Jump to content
MAINOS

Mitä kaikkea ensihoitaja (pt) voi tehdä työkseen?


klaklak

Recommended Posts

Heippa!

Eli kysymys otsikossa, mutta tarkennetaan nyt kuitenkin vielä mitä tällä meinaan, eli olisin todella kiinnostunut sairaanhoitajan/ensihoitajan ammatista. Valitettavasti lähtöpisteeni ei tahdo riittää edes sairaanhoitajan pääsykokeisiin vaikka mulla melko hyvä todistus onkin. Olen erityisen kiinnostunut siis ensihoidosta ja leikkaussali työskentelystä. Valitettavasti lähtöpisteeni ei tahdo riittää edes sairaanhoitajan pääsykokeisiin vaikka mulla melko hyvä todistus onkin. Mietinkin että jos olisin opiskellut perustason ensihoitajaksi, koska esimerkiksi stadin aikuisopistossa on alkamassa uusi ensihoidon koulutuskokeilu. Mitä kaikkea silloin olisi mahdollista päästä tekemään? Vai kannattaisiko minun vain suoraan hakea opiskelemaan sairaanhoitajaksi jonnekkin Kemiin minne todennäköisesti minulla voisi jotain mahdollisuuksia päästäkkin ?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Hae opiskelemaan jonnekkin pienemmälle paikkakunnalle. Seinäjoki, Mikkeli, Hämeenlinna jne... Ei sitä nyt ihan Kemiin tarvi lähteä (karsee paikka). Ensihoitajaksi (AMK) pääsyrajat ovat aika kovat sairaanhoitajaan verrattuna.

 

Itsekkin olin kovin kiinnostunut ensihoidosta, sitten kun todellisempi käsitys muodostui, että mitä se on, niin totesin että täällä sisällä lämpösessä kahvinkeittimen ääressä onkin ihan mukavaa. Ensihoito on aika paljolti yleistilan lasku vanhuksia ja juoppoja, eli sitä mitä ei niin telkkarissa näytetä... Ja siirtokuljetuksia, varsinkin perus taso (riippuen paikkakunnasta).

 

Summarum siis tuohon edelliseen. joka sellainen oma aivopieru lähinnä oli, ei mikään provosointi. Opiskele, hae kokemusta ja mieti sitten mistä pidät... Sairaanhoitajaksi opiskelu on joka tapauksessa tässä maailmantilanteessa ihan hyvä vaihtoehto.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mietinkin että jos olisin opiskellut perustason ensihoitajaksi, koska esimerkiksi stadin aikuisopistossa on alkamassa uusi ensihoidon koulutuskokeilu. Mitä kaikkea silloin olisi mahdollista päästä tekemään?

Moro vaan!

 

En tiennytkään tuollaisesta kokeilusta. Googlettelin ja löysinkin tuosta koulutuksesta vähän jotain.

 

Voisin kuvitella, että tuollainen tutkinto on ihan järkevä vaikka juurikin ambulanssiin. Ensihoidossa perustason ensihoitajan toimenkuvaan kuuluu käytännössä kaikki työt, lukuunottamatta lääkehoitoa ja joitain toimenpiteitä. Työnkuvaa määrittää tarkemmin se, millaiseen yksikköön hakeutuu töihin. Pääpiirteissään on kolme erilaista ensihoidon yksikköä joihin perustason ensihoitaja voi hakeutua työhön. Ne voi jotenkin karkeasti jaotella näin:

- Siirtoyksikkö, kuskataan potilaita sairaalasta toiseen

- Perustason yksikkö, hoitaa itsenäisesti kiireettömiä tehtäviä ja toimii avustavana yksikkönä kiireellisillä tehtävillä

- Hoitotason yksikkö, hoitaa kaikenlaisia tehtäviä

 

Kuten Kunkku sanoikin, niin ensihoito on kaikkea muuta kuin jatkuvia sankaritekoja ja vauhdikasta actionia. Erityisesti juurikin nämä väsähtäneet vanhukset ovat iso potilasryhmä. Jos haluaa vain ajaa lujaa ja tehdä näyttäviä toimenpiteitä niin ensihoidossa pitkästyy nopeasti. Mukavan itsenäistä ja vastuullista homma kuitenkin on, jos sellaisesta pitää. Isona plussana on useissa paikoissa myös työajat, vapaapäiviä on huomattavasti enemmän kuin sairaalassa. Toki kääntöpuolena vuorot sitten kestävät pitkään, viikkotunteja kertyy kuitenkin sama määrä kuin sairaalassakin.

 

Leikkaussaliin luulisin, että haluavat pääsääntöisesti sairaanhoitajia. Jotain lääkintävahtimestari -nimikkeellä olevia työntekijöitä noissa paikoissa on, mutta niitä luultavasti korvataan eläkepoistuman kautta sairaanhoitajilla. Tehtäviin kuuluu kai ainakin potilaiden kuskailu sairaalan sisällä, leikkaukseen valmistelu, leikkausasentojen laittaminen ja erilaiset muut avustavat suoritteet. En ole kovin hyvin tietoinen leikkurin jutuista.

 

Sairaanhoitajan tutkinnolla ei minunkaan mielestäni voi mennä metsään. Sillä pääsääntöisesti pääsee ainakin johonkin aina töihin, mikä saattaa olla ihan kiva juttu seuraavien vuosien aikana.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiitos vastauksista! Olen perehtynyt tuohon ensihoitajan työhön ja en odotakkaan että työ olisi kokoajan suuria sankaritekoja. Olen tehnyt rankkaa tarjoilijan duunia sesonkipaikoissa ja parhaillaan työpäivät ovat olleet yli 16-tuntisia ja töitä jopa muutamia viikkoja putkeen. Uskon siis että pärjäisin fyysisesti raskaassa työssä. Ehkä siinä tapauksessa en vielä hätiköi ja mietin tuota lähihoitajan vaihtoehto vasta ensi vuonna kun olen hakenut noihin sairaanhoitajan opintoihin :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiitos vastauksista! Olen perehtynyt tuohon ensihoitajan työhön ja en odotakkaan että työ olisi kokoajan suuria sankaritekoja. Olen tehnyt rankkaa tarjoilijan duunia sesonkipaikoissa ja parhaillaan työpäivät ovat olleet yli 16-tuntisia ja töitä jopa muutamia viikkoja putkeen. Uskon siis että pärjäisin fyysisesti raskaassa työssä. Ehkä siinä tapauksessa en vielä hätiköi ja mietin tuota lähihoitajan vaihtoehto vasta ensi vuonna kun olen hakenut noihin sairaanhoitajan opintoihin :)

 

Anteeksi, mutta pakko napauttaa... Tätä henkisesti raskasta työtä ei kenenkään onneksi tarvi jaksaa muutamia viikkoja putkeen. Ihan oikeasti... Se työn kuormitus on siellä henkisellä puolella enemmän kuin fyysisellä, jos perus hyväkuntoinen ihminen olet. Ennemmin kaipaa sitä tasapainossa olevaa omaa elämentilannetta kuin salikorttia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

 

Kiitos vastauksista! Olen perehtynyt tuohon ensihoitajan työhön ja en odotakkaan että työ olisi kokoajan suuria sankaritekoja. Olen tehnyt rankkaa tarjoilijan duunia sesonkipaikoissa ja parhaillaan työpäivät ovat olleet yli 16-tuntisia ja töitä jopa muutamia viikkoja putkeen. Uskon siis että pärjäisin fyysisesti raskaassa työssä. Ehkä siinä tapauksessa en vielä hätiköi ja mietin tuota lähihoitajan vaihtoehto vasta ensi vuonna kun olen hakenut noihin sairaanhoitajan opintoihin :)

 

Anteeksi, mutta pakko napauttaa... Tätä henkisesti raskasta työtä ei kenenkään onneksi tarvi jaksaa muutamia viikkoja putkeen. Ihan oikeasti... Se työn kuormitus on siellä henkisellä puolella enemmän kuin fyysisellä, jos perus hyväkuntoinen ihminen olet. Ennemmin kaipaa sitä tasapainossa olevaa omaa elämentilannetta kuin salikorttia.

 

Joo no missään vaiheessa en ole sitä epäillyt. Jos sanon että uskon että pärjään fyysisesti raskaassa työssä, niin ei tarkoita etten uskoisi sitä että työ on myös henkisesti raskas. Loppujen lopuksi kyse oli siitä kannattaako lähetä opiskelemaan perustason ensihoitajaksi ja mitä sillon pääsee tekemään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vahvasti suosittelen kyllä sairaanhoitajan papereita jos vaan pisteet jotenkin sisäänpääsyyn riittää ja motivaatiota lukemiseen on. Huomattavasti laajempi kirjo mahdollisia työpaikkoja ja työtehtäviä, sisältäen myös tuon pt ensihoidon. Pääosin joka puolella ht vaatii siihen vielä lisäkoulutuksen mutta sekään ei ole suuri ongelma siihen sh-paperin päälle hommata.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pääosin joka puolella ht vaatii siihen vielä lisäkoulutuksen

Onko jossain päin vielä joku muukin variaatio kuin se 30 op käytössä?

 

Siirtymäsäännöksiä huomioimatta siis, kun kyse valmistuvasta sh:sta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Semmoisia huhuja olen kuullut muutamista piireistä että "erikoislupia" annetaan. Mitään faktaa ja näyttöä ei ole asiasta antaa. Meillä ei onnistu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Mielenkiintoinen koulutuskokeilu. Niinkin, että lähdinpä mukaan ja tulin valituksi.

En ota kantaa keskinäiseen "kannattavuuteen" akselilla -lähäri-amk-koulutuskokeilu, sen kannan on ottanut puolestamme opetuksesta päättävät tahot. Koulutuksen kehittäminen on nähty tarpeelliseksi, ja nyt sitä kokeillaan tässä muodossa.

 

Erittäin intensiivisiä ja käytännönpainotteisia vuosia tiedossa. Fokus tiukasti ensihoidossa alusta saakka. Ilmeisesti nyt mennään lähemmäs systeemiä monissa muissa maissa, kuten UK:ssa.

 

Jää sitten nähtäväksi, tuleeko kokeilusta pysyvää, tai peräti uusi käytäntö. Ja miten työelämään vastaavuus onnistuu - sieltä tulleista vaatimuksista tämä sai alkunsa. 

 

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...