Jump to content
MAINOS

Osastonsihteerin työ?


Vieras: Jeremy

Recommended Posts

Voisiko joku ystävällisesti hieman valaista mitä kaikkea osastonsihteerin työ pitää sisällään ja millaista toimistotyö sairaaloissa/terveyskeskuksissa yleensä on?

Terveisin toistaiseksi sossussa papereita pyörittelevä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Voisiko joku ystävällisesti hieman valaista mitä kaikkea osastonsihteerin työ pitää sisällään ja millaista toimistotyö sairaaloissa/terveyskeskuksissa yleensä on?

Sairaalassa (ainakin meillä) os.siht. huolehtii mm. tutkimuspotilasjonosta, kutsuu potilaat osastolle, tilaa kuljetukset tutkimuksiin, faxaa lähetteet, tilaa virka-aikana määrätyt labrat, huolehtii osaltaan potilasasiakirjoista jne. jne. Meillä os.sihteerin työ on aika ajoin erittäinkin kiireistä ja stressaavaa. En itse asiassa taida edes tietää mitä kaikkea meidän os.siht. päivän mittaan tekee...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oman työpaikkani puolesta sanoisin, että sihteeri on erittäin tärkeä työryhmän jäsen, joka omalta osaltaan huolehtii monin tavoin, että "homma toimii".

Omassa työpaikassani sihteeri kirjoittaa lääkärin sanelut puhtaiksi (decursusmerkinnät, hoitoonmääräämispäätökset, erilaiset lähetteet, lausunnot, epikriisit jne), huolehtii siitä että potilaiden paperit ja heidän tietonsa sairaalan tietojärjestelmässä ovat ajan tasalla sekä kutsuu potilaita osastolle, tilaa niitä labroja, tutkimuksia ym.

Hyvä sihteeri työskentelee siten, että hän hahmottaa yksikön toiminnan kokonaisuuden ja osaa omatoimisesti bongata esim. raporttitilanteissa tilattavat labrat ja tutkimukset ja pitää huolen siitä ettei lääkäri pääse unohtamaan lupaamiaan b-lausuntoja jne.

Taitaa valitettavasti tämä(kin) ammattikunta jäädä usein varjoon; sihteeriä ei juuri huomaa silloin kun hän hoitaa työnsä hyvin, mutta päinvastainen tilanne havaitaan taatusti.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oman työpaikkani puolesta sanoisin, että sihteeri on erittäin tärkeä työryhmän jäsen, joka omalta osaltaan huolehtii monin tavoin, että "homma toimii".

Taitaa valitettavasti tämä(kin) ammattikunta jäädä usein varjoon; sihteeriä ei juuri huomaa silloin kun hän hoitaa työnsä hyvin, mutta päinvastainen tilanne havaitaan taatusti.

Olet nursio ihan oikeassa, joiltakin joskus unohtuu sihteerin työpanos. Henk.koht. arvostan sihteeriämme suuresti. Hän todella pitää homman kasassa, mikä ei aina ole helppoa. On tullut huomattua että hänen lomiensa aikana meinaa homma levitä käsiin, kun sijainen ei välttämättä yhtä pätevä...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

ja teholla ainakin osastonsihteeri kävi hakemassa myös veriä verikeskuksesta ja vei labranäytteitä labraan yms. juoksevia asioita, joiden tekeminen säästi hirmuisesti aikaa hoitajilta itse hoitotyön tekemistä varten. Eli ihan korvaamattomia nuo sihteeritkin omalta osaltaan.

Vaatii epikriisien kirjoittamisen takia kyllä myös melkoisen hyvää lääketieteellistä sanastoa jne.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Jopa sattui mainiosti!!! Olen nimittäin liki 20 vuotta toiminut osastonsihteerinä ja nyt valmistun piakkoin sairaanhoitajaksi! Tiedän aikalailla mitä osastonsihteeri tekee, mutta toimenkuva poikkeaa valtavasti eri paikoissa, esim. osastoilla työ on aivan erilaista kuin vaikkapa labrassa, röntgenissä tai polilla! Olen työskennellyt osastoilla, röntgenissä ja nyt viimeksi labrassa, missä työhön kuuluu mm. näytteiden pakkaaminen ja lähettäminen muualle, tulevan postin selvittely ja vastaanotto, sanelujen kirjoittaminen, tekstinkäsittelytyöt, labrapyyntöjen selvittely, asiakaspalvelu näytteenottopisteessä (meillä n.200 potilasta/pv), tilastointi, laskutus, laskujen tarkistus, kopiointi, faksaaminen, asiakaspalvelu puhelimessa (yhden aika menee koko päivän puhelimessa), erilaisten epäselvien asioiden selvittäminen, tarvikkeiden toimitus terveyskeskuksille, keskusvarasto- ja pyykkitilaukset ATK:lla jne.jne. Osastonsihteerin pitää tietää kaiken, tuntea kaikki, koulutus on "epämääräistä" eikä vastaa työelämän vaatimuksia, kaiken opit kantapään kautta ja sinun pitää olla moneksi. Osastonsihteeriltä vaaditaan nopeutta, joustavuutta, hyvää muistia, pitkää pinnaa, järjestelykykyä, positiivisuutta, kielellistä lahjakkuutta, rohkeutta.... Mutta monesti työ tekijäänsä opettaa ajan kanssa! Minä lähdin vielä "vanhalla iällä" opiskelemaan sairaanhoitajaksi, koska osastonsihteerin työtä ei arvosteta mielestäni tarpeeksi, jo se kertoo paljon, että tälläkin palstalla hoitajat eivät edes tarkalleen tienneet mitä osastonsihteeri omalla osastolla tekee!!!!!! Mutta on se työ antoisaakin ja päivät kuluvat varmasti joutuisasti.....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minä lähdin vielä "vanhalla iällä" opiskelemaan sairaanhoitajaksi, koska osastonsihteerin työtä ei arvosteta mielestäni tarpeeksi, jo se kertoo paljon, että tälläkin palstalla hoitajat eivät edes tarkalleen tienneet mitä osastonsihteeri omalla osastolla tekee!!!!!!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 5 vuotta myöhemmin...

Nostan ikivanhaa ketjua ja herätän keskusteluakin aiheesta?

Tuossa yllä nimerkki MUMMELI avasikin jo hyvin työnkuvaa, muiltakin hyvät kommentit.

Ajattelin jatkaa ketjua omilla havainnoilla ja ehkä kohotan vähän varjoon jäävää ammattiryhmää 8). Ja ehkä joku tälläkin foorumilla joskus miettii esim. ammattiin hakeutumista tai joutuu hommaan puolivahingossa, siksi muutama huomio.

Sijaistan tk-sairaalassa useamalla osastolla, juuri tällä hetkellä ns. kasvattiosasto.

Pohjana siis vain lh sairaanhoidon ja huolenpidon koulutusohjelmasta ja sihteerin hommat työssäoppimisena v.2008, liki samaan aikaan hoitsuksi valmistumisen yhteydessä.

Kasvattiosasto on ppkl:aa tukeva, eli melkoisen hektinen ja tuulinen paikka.

Jos miettii ihan siviilin kannalta, on os.siht. ensimmäinen kontakti puhelimitse käytävässä keskustelussa. Sama toki pätee talon sisäisiin puheluihin.

Koskaan ei voi olla vastaamatta ja koskaan ei voi olla luurissa naama(=ääni) norsun ketulla. Mikään chat-juontaja ei tarvitse tietty olla, mutta ulosanti tulee olla normaali, samoin kielitaito ja kuullun ymmärtäminen.

Puheluita tulee päivässä kymmeniä, suurin osa aivan selkeää juttua ja hoituu eteen päin rivakasti. Mutta joskus on helmiä eli vaativat melkoisen penkomisen ja uusien asioiden etsimisen.

Kanslia ja työympäsristö on levoton, ovi käy koko ajan ja ihmisiä tulee sekä menee. Ei ole mitään omaa soppea, toki on joissain paikoissa välisermejä jne. Kuten hoitajillakin, siinä olet ja opettelet puhumaan luurissa, keskittymään työhösi vaikka hälinä selän takana voi olla melkoinen.

Sihteeriltä kysytään paljon, niin talon/osaston oma väki kuin siis ne siviilitkin esim. Eli oma tietotaito kasvaa kaikessa taloon liittyvässä kohinalla. Aina voi sanoa, että "en tiedä". Mutta aina pitää myös jatkaa, että "anna hetki, selvitän ja palaan asiaan".

Kyssärit on suorassa suhteessa vaikka kesäsijaisiin, niin hoitajiin kuin lekureihinkin.

Työ on paljon tietsikalla istumista. Potilastietojärjestelmä, s-posti ja netti muodotavat pyhän kolminaisuuden, joka on pohjana koko päivän yli kestävälle työskentelylle.

Sen rikkoo ihan käsitöinä tehtävät postitukset, arkistokansien ja potilaskansioiden järjestely, purku ja kasaaminen. Lisäksi leikataan, liimataan ja väsätään mitä erilaisempia papruja, jotka tukevat kunkin yksikön työskentelyä, juuri siinä toimipisteessä.

Potilastietojärjestelmä saa suuren huomion mm. lab.tilauksissa, tutkimuksissa, faxeina saatavat ja lähettävät liitteet ja kaikki muu informaatio, mikä kuhunkin potilaaseen liittyy. Kuljetuksia unohtamatta.

Olenkin joskus nimennyt leikkisästi kanslian ja oman jakkarani lennonjohdoksi, koska se kuvaa ehkä parhaiten sitä liikennettä sisään ja ulos. Ei pelkästään potilaita ajatellen, vaan kaikki edellä mainittu mukaan lukien.

Työn fyysisyys on vähäistä. Sitä ottaa enempi kuin mielellään kaikki askeleet, mitä voi ottaa esim. labraan, arkistoon tai toiselle osastolle.

Hoitajan tausta antaa työhön hyvän perspektiivin, mutta taivaan tosihan on, että ilman hoitsun koulutusta on monessa paikassa aivan loistavia sihteereitä. Jotkut ihan nippeliasiat voi bongata nimenomaan hoitajan silmillä(esim .kummallinen lab.tilaus vrt. potilaan sairaalaan tulon syy), mutta pääosin siis sihteerit ovat ilman hoitsun koulutusta.

Itse en joudu purkamaan saneluita, eli pärjään samalla onnettomalla neljän sormen järjestelmällä, kun hoitsuna ollessakin ja päivittäisiä kirjoittaessa.

Työaika on minulla ja minulle onnekas päivätyö/arkityö, jotkut akuutit paikat toki pyörivät peräti kolmessakin vuorossa(ppkl, tehot, synnärit).

Mutta siis: työn on itselleni sopivaa, pidän haastavista päivistä. Pidän stressaavista "kymmenen asiaa levällään samaan aikaan"-tilanteista, vaikka myönnän olevani takki tyhjä viikon päättyessä.

Ja yllättäen, puhelin ei ole ihan eka asia, joka on päällä vaikkapa juuri nyt.

Kirjaimellisesti korvat soivat välillä kaikesta metelistä ja hälystä, kuten monella hoitajallakin, luulen.

Kaksi työtä antaa juuri minulle mahdollisuuden työskennellä sairaalaympäristössä. Kaksi työtä antaa vaihtelua, kliininen hoitotyö pysyy kuitenkin koko ajan näpeissä, uusia oppien. Ja kun on oikein täynnä soittokellon kutsua, on mukavaa vaihtaa roolia...kunnes taas on aivan täynnä tietämään koko osaston menot, tulot ja asiat...voi vaihtaa rajattuun potilasryhmään ja keskittyä esim. 3-5:een potilaaseen ihan naama-ja ihokontaktitasolla.

Ja lopuksi: jokainen sihteerin sairis/poissaolopäivä on keskiverto-osastolle pieni kriisi. Pahimmillaan se sitoo yhden hoitajista pois potilastylöstä ja/tai kuormittaa kunkin hoitajan tekemään ja jakamaan ne sihteerinkin työt keskenään.

Palkkaus: sihteerit tienaavat vähemmän kuin lh/ph, itselläni ero ihan peruspalkassa on n.120-140€/kk, riippuen toimipaikasta.

Ketjuun voisi jatkaa myös esim. tiskin takana(tk, lääkäriasemat) istujat, kertoen omasta työstään.

Tai ne, jotka ovat käyneet tietohallinnon suuntaavaan lh-koulutuksessa tai terveydenhuollon osastosihteerin koulutksen.

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Keep the faith niputit hyvin mitä siht tekee  ;)

+ se et joku lekuri kysyy mulla oli potilas n 3kk sitten vo:lla miten sen jatkot meni? -öööö tota noin... Mikäs nimi ja sukupuoli? No joskus oli vain tietona et vanha ihminen ja se oli vika potilas silloin ja tai sittenkin toilloin...? Juu mä onnistuin kyllä saamaan sen selville ja aikaa ei mennyt ku alle 30min.... Polilla on kanssa just päivät yhtä kiitoo... Söit jos kerkesit ja kävit "pisulla" jos tod.nopee olit  ;D

Mut itte paloin "vähän" loppuun tohon työhön joten menin "vähäksi" aikaa tekee normi lh töitä.... Mut kutina palata os.siht on alkanut taas tulee.... Ja valmistuin just siihen asikaspalvelu ja tietohallinnan koulutuksesta silloin -05

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ootteko törmänneet missään sairaanhoitajan koulutuksen omaavaan osastonsihteeriin?? *miettii tässä, josko sitä vaihtais työnkuvaa...  ;D*

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ootteko törmänneet missään sairaanhoitajan koulutuksen omaavaan osastonsihteeriin?? *miettii tässä, josko sitä vaihtais työnkuvaa...  ;D*

Juu, olen.

Ihan harkittu juttu, ei sen ihmeempää.

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Siirtyi osastonsihteerin työhön fysiologisin perustein.

Niinpä, juurikin oman kropan temppuilu pakottaa jotkut hoitsut sihteerin hommiin.

Itselläni ei ole tästä kyse, mutta noihin tarinoihin olen törmännyt.

HUS:in jotkut harvat  paikavat vaativat lh-koulutuksen pohjiksi, ne on sitten usein noita mixattuja työympäristöjä, jossa potilastyöllä on myös osuutensa.

Mä olen myös surutta joksus ilmoittanut luuriin olevani lh myös, koska saan asian nopeammin eteenpäin. Näitä tilanteita on mm. muiden osastojen lääkelainaukset, HUS:in infektioyksikön ilm. vv-vastauksista ja KoHo:n soitot kotiutuneen lääkitykseen liittyen.

Omahoitaja on kiinni jossain ja voin ottaa viestin vastaan, kirjata sen ja kertoa lääkitykseen liittyen tarpeelliset tiedot. Sit jos tarvitaan lisäselvityksiä, kiskasen vaikka itse osastolääkärin luuriin ja/tai asiaan palataan soittopyynnön kautta.

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ootteko törmänneet missään sairaanhoitajan koulutuksen omaavaan osastonsihteeriin?? *miettii tässä, josko sitä vaihtais työnkuvaa...  :D*

Yhteen aikaan itselläni oli myös samansuuntainen ajatus eli tekis osastosihteeriä+saikkua,koska oysterina olemisessa häviää sitten palkassa. Tää on nyt tätä vaihetta, kun ei oikein tiedä mitä tekis elämänsä kanssa ::) Ammatillisesti siis.

"Have you ever tried? Have you ever failed? It doesn't matter. Try again.Fail again. Fail better" S.Becket

"Quad me Nutrit, Me destruit"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ootteko törmänneet missään sairaanhoitajan koulutuksen omaavaan osastonsihteeriin?? *miettii tässä, josko sitä vaihtais työnkuvaa...  ;)*

Yhteen aikaan itselläni oli myös samansuuntainen ajatus eli tekis osastosihteeriä+saikkua,koska oysterina olemisessa häviää sitten palkassa. Tää on nyt tätä vaihetta, kun ei oikein tiedä mitä tekis elämänsä kanssa ::) Ammatillisesti siis.

Mulla sama juttu, etten oikein tiedä mitä sitä tekis...hoitohommat jotenkin tympii..  :D tai tympii aika paljonkin...siksi mietin tätä sihteerin hommaa, vaikka palkas ottaakin takkiinsa..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 6 kuukautta myöhemmin...

Mulla sama juttu, etten oikein tiedä mitä sitä tekis...hoitohommat jotenkin tympii.. :D tai tympii aika paljonkin...siksi mietin tätä sihteerin hommaa, vaikka palkas ottaakin takkiinsa..

Paljonkos se palkka nykyisin sitten on? About?

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Tästä oli jotain muutakin triidiä mutta en taas äkkiseltään löydä joten kysyn täällä (siirtäkää asianmukaisempaan jos on olemassa). Onko kukaan kouluttautunut oppisopimuksella osastonsihteeriksi, siis jos taustalla on jo hoitoalan koulutus? Vai oliskohan mun mahdollista päästä ko. työhön ihan vaan sairaanhoitajan koulutuksella? Työkokemusta ei vastaavista hommista ole muuta kun muutama kuukausi yksityisellä työterveysasemalla. Kartoittelen tässä vaan tulevaisuudensuunnitelmiani...... kun jotain työtä tarvis keksiä, eläkeikään on sentään vielä parikymmentä vuotta.

Eteenpäin menoa sekin on kun nenälleen kaatuu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tästä oli jotain muutakin triidiä mutta en taas äkkiseltään löydä joten kysyn täällä (siirtäkää asianmukaisempaan jos on olemassa). Onko kukaan kouluttautunut oppisopimuksella osastonsihteeriksi, siis jos taustalla on jo hoitoalan koulutus? Vai oliskohan mun mahdollista päästä ko. työhön ihan vaan sairaanhoitajan koulutuksella? Työkokemusta ei vastaavista hommista ole muuta kun muutama kuukausi yksityisellä työterveysasemalla. Kartoittelen tässä vaan tulevaisuudensuunnitelmiani...... kun jotain työtä tarvis keksiä, eläkeikään on sentään vielä parikymmentä vuotta.

Mä tiedän kaksi sellaista sh:ta, jotka ovat siirtyneet os.siht. työhön. Perehdytyksen saivat työhön, mutta ei mitään erillistä koulutusta. Terveydelliset syyt olivat siirtymisen takana.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Saitko mitään selville, ottavatko oppisopimyuksella joihinkin paikkoihin osastosihteeriksi?

Mä luin jostain, et aika harva niin tekee :-/ Ko niitä sihteereitä valmistuu kuitenkin vinopino jaja mitä se selitti, et on aika huonot mahikset sitte päästä opparilla.. :huh:

Olisin kans kiinnostunut kyl jostain muusta ko hoitotyöstä.. Nyt mein paikka vielä siirtyy vanhainkodista Palvelutaloksi, ni me saadaan ruveta hoitamaan/tappelemaan niitä omaisia /niiden kanssa.. :unsure:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ko niitä sihteereitä valmistuu kuitenkin vinopino

Valmistuu vai..? Meille on sanottu koulutusohjelmista puhuttaessa, että asiakaspalvelu- ja tietohallinta on muuan joka kiinnostaa opiskelijoita kaikista vähiten. Toisaalta heitähän tarvitaankin noissa sitten vähemmän kuin muilla suuntauksilla.

Itsellä on kanssa mielessä suuntautua asiakaspalveluun ja tietojenhallintaan, toive työnä juuri osastonsihteerin monet toimet. Väittävät, että työpaikkoja riittää, itse en olisi niin varma. Voihan sitä touhuta kaikkea muutakin ennenkuin se unelmaduuni löytyy.

Yeah. Cheers. Thanks a lot.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 vuosi myöhemmin...

Paljonkos se palkka nykyisin sitten on? About?

Mulla ainakin ihan normi lh palkka Husissa oli. Ja päivätyö joten noup lisiä jne....

Niinno. On mulla ainaki parempi palkka os.siht. mitä mulla oli samassa lafkassa ja kaupungilla lh:n sijaisuuksissa, ja lisäksi on olemassa myös 2- ja 3-vuorotyöpaikkoja, kuten päivystys (ja em. synnärit yms).

Ja tuohon työpaikkamäärään/valmistuvien määrään... tähän suuntautuvia valmistuu tositosi vähän, ja ottakaa huomioon, että nyk. sihteeri"kanta" on aika vanhaa, ja heidän eläköityessään tk:t ja sairaalat ottavat nykykäytännön mukaan vain ja ainoastaan tämän koulutuksen käyneitä töihin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta kun ainakin täällä paikallinen aikuiskoulutuskeskus kouluttaa hillittömästi sosiaali- ja terveydenhuollon sihteereitä, tuntuu vakipaikan saaminen olevan kiven alla. Pikkulinnut kertoivat hakijoita olleen reilut 50 ihan normi politoimeen.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...