Siirry sisältöön

Valokuva

Hoiturit lääkiksessä

• Kirjaudu sisään vastataksesi
Jaa: Jaa Facebookissa Jaa Twitterissä Jaa Googleplussaan
Aiheessa on 86 vastausta

#1 Hippocampus

Hippocampus
  • Jäsen
  • 239 viestiä
  • AmmattiEh, LK, vs. erikoistuva lääkäri

Lähetetty 23.05.2007 - klo:20:33

Onkos palstalla paljon muitakin hoitajia, jotka ovat lähteneet opiskelemaan lääkikseen? Itselläni alkaa olemaan ensimmäinen vuosi takana (biokemian lopputentti jäljellä) ja olisi kiva kuulla muidenkin ajatuksia opiskelusta. Missä asioista aiemmasta terveydenhuoltoalan koulutuksesta on ollut hyötyä ja missä haittaa?

Itselläni näin juurikin lopputenttiin valmistautuessa päällimmäisenä ensimmäisestä lääkisvuodesta jäi mieleen valtaisa tietomäärä mitä tulisi opiskella. Sairaanhoitajaopintoihin verrattuna tietomäärä on varmastikin ainakin kolminkertainen. On joutunut miettimään omia opiskelutapoja, sillä vaatimustaso on korkeampi kuin ammattikorkeakoulussa. Tosin aiemmasta koulutuksesta ja kokemuksesta on ollut se hyöty, että osaa helpommin keskittyä olennaisiin asioihin ja ymmärtää laajempia kokonaisuuksia. Tottakai tietenkin amk:n anatomiastakin on jäänyt jotain mieleen, joten ei tarvitse ihan kaikkea lähteä opiskelemaan alusta pitäen.

Toinen asia mikä varsinkin työpaikalla on herättänyt ajatuksia, niin on hoitaja- vs. lääkäri-identiteetin yhteensovittaminen. Miten olla kollega yhtaikaa sekä hoitajatyökavereille, että lääkäreille?

#2 Osku

Osku
  • Ylläpito
  • 18978 viestiä

Lähetetty 23.05.2007 - klo:20:56

Toinen asia mikä varsinkin työpaikalla on herättänyt ajatuksia, niin on hoitaja- vs. lääkäri-identiteetin yhteensovittaminen. Miten olla kollega yhtaikaa sekä hoitajatyökavereille, että lääkäreille?

Kyllä se hoitaja-identiteetti karisee nopeammin kuin uskotkaan, usko pois. Foorumiltakin löytyy esimerkkejä siitä. :nauraa:

#3 Lääkärihoitaja

Lääkärihoitaja
  • Jäsen
  • 3298 viestiä
  • AmmattiLääkärihoitaja

Lähetetty 23.05.2007 - klo:23:10

Kyllä se hoitaja-identiteetti karisee nopeammin kuin uskotkaan, usko pois. Foorumiltakin löytyy esimerkkejä siitä. ;)

Joo, niin se ikävä kyllä menee, usko tai älä...

#4 jarno

jarno
  • Jäsen
  • 152 viestiä
  • AmmattiLääkäri, sh
  • SijaintiTurku

Lähetetty 23.05.2007 - klo:23:28

Kyllä se hoitaja-identiteetti karisee nopeammin kuin uskotkaan, usko pois. Foorumiltakin löytyy esimerkkejä siitä. ;)

Joo, niin se ikävä kyllä menee, usko tai älä...

.. ja niin sen pitääkin mennäkin, kuten jo useamman kerran on todettu, että ovat eri ammatteja. Ja muistettaneen vielä, että molemmissa identiteeteissä on runsaasti hyviäkin puolia. Usein vain muistellaan niitä huonoja..

Mielestäni lääkärin kuuluu olla lääkäri, ja hoitajan hoitaja. Uskoisin, että jos lääkärillä on myös hoitajan koulutus, osaa hän ottaa paremmin huomioon myös hoitotyön ongelmat ja näkökulmat. Kollegoja sinänsä näkisin kyllä olevan molemmat, sekä hoitajat että lääkärit.

#5 Osku

Osku
  • Ylläpito
  • 18978 viestiä

Lähetetty 24.05.2007 - klo:08:29

Mielestäni lääkärin kuuluu olla lääkäri, ja hoitajan hoitaja.

Tottakai, mitä sitä sen enempiä 'murehtimaan'.

#6 Lääkärihoitaja

Lääkärihoitaja
  • Jäsen
  • 3298 viestiä
  • AmmattiLääkärihoitaja

Lähetetty 24.05.2007 - klo:10:03

Kun kandiksi pärähtää unohtuu nopeasti se mitä on olla juoksupoika-heittopussi-hoitaja.

#7 avohoitsu

avohoitsu
  • Jäsen
  • 131 viestiä
  • Ammattilähihoitaja
  • SijaintiOulun lääni

Lähetetty 25.05.2007 - klo:09:30

.. ja niin sen pitääkin mennäkin, kuten jo useamman kerran on todettu, että ovat eri ammatteja. Ja muistettaneen vielä, että molemmissa identiteeteissä on runsaasti hyviäkin puolia. Usein vain muistellaan niitä huonoja..

Mielestäni lääkärin kuuluu olla lääkäri, ja hoitajan hoitaja. Uskoisin, että jos lääkärillä on myös hoitajan koulutus, osaa hän ottaa paremmin huomioon myös hoitotyön ongelmat ja näkökulmat. Kollegoja sinänsä näkisin kyllä olevan molemmat, sekä hoitajat että lääkärit.

Ja oman kokemuksen mukaan hoitajasta lääkäriksi kouluttautuneet osaavat olla todella asiakaslähtöisiä ja empaattisia, ottavat potilaat huomioon kokonaisvaltaisemmin. Perinteiset lukiosta lääkikseen-kaverit ei aina osaa niin hyvin työskennellä ihmisten kanssa.

Muokkaus: Lainaukset.

#8 Osku

Osku
  • Ylläpito
  • 18978 viestiä

Lähetetty 01.06.2007 - klo:18:41

Kuinka moni on muuten hakenut ja päässyt ilman lukiotaustaa? Minkälainen urakka teille pääsykokeisiin lukeminen oli? :)

#9 Hoitaja80

Hoitaja80
  • Vierailija

Lähetetty 01.06.2007 - klo:19:06

kiinnostais tietää että jos lähtis lukemaan lääkäriks hoitaja pohjalta niin saako mistään asioista hyvitystä vai onko esim injektion pistot, verikokeen otot ym ym jotka jo hoitajakoulussa päähän taottiin ja käytännön työssä sitä lukuisia kertoja tehny käytävä läpi uudelleen vai saako tällaisista hoitajakoulussa opetetuista asioista "lintsata"? 

#10 StarOfLife

StarOfLife
  • Jäsen
  • 370 viestiä

Lähetetty 09.06.2007 - klo:13:09

tosin palkkiota tästä en muistanut pyytää :D

Kyllä se hoitajan identiteetti siellä näköjään edelleen piilee :)

#11 Satiiri

Satiiri
  • Jäsen
  • 84 viestiä

Lähetetty 09.06.2007 - klo:20:43

Kyllä varmaan on hyötyä siitä että aikaisemmin on ollut hoitaja. Viimeksi kun kattelin yhden kandin toimintaa..rupesi ihan puistattamaan. Kandi opetteli laittamaan kanyylin käteen. Ja kun tuli potilaan luo ei minkäälaista kommenttia potilaalle, otti vaan tarvikkeet ja rupes hommiin, mielessä vain käsi-neula-suoni. Potilas unohtui.
Haluan sinua muistuttaa siitä tulevaisuudessa että jaksat aina huomioida potilaan kokonaisuutena, ja hiukan edes keskustella potilaan kanssa. Jos teet ultraa, et katso vain monitoria ja unohda että uä laite on kiinni potilaassa. Silloin tulee hyvä lääkäri.
Opiskelu on varmaan rankkaa mutta HATUN NOSTO sinulle! Onnea opiskeluillesi!

#12 doctor_at

doctor_at
  • Jäsen
  • 2 viestiä

Lähetetty 21.11.2007 - klo:02:48

Moi, Olen valmistunut Diakonia-ammattikorkakoulusta sairaanhoitajaksi mutta valmistumisen jälkeen pääsin Helsingin Lääketieteelliseen olen siellä nyt 4:tä vuotta ja kliiniset alkavat olla loppu suoralla. Loppuvat ensi keväänä. Pääsin myös Lääketietelllisen Kandidaati seuran valtuuskuntaan toista kertaa. Saa nähdä mihin vaikutan jos ja kun se hetki tulee :D. Lisään asiaa vähän myöhemmin, nyt klo on 1:42 ja huomenna alkaa 8:15 neuron opetus :) plääh.
[br][br]Ylläoleva osuus viestistä on kirjoitettu: 21.11.07 - klo:01:43 Hoitaja80: Hoitajan opinnoista saa hyvitystä seuraavasti. Ruotsinkielestä voi saada etenkin jos on valtion virkaan tarvittava tutkinto tehty. Engalnnissa hyvitys mahdollisuus. Jos on jotain ATK-opintoja niin yhden pienen kurssin saa alussa hyvitettyä. Vapaavalintaisia 10 ov:tä siinä se sitten on.

#13 krissy

krissy

sairaanhoitaja

• Jäsen
  • 2372 viestiä
  • Ammattikotiäiti
  • SijaintiHell_sinki

Lähetetty 21.11.2007 - klo:10:02

Vähän ohi kai aiheen... en tiedä, mutta kun tuolla siitä ammatti-identiteetistä puhutaan. Mä olen Mariassa törmännyt uskomattoman ihanaan lekuriin joka oli ensin hoitaja ja sitten luki lääkäriksi. Hänen kohdallaan tuo aiempi kokemus hoitajana näkyi siinä että arvosti hoitajankin työtä ja auttoi pikkuasoilla; sai ihan itse haettua tarvitsemiaan välineitä kaapeista jos hoitaja oli varattu muualla, mennessään tutkimaan potilasta joka sattui olemaan alusastialla / portatiivilla, otti ihan itse potilaan siitä ja auttoi petikuntoon ym. pientä huomaavaista hommaa. Vaipatinpa jopa kerran potilaan tuseerauksen jälkeen ko. tohtorin kanssa. Harva varmaan voi sanoa että ihan lääkäri on pessyt ahterin. :) Joku nyt voi sanoa että tuo ei tod. kuulu lekurille, mutta auttoi kyllä huomattavasti kun sekä hoitajilla että lääkäreillä oli koko ajan tuli perseen alla.

#14 Lääkärihoitaja

Lääkärihoitaja
  • Jäsen
  • 3298 viestiä
  • AmmattiLääkärihoitaja

Lähetetty 21.11.2007 - klo:10:06

Vähän ohi kai aiheen... en tiedä, mutta kun tuolla siitä ammatti-identiteetistä puhutaan. Mä olen Mariassa törmännyt uskomattoman ihanaan lekuriin joka oli ensin hoitaja ja sitten luki lääkäriksi. Hänen kohdallaan tuo aiempi kokemus hoitajana näkyi siinä että arvosti hoitajankin työtä ja auttoi pikkuasoilla; sai ihan itse haettua tarvitsemiaan välineitä kaapeista jos hoitaja oli varattu muualla, mennessään tutkimaan potilasta joka sattui olemaan alusastialla / portatiivilla, otti ihan itse potilaan siitä ja auttoi petikuntoon ym. pientä huomaavaista hommaa. Vaipatinpa jopa kerran potilaan tuseerauksen jälkeen ko. tohtorin kanssa. Harva varmaan voi sanoa että ihan lääkäri on pessyt ahterin. :) Joku nyt voi sanoa että tuo ei tod. kuulu lekurille, mutta auttoi kyllä huomattavasti kun sekä hoitajilla että lääkäreillä oli koko ajan tuli perseen alla.

Sinoot nähnyt unta.

Oikeasti mahtavaa että tuollaisia ihmisiä on. Ei kai se hoitaja-identitetti, puhumattakaan omasta identiteetistä, mihinkään häviä, vaikka titteli muuttuisi. Kai se niin menee, että jotka ovat huomaavaisia vapaalla, ovat sitä myös töissä. En ole koskaan ymmärtänyt, en sairaalassa enkä partiossa, sitä meininkiä, että "mua juoksutettiin ku mä olin vaan joku pieni tekijä, nyt mä juoksutan kun oon iso"

#15 hoitsu vm-68

hoitsu vm-68
  • Jäsen
  • 27 viestiä

Lähetetty 21.11.2007 - klo:10:19

paras lääkäri on ollut ortopedi mulla joka leinakku mun kätöset 4 krt, aloittanut uransa lähettinä,sitten sairaala-apulaisena,sitte sh ja siitä lääkikseen ja nyt ortopedian erikoislääkäri,ylpeydestä ja kopeudesta ei tietookaan, mitä nuoremmilla kolleegoillaan on ammattitautina,osaa kohdata ja ymmärtää potilasta ja oireita ja henkistä kärsimistä es.kivusta

#16 Teemu

Teemu
  • Jäsen
  • 2313 viestiä
  • Ammattikippeenvöljääjä
  • SijaintiKeski-Suomi, Saarijärvi

Lähetetty 21.11.2007 - klo:23:03

paras lääkäri on ollut ortopedi mulla joka leinakku mun kätöset 4 krt, aloittanut uransa lähettinä,sitten sairaala-apulaisena,sitte sh ja siitä lääkikseen ja nyt ortopedian erikoislääkäri,ylpeydestä ja kopeudesta ei tietookaan, mitä nuoremmilla kolleegoillaan on ammattitautina,osaa kohdata ja ymmärtää potilasta ja oireita ja henkistä kärsimistä es.kivusta

Jos vaikuttaa tämä mies stadissa(ja varsinkin yksityisellä, HUS-virka on harrastus!), niin ei se koskaan käynyt SH-skolea loppuun, vaan pääsi paljon aikasemmin lääkikseen. Oli passarina leikkuirssa ja instrumenteissa kesäsin, kunnes pääsi tekemään lekurin hommia. Silkille terkkuja! Oikeasti, he-le-ve-tin hyvä girurki!

#17 krissy

krissy

sairaanhoitaja

• Jäsen
  • 2372 viestiä
  • Ammattikotiäiti
  • SijaintiHell_sinki

Lähetetty 22.11.2007 - klo:10:12

Vähän ohi kai aiheen... en tiedä, mutta kun tuolla siitä ammatti-identiteetistä puhutaan. Mä olen Mariassa törmännyt uskomattoman ihanaan lekuriin joka oli ensin hoitaja ja sitten luki lääkäriksi. Hänen kohdallaan tuo aiempi kokemus hoitajana näkyi siinä että arvosti hoitajankin työtä ja auttoi pikkuasoilla; sai ihan itse haettua tarvitsemiaan välineitä kaapeista jos hoitaja oli varattu muualla, mennessään tutkimaan potilasta joka sattui olemaan alusastialla / portatiivilla, otti ihan itse potilaan siitä ja auttoi petikuntoon ym. pientä huomaavaista hommaa. Vaipatinpa jopa kerran potilaan tuseerauksen jälkeen ko. tohtorin kanssa. Harva varmaan voi sanoa että ihan lääkäri on pessyt ahterin. >:D Joku nyt voi sanoa että tuo ei tod. kuulu lekurille, mutta auttoi kyllä huomattavasti kun sekä hoitajilla että lääkäreillä oli koko ajan tuli perseen alla.

Sinoot nähnyt unta.

Oikeasti mahtavaa että tuollaisia ihmisiä on. Ei kai se hoitaja-identitetti, puhumattakaan omasta identiteetistä, mihinkään häviä, vaikka titteli muuttuisi. Kai se niin menee, että jotka ovat huomaavaisia vapaalla, ovat sitä myös töissä. En ole koskaan ymmärtänyt, en sairaalassa enkä partiossa, sitä meininkiä, että "mua juoksutettiin ku mä olin vaan joku pieni tekijä, nyt mä juoksutan kun oon iso"

Heh, en ole. :) Jos täällä on Marian hoitajia niin varmaan muistatte lekurin, Jani jotain, sellanen vaalea mukava nuori mies. Luulen että tuo on enempi yksilökysymys, perhetaustakin saattaa vaikuttaa (ihan mutu-juttua vaan, en yleistä), eli jos on useamman polven lääkäri on  yleensä vähän enempi ollakseen kun "tavallisesta perheestä" tullut.

#18 Frigga

Frigga
  • Jäsen
  • 31 viestiä

Lähetetty 22.11.2007 - klo:14:00

Tämä aihe ei ilmeisesti mikään hirmuisen vilkas ole ollut.. Kiinnostaisi kuitenkin onko tällä hetkellä täällä monia jotka joka haaveilee lääkärin urasta sitten joskus tai jo ihan tosissaan meinaavat hakea?

Itse aion ensi keväänä hakea ekan kerran, ihan lähihoitajapohjalta siis. Lukion fysiikat ja kemiat on kertaalleen nyt käyty (itsenäisesti) läpi, vielä olisi puoli vuotta aikaa opetella niitä lisää ja sitten tietysti Galenos.

Jos en nyt sisään pääsisi niin en ole varma jatkaisinko (ainakaan vielä) noita th:n opintoja. Vielä vuosi kotona lasten kanssa ehkä houkuttaisi enemmän.

Terveydenhoitajakin ammattina olisi varmasti todella mukava ja viihtyisin mutta jotenkin koen että haluaisin vielä enemmän pystyä suuntautumaan siihen tieteelliseen puoleen. Ja vaikka hoitotiede hieno tiede on sekin niin kuitenkin tuo lääketieteen puoli kiinnostaa enemmän.

Saas nähdä miten käy. Toivon tietysti pääseväni ensimmäisellä sisään mutta olen valmis yrittämään toisen ja varmaan kolmannenkin kerran jos ei heti onnistu.

#19 Asswiper

Asswiper
  • Jäsen
  • 1184 viestiä

Lähetetty 22.11.2007 - klo:17:45

Heh, en ole. :D Jos täällä on Marian hoitajia niin varmaan muistatte lekurin, Jani jotain, sellanen vaalea mukava nuori mies.

Sen lekurin nimi on Jani Mononen. Hän vaikuttaa nykyisin Laaksossa ja päivystää silloin tällöin myös Mariassa. Hän on entinen perushoitaja, ja ainoa lekuri jonka olen nähnyt syöttävän potilaita. Tosiaan hieno tyyppi, jaksaa perehtyä kunnolla kaikkiin "tusinamummoihinkin" ja erikoistuu geriatriaan.

#20 -emmi-

-emmi-
  • Jäsen
  • 415 viestiä
  • SijaintiKeski-Suomi

Lähetetty 22.11.2007 - klo:19:15

Itsekin olen tavannut ja päivystänyt lekurin kanssa joka on ensin ollut apuhoitaja, sitten sairaanhoitaja ja sitten siitä luki lekuriks.

Pitkäks tosin kävi vuorot sen kanssa kun se teki ite kaiken.  :D

Jaa: Jaa Facebookissa Jaa Twitterissä Jaa Googleplussaan

0 käyttäjä(ä) lukee tätä aihetta

0 jäsentä, 0 vierasta, 0 anonyymiä käyttäjää