukan taistelemaan muutenkin.. Saas nähä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lain mukaan lopputili kaikkineen rahoineen, lisineen yms. tulee olla tilillä samana päivänä kuin lopettaa työn. Mutta, usein työsopimuksiin on kirjattu, että lopputili maksetaan seuraavan palkanmaksun yhteydessä. Mutta, jos lopetat työt esim 4.7 ja seuraava palkkapäivä olisi 15.8 ei sinun tarvitse sinne asti odotella vaan työnatajalla on kohtuullinen aika maksaa palkka ja se on noin 2 vkoa. Jos palkka rupeaa viivästymään on oikeus saada kuudelta päivältä odotusajan palkkaa, joka on normaalipalkka näiltä päiviltä. Mutta, tämä edellyuttää, että olet huomautta palkkasi puuttuvan.

Huolehdi vain, että saat samassa tilissä kaikki rahasi. Myös pitämättömät lomat eli ne jotka ovat kertyneet 1.4.07 eteen päin eli ne joita olisi tarkoitus sitten pitää ensi kesänä. Kyllä työnantajat nämä tietävät, mutta saattavat kokeilla kepillä jäätä ja "unohdella".

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Iso pomo oli hoitanut asian niin että lopputili tulee nyt perjantaina eli erittäin kohtuullisessa ajassa. Saa nähä onko jokainen sentti maksettu vai joutuuko perään soittelemaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 vuosi myöhemmin...

Mulla loppui työsuhde eilen eli 31.12.2008. Kyselin pomolta koska tulee lopputili. Sanoi että yölisät eivät tule köntissä vaan ne tulee listan mukaisesti, eli viimiset lisät mulle tulis 13.3.2009. Painotti vielä että se on oikein, laki sanoo näin. Minä ku luulin että lopputili on lopputili eli kaikki lisät, lomarahat yms tulee seuraavan palkan maksu yhteydessä eli tässä tapauksessa tammikuun viiminen päivä?!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla loppui työsuhde eilen eli 31.12.2008. Kyselin pomolta koska tulee lopputili. Sanoi että yölisät eivät tule köntissä vaan ne tulee listan mukaisesti, eli viimiset lisät mulle tulis 13.3.2009. Painotti vielä että se on oikein, laki sanoo näin. Minä ku luulin että lopputili on lopputili eli kaikki lisät, lomarahat yms tulee seuraavan palkan maksu yhteydessä eli tässä tapauksessa tammikuun viiminen päivä?!

Mulle maksettiin yksityisellä kaikki samaan syssyyn sillä seurauksella, että maksoivat sitten samat lisät kahteen kertaan..  angry.png

Mut tuokin taitaa olla työnantajasta kiinni, että miten maksavat vaikka ne munkin mielestä yhdessä köntässä pitäisi tullakin.

" Vaikeuksien kohdatessa saa huomata, kuinka rikas sitä on monella tapaa ollut. "

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulle on aina toitotettu että seuraavassa tilissä pitää tulla kaikki, ja on tullutkin; yksityisellä. Nyt oon Espoon kaupungilla ollut 1.5 vuotta ja siellähän noi yölisät laahaa todella myöhässä muutenkin. Eli siis kyseessä kvtes jota pomo painotti.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulle on aina toitotettu että seuraavassa tilissä pitää tulla kaikki, ja on tullutkin; yksityisellä. Nyt oon Espoon kaupungilla ollut 1.5 vuotta ja siellähän noi yölisät laahaa todella myöhässä muutenkin. Eli siis kyseessä kvtes jota pomo painotti.

Katso työsopimuksessa olevat asiat. Jos siellä lukee, että loppupalkan maksu tapahtuu normaaleina palkanmaksupäivinä niin käsittääkseni (korjatkaa, jos oon väärässä) työnantajalla on mahdollisuus toimia noin, että lisät tulee ns. jäljessä.

" Vaikeuksien kohdatessa saa huomata, kuinka rikas sitä on monella tapaa ollut. "

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

yksityisellä mäkin tosiaan sain kaikki könttäsummana itelleni, tosin sitten lomarahat tuli vielä 2vk kuluttua kun se laskettiin vasta kun kaikki vuorot oli toteutunut.

kaupungilla kun olin, niin lopetin siellä 14.9.08, ja kysyin hyvissä ajoin etukäteen, että miten ne kaikki rahat mulle tulee. listojen tekijä ja siis se kuka toteutumat laittaa, sanoi että kyllä ne aika nopeasti sieltä tulee. no, ajattelin että ne on sitten varmaan kaikki tulossa siinä syyskuun lopussa. heh heh, liikoja odotin.

sieltä tuli tasan sitten 2vk peruspalkka, ei MITÄÄN lisiä ja kun soitin palkkoihin niin he sanoivat että se on siitä ihmisestä kiinni joka laittaa ne toteutumat...NIINPÄ!

no, sitten lokakuun puolessa välissä tuli lisät ja vihdoin lokakuun lopussa se LOPPUTILI!

paitsi että ilokseni huomasin että eivät sitten olleet maksaneet mulle yhtä 52e kutsurahaa, vai hälytysrahako se oli...no, anyway, eikun taas yhteys palkkoihin ja sitten sen rahan sain vihdoin marraskuun puolessa välissä ja ei kyllä ole yhtään ikävä sitä paikkaa!!!!

eli mä en nyt ole selannut sitä kvtes:iä, mutta mulla on sellanen käsitys että työnantajalla olisi oikeus maksaa lisät siihen mukaan kun ne maksetaan muillekin. tosin olen kuullut myös sellaista että ne pitäisi maksaa tietyn ajan sisällä työsuhteen päättymisestä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

pyörrän puheeni, tää rupes kiinnostamaan mua siinä määrin, että menin vähän selailemaan kvtes:iä, ja tällasta löysin, parempaa tekstiä ei ollu, tai en löytäny:

(lainaus kvtes:stä):

"17 § Palkanmaksu

Soveltamisohje

Työntekijän palkka on maksettava työsopimuslain mukaisesti

työsuhteen päättyessä, ellei työntekijän kanssa ole

toisin sovittu. Jos palkanmaksu viivästyy, työnantaja voi

joutua maksamaan ns. odotusajan palkkaa. Työsopimuslain

säännökset ns. odotusajan palkasta eivät koske viranhaltijoita.

Virkasuhteen päättyessä palkka tulee pyrkiä maksamaan

viivytyksettä, vaikka sopimuksessa ei olekaan tästä erityismääräyksiä.

Myös työaikamääräyksiin perustuvat palkanlisät

ja korvaukset on pyrittävä maksamaan välittömästi.

Mikäli lisät ja korvaukset yms. eivät ole selvillä virkasuhteen

päättyessä, tätä varten tulee olla käytettävissä

kohtuullinen selvitys- ja laskenta-aika.

Työaikamääräyksiin perustuvien palkanlisien ja korvausten

maksuajankohdista määrätään ao. erityismääräyksissä.

2 mom. Viranhaltijan/työntekijän palkka maksetaan hänen osoittamalleen rahalaitoksen

tilille, jolleivät työnantaja ja viranhaltija/työntekijä toisin

sovi.

3 mom. Työnantajan on annettava viranhaltijalle/työntekijälle palkanmaksun

yhteydessä laskelma ja tarvittaessa tämän pyynnöstä muulloinkin viipymättä

palkkatodistus. Laskelmasta ja palkkatodistuksesta pitää

käydä ilmi viranhaltijalle/työntekijälle maksetun palkan suuruus, palkan

määräytymisen perusteet ja palkanpidätys eri tarkoituksiin."

ota tästä sitten selvää pitäisikö ne maksaa työsuhteen päättyessä nopeammin kuin niille ketkä työtään jatkaa.

mä oon kyllä sitä mieltä että pitää maksaa nopeammin, eli viivytyksettä.

toivon todella että et joudu odottamaan varsinaista lopputiliä sinne maaliskuun puoliväliin asti, ja pahimmassa tapauksessa maaliskuun loppuun, jos saat jotain lomapäiviä rahana, koska ne voi tosiaan laittaa ne maksuun vasta kun kaikki muut on maksettu (näin kävi yksityisellä ja kaupungin palveluksessa, eli lomarahoja sai odottaa vielä 2vk muiden lisien jälkeen).

:)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulle on aina toitotettu että seuraavassa tilissä pitää tulla kaikki, ja on tullutkin; yksityisellä. Nyt oon Espoon kaupungilla ollut 1.5 vuotta ja siellähän noi yölisät laahaa todella myöhässä muutenkin. Eli siis kyseessä kvtes jota pomo painotti.

2kk välein maksavat lisät? Eihän se nyt sen kummempaa laahaamista oo, kun se on sovittu asia.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulle on aina toitotettu että seuraavassa tilissä pitää tulla kaikki, ja on tullutkin; yksityisellä. Nyt oon Espoon kaupungilla ollut 1.5 vuotta ja siellähän noi yölisät laahaa todella myöhässä muutenkin. Eli siis kyseessä kvtes jota pomo painotti.

2kk välein maksavat lisät? Eihän se nyt sen kummempaa laahaamista oo, kun se on sovittu asia.

Ekoja yölisiä sain odottaa miltei puoli vuotta. :) Minusta se nyt on aika kohtuuton aika jos syyskuun lisät rallattaa joulukuun viimenen päivä tilille. Yksityisellä homma toimi hiukan nopeemmin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jännä, jos melkein puoli vuotta saa odotella.. itse sain ekat lisät nykyisessä työpaikassani n. 1½ kuukauden jälkeen. Mut ehkä Espoon kaupungilla on eri maksusysteemi lisien kanssa kuin Hgin kaupungilla. huh.gif

" Vaikeuksien kohdatessa saa huomata, kuinka rikas sitä on monella tapaa ollut. "

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Noniin. Soitin palkkuriin ja sieltä kerrottiin että KAIKKI rahat tulevat 15. päivä. Totesi vielä että aika suuri summa.  :D En kysynyt kuinka paljon, jännitustä ensi viikkoon.  :D

Kannatti ottaa pomon kanssa asia puheeksi, muuten ois tullut rahat ehkä vuoden päästä..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...