Jump to content
MAINOS

Saapaskipsi


OldOne

Recommended Posts

Nää kipsihommat ei o ihan vahvinta alaa joten konsultaation paikka. Olen tähän saakka ollut siinä uskossa että tuoreeseen nilkkamurtumaan laitetaan perinteisestä kipsistä halkaistu saapas joka sitten ummistetaan tai vaihdetaan lasikuituun n. viikon päästä.

Nyt meille tuli ummistukseen potilas jolle oli laitettu erikoissairaanhoidossa halkaistu lasikuitusaapas. Rouva oli saanut kipsarin puheista käsityksen että perinteistä materiaalia ei enää juuri käytetä.

Onko näin? Antaako lasikuitusaapas halkaistuna tarpeeksi periksi tarvittaessa? Onko ohjeet käytännöt muuttuneet?

>:D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Lasikuitu halkaistuna antaa tarpeeksi periksi. Lasikuitu on kaikenlisäksi vielä jämäkämpi kuin perinteinen kipsi. Käytännöt vaihtelee. Kipsi kipsi on halvempaa. Lasikuitua tapaan itse käyttää ihmisillä joiden varaus-ohjauksesta en ole varma eli lapset, vanhukset ja juopot. Antaa hieman enemmän anteeksi horjahduksia.

lihasmuisti on paras muisti

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Siellä summassaaren kipsikoulutuksessa syksyllä oli näitä ammatti kipsareita ja käytäntö olis nykyään tosiaan tuo lasikuitumallinen kipsi halkaistuna tai ei. Materiaalina parempaa ja tosiaan tukevampaa ja halkaistuna antaa yhtä hyvin periks ku tavallinen "vanhanajan" kipsi.  Eli muovikipsiä kehii vaa tuoreeseenki murtumaan vaikka turvoksissa olisikin =) Eikä haittaa vaikka kastuukin, ei murru.

Sama homma esim. ranne murtuman hoidossa, jos ensin tarvii reponoida--> muovikipsistä lasta--> tukee paremmin, mut harjotella kannattaa saattaa kuivua käsiin..

Näitten muovikipsien kanssa voi mennä vaikka uimaan mut ongelmana on et niitten alla olevat pehmusteet ei sitä vielä kovin hyvin siedä..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Siellä summassaaren kipsikoulutuksessa syksyllä oli näitä ammatti kipsareita ja käytäntö olis nykyään tosiaan tuo lasikuitumallinen kipsi halkaistuna tai ei. Materiaalina parempaa ja tosiaan tukevampaa ja halkaistuna antaa yhtä hyvin periks ku tavallinen "vanhanajan" kipsi. 

No sitten heivataan perinteiset mäkeen.  >:D

Sama homma esim. ranne murtuman hoidossa, jos ensin tarvii reponoida--> muovikipsistä lasta--> tukee paremmin, mut harjotella kannattaa saattaa kuivua käsiin..

Mä oon ollu siinä käsityksessä että reponoitavassa ranteessa käyttettäs edelleen sitä perinteistä materiaalia? Perus dorsaaliseen sitten lasikuitua. 
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

se miksi reponoinnissa käytetään kipsi kipsiä on se että se kovettuu nopeammin. tommosen muovikipsin tai lasikuitukipsin kovettuminen kestää sen verran kauan ettei sairaalalääkärin pinna kestä. eli tarttis kaksi osaavaa henkilöä tekemään toimenpiteen.

lihasmuisti on paras muisti

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

se miksi reponoinnissa käytetään kipsi kipsiä on se että se kovettuu nopeammin. tommosen muovikipsin tai lasikuitukipsin kovettuminen kestää sen verran kauan ettei sairaalalääkärin pinna kestä. eli tarttis kaksi osaavaa henkilöä tekemään toimenpiteen.

Tuossa siis syy miks niitä ei harrasteta..  >:D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tollanen kipsi kun on niin pikkasen tulee kiusaus ottaa se pois  ja ihan pikkasen vaan saunoo.. ja ihan pikkasen aikaa oon ilman tätä.. parempi kun sementistä valaa sen kipsin niin ei tuu houkutuksia!!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse en ainakaan käytä kipsikipsiä kuin niihin kipsuksiin jossa joutuu reponoimaan tai tarvitsen enemmän aikaa asennon muokkaamiseen tai jos potilas haluaa raskaan/painavan kipsin. Lasikuitu ja elastinen muovi ovat niin paljon kevyempiä ja kätevämpiä, mutta jokainen tekee kipsin siitä mikä tilannekohtaisesti tuntuu parhaalta.

Jos et tiedä, mumise. Jos olet kusessa, Delegoi!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitäs teillä on esim. saapaskipsin alla, kun siinäkin tuntuu olevan talokohtaisia eroja? Itse en käytä yleensä muuta kuin "sukkaa" ja vanua.

Kreppiä ja sitä ohkasta superlonia (mikäsenniminytoli...?) ainakin vielä näkee käytössä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Reponoinneissa (ranteet) voi hyvin käyttää myös lasikuitua... lämmin vesi--> kovettuu nopeammin! (vähemmän sotkua)

Saappaan alle yks sukka, vanupehmustetta ja pakettiin... Halkaista voi myös vain nilkan kohdalta, tarranauha siihen ja pot voi itse kiristää kun turvotus laskee. Tämä esim. viikkokontrollissa jos vielä turvottelee.

Jos mättää lasikuitukerroksia useita niin kovaa on ku kivi mut vähemmillä kerroksilla antaa hienosti periksi. Itse en kalkkia juurikaan enää käytä ellei tohtori nimenomaan sitä vaadi. Synteettiset ei sottaa eikä erotteluastiaa lavuaarissa tarvita...! voipi paketoida melkein missä vain mistä vettä löytyy!

niin ja mikä tärkeintä... lasikuitua saa kaikissa kivoissa väreissä ja kuvioituna!!

Murphyn laki ruokailusta ensihoitajille: Kaikki hälytykset odottavat kunnes saat ruokalautasen eteesi!

Johtopäätös: onnettomuuksia sattuisi vähemmän jos ensihoitajat eivät koskaan söisi!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Liian lämmin vesi lasikuiduissa ja muovissa voi aiheuttaa palovammoja. Primacast lämpenee kaikki eniten. Kuvia ja tarinoita saa kuulla/nähdä jos kysyy joltain muulta kuin myyntiedustajilta.

lihasmuisti on paras muisti

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse opin edellisessä työpaikassa tekemään tuoreeseen nilkkamurtumaan halkastun kalkkikipsin ja halkaisu tehtiin ihoa vasten olevaan rautaan asti.

Nykyiseen duunipaikkaan tullessani huomasin että täällä ei kukaan edes tiennyt mikä on halkaistu kipsisaapas... Hommasin halkaisuraudat ja yritin mainostaa halkaisua mutta ei lyönyt läpi ja en ole yhtään halkastua kipsisaapasta tehnyt...

Useimmin teen nykyään ehkä mielummin lasikuidusta saapaskipsin jos ei ole voimakasta turvotusta jos turvotusta on niin järkevämpää tehdä kalkista koska se on vaihdettava 3-7 päivän sisällä, kustannussäästöäkö?

Yleisesti ottaen lasikuitukipsi on paljon helpompi ja siistimpi tapa kipsata.

Reponoituun ranteeseen olen tottunut käyttämään kalkkikipsiä, siihen liittyen kysymys. Laitatteko reponoituun ranteeseen kipsin alle pehmustetta? Itse laitan yhden kerroksen syystä että se rupeaa painamaan yleensä joka tapauksessa jos ei laiteta pehmustetta?

Melko yleisenä tunneälyn määritelmänä voidaan pitää tiedon puutetta yhdistettynä kyvyttömyyteen ja siitä johtuvaan haluttomuuteen tehdä loogisia johtopäätöksiä.

Soveltuvin osin voidaan tunneälynä pitää myös sitä, että älyää anoppinsa hautajaisissa olla viheltelemättä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Heitäpä minäkin lusikkani tähän kipsaussoppaan, kokemusta kipsauksesta ja eri materiaaleista on kertynyt vasta 32 vuotta.  Jotta velli ei menisi aivan sekaisin on erotettava materiaalit toisistaan.  Meillä on täysin kovaa lasikuitua ja pehmeää lasikuitua. näitä voidaan yhdistää toisiinsa.  Muovit ovat  edellisiin verrattuna 90%sesti kovia, hieman joustavia.  Perinteistä kalkkia on käytetty 1000 vuotta ja tullaan käyttämään seuraavat 1000 vuotta, olen varma ettei se tule koskaan täysin poistumaan. on sillä kuitenkin niin monta hyvää ominaisuutta.  Kokeilkaapa tehdä päivystysaikana pitkää alaraajakipsiä kokemattoman tiimin kanssa instabiiliin säärimurtumaan lasikuidusta tai muovista, taitaisi tulla äitiä ikävä.  Kalkilla tuo onnistuu, koska se antaa aikaa ja mahdollisuuden muotoiluun pehmeänä. Eri asia on sitten kannattaako tuollaista edes aloittaa tekemään aamuyön tunteina, potilas osastolle, jalka lastaan ja koholle, kunnon kipulääkitys ja aamua odottelemaan,  Virka-aikana on sitten riittävästi käsiä ja osaamista kunnon kipsaukseen.

Halkaisun merkityksestä voidaan olla montaa mieltä, itse kyseenalaistan koko toimenpiteen, niillä aine-vahvuuksilla mitä maassamme käytetään ei mikään turvotus itse tai kotioloissa autettunakaan levitys riittävästi levitä kipsiä.  Kunnollinen ensihoito, KKKK-hoito ennen kipsausta ja potilasohjaus kohoasen-nosta ovat parhaat turvotuksen estäjät.  Walkkerit ovat hyvä ns. loppuhoito distaalisissa säärimurtumissa, mutta niitä voi käyttää ainoastaan potilailla, jotka ymmärtävät ohjeet varmasti 100%sesti.

Reponoitavissa rannemurtumissa kalkki on aivan ehdoton, se kovettuu nopeasti ja kokematonkin päivystäjä saa pidettyä asennon juuri sen vaatiman ajan, totuushan on, että nuorten etulinjan lääkäreiden kipsauskoulutus maassamme on aivan olematonta.

Sillä ohuella superlon pre-teipillä on aivan oma merkityksensä. Se estää tehokkaasti pehmustepumpulin ja kipsiaineen, kalkin tai synteettisen, imeytymisen toisiinsa.  Pehmuste säilyy pehmusteena.  Pumpulin määrän kanssa kannattaa olla varovainen.  Vastaan on tullut rerepositioon meneviä murtumia, joissa on primaaristi saatu hyvä asento, joka sittemmin on menetetty kun kipsin alla on ollut parin sentin kerros pehmustetta.  Kaksi kerrosta on ehdoton maksimi.

Muistakaa kollegat, että kaikki materiaalit lämpenevät vähintään 20 astetta kasteluveden lämpötilasta. palovammat ovat mahdollisia ja niitä on nähty.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mieheen jolla on tuo määrä kokemusta, on pakko uskoa.

Vaikka ei olekkaan KIPSIMESTARI EAT  8) (inside), mutta vaan kipsimestari....

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Myöskään EN ole kipsimestari, enkä sellaiseksi koskaan pyrikään, niin silti täytyy vajaan viiden vuoden kokemuksella allekirjoittaa PofP:n kirjoitus.

Mitä tulee säärimurtumiin, niin joitakin satoja niitä on tullut kipsailtua ja tuo PofP:n kommentti pitää aika hyvin paikkansa. En myöskään ole Softcastiin (+Scothcast U-sidos) suuremmin halkaisua tehnyt. AIVAN eri asia on primaarit nilkkamurtumat, joissa Soft+Scotch setti saa aikaan täysin saman stabiliteetin kuin kalkkikipsi. Vaikkakin tein sen lähes aina avattuna, ja tarroilla sopivaan kireyteen kiristettävänä. Ortopedien opastuksessa tein ensimmäiset aikoinaan...  :nauraa: (ehkä heihin voi hitusen luottaa  :) )

Nykyään siis ammattikoulutuksen jälkeen siis olen useita vuosia häkessä känniääliöiden puheluihin ollut vastaamassa. (Maksetaan ammattitaidosta PALJON paremmin kuin hoitoalalla)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kalkkikipsiä käytetään ranteen reponoinnissa sen muotoutuvuutensa ansiosta eli se istuu huomattavasti paremmin kuin synteettiset materiaalit, juuri tämä on koko reponoinnin tuennan pointti. Pehmustuksena riittää ulnan/radiuksen distaali- pään pehmustus esim ohuella huovalla, ja tietenkin alussukka. Toiseksi; kyllä synt. materiaalit kuivuvat jopa nopeammin kuin perinteinen kalkki ilman mitään "kikka kakkosia". Meillä ranteen tyyppimurtumat hoidetaan kalkilla(käsikirurgien toive), sekä joitakin lasten alaraaja kipsauksia myös kalkilla tehdään(kampurat "softilla"). Legendaariset "palovammat" joita olen nähnyt ovat johtuneet kipsin hankauksesta pikemminkin kuin kipsin kovettumisfuusiossa tapahtuvasta lämmön vapautumisesta. Joudun myös itse työssä käyttämään paljon matalalämpömuoveja jotka lämmitetään 70-75 asteen lämpöisessä vedessä ja tämän jälkeen ainostaan kuivataan ja asetellaan potilaan tuettavan raajan kohtaan (yleensä käsi),ilman mitään alussukkia eikä yhdellekkään potilaalle ole palovammoja tullut. Ja lopuksi unohtakaa kovissa kipseissä lasikuitu, MUOVI on potilas ystävällisempi esim. reunat jää joustavammaksi (lasik. reunat erittäin terävät,ihorikko vaara),ja jos kipsillä varauslupa niin lasik. tahtoo murtua saapaskipsissä mutta muovi joustavuutensa ansiosta kestää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kipsiasioista en mitään tiedä. Mutta olis kyllä kysymys.

Hoitelen usein varsin iäkkäitä ja monet ovat sekavia eivätkä muista/ymmärrä kipsin tarpeellisuutta.

Rannekipsi on ollut pääsääntöisesti lastan muotoinen, eli sen saa pois helposti. Miksi mummoille ei voi laittaa sellaista umpikipsiä, jota he eivät saa pois?

Viimeinen mummo kävi varmaan kolme kipsiä laitattamassa ja aina oli pois kädestä. Kipsihoito lopetettiin ja tuloksena vääntynyt ranne.Mutta ei voinut muuta.

Mitä vuodeosaston hoitaja voi asialle tehdä?

"Kyllä on jännittävää elää,ajatteli Muumipeikko. Kaikki voi hetkessä kääntyä ylösalaisin-ilman mitään syytä."(Muumipappa ja meri)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Toiseksi; kyllä synt. materiaalit kuivuvat jopa nopeammin kuin perinteinen kalkki ilman mitään "kikka kakkosia".

Tällaisessa käsityksessä minäkin olen eläny ja ihmettelin näitä keskusteluja lasikuidun, muovin ja kalkkikipsin

kuivumisnopeuksista. Toki taidettiin puhuakin reponoitavista ranteista, ja sellaiseen en ole kenenkään kuullut

synteettistä käyttävän. Onko syy sitten ennemminkin se muokkautuvuus?

Reponoitavissa rannemurtumissa kalkki on aivan ehdoton, se kovettuu nopeasti ja kokematonkin päivystäjä saa pidettyä asennon juuri sen vaatiman ajan, totuushan on, että nuorten etulinjan lääkäreiden kipsauskoulutus maassamme on aivan olematonta.

Mutta pitäis varmaan uskoa kokeneita konkareita.  :) Suoranaisestihan tässä ei sanota, että perinteinen kipsi kuivuu nopeammin

KUIN synteettinen, mutta eikös tuossa siihen viitattu ymmärtääkseni?!

Kalkkikipsin käytöstä sain (n. vuosi sitten) hyvän käytännön vinkin: Venäläisille turisteille kannattaa suosiolla

laittaa perinteistä kipsiä, koska kotimaassaan ei ole välttämättä muovi- tai lasikuitukipsin leikkaamiseen tarvittavia välineitä ts.

kipsisahaa. Poikkeuksena tietenkin pehmeä lasikuitu, jonka saa avattua kierittämällä sidoksen auki.

Oli joskus kuulemma lähetetty P-KKS:aan venäläinen kotiinsa palannut nainen bumerangina takaisin, kun saapaskipsiä ei oltu

saatu avattua. Ja kustannukset oli menneet sairaanhoitopiirin piikkiin (lentokulut ym..).

Eli muovikipsiä kehii vaa tuoreeseenki murtumaan vaikka turvoksissa olisikin =) Eikä haittaa vaikka kastuukin, ei murru.

Sama homma esim. ranne murtuman hoidossa, jos ensin tarvii reponoida--> muovikipsistä lasta--> tukee paremmin, mut harjotella kannattaa saattaa kuivua käsiin..

Näitten muovikipsien kanssa voi mennä vaikka uimaan mut ongelmana on et niitten alla olevat pehmusteet ei sitä vielä kovin hyvin siedä..

Ja tästä kastumisesta uskaltanen olla eri mieltä...

Limbotaan ali siitä, mistä aita on matalin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jotta saadaan aihetaa oikein kunnolla hämmennettyä, niin laitan vielä oman korteni kekoon...

Kipsauksessa on, kuten monessa muussakin asiassa, monta eri tapaa päästä hyvään lopputulokseen. Se on ihan sama mitä materiaalia käyttää, kunhan se on oikein tehty. Ja siinä oikein tekemisessäkin on aika monta vaihtoehtoa.

Mun kanssa on niin helppo olla. Saa tehdä just niiku mä sanon.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jotta saadaan aihetaa oikein kunnolla hämmennettyä, niin laitan vielä oman korteni kekoon...

Kipsauksessa on, kuten monessa muussakin asiassa, monta eri tapaa päästä hyvään lopputulokseen. Se on ihan sama mitä materiaalia käyttää, kunhan se on oikein tehty. Ja siinä oikein tekemisessäkin on aika monta vaihtoehtoa.

Totta. Turhahan niistä on väitellä mikä on oikein ja parhain tapa tehdä. Tuo itsestäänselvyyskin pääsee valitettavan usein itse kultakin unohtumaan.

Mutta jatkossa kuitenkin mielelläni lueskelen näitä eri 'tekemisen vaihtoehtoja' ja otan oppia hyväksi havaituista keinoista.

Miksi keksiä pyörää uudelleen, kun se on jo kerran keksitty? Nautitaan nyt tästä nk. hiljaisesta tiedosta ja kokemuksien vertailuista. :)

Limbotaan ali siitä, mistä aita on matalin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...