Jump to content
MAINOS

Mieshoitaja vanhustyössä


Vieras: Hoitaja80

Recommended Posts

Vieras: Hoitaja80

Tiedän että mieshoitaja ei ole kovin yleinen näky vanhustyössä, mutta kiinnostaisi tietää että jos mieshoitajia on vanhuspuolella niin millaisissa paikoissa heitä pääasiassa on töissä, siis en tarkoita kesätöitä vaan pitkissä sijaisuuksissa tai vakituisessa toimessa. Itse työskentelen 18-65 vuotiaiden psykiatristen potilaiden parissa mutta olen iäkkään sukulaiseni sairauden kautta tehnyt nyt paljon ns. vanhustyötä kun on järjestetty lääkäriaikoja, suunniteltu kotipalvelun hankintaa ym. olen tehnyt näitä järjestelyjä vanhainkodissa töissä olevan tätini kanssa. Yksi kaunis  päivä tätini totesi että sopisit hyvin vanhuspuolelle töihin ja kehoitti hankkimaan vanhustyön lisäkoulutusta. Nyt kysynkin siis että millaisissa paikoissa mieshoitajia on jos heitä vanhustyössä ylipäätään on? Jos itse lähtisin vanhuspuolelle töihin niin kyseeseen tulisi ehkä sitten psykogeriatrian osasto.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 59
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Vuosituhannen alussa olin kolmatta vuotta psykogeriatrisella ja neurologisella osastolla töissä.

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tykkäsitkö olla töissä psykogeriatrisella?

-Ensimmäisen kuukauden jälkeen rupesin kyttäämään paikkaa muualta.

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kylläpä nuo miehet hakeutuu ihan mihinkä vain muualle kuin vanhusten pariin. Meidän paikkakunnalla ei ole yhtään miestä joka olisi kovin kauaa vanhustyötä tehnyt.

Meillä on yks mieshoitaja, joka toki tekee meille keikkaa harvoin. Mutta kyllä huomaa jos ko. mies on ollut illassa ja seuraavana aamulla tuut töihin, niin kyllä nuo miedän mummut on sitte niin pirteitä että.

Opiskelija pojatkin on kovassa kysynnässä meidän asiakkaiden piirissä. Esimerkkinä mainittakoon, että eräs mummu joka ei meinaa koskaan suostua suihkuun naishoitajan kanssa, niin ei minkäänlaista vastarintaa tehnyt kun opiskelija poika kysyi, että mentäiskö suihkuun. Jukolauta en oo sen mummun ikinä nähny toimivan niin vauhdikkaasti. Vähän opiskelija pojan posket punottivat kun suihkusta tulivat.  Mummu oli kuulemma puhunut aika ruokottomia juttuja. (Mummo kyllä puhuu aina aika levottomia, mutta en sitä sitte muistanu tälle opiskellijalle sanoa ;))

Kyllä vanhuspuolelle mieshoitajia kaivataan. Olis noi mummutkin vähä pirteempiä, kun olis vähä silmänruoka...  ;) Ja ne harvat mies asiakkaatkin on tykänny ja on selvinny monta vaivaa, kun mieshoitaja on käynyt. Ehkä mieshoitajalle on luontevampaa pappojenkin kertoa vaivoistaan, kun meille hösääville akoille.  :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä vanhuspuolelle mieshoitajia kaivataan. Olis noi mummutkin vähä pirteempiä, kun olis vähä silmänruoka...  :) Ja ne harvat mies asiakkaatkin on tykänny ja on selvinny monta vaivaa, kun mieshoitaja on käynyt. Ehkä mieshoitajalle on luontevampaa pappojenkin kertoa vaivoistaan, kun meille hösääville akoille.  :P

Samat kokemukset mulla on ollut kun olen TK:n vuodeosastolla sen n.5kk "peruskauraa" vääntänyt, mutta viimeinen työhaastattelu entiseltä OH:lta oli vain mun dissaamista ja suorastaan valehtelua päin naamaa.

nimim; mielummin työtön, kuin sinne takas!

ps. Äänekosken TK 2os ei ollut mitään vikaa, päinvastoin!

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

juu vanhusten puolelle kaivataan lisää miestyöntekijöitä, asukkaat tykkää kamalasti ja tuo tiettyä tasapainoa työhön kun on edes muutama mies "akka" valtaisessa työpaikassa...miehillä kun usein saattaa olla ns. helpompia ja mukavampia tapoja hoitaa asioita, ei mene semmoiseksi vatvomiseksi ja pähkäämiseksi kuin naisilla...näin ainakin meidän työpaikassa..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: niemau-k

Heips..Meillä on vanhainkoti/vuodeosastolla 2 miestä töissä..He ovat olleet jo monta vuotta ja todella pidettyjä hoitajia.Ja näin naispuolisena hoitajana heidän kanssa töitä tehdessä ....he ovat parasta mitä meillä on  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä on kans dementiaosastolla pari miestä töissä. Sais olla enemmänkin, vanhukset tykkää ja kieltämättä se tasapainottaa meidän akkalaumaa. :D  Olis aikas tylsää jos ei  olis yhtäkään mieshoitajaa....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olin aikoinaa hoitaja vanhainkodissa ja siellä oli myös toinen mieshoitaja, ja taitaa olla vieläkin  :- vai olisko sittenkin eläkkeellä tänä päivänä.

Eihän siinä sen kummampaa ollut, mummot ja papat hoidettiin. :D

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hoitaja80 kirjoitti:

Tiedän että mieshoitaja ei ole kovin yleinen näky vanhustyössä, mutta kiinnostaisi tietää että jos mieshoitajia on vanhuspuolella niin millaisissa paikoissa heitä pääasiassa on töissä,

Meillä on psyk sairaalan psykoger osastolla kaksi mieshoitajaa. Toinen on sh ja toinen mth. Töitä tekevät siinä kuin naisetkin. Kiukkuisten/aggressiivisten potilaiden kanssa tietenkin mieshoitajista on aina suurin apu (olleet aiemmin akuuttivastaanotto-osastolla). Tasoittavat tunnelmia kivasti naisvaltaisessa työyhteisössä. Puhuvat asiat suoraan kun on puhuttavaa. Miesten fysiikka auttaa mm. kun esim. alkoholidementikot pitää saada pesulle. Vetävät ryhmiä ja terapiatyötä tietenkin myös. (on myös aivot eikä vaan pelkät muskelit

ettei jäis väärää kuvaa....)

Meidän osasto on 15 paikkainen psykoger tutkimusosasto ja potilaiden ikäjakauma on n. 50 - 85v. Joillakin on diagnoosi valmiina jo tullessa mutta ei kaikilla. Muistihäiriöpotilaita on paljon, masennus - ja skitsofreniapotilaita on myös. Muuten periaatteessa toimiva osasto mutta jatkohoitopaikkoja on ajoittain tosi vaikea saada ja lääkäripula ajoittain vaivaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kylläpä nuo miehet hakeutuu ihan mihinkä vain muualle kuin vanhusten pariin. Meidän paikkakunnalla ei ole yhtään miestä joka olisi kovin kauaa vanhustyötä tehnyt.

Meillä on yks mieshoitaja, joka toki tekee meille keikkaa harvoin. Mutta kyllä huomaa jos ko. mies on ollut illassa ja seuraavana aamulla tuut töihin, niin kyllä nuo miedän mummut on sitte niin pirteitä että.

Opiskelija pojatkin on kovassa kysynnässä meidän asiakkaiden piirissä. Esimerkkinä mainittakoon, että eräs mummu joka ei meinaa koskaan suostua suihkuun naishoitajan kanssa, niin ei minkäänlaista vastarintaa tehnyt kun opiskelija poika kysyi, että mentäiskö suihkuun. Jukolauta en oo sen mummun ikinä nähny toimivan niin vauhdikkaasti. Vähän opiskelija pojan posket punottivat kun suihkusta tulivat.  Mummu oli kuulemma puhunut aika ruokottomia juttuja. (Mummo kyllä puhuu aina aika levottomia, mutta en sitä sitte muistanu tälle opiskellijalle sanoa :))

Kyllä vanhuspuolelle mieshoitajia kaivataan. Olis noi mummutkin vähä pirteempiä, kun olis vähä silmänruoka...  ;) Ja ne harvat mies asiakkaatkin on tykänny ja on selvinny monta vaivaa, kun mieshoitaja on käynyt. Ehkä mieshoitajalle on luontevampaa pappojenkin kertoa vaivoistaan, kun meille hösääville akoille.  :)

Kyllä, itse miehenä olen todennut että mies on todella tervetullut, mies on aina mies. Mies potilaatkin kaipaa mies hoitajia koska ainahan on eroa jutuissa mille sukupuolelle niitä puhuu. Ajatellaan että pitkäaikaisosastolla enemmistö potilaitakin on naisia niin juttu seura voi olla vähissä. Mies potilaallakaan ei samoin kuin naisellakin ei ole niin stressaavaa kun samansukupuolen hoitaja tekee pesut. Ihan selkeesti on tullut viesti naispotilailta ettö he ei halua missään nimessä miestä pesemään!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

mies on aina mies

Pahimmat neidit joihin olen törmännyt hoitoalalla on urospuolisia ja eniten "munaa" hommassa on ollut naaraspuoleisella hoitajalla. Eli minun mielestä "mies ei aina ole mies" - valitettavasti..
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nuoret mieshoitajat viihtyy ilmeisesti paremmin akuutti/vastaanotto osastolla koska sielä on enempi säpinää ja äksöniä ja tempo on nopeampi. Hoidetaan mitä vastaan tulee tyyliin. Joskus tuuraavat meillä työnohjauksen ajan ja silloinkin usein muistelevat eristämisiä ja kuinka se ja se  saatiin puhuttua erkkaan yms.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minä kun vanhainkodilla yhden kesän vietin niin meillä oli siellä useampi mieshoitaja (mikä lie ihme kesä kyseessä). Mummot alkuun vierastivat, varsinkin pesuille lähtemistä, ei kaikki siis, mutta monet.

Mutta kyllä ne loppukesästä jo kaikki lähtivät.

Rohkeimmat esittävät päiväsalissa villejä veikkauksia siitä, ketkä hoitajista "on silleen" (tosin mummojen suusta tullut teksti oli sitä tasoa, että saippualla ois saanu pestä suun  ;) )

Ja samoin muutamalla mummolla oli hillitön flirtti kokoajan päällä..

Tasapuolisuuden nimissä täytyy sanoa, että kyllä yksi pappa myös harmistui ihan totaalisesti, kun en lähtenyt kanssansa suihkuun  ;D

Ihmisiä ne on vanhatkin ihmiset, ja huumori tuo iloa päivään. Ja tunteet ne on sielläkin. Kyllähän siellä tiedetään että se on leikkiä vaan, mutta kummasti se yksinäistä syräntä piristää, kun jonku vinkkaa silmää ohikulkiessaan  ;)

Nokka kohti uusia tuulia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Omalla työpaikallani ei mieshoitajia ole, mutta haluaisin kertoa tapauksen äitini työvuosilta. Äitini siis on kodinhoitaja, nyt jo eläkkeellä.

Hänen aikanaan kaupungin kotipalveluun tuli nuori hoitajapoika, joka ulkonaisesti näytti aivan tytöltä. Naismaista nuorukaista osa asiakkaista todella luuli tytöksi. Eräskin dementoitunut mummo, saatuaan kuulla hoitajan olleenkin mies, oli nostanut äläkän: "Voi s****na, jos minä olisin tiennyt, että "Minna" onkin mies, en olisi varmasti suostunut hänen kanssaan pesulle!"  ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tulin juuri iltavuorosta kunnalliselta palvelutalolta, jossa teen keikkaa opiskelujen yhteydessä. Olen hoitanut lähinnä kahdeksaa dementikkoa, joista yksi mies. Nyt kuitenkin nukkumaan ja aamulla töihin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Itse olen törmännyt mieshoitajiin hoivakodeissa.. Ja valitettavasti JOKAINEN (Äkkilaskemalta viisi tapausta) niistä on ollut jollain tapaa outo tai epäluotettava.. Harmi. Miusta hoitoala kaipaa lisää miehiä. Vanhukset tykkää kovasti ja saapahan nuo vanhemmat herrat jutella äijien juttuja. ;)

Ja akkalauma rauhottuu kummasti kun paikalla on myös mieshoitaja, yksi tai useampia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olen nyt tk:n vuodeosastolla sijaisuutta tekemässä ja meillä tuolla kaksi miestä töissä. Kumpikin vakituisia ja tuovat kyllä vaihtelua työnkuvaan ja sen, että kun kaikki ei oo akkoja niin työilmapiirikin on parempi kun ne ei oo niin pahoja juoruamaan ja puhumaan paskaa selän takana..  ;)

Ilo pintaan, vaikka syvän märkänis.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oma mieheni opiskelee lähihoitajaksi ja on ollut harjoittelujaksoilla mm tk:n vuodeosastolla ja fysioterapeutin opissa kuntoutusjakson. Nyt heinäkuussa alkoi vanhustyön koulutusohjelma, Mitä hän on kertonut kokemuksistaan vanhusten kanssa niin on kovasti tykännyt ja samoin ovat vanhukset tykänneet kun on mieshoitaja. Sanoinkin hänelle että mummot syö sinut elävältä  >:D.

Tällä pienellä paikkakunnalla missä on mieslähihoitajakoulutus käynnissä oli suuntautumisvaihtoehtoina ainoastaan vammaistyö tai vanhustyö. Suurin osa valitsi vanhustyön.  Seuraava harjoittelujakso miehelläni alkaa syyskuussa ja paikkana on vanhainkoti ja dementiaosasto.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Monensorttista on miestä, niin kuin on naisiakin...

Totta on, että potilaat usein suhtautuvat miehiin positivisemmin koska heitä on aiemmin tavannut harvoin hoitajana. Edelleen mietiskelen sitä, että niin monet muutkin seikat vaikuttavat, kuin pelkkä sukupuoli esim. siihen miten tulee toimeen potilaiden/työparin kanssa, ja miten työt tulee tehdyksi  :- 

Miehet toivotan tervetulleiksi hoitotyöhön, tasoittavat myös akkojen välisiä kotkotuksia, ja on muutenkin hyvä, että molempia sukupuolia hoitotyössä on.

Kaikki me ollaan eläimiä

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä olen ehkä hiukan eri mieltä tuosta että miehiin suhtaudutaan positiivisemmin. Itse tavannu monia mummoja jotka eivät halua miestä hoitamaan.

Mutta sitten taas papat tykkää. ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...