Hoiturit lääkiksessä
Lähetetty 23.05.2007 - klo:20:33
Itselläni näin juurikin lopputenttiin valmistautuessa päällimmäisenä ensimmäisestä lääkisvuodesta jäi mieleen valtaisa tietomäärä mitä tulisi opiskella. Sairaanhoitajaopintoihin verrattuna tietomäärä on varmastikin ainakin kolminkertainen. On joutunut miettimään omia opiskelutapoja, sillä vaatimustaso on korkeampi kuin ammattikorkeakoulussa. Tosin aiemmasta koulutuksesta ja kokemuksesta on ollut se hyöty, että osaa helpommin keskittyä olennaisiin asioihin ja ymmärtää laajempia kokonaisuuksia. Tottakai tietenkin amk:n anatomiastakin on jäänyt jotain mieleen, joten ei tarvitse ihan kaikkea lähteä opiskelemaan alusta pitäen.
Toinen asia mikä varsinkin työpaikalla on herättänyt ajatuksia, niin on hoitaja- vs. lääkäri-identiteetin yhteensovittaminen. Miten olla kollega yhtaikaa sekä hoitajatyökavereille, että lääkäreille?
Lähetetty 23.05.2007 - klo:20:56
Kyllä se hoitaja-identiteetti karisee nopeammin kuin uskotkaan, usko pois. Foorumiltakin löytyy esimerkkejä siitä.Toinen asia mikä varsinkin työpaikalla on herättänyt ajatuksia, niin on hoitaja- vs. lääkäri-identiteetin yhteensovittaminen. Miten olla kollega yhtaikaa sekä hoitajatyökavereille, että lääkäreille?
Lähetetty 23.05.2007 - klo:23:10
Kyllä se hoitaja-identiteetti karisee nopeammin kuin uskotkaan, usko pois. Foorumiltakin löytyy esimerkkejä siitä.
Joo, niin se ikävä kyllä menee, usko tai älä...
Lähetetty 23.05.2007 - klo:23:28
.. ja niin sen pitääkin mennäkin, kuten jo useamman kerran on todettu, että ovat eri ammatteja. Ja muistettaneen vielä, että molemmissa identiteeteissä on runsaasti hyviäkin puolia. Usein vain muistellaan niitä huonoja..
Kyllä se hoitaja-identiteetti karisee nopeammin kuin uskotkaan, usko pois. Foorumiltakin löytyy esimerkkejä siitä.
Joo, niin se ikävä kyllä menee, usko tai älä...
Mielestäni lääkärin kuuluu olla lääkäri, ja hoitajan hoitaja. Uskoisin, että jos lääkärillä on myös hoitajan koulutus, osaa hän ottaa paremmin huomioon myös hoitotyön ongelmat ja näkökulmat. Kollegoja sinänsä näkisin kyllä olevan molemmat, sekä hoitajat että lääkärit.
Lähetetty 24.05.2007 - klo:08:29
Tottakai, mitä sitä sen enempiä 'murehtimaan'.Mielestäni lääkärin kuuluu olla lääkäri, ja hoitajan hoitaja.
Lähetetty 24.05.2007 - klo:10:03
Lähetetty 25.05.2007 - klo:09:30
.. ja niin sen pitääkin mennäkin, kuten jo useamman kerran on todettu, että ovat eri ammatteja. Ja muistettaneen vielä, että molemmissa identiteeteissä on runsaasti hyviäkin puolia. Usein vain muistellaan niitä huonoja..
Mielestäni lääkärin kuuluu olla lääkäri, ja hoitajan hoitaja. Uskoisin, että jos lääkärillä on myös hoitajan koulutus, osaa hän ottaa paremmin huomioon myös hoitotyön ongelmat ja näkökulmat. Kollegoja sinänsä näkisin kyllä olevan molemmat, sekä hoitajat että lääkärit.
Ja oman kokemuksen mukaan hoitajasta lääkäriksi kouluttautuneet osaavat olla todella asiakaslähtöisiä ja empaattisia, ottavat potilaat huomioon kokonaisvaltaisemmin. Perinteiset lukiosta lääkikseen-kaverit ei aina osaa niin hyvin työskennellä ihmisten kanssa.
Muokkaus: Lainaukset.
Lähetetty 01.06.2007 - klo:18:41
Hoitaja80
Lähetetty 01.06.2007 - klo:19:06
Lähetetty 09.06.2007 - klo:13:09
tosin palkkiota tästä en muistanut pyytää
Kyllä se hoitajan identiteetti siellä näköjään edelleen piilee
Lähetetty 09.06.2007 - klo:20:43
Haluan sinua muistuttaa siitä tulevaisuudessa että jaksat aina huomioida potilaan kokonaisuutena, ja hiukan edes keskustella potilaan kanssa. Jos teet ultraa, et katso vain monitoria ja unohda että uä laite on kiinni potilaassa. Silloin tulee hyvä lääkäri.
Opiskelu on varmaan rankkaa mutta HATUN NOSTO sinulle! Onnea opiskeluillesi!
Lähetetty 21.11.2007 - klo:02:48
[br][br]Ylläoleva osuus viestistä on kirjoitettu: 21.11.07 - klo:01:43 Hoitaja80: Hoitajan opinnoista saa hyvitystä seuraavasti. Ruotsinkielestä voi saada etenkin jos on valtion virkaan tarvittava tutkinto tehty. Engalnnissa hyvitys mahdollisuus. Jos on jotain ATK-opintoja niin yhden pienen kurssin saa alussa hyvitettyä. Vapaavalintaisia 10 ov:tä siinä se sitten on.
Lähetetty 21.11.2007 - klo:10:02
Lähetetty 21.11.2007 - klo:10:06
Vähän ohi kai aiheen... en tiedä, mutta kun tuolla siitä ammatti-identiteetistä puhutaan. Mä olen Mariassa törmännyt uskomattoman ihanaan lekuriin joka oli ensin hoitaja ja sitten luki lääkäriksi. Hänen kohdallaan tuo aiempi kokemus hoitajana näkyi siinä että arvosti hoitajankin työtä ja auttoi pikkuasoilla; sai ihan itse haettua tarvitsemiaan välineitä kaapeista jos hoitaja oli varattu muualla, mennessään tutkimaan potilasta joka sattui olemaan alusastialla / portatiivilla, otti ihan itse potilaan siitä ja auttoi petikuntoon ym. pientä huomaavaista hommaa. Vaipatinpa jopa kerran potilaan tuseerauksen jälkeen ko. tohtorin kanssa. Harva varmaan voi sanoa että ihan lääkäri on pessyt ahterin.
Joku nyt voi sanoa että tuo ei tod. kuulu lekurille, mutta auttoi kyllä huomattavasti kun sekä hoitajilla että lääkäreillä oli koko ajan tuli perseen alla.
Sinoot nähnyt unta.
Oikeasti mahtavaa että tuollaisia ihmisiä on. Ei kai se hoitaja-identitetti, puhumattakaan omasta identiteetistä, mihinkään häviä, vaikka titteli muuttuisi. Kai se niin menee, että jotka ovat huomaavaisia vapaalla, ovat sitä myös töissä. En ole koskaan ymmärtänyt, en sairaalassa enkä partiossa, sitä meininkiä, että "mua juoksutettiin ku mä olin vaan joku pieni tekijä, nyt mä juoksutan kun oon iso"
Lähetetty 21.11.2007 - klo:10:19
Lähetetty 21.11.2007 - klo:23:03
Jos vaikuttaa tämä mies stadissa(ja varsinkin yksityisellä, HUS-virka on harrastus!), niin ei se koskaan käynyt SH-skolea loppuun, vaan pääsi paljon aikasemmin lääkikseen. Oli passarina leikkuirssa ja instrumenteissa kesäsin, kunnes pääsi tekemään lekurin hommia. Silkille terkkuja! Oikeasti, he-le-ve-tin hyvä girurki!paras lääkäri on ollut ortopedi mulla joka leinakku mun kätöset 4 krt, aloittanut uransa lähettinä,sitten sairaala-apulaisena,sitte sh ja siitä lääkikseen ja nyt ortopedian erikoislääkäri,ylpeydestä ja kopeudesta ei tietookaan, mitä nuoremmilla kolleegoillaan on ammattitautina,osaa kohdata ja ymmärtää potilasta ja oireita ja henkistä kärsimistä es.kivusta
Lähetetty 22.11.2007 - klo:10:12
Vähän ohi kai aiheen... en tiedä, mutta kun tuolla siitä ammatti-identiteetistä puhutaan. Mä olen Mariassa törmännyt uskomattoman ihanaan lekuriin joka oli ensin hoitaja ja sitten luki lääkäriksi. Hänen kohdallaan tuo aiempi kokemus hoitajana näkyi siinä että arvosti hoitajankin työtä ja auttoi pikkuasoilla; sai ihan itse haettua tarvitsemiaan välineitä kaapeista jos hoitaja oli varattu muualla, mennessään tutkimaan potilasta joka sattui olemaan alusastialla / portatiivilla, otti ihan itse potilaan siitä ja auttoi petikuntoon ym. pientä huomaavaista hommaa. Vaipatinpa jopa kerran potilaan tuseerauksen jälkeen ko. tohtorin kanssa. Harva varmaan voi sanoa että ihan lääkäri on pessyt ahterin.Joku nyt voi sanoa että tuo ei tod. kuulu lekurille, mutta auttoi kyllä huomattavasti kun sekä hoitajilla että lääkäreillä oli koko ajan tuli perseen alla.
Sinoot nähnyt unta.
Oikeasti mahtavaa että tuollaisia ihmisiä on. Ei kai se hoitaja-identitetti, puhumattakaan omasta identiteetistä, mihinkään häviä, vaikka titteli muuttuisi. Kai se niin menee, että jotka ovat huomaavaisia vapaalla, ovat sitä myös töissä. En ole koskaan ymmärtänyt, en sairaalassa enkä partiossa, sitä meininkiä, että "mua juoksutettiin ku mä olin vaan joku pieni tekijä, nyt mä juoksutan kun oon iso"
Heh, en ole.
Lähetetty 22.11.2007 - klo:14:00
Itse aion ensi keväänä hakea ekan kerran, ihan lähihoitajapohjalta siis. Lukion fysiikat ja kemiat on kertaalleen nyt käyty (itsenäisesti) läpi, vielä olisi puoli vuotta aikaa opetella niitä lisää ja sitten tietysti Galenos.
Jos en nyt sisään pääsisi niin en ole varma jatkaisinko (ainakaan vielä) noita th:n opintoja. Vielä vuosi kotona lasten kanssa ehkä houkuttaisi enemmän.
Terveydenhoitajakin ammattina olisi varmasti todella mukava ja viihtyisin mutta jotenkin koen että haluaisin vielä enemmän pystyä suuntautumaan siihen tieteelliseen puoleen. Ja vaikka hoitotiede hieno tiede on sekin niin kuitenkin tuo lääketieteen puoli kiinnostaa enemmän.
Saas nähdä miten käy. Toivon tietysti pääseväni ensimmäisellä sisään mutta olen valmis yrittämään toisen ja varmaan kolmannenkin kerran jos ei heti onnistu.
Lähetetty 22.11.2007 - klo:17:45
Heh, en ole.
Jos täällä on Marian hoitajia niin varmaan muistatte lekurin, Jani jotain, sellanen vaalea mukava nuori mies.
Sen lekurin nimi on Jani Mononen. Hän vaikuttaa nykyisin Laaksossa ja päivystää silloin tällöin myös Mariassa. Hän on entinen perushoitaja, ja ainoa lekuri jonka olen nähnyt syöttävän potilaita. Tosiaan hieno tyyppi, jaksaa perehtyä kunnolla kaikkiin "tusinamummoihinkin" ja erikoistuu geriatriaan.
Lähetetty 22.11.2007 - klo:19:15
Pitkäks tosin kävi vuorot sen kanssa kun se teki ite kaiken.
0 käyttäjä(ä) lukee tätä aihetta
0 jäsentä, 0 vierasta, 0 anonyymiä käyttäjää